Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2003, 17:53
machina1985
machina1985 is offline
Dit is mijn betoog moet ik morgen inleveren, ik ben echt bang dat het niet goed is. Kan iemand me tips of verbeteringen geven. BIj voorbaat dank.

OORLOG IN IRAK

De zevende dag van de oorlog in Irak is inmiddels bereikt.
De propagandamachine van zowel de oosterse als de westerse media draait overuren. Verslaggevers reizen met het geallieerde leger mee en brengen het slagveld rechtstreeks bij ons in de huiskamer.
Allemaal kunnen we getuige zijn van de fantastische overwinningen van de Amerikanen.
Fantastisch… of niet soms?
Veel jonge jongens zijn in deze strijd al omgekomen. Jongens op wie men trots kan zijn. Ze hebben zich erg patriottistisch gedragen, wel ten koste van hun leven…

Ik ben tegen de oorlog in Irak.

In Amerika werd de oorlog lange tijd strijd tegen het terrorisme genoemd. Nu is het motief plotseling veranderd in “Operation Iraqi Freedom”; het bevrijden van de Irakezen van hun afgrijselijke regime. Dit lijkt een reëel motief, ware het niet dat er in de wereld zoveel verschrikkelijke regimes zijn waar met geen woord over gerept wordt. Is het wel echt zo’n vredesmissie als de Amerikanen het de laatste dagen noemen?
Als het een strijd is tegen landen met massavernietigingswapens, waarom wordt er dan niet eerst actie ondernomen tegen Noord-Korea, waar men zeker van weet dat het over zulke wapens beschikt en zelfs een dreiging naar Amerika heeft laten uitgaan. Wat zorgt er voor dat Irak de prioriteit geniet boven Noord-Korea? Is het dan misschien toch de olie? Irak heeft immers de tweede grootste oliereserves in de wereld. Ook het argument dat er veel terroristen in Irak zouden zitten is onjuist. Het gros van de terroristen zit immers in Saudi-Arabië
Het is ook een bittere paradox te noemen dat, al zou Irak beschikken over massavernietigingswapens, Amerika deze in het verleden zelf ter beschikking heeft gesteld.
Amerika levert maar wapens zodra het uitkomt en hier financieel gewin bij is,

Ik vind de oorlog in Irak onjuist, omdat ik van mening ben dat deze oorlog zou kunnen escaleren in een veel groter en gevaarlijker conflict dan men nu denkt. Amerika heeft op dit moment al een klein conflict met Rusland, wat als dit conflict straks ook weer escaleert? Zou deze eenzijdige actie van Amerika niet kunnen uitlopen op een nieuwe Koude Oorlog of een nieuwe wereldoorlog?
Ik denk ook dat deze oorlog het negatieve beeld van de moslimlanden ten opzichte van het westen versterkt.
Met het oog hierop zal de oorlog zeker nieuwe terroristische acties uitlokken. Deze terroristische acties zijn zeker niet te rechtvaardigen, maar vanuit de visie van mensen met een uitzichtloze toekomst wel te begrijpen.
De oorlog kost ontzettend veel geld; kan dit geld niet beter voor andere, vreedzame doeleinden gebruikt worden?
Ondanks dat men in Amerika de economie erg belangrijk vindt, zullen de gevolgen voor de economie door de oorlog niet erg positief zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2003, 18:55
machina1985
machina1985 is offline
Kan iemand me aub even laten weten, ik zit er echt mee
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 21:18
Anne
Anne is offline
Citaat:
machina1985 schreef op 03-04-2003 @ 18:53:
Ze hebben zich erg patriottistisch gedragen, wel ten koste van hun leven…
Patriottistisch is met één 't'. Ik vind deze zin niet zo mooi, 'wel ten koste van hun leven...' lijkt er aan vast geplakt te zijn, er zit geen vloeiende lijn in. Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld:

Hoewel zij zich zeer patriotistisch gedragen hebben, ging dit ten koste van hun leven.

Zij hebben zich erg patriotistisch gedragen, maar helaas wel ten koste van hun eigen leven.

Vooral de tweede zin is duidelijker en sterker, denk ik.

Citaat:
Ik ben tegen de oorlog in Irak.
Goed. Sterk. Zeker zo houden, laat het lekker apart staan!

Citaat:
Ondanks dat men in Amerika de economie erg belangrijk vindt, zullen de gevolgen voor de economie door de oorlog niet erg positief zijn.
Dit is het einde? Het eindigt namelijk te abrupt, vind ik. Misschien is het beter om toch nog met een écht einde te komen. Iets van:

En daarom ben ik tegen de oorlog in Irak.

Of iets dergelijks. Maar zo'n abrupt einde is niet mooi.

Ik hoop dat je er, ondanks dat het al redelijk laat is, iets aan hebt!
Reageren

Regels voor berichten