Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2003, 22:33
Bikinie-meisje
Bikinie-meisje is offline
Laatst bedankte ik beleefd om de gastvrijheid toen ik bij twee niet zo bekenden ben blijven eten. Ik werd vragend aangekeken.

De laatste tijd zijn manieren bij veel mensen weinig tot niet te vinden: verkoopsters die prive-telefoontjes plegen terwijl jij hun hulp nodig hebt, roken terwijl tafelgenoten aan het eten zijn, luidruchtig bellen in trams en bussen, weinig tot geen respect tegenover en van personeel winkels/ horeca-gelegenheden, etcetera.

Dit is in het algemeen de huidige omgangsvorm.

Ik zou het ZO graag anders zien. Of is beleefd gedrag gewoon niet meer passend in deze tijd?

(Stiekem hoop ik gewoon dat die tijden terugkeren waar mannen hun hoed optilde als groet.)
Oud 26-01-2003, 22:35
Boogie
Boogie is offline
Ik probeer ook altijd beleefd te zijn. Tegen mensen die iets voor mij hebben gedaan, mensen die in een winkel werken of gewoon wildvreemden in het openbaar vervoer. Beleefdheid is een kleine moeite, maar voor sommigen kennelijk te veel werk
Oud 26-01-2003, 22:50
Ciao Che
Ciao Che is offline
Ik ben over het algemeen best beleefd. Als ik raar/vragend aangekeken wordt omdat ik beleefd ben is dat nog altijd beter dan raar aangekeken worden omdat je onbeleefd doet. Lijkt mij.
Oud 26-01-2003, 22:52
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
ik ben beleefd
Oud 26-01-2003, 22:55
BBEM
BBEM is offline
ik vind het pas erg als mensen op een hyprocriete manier beleefd gaan doen. dingen zoals fijn weekend wensen maar er geen fuck van menen
Oud 26-01-2003, 23:01
Bikinie-meisje
Citaat:
Ciao Che schreef:
Ik ben over het algemeen best beleefd. Als ik raar/vragend aangekeken wordt omdat ik beleefd ben is dat nog altijd beter dan raar aangekeken worden omdat je onbeleefd doet. Lijkt mij.
Ja, mee eens
Oud 26-01-2003, 23:11
Bikinie-meisje
Hoe zit het met tafelmanieren? Is het belangrijk te weten hoe je je een tafel dekt, een goede gastvrouw/heer bent, je gedraagt onder gezelschap aan een tafel? Wat doe je als je een scheet laat, de hik krijgt of de slappe lach in een chique restaurant.

Mijn oma komt nog vanuit de oorlog. Ik ging daar laatst na een hele lange tijd bij eten. We aten de soep uit het zelfde bord, als we de aardappels, vlees en groenten kregen. Het liefst had ze het ook nog als dessertbord gebruikt

Hoe je je gedraagt bij overlijding, scheiding, een geboorte, een (traditioneel) huwelijk?

En hoe anders het eigenlijk is in Belgie?

Ik vind het allemaal zo interessant Ik lees nu een boek over Etiquette, echt ALLES word er in beschreven, van uitnodigingen voor een bruiloft, tot kinderpartijtjes en van tafelindeling (wie zit naast wie) tot beleefdheid in het verkeerd
Oud 26-01-2003, 23:30
GRRR
GRRR is offline
jij werkt zeker in de horeca? :] mensen in die sector zijn over het algemeen stukken meer bewust van de juiste omgangsvormen. ik vind het alleen maar goed. teveel aso's op de wereld.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 00:17
Sinnie
Sinnie is offline
Joh moet je ns gaan tafelen met chinezen. Chinezen hebben echt totaal geen tafelmanieren, ik ben niet pietluttig maar eten met je mond dicht is toch niet zo moeilijk

Verder werk ik ook in de horeca en dan word me toch een partij over je heen gepist soms

Ik werk in een chinees en ben zelf ook nog van chinese afkomst en dat eeuwige sambalbij geintje word ik me toch scheitziek van... en lachen altijd joh

Neem ik de telefoon op, in perfect nederlands goedenavond "naam restaurant" met Sin, bla bla bla bestelling opnemen, waar moet ie naar toe?
"Eikenlaan 97 Ei-ken-laan 9-7 Eeeeeiiiiikeeeennnlaaaaaaan 97"

ga zo maar door
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 07:17
Thomas
Thomas is offline
Je kan wel eeuwig conservatief naar het verleden blijven kijken, maar het nu juist veranderd. De samenleving verhardt waardoor mensen minder respect voor elkaar hebben. Tenminste zo lijkt het, maar ik weet zeker dat het anders kan. De vraag is alleen hoe.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 09:52
Verwijderd
Sja, het is doorgeschoten individualisme. Mensen roken in een restaurant omdat het daar mag: het feit dat andere mensen er een hekel aan hebben kan ze niks schelen. Nu is daar wel een simpele oplossing voor: roken in restaurants verbieden (mensen die bij het eten roken zijn over het algemeen toch paupers) en als mensen toch roken het restaurant uitflikkeren.

Helaas is dat individualisme al zolang zichzelf aan het ontwikkelen dat het erg moeilijk is om weer terug te gaan naar een 'degelijke' samenleving zoals in de jaren '50. Maar dat zou denk ik ook niemand willen.

Wat helemaal grappig is, is dat vrijwel iedereen het er over eens is dat Nederland schoner, veiliger, 'leefbaarder' moet, dat daarom een partij als de LPF uit het niets 26 zetels krijgt, maar dat de mensen die het hardst schreeuwen om normen en waarden vaak de mensen zijn die zelf de grootste rotzooi maken en zich het asociaalst gedragen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 15:37
stout!
stout! is offline
Citaat:
nare man schreef:
Wat helemaal grappig is, is dat vrijwel iedereen het er over eens is dat Nederland schoner, veiliger, 'leefbaarder' moet, dat daarom een partij als de LPF uit het niets 26 zetels krijgt, maar dat de mensen die het hardst schreeuwen om normen en waarden vaak de mensen zijn die zelf de grootste rotzooi maken en zich het asociaalst gedragen.
Hoe wist je dat? Dat wilde ik zeggen.
Oud 27-01-2003, 15:40
qghp
qghp is offline
Ik ben wel beleefd al zeg ik het zelf
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 15:41
stout!
stout! is offline
Citaat:
mat-ice schreef:
Ik ben wel beleefd al zeg ik het zelf
en bescheiden
Oud 27-01-2003, 15:58
qghp
qghp is offline
Citaat:
stout! schreef:
en bescheiden

Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 16:59
WolterB
WolterB is offline
ik probeer altijd zo vriendlijk mogelijk te doen, vooral tegen vreemden.
daarbij vind ik ook dat 'goededag' zeggen tegen mensen die je tegenkomt hoort (mits je niet in een drukke (winkel)straat loopt)
Oud 27-01-2003, 18:40
Dikkie
Dikkie is offline
het probleem is de een kijkt je vragend aan als je beleefd bent, de ander stelt het juist op prijs, en weer een ander vind het vervelend als je niet beleefd bent...

tis altijd een beetje moeilijk, ik weet nooit goed hoe ik iemand aan moet spreken..
Oud 28-01-2003, 10:07
Bikinie-meisje
Citaat:
nare man schreef:
Sja, het is doorgeschoten individualisme. Mensen roken in een restaurant omdat het daar mag: het feit dat andere mensen er een hekel aan hebben kan ze niks schelen. Nu is daar wel een simpele oplossing voor: roken in restaurants verbieden (mensen die bij het eten roken zijn over het algemeen toch paupers) en als mensen toch roken het restaurant uitflikkeren.

Ach dat is niet eens het grote probleem. In de meeste restaurants heb je van die 'afzuigers', dan heeft niemand last van de rook, of misschien alleen de persoon die naast je zit. Het gaat erom dat je rekening houdt met de mensen waar je mee bent, mijn opa heeft astma, het is ronduit asociaal om dan een sigaret te roken. Dus ik VRAAG of ik een sigaretje mag roken.

Het gaat er niet om dat je bepaalde dingen per direct moet laten, maar vraag op z'n minst of iemand er last van zou hebben, of iemand er problemen mee heeft, excuseer je zelf bijvoorbeeld als je telefoon gaat en ga van tafel; zo zullen mensen zich minder ergeren.
Oud 28-01-2003, 10:11
Bikinie-meisje
Citaat:
Dikkie schreef:
het probleem is de een kijkt je vragend aan als je beleefd bent, de ander stelt het juist op prijs, en weer een ander vind het vervelend als je niet beleefd bent...

tis altijd een beetje moeilijk, ik weet nooit goed hoe ik iemand aan moet spreken..
Oh daar heb ik niet zo'n moeite mee.

Als je iemand 'u' noemt of met 'mevrouw/meneer' aanspreekt, laten ze al snel weten dat 'je haar/hem ook wel je mag noemen'
Oud 28-01-2003, 10:15
Bikinie-meisje
Citaat:
WolterB schreef:
daarbij vind ik ook dat 'goededag' zeggen tegen mensen die je tegenkomt hoort (mits je niet in een drukke (winkel)straat loopt)
Ja dat is bijvoorbeeld netjes ja. Als je langs iemand loopt en je hebt oogcontact: 'goedemiddag', en in principe volstaat een simpel knikje en een glimlach ook.

Als je geen oogcontact hebt, niet doen, dan is het juist onbeleefd omdat die persoon in gedachten is verzonken, geen zin heeft in herkenning en dus als voetganger een beroep doet op zijn anonimiteit. Ook al ken je die persoon, als hij/zij jouw blik ontwijkt, laat hem/haar dan met rust.
Oud 28-01-2003, 10:21
Bikinie-meisje
Citaat:
Wawl schreef:
Je kan wel eeuwig conservatief naar het verleden blijven kijken, maar het nu juist veranderd. De samenleving verhardt waardoor mensen minder respect voor elkaar hebben. Tenminste zo lijkt het, maar ik weet zeker dat het anders kan. De vraag is alleen hoe.
Ik denk niet dat de mensen minder respect voor elkaar hebben, ik denk eerder dat ze zich zo opstellen, en dat respect minder tonen.

Het breekt mijn hart als ik zie hoe ouderen angstig over straat lopen en denken dat alle jongeren hun wat aan gaan doen, vaak genoeg kijkt zo'n meneer mij aan, en dan zeg ik beleefd 'goedemiddag', maar hij kan niet eens teruglachen
Oud 28-01-2003, 10:32
Bikinie-meisje
Citaat:
Sinnie schreef:

Neem ik de telefoon op, in perfect nederlands goedenavond "naam restaurant" met Sin, bla bla bla bestelling opnemen, waar moet ie naar toe?
"Eikenlaan 97 Ei-ken-laan 9-7 Eeeeeiiiiikeeeennnlaaaaaaan 97"

Ach, dat is alleen maar een vooroordeel, en misschien van beiden kanten? Ik bedoel ; als ik eten bestel (ooit) wil ik er ook zeker van zijn dat ze mijn adres goed hebben
Oud 28-01-2003, 10:40
Bikinie-meisje
Citaat:
Sinnie schreef:

Verder werk ik ook in de horeca en dan word me toch een partij over je heen gepist soms

De kelner is het enige gezicht wat de gasten zien. Foutjes van de keuken, worden jou aangerekend, het is druk en je eten komt 10 minuten later, jij krijgt de schuld (sommigen zijn ook zo stom om te denken dat ze in 25 minuten uit eten kunnen gaan, 'ff voor de film', en dan op de kelner schelden dat het eten te lang duurt en de film over 5 minuten begint ).

Maar toch geloof ik dat de kelner dat soort dingen allemaal kan voorkomen en gezeur minimaal kunt houden. Zo niet? Een (gemeende) verontschuldiging doet al genoeg in 90% van de gevallen, en de hardnekkige mensen geef je een rondje van de zaak
Oud 28-01-2003, 14:39
Miracle
Miracle is offline
Hey wat voor boek is dat???
*is wel geintresseert*

Ik probeer ook vaak beleefd te zijn... alhoewel ik er op sommige momenten niet zo bewust van ben dat ik me anders moet gedragen... Ach ja
Oud 28-01-2003, 19:33
Souris
Souris is offline
ik ben heel beleefd.
als ik bij vrienden heb geslapen loop ik voor ik weg ga ook ff langs die ouders om gedag te zeggen en te bedanken voor de gastvrijheid
tja als die ouders hebben gezegt dat ik mocht blijven slapen en das top
verder heb ik nu in mijn stage te maken met katholieke mensen en ik ben zelf niet gelovig.
maarja ik laat ze gerust bidden en zit er rustig bij met mijn armen over elkaar
Oud 28-01-2003, 19:39
Verwijderd
Als ik not in the mood ben hoef je als vreemde geen vriendelijkheid van mij te verwachten. Ben ik wel in me humeur, dan wens ik bijv de verkoop(ster) wel een prettig weekend op een zaterdag enz.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 19:44
Ciao Che
Ciao Che is offline
Citaat:
WolterB schreef:
Dat is een kwestie van gewoonte. Toen ik, als stadsmens een keer door Dijhl (ofzo...boerenhol ergens in Gelderland) liep zei iedereen opeens gedag. Ik dacht meteen dat er wat mis was ofzo want in de stad zegt niemand elkaar gedag tenzij je elkaar kent. Ik vind geen goedendag zeggen dus geen asociaal gedrag.
En reken onwetende stedelingen daar maar niet te erg op af.
Oud 28-01-2003, 19:53
Dminor
Dminor is offline
Mede door de nieuwe media, techniek en communicatiemiddelen is Nederland, en eigenlijk heel de wereld, aan het individualiseren. Het idee van: 'Ik op de eerste plaats en wat anderen van mij denken maakt mij niets uit.'
Daarom wordt er tegenwoordig gesmeten met woorden als normen en waarden (oh nee... waarden en normen...) en normvervaging.
Reageren

Regels voor berichten