Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2003, 20:02
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Beste mensen,

Ik ben sinds kort begonnen met Visual Basic. Omdat dit programma onder Windows XP (bij mij) steeds dezelfde foutmelding geeft, besloot ik het programma onder een ander operating system te proberen. Dat lukte, daar draaide Visual Basic wel naar behoren. Dus kwam ik op het geniale plan een nieuwe partitie aan te maken, daar Windows 98 op te zetten, en daar Visual Basic te gebruiken. Ik kende Partition Magic (van naam) en besloot dat te gebruiken. Ik nam ongeveer 2 gig van mijn D: schijf om hier een aparte partitie voor '98 van te maken. Echter Windows 98 wilde niet installeren omdat het XP detecteerde, vraag me niet waarom. Ik besloot die aangemaakte partitie weer weg te halen, maar dat viel nog al tegen... Nu weet ik niet zeker of alles weer terug is in z'n oorspronkelijke staat.

Normaal ben ik niet zo precies, maar ik besloot even in de verkenner te kijken. Hier wordt aangegeven bij capaciteit: C: ongeveer 8 gig (deze waarde staat aangegeven in bytes), en rechts daarvan 7,44 gig (een optelsom van "free space" en "used space") en voor D: zijn dit ongeveer 32 gig en rechts daar van 29,7 gb (ook een optelsom van "free space" en "used space")

Nu zijn 30 gig (ongeveer) en 7,44 gig géén 40 gig, en mijn schijf is wél 40 gig groot.

Nu is mijn vraag: Ontbreekt hier 2 gig van mijn partitie die ik zojuist heb aangemaakt, of kun je gewoon niet al die ruimte benutten en moet ik kijken naar "capacity" (en de waarde die dan staat aangegeven in bytes)

Ik hoop dat jullie het volgen en dat iemand me kan helpen, want ik heb een vermoeden dat er 2 gig ontbreekt door die partitie. Voor de volledigheid nog even wat van mijn systeem: Windows XP (Engelse versie), schijf van 40 gig, en ik heb voor de partitie "Powerquest Partition Magic 8.0" gebruikt.

Alvast bedankt allemaal!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2003, 20:59
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
staat er op de schijf dat hij 40 gig groot is? of heb je dat gekeken voordat je partities aanmaakte? als het gewoon op de HD staat dan hoef je je geen zorgen te maken, want je HD is in werkelijkheid altijd kleiner dan wat er op de verpakking staat.voorbeeld ik heb er zelf een 60 gig HD inzitten volgens de verpakking, maar in het echt is die maar 57,6 gig.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 21:24
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef op 01-04-2003 @ 21:59:
staat er op de schijf dat hij 40 gig groot is? of heb je dat gekeken voordat je partities aanmaakte? als het gewoon op de HD staat dan hoef je je geen zorgen te maken, want je HD is in werkelijkheid altijd kleiner dan wat er op de verpakking staat.voorbeeld ik heb er zelf een 60 gig HD inzitten volgens de verpakking, maar in het echt is die maar 57,6 gig.
dat heb ik nou ook.........denk mooi schijffie van 60 gig....zit ie in computer.........JAHEE 57,6 gig ...........maja nix aan te doen
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 07:43
kikkerkut
kikkerkut is offline
Citaat:
I-brahimovic schreef op 01-04-2003 @ 21:02:

Nu is mijn vraag: Ontbreekt hier 2 gig van mijn partitie die ik zojuist heb aangemaakt, of kun je gewoon niet al die ruimte benutten en moet ik kijken naar "capacity" (en de waarde die dan staat aangegeven in bytes)

als je het echt wilt weten moet je partition magic gebruiken, daarmee ken je precies zien welke partities er zijn, met alle info die je wil hebben en met dat proggie is het nog heel makkelijk te bewerken ook
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 10:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Harddiskfabrikanten smokkelen met de grootte:

40GB is voor hen niet 40GB, maar 40.000.000.000 bytes. En dit is 37,25GB.
Hier komt bij de slack van het Filesystem wat je gebruikt, bij FAT32 is niet niet zoveel, maar NTFS gebruikt wel iets meer.

Wat wel mogelijk is, is dat je unpartitioned space hebt op je hardeschijf. Dit kun je met Partition Magic zien.

En over je Windows 98 installeren, dat lukt niet zoals jij het wilde. C moet FAT32 zijn en daarop installeer je Windows 98, daarna installeer je Windows XP op D, FAT32 of NTFS. Elke andere methode gaat bijna altijd problemen opleveren. Windows 98 na Windows XP installeren verlies je b.v. het bootmenu. En als C niet FAT is, dan kan Windows 98 sowieso niet installeren.

Maar alle normale apps, dus ook Visual Basic, moeten onder Windows XP werken. Weet je zeker dat je de nieuwste versie van VB hebt?
Oud 02-04-2003, 12:39
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik inderdaad gewoon maar 37.14 gig beschikbaar heb, net zoals mensen hier met een 60 gig schijf maar 57,6 gig kunnen gebruiken. Zal bij 40 gig dan ook wel zo in elkaar zitten.

Enlightenment:

Ik heb van Visual Basic deze versie: Microsoft Visual Basic 6.0 (Enterprise edition)
Het gekke is: een normaal programmaatje schrijven gaat ook wel: (bijvoorbeeld omtrek/opp cirkel) maar zodra er bijvoorbeeld een plaatje bijkomt, crasht het programma als je het programma wilt testen/maken (make .exe). Dit gebeurt niet als ik het programma draai onder Windows 98 (andere pc, niet die van mij).
Heb je enig idee wat het probleem zou kunnen zijn
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 18:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
I-brahimovic schreef op 02-04-2003 @ 13:39:
Heb je enig idee wat het probleem zou kunnen zijn
Een slecht geprogrammeerde applicatie. Is notabene van Microsoft zelf, en dat werkt niet men hun eigen OS.

Kijk eens of je updates kunt downloaden voor MSVB. En heb je SP1 voor Windows XP ook al geinstalleerd, samen met alle updates? Zo niet: www.windowsupdate.com
Oud 02-04-2003, 22:49
Japzer
Japzer is offline
Ga eens naar de eigenschappen van de VB-snelkoppeling.
Als het goed is kan je hem in Windows 98 compatibility mode draaien, misschien dat het dan wel goed gaat...
Oud 03-04-2003, 15:57
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
Japzer schreef op 02-04-2003 @ 23:49:
Ga eens naar de eigenschappen van de VB-snelkoppeling.
Als het goed is kan je hem in Windows 98 compatibility mode draaien, misschien dat het dan wel goed gaat...
Had ik al geprobeerd, maar ook daarmee geen resultaat In ieder geval bedankt voor de tip

Enlightenment: Ik heb inderdaad service pack 1 geinstalleerd, en heb ook een update (dacht iets van service pack 3) voor Visual Basic gebruikt. Maar niets lijkt te helpen. Ik ga nu maar even van windowsupdate m'n hele pc updaten, je weet nooit
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 10:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Windowsupdate is altijd verstandig ja. Vooral als je een direkte internet verbinding hebt, want zonder alle security patches kun je door een scriptkiddy gecracked worden.
Oud 06-04-2003, 20:50
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-04-2003 @ 11:19:
Windowsupdate is altijd verstandig ja. Vooral als je een direkte internet verbinding hebt, want zonder alle security patches kun je door een scriptkiddy gecracked worden.
*up*

Wilde even melden dat Visual Basic nu eindelijk goed werkt! Ik heb een of ander service pack gedownload voor Microsoft Visual Studio (of zo ) en de errors zijn nu weg, in ieder geval bedankt voor de hulp
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten