Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2003, 17:15
Maradinus
Maradinus is offline
Strax ga je dood(over ca. 50 jaar <-- zal het wel fout zeggen)

ik krijg een vreemd gevoel in mijn lijf
hoe denk jij erover??
Oud 06-04-2003, 17:20
Verwijderd
filosofie en levensbeschouwing...?
En daar staan/stonden tig van deze topics.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 17:21
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-04-2003 @ 18:20:
filosofie en levensbeschouwing...?
En daar staan/stonden tig van deze topics.
Je was me voor.
Oud 06-04-2003, 17:23
Quiana
Quiana is offline
ontopic:
De dood is iets wat erbij hoort, het komt gewoon.
Tis iig iets wat 'vast' staat (het feit dat je dood gaat,
niet wat erna is oid), dat maakt het voor mij wat meer.. 'fijn'.
(kan 't goede woord niet vinden)
Mja, heb nu geen zin om er echt op in te gaan..
Daar is m'n bui te goed voor.
Oud 06-04-2003, 17:45
Maradinus
Maradinus is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 06-04-2003 @ 18:23:
ontopic:
niet wat erna is oid ), dat maakt het voor mij wat meer.. 'fijn'.
wat beteket oid
Oud 06-04-2003, 17:47
Verwijderd
Mijn visie: als je dood bent, dan ben je gewoon dood. In je hersenen gaan geen stroompjes meer rond, dus je kunt niet nadenken, je zintuigen sturen geen informatie meer door, dus je ziet en hoort (en voelt en proeft en ruikt) niets. Je bent vooral dood. Het enige waar je nog nuttig voor bent, is de bodem of de lucht voorzien van nieuwe voedingsstoffen.
Rekening houden met het feit dat je ooit dood gaat, heeft pas zin als de kans dat je binnen een maand sterft groter is dan de kans dat je de komende maand overleeft, al is een testamentje wel altijd praktisch voor de meerderjarigen onder ons.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 18:09
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Maradinus schreef op 06-04-2003 @ 18:45:
wat beteket oid
Of iets dergelijks.
Oud 06-04-2003, 18:25
snoopy
snoopy is offline
mwah. ik ben wel benieuwd hoe het is om dood te zijn. Ik heb m'n hele leven gedacht dat je dan gewoon echt "dood" bent, en dus ook niets voelt etc. Maar ja... wie ben ik om dat te zeggen? Misschien merk je wel vanalles? Ik ben dus niet bang om dood te zijn (wel om dood te gaan, trouwens. Lijkt me het meest eenzame ter wereld... ), maar ik ben er wel heel nieuwsgierig naar...
Oud 06-04-2003, 18:27
poesiefox
poesiefox is offline
Zolang je nog leeft is de dood ver weg, en merk je er niets van. Als je dood bent, weet je niets meer, dus ook niet dat je dood bent.
Oud 06-04-2003, 18:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Maradinus schreef op 06-04-2003 @ 18:45:
wat beteket oid
Die vraag is inmiddels al door Betamethason beantwoord. Zie voor een overzicht van de diverse afkortingen op het forum http://forum.scholieren.com/showthre...ht=afkortingen
Oud 06-04-2003, 18:33
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 06-04-2003 @ 19:27:
Zolang je nog leeft is de dood ver weg, en merk je er niets van. Als je dood bent, weet je niets meer, dus ook niet dat je dood bent.
ff heel offtopic; is jouw sig niet een quote uit die film met nicolas cage als zuiplap?
Oud 06-04-2003, 18:38
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
WelcomeHome schreef op 06-04-2003 @ 19:33:
ff heel offtopic; is jouw sig niet een quote uit die film met nicolas cage als zuiplap?
Nee, hij is uit Pulp Fiction, uit The Gold Watch, als Bruce Willis erachter komt dat ze zijn vaders horloge vergeten is mee te nemen uit het appartement, waar het on the little kangaroo klaarlag.

Die zuiplapfilm is Leaving Las Vegas, zal ik volgende keer iets uit opnemen in mijn sig.
Oud 06-04-2003, 18:46
Qimm
Qimm is offline
Ik denk best negatief over de dood, want dan leef je niet meer, das best wel jammer. Leven is wel geinig!
Oud 06-04-2003, 18:55
I.AM
I.AM is offline
als de dood er is ben jij er niet, en als jij er bent is de dood er niet..

ik zie wel wat ik denk als het zo ver is
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 19:04
Verwijderd
Tsja, als ik dood ga, ga ik dood. En tot die tijd heb ik het prima naar m'n zin met leven
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 19:31
ekki
ekki is offline
Ik ga deze inderdaad naar Filosofie en Levensbeschouwing verplaatsen.

Overigens ben ik niet bang voor de dood, wel bang om dood te gaan. Zoals Brigitte Kaandorp zegt: 'Ik wil dood zonder te sterven'. Ik hoop maar dat ik als ik dood ga snel van het leven af ben en niet lang moet lijden. En ik zou het echt niet leuk vinden voor mijn vriend, ouders, broer, zussen, enz. Dood beangstigt me dus vooral op die manier.

Maar deze gaat dus naar F&L
Oud 06-04-2003, 20:28
Lonsdanie
Lonsdanie is offline
Citaat:
mensen jullie kijken tegen de dood aan zoals hij in defenitie is gegeven..misschien ben je nu al dood, misschien is dit het leven na de dood..en als je zoals jullie het noemen "doodgaat"
dan is het je tijd..alles gebeurt met een rede...
Oud 07-04-2003, 11:43
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Qimm schreef op 06-04-2003 @ 19:46:
Ik denk best negatief over de dood, want dan leef je niet meer, das best wel jammer. Leven is wel geinig!
Het hangt er maar af wat je gelooft. Enkelen, waaronder jij schijnbaar, denken dat je na het moment van overlijden niet meer leeft. Er zijn echter ook mensen die geloven in een hiernamaals, wat zou suggereren dat je na je dood gewoon voortleeft. Ook zijn er mensen die geloven dat je ziel blijft voortbestaan terwijl je lichaam overlijdt. Een vierde mogelijkheid is de gedachte dat een persoon na zijn overlijden terugkeert in een ander lichaam.
Het hoeft dus niet zo te zijn dat je niet meer leeft. Veel mensen zijn er van overtuigd dat er leven na de dood is. Het probleem met deze opvattingen is echter dat je geen bewijzen kunt aandragen voor een leven na de dood...
Oud 10-04-2003, 15:27
Sweet Serenity
Sweet Serenity is offline
ik ben er ongelooflijk bang voor
snap het ook niet helemaal. Ik kan het me niet inbeelden dat ik ooit niet meer kan denken , het kan echt niet tot me doordringen.Het is allemaal wat te vaag voor me denk ik
Oud 10-04-2003, 17:39
Verwijderd
ik ben niet bang voor de dood, maar ik hoop wel dat ik nog genoeg goeie dingen zal meemaken voor dat ik 'ga'
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 17:55
Verwijderd
it scares the hell out of me
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:05
Joël
Joël is offline
Citaat:
Maradinus schreef op 06-04-2003 @ 18:15:
Strax ga je dood(over ca. 50 jaar <-- zal het wel fout zeggen)

ik krijg een vreemd gevoel in mijn lijf
hoe denk jij erover??
Op dit moment?

Het laat me koud.

Laatst gewijzigd op 10-04-2003 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:04
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
het is er volgens mij erg rustig.
maar ik denk er niet teveel over na, dat zie ik allemaal wel als het eenmaal zover is..
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:24
leonkorn
leonkorn is offline
Ik geloof dat je niet bang HOEFT te zijn voor de dood, als je gelooft in Jezus. Hij heeft beloofd dat je een heel fijn leven zonder ziekte verdriet en moeite KUNT krijgen in het Koninkrijk van God. Je moet daarvoor wel naar Hem op zoek gaan. Hij heeft wel beloofd dat: wie zoekt zal vinden.. en wie klopt zal worden opengedaan. Ik ben om deze reden niet bang voor de dood, omdat ik geloof dat Jezus liefdevol voor mij klaar zal staan. (ook al heb ik dat niet ZELF verdient)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:54
VoRaZ
VoRaZ is offline
Dood zijn vind ik het meest deprimerende dat ik kan bedenken. Ik zou het zelfs al genoeg vinden om nog naar de aarde te kunnen kijken als ik dood ben, dan hoef ik de hemel nog niet eens. Maar verdwijnen, en nooit weten hoe het ons vergaat...
Oud 10-04-2003, 21:01
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik ben bang om dood te gaan omdat ik van het leven hou... ik denk er dan ook liever niet over na.
Oud 11-04-2003, 16:51
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
je kunt toch leven, maar op sterven liggen? Of weten dat je binnen afzienbare tijd komt te overlijden. Dat lijkt me eng.
Oud 14-04-2003, 16:38
Joël
Joël is offline
Citaat:
Joël schreef op 10-04-2003 @ 20:05:
Op dit moment?

Het laat me koud.
Ik zal even iets meer antwoord geven op de vraag "Hoe denk jij erover?".

Ik blijf er nogal kalm onder. Ik ben niet, zoals sommigen, gefrustreerd door het idee dat ik, en alle andere levende dingen die ik om me heen zie, dood zullen gaan, en dat dit leven in het contrast met de oneindigheid eigenlijk helemaal niets voorstelt. Het heeft geen zin om me zorgen te maken over het feit dat ik spoedig aan de andere kant van het gras lig waar wormen en ander ongedierte door mijn stoffelijke resten heen krieoelen, omdat het niemand ook maar één stap dichter bij onstrerfelijkheid heeft gebracht.
Oud 17-04-2003, 15:51
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Joël schreef op 14-04-2003 @ 17:38:
Ik zal even iets meer antwoord geven op de vraag "Hoe denk jij erover?".

Ik blijf er nogal kalm onder. Ik ben niet, zoals sommigen, gefrustreerd door het idee dat ik, en alle andere levende dingen die ik om me heen zie, dood zullen gaan, en dat dit leven in het contrast met de oneindigheid eigenlijk helemaal niets voorstelt. Het heeft geen zin om me zorgen te maken over het feit dat ik spoedig aan de andere kant van het gras lig waar wormen en ander ongedierte door mijn stoffelijke resten heen krieoelen, omdat het niemand ook maar één stap dichter bij onstrerfelijkheid heeft gebracht.
Je kan erin berusten dat je dood gaat en er toch niet blij mee zijn.
Oud 25-04-2003, 09:48
punkyfun
punkyfun is offline
Ik denk er zo over: Iedereen gaat dood dus ik ook...de 1 gaat wat eerder dood dan de ander!Ik zou zelf liever niet zo heel oud willen worden..dan word je zo'n eenzaam oud mensje die nix zelf kan..tenzij je mazzel heb en nog helemaal goed bent als je oud bent!..logisch maarja!!
Ik denk dat als je dood gaat ga je of naar de hel of naar de hemel..!!Ik ben zelf niet bang om dood te gaan hoor...
Oud 25-04-2003, 17:25
Verwijderd
Ach, het doet me nu niet zoveel, en ik denk later ook niet. Ik kan wel accepteren dat ik ooit dood zal gaan. Zolang het vreedzaam/pijnloos gebeurt, ben ik er niet bang voor.
Lijkt me wel jammer, wil namelijk proberen om zo lang mogelijk uit te houden
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 19:00
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dood te gaan, vooral omdat het onzeker is, wat er dan met je gebeurt, en of er überhaupt nog wel iets is. Het idee dat het helemaal is afgelopen... Bah.
Maar het is niet zo dat ik er constant bij stilsta, hoor. Voorlopig leef ik, hoop ik. Wij jonge mensen boffen in de meeste gevallen maar: de dood is in onze ogen nog ver weg, al valt dat helaas soms ook wel tegen...
Oud 25-04-2003, 19:58
Lyra
Lyra is offline
Ik ga over 70 jaar en 11 maanden.
Via een hersenbloeding die ik opliep tijdens het kite-surfen.

Zoals je ziet, ik neem het niet serieus, omdat als je dat gaat doen, je binnen de 3 maanden onder de grond ligt..
Oud 26-04-2003, 18:46
Tjaslon
Tjaslon is offline
Tja is een inderdaad vervelend gevoel, nog vervelender als je je leven een flits is als je die vergelijkt met de mensheid (in zowel lengte als "kracht") de mensheid op zijn beurt een fractie is van het leven op aarde. Het leven op aarde vergeleken met de aard... Najah je snapt het, ook al leef je vijf eeuw, dan nog is het erg kort en erg nutteloos is (nut is ook weer zo`n subjectief als de pest)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 20:34
thugz-angel
thugz-angel is offline
hoe ik erover denk??

ach t komt sowieso een keer, maar dat betekent niet dat ik er op ga wachten ofzo,
ik krijg er geen raar gevoel ofzo bij, omdat ik gewoon zeker weet dat t daarna toch nog niet helemaal over is
Oud 26-04-2003, 21:24
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 26-04-2003 @ 21:34:
omdat ik gewoon zeker weet dat t daarna toch nog niet helemaal over is
Hoe weet je dat zeker? (pure nieuwsgierigheid, omdat mensen het meestal hebben over ik "geloof" dit ik "geloof" dat en het alleen hebben over ik "weet" dit als ze er of zelf bewijs voor hebben, zelf uit ervaring praten (maar je leeft dus die lijkt me sterk) of er wetenschappelijk bewijs voor hebben gehoord .
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 20:17
Verwijderd
uhm.. nou kijk, je leeft een tijd en gaat vervolgens dood, dat is nix om bang van te worden of naar te vinden ofzo. het is een feit, dat is ook je enige zekerheid in je leven die je hebt.. dat je doodgaat.. hoewel het mij tog niet zo ontzettend fijn lijkt, aangezien een aantal mensen die ik ken vroeg overleden zijn, die dus nog gewoon een heel leven voor zich hadden, maar niet bang voor de dood waren...
ik geloof niet in een god of iets dergelijks, maar ik denk wel dat er misscihien ''iets'' is na de dood, omdat het mij te makkelijk lijkt dat je niet meer terug komt, er ergens hoop ik ook wel weer op een soort van hemel, zonder oorlog, met alleen maar vrede en goede dingen enzow.. omdat veel (overleden) mensen die ik ken(de) het verdienen om in een hemel te zitten..
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 13:35
Splodge
Splodge is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 06-04-2003 @ 18:23:
niet wat erna is oid), dat maakt het voor mij wat meer.. 'fijn'.
Waarom staat dat vast? Je weet niet of je ooit dood gaat, je weet zelfs niet of de mensen die uit je omgeving zijn weggevallen "dood" zijn. Ik had er vroeger (toen ik een jaar of 10 was) een theorie over waar ik nu niet zo zeker meer over ben, maar het kan wel. Ik geloofde dat je op ieder moment op de dag sterft, maar gewoon doorleeft in je eigen "dimensie" (als je het zo wilt noemen). Ik heb dat toen getest door een paar verdiepingen van een flat af te springen en ik had niets, toen was het bewezen... :-S Als er iemand doodgaat merkt diegene er zelf niets van, hij of zij ontsnapt gewoon simpelweg ter nauwer nood aan de dood. De enigen die er last van hebben zijn de mensen uit zijn of haar omgeving. In een andere "dimensie" ga ik dus op dit moment dood en kan ik deze post niet verzenden. Dat betekent uiteraard dat er oneindig veel dimensies zouden moeten zijn, maar het feit dat wij dat, als simpele mensen, niet kunnen bevatten wil nog niet zeggen dat het niet kan. (Excuses voor de warrige uitleg... )
Oud 28-04-2003, 14:13
Tjaslon
Tjaslon is offline
Okee misschien is het gewoon een theorie: maar heb je ook een reden om daar in te geloven?

Ik moet toegeven dat het wel een orgineel idee is (naar mijn weten)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 14:20
gevaar
gevaar is offline
mjah.. worden hier elke dag weer dezelfde topics geopent??
damn kben deze al 200x tegen gekomen

vernieuwing zou fijn zijn
Oud 28-04-2003, 14:23
Splodge
Splodge is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 28-04-2003 @ 15:13:
Okee misschien is het gewoon een theorie: maar heb je ook een reden om daar in te geloven?

Ik moet toegeven dat het wel een orgineel idee is (naar mijn weten)
Natuurlijk. Het is een erg geruststellend idee dat de mensen waar je van hield niet weg zijn en dat je zelf de dood nooit onder ogen hoeft te komen. En als je jong bent ben je snel geneigd om het idee dat het fijnst is als waarheid te zien. Ik ben er dan ook over na gaan denken toen mijn opa net was overleden. Maar het feit dat ik het (waarschijnlijk) bedacht heb omdat mijn pijn te verlichten wil niet zeggen dat het niet zou kunnen kloppen.
Oud 28-04-2003, 14:32
Joël
Joël is offline
Citaat:
gevaar schreef op 28-04-2003 @ 15:20:
mjah.. worden hier elke dag weer dezelfde topics geopent??
damn kben deze al 200x tegen gekomen

vernieuwing zou fijn zijn
Ga naar onzin. Daar heb je afwisseling.
Oud 28-04-2003, 14:41
Tjaslon
Tjaslon is offline
Splodge, je zegt waarom je het toen hebt bedacht. Ook leg je uit waarom het gewoon leuk/gemakkelijk/fijn is om het te geloven, je zegt helaas geen reden om er in te geloven (net zoals een godsdienst geloof je in theorien vind ik). Het ontbreken van bewijs dat het niet zo is, is geen argument* om er nog een beetje in zo iets te geloven nu je ouder en dus wijzer bent.

*) Je kan op die manier vertellen dat er buitenaardse wezens die lijken op roze koeien midden in onze zon leven
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 15:37
Splodge
Splodge is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 28-04-2003 @ 15:41:
Splodge, je zegt waarom je het toen hebt bedacht. Ook leg je uit waarom het gewoon leuk/gemakkelijk/fijn is om het te geloven, je zegt helaas geen reden om er in te geloven (net zoals een godsdienst geloof je in theorien vind ik). Het ontbreken van bewijs dat het niet zo is, is geen argument* om er nog een beetje in zo iets te geloven nu je ouder en dus wijzer bent.
Dat is toch een reden om er nu in te geloven? Het is niet zo dat je bewust kiest waar je in gelooft er waar je niet in gelooft, voor het grootste gedeelte gaat dat automatisch. En bij een godsdienst kan je ook niet precies aangeven waarom je er in gelooft. Meestal komt het er dan op neer dat je gelooft omdat het je troost geeft en je helpt je leven zo goed mogelijk te lijden.
Dat ik niet kan bewijzen dat mijn theorie klopt dat is natuurlijk zo, maar dat probeerde ik dan ook helemaal niet. Je kunt trouwens ook niet bewijzen dat je dood gaat, dus het had net zo goed andersom kunnen zijn.

Ik zeg ook niet dat ik er nu nog in geloof, maar wel dat ik het nu nog steeds geen belachelijke gedachte vind. De mensheid kan het net zo goed fout hebben als ze denkt dat ze dood gaat. Wat ik probeer te zeggen is dat mensen soms teveel dingen in het leven als vanzelfsprekend zien, terwijl ze geen idee hebben hoe het leven werkt (ik natuurlijk ook niet). Mensen hebben vaak een, naar mijn mening, te bekrompen idee van de dood.
Oud 01-05-2003, 20:51
Adrenaline
Adrenaline is offline
Ik ben tot een paar maanden geleden nooit echt bang geweest voor de dood, maar sinds kort begin ik toch een beetje de zenuwen te krijgen. Maar dat kan ook liggen aan de hele toestand van de wereld e.d.
Maar ik probeer nu zo gezond mogelijk te doen, zodat ik misschien langer zal leven. Maar aan de andere kant ben ik toch bang om alleen over te blijven en iedereen om me heen zien dood te gaan.
Oud 01-05-2003, 21:16
Verwijderd
oh my god!!!!!
i'm gonna die!!!!!!!!!
maar ff serieus:
doet me weinig, lijkt me rustig eigenlijk

Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 12:59.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 13:49
Grandiozo
Grandiozo is offline
ik heb geen idee, maar het lijkt mij wel vet als je dood bent je naar een volgende wereld gaat en dan met het kastenstelsel idee Dus als je goed geleeft hebt ga je naar een hogere kasten, dus eerst was je zwever en dan heb je een baan. Eerst had je al een goede baan en dan een nog betere baan. ALs je slecht hebt geleefd daal je...Dus je gaat steeds verder...maar deze theorie kan niet, aangezien er steeds meer mensen komen...want elk lichaam bestaat uit een geest....dus elk kind wordt hergeboren maar het aantal kinderen/mensen groeit, maar waar komen die extra geesten dan vandaan?

Sorry, ging beetje offtopic
Maar ik zou in godsnaam niet weten wat er na de dood gebeurt, het interesseert me ook niet zoveel, want als 't goed is maak ik 't toch niet mee, dus ik ga gewoon van 't leven genieten, zo lang mogelijk!!
Oud 02-05-2003, 15:34
Menahem
Menahem is offline
Lijkt me niet erg.
Ik zou het opzich ook niet zo heel erg vinden om binnen 5 jaar oid dood te gaan.
Oud 03-05-2003, 13:00
Splodge
Splodge is offline
Citaat:
Grandiozo schreef op 02-05-2003 @ 14:49:
...maar deze theorie kan niet, aangezien er steeds meer mensen komen...want elk lichaam bestaat uit een geest....dus elk kind wordt hergeboren maar het aantal kinderen/mensen groeit, maar waar komen die extra geesten dan vandaan?
Er is in die theorie zoiets als een zielencontinuum, als je dood bent wordt je niet meteen opnieuw geboren, maar verblijf je eerst een tijd in dat zielencontinuum. Op die manier klopt het wel, want er kan nu dus iemand opnieuw geboren worden die bijvoorbeeld 2000 jaar geleden voor het laatst geleeft heeft. Bovendien worden dieren ook meegerekend in het kastensysteem, dus als er één mierencolonie wordt uitgeroeid hebben we wel weer even genoeg zieltjes om mensen mee te maken.
Oud 03-05-2003, 13:43
sayang-steelo
sayang-steelo is offline
Robbie williams: ''I'm not scared of dying, I just don't want to.''\

John lennon: ''Life is what happens to you while you're busy making other plans''

ik ben niet bang voor de dood..
wel de manier waarop ik dood zal gaan.
en het leven is wat het is.. dus we zien het allemaal wel..
je moet niet leven met de angst voor de dood..
daar help je jezelf niet mee..
Reageren

Regels voor berichten