Advertentie | |
|
![]() |
|
Hoe zit het met tafelmanieren? Is het belangrijk te weten hoe je je een tafel dekt, een goede gastvrouw/heer bent, je gedraagt onder gezelschap aan een tafel? Wat doe je als je een scheet laat, de hik krijgt of de slappe lach in een chique restaurant.
Mijn oma komt nog vanuit de oorlog. Ik ging daar laatst na een hele lange tijd bij eten. We aten de soep uit het zelfde bord, als we de aardappels, vlees en groenten kregen. Het liefst had ze het ook nog als dessertbord gebruikt ![]() Hoe je je gedraagt bij overlijding, scheiding, een geboorte, een (traditioneel) huwelijk? En hoe anders het eigenlijk is in Belgie? Ik vind het allemaal zo interessant ![]() ![]() ![]()
|
![]() |
Joh moet je ns gaan tafelen met chinezen. Chinezen hebben echt totaal geen tafelmanieren, ik ben niet pietluttig maar eten met je mond dicht is toch niet zo moeilijk
![]() Verder werk ik ook in de horeca en dan word me toch een partij over je heen gepist soms ![]() Ik werk in een chinees en ben zelf ook nog van chinese afkomst en dat eeuwige sambalbij geintje word ik me toch scheitziek van... en lachen altijd joh ![]() Neem ik de telefoon op, in perfect nederlands goedenavond "naam restaurant" met Sin, bla bla bla bestelling opnemen, waar moet ie naar toe? "Eikenlaan 97 Ei-ken-laan 9-7 Eeeeeiiiiikeeeennnlaaaaaaan 97" ![]() ga zo maar door ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Sja, het is doorgeschoten individualisme. Mensen roken in een restaurant omdat het daar mag: het feit dat andere mensen er een hekel aan hebben kan ze niks schelen. Nu is daar wel een simpele oplossing voor: roken in restaurants verbieden (mensen die bij het eten roken zijn over het algemeen toch paupers) en als mensen toch roken het restaurant uitflikkeren.
Helaas is dat individualisme al zolang zichzelf aan het ontwikkelen dat het erg moeilijk is om weer terug te gaan naar een 'degelijke' samenleving zoals in de jaren '50. Maar dat zou denk ik ook niemand willen. Wat helemaal grappig is, is dat vrijwel iedereen het er over eens is dat Nederland schoner, veiliger, 'leefbaarder' moet, dat daarom een partij als de LPF uit het niets 26 zetels krijgt, maar dat de mensen die het hardst schreeuwen om normen en waarden vaak de mensen zijn die zelf de grootste rotzooi maken en zich het asociaalst gedragen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
ik probeer altijd zo vriendlijk mogelijk te doen, vooral tegen vreemden.
daarbij vind ik ook dat 'goededag' zeggen tegen mensen die je tegenkomt hoort (mits je niet in een drukke (winkel)straat loopt)
|
het probleem is de een kijkt je vragend aan als je beleefd bent, de ander stelt het juist op prijs, en weer een ander vind het vervelend als je niet beleefd bent...
tis altijd een beetje moeilijk, ik weet nooit goed hoe ik iemand aan moet spreken..
||
Citaat:
Het gaat er niet om dat je bepaalde dingen per direct moet laten, maar vraag op z'n minst of iemand er last van zou hebben, of iemand er problemen mee heeft, excuseer je zelf bijvoorbeeld als je telefoon gaat en ga van tafel; zo zullen mensen zich minder ergeren.
||
Citaat:
Als je iemand 'u' noemt of met 'mevrouw/meneer' aanspreekt, laten ze al snel weten dat 'je haar/hem ook wel je mag noemen' ![]()
||
Citaat:
Als je geen oogcontact hebt, niet doen, dan is het juist onbeleefd omdat die persoon in gedachten is verzonken, geen zin heeft in herkenning en dus als voetganger een beroep doet op zijn anonimiteit. Ook al ken je die persoon, als hij/zij jouw blik ontwijkt, laat hem/haar dan met rust.
||
Citaat:
Het breekt mijn hart als ik zie hoe ouderen angstig over straat lopen en denken dat alle jongeren hun wat aan gaan doen, vaak genoeg kijkt zo'n meneer mij aan, en dan zeg ik beleefd 'goedemiddag', maar hij kan niet eens teruglachen ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Maar toch geloof ik dat de kelner dat soort dingen allemaal kan voorkomen en gezeur minimaal kunt houden. Zo niet? Een (gemeende) verontschuldiging doet al genoeg in 90% van de gevallen, en de hardnekkige mensen geef je een rondje van de zaak ![]() ![]()
|
ik ben heel beleefd.
als ik bij vrienden heb geslapen loop ik voor ik weg ga ook ff langs die ouders om gedag te zeggen en te bedanken voor de gastvrijheid ![]() ![]() tja als die ouders hebben gezegt dat ik mocht blijven slapen en das top ![]() verder heb ik nu in mijn stage te maken met katholieke mensen en ik ben zelf niet gelovig. maarja ik laat ze gerust bidden en zit er rustig bij met mijn armen over elkaar
|
![]() |
||
Citaat:
En reken onwetende stedelingen daar maar niet te erg op af. ![]()
|
Mede door de nieuwe media, techniek en communicatiemiddelen is Nederland, en eigenlijk heel de wereld, aan het individualiseren. Het idee van: 'Ik op de eerste plaats en wat anderen van mij denken maakt mij niets uit.'
Daarom wordt er tegenwoordig gesmeten met woorden als normen en waarden (oh nee... waarden en normen...) en normvervaging.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Handweigerende docent krijgt ongelijk Love & Peace | 109 | 18-05-2009 14:47 | |
Terreur teistert scholier koelieboelie | 191 | 27-06-2005 01:59 | |
Virtueel onderwijs J3s | 43 | 11-02-2005 17:49 | |
geen hand geven Cookie | 500 | 29-11-2004 20:20 | |
Stelling: roken in restaurants enz. moet verboden worden ninie | 462 | 28-06-2004 23:14 | |
Lifestyle |
stijldansen, hoort dat bij je opvoeding? Fantôme | 84 | 20-06-2003 10:56 |