Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2002, 21:23
L Boksha
L Boksha is offline
In een hoop discussies valt het op dat ik een behoorlijk ander beeld heb van het Al dan de meeste mensen. Tot voor kort had mijn visie voor mij nog geen naam, maar ik weet nu hoe het heet: Mechanisme. Ik ben er van overtuigd dat alles volgens bepaalde wetten gebeurt, en er geen willekeurigheid bestaat. Dat bedoel ik dus op het laagste niveau, onder atomen zelfs. Als deze wetten bekend zouden zijn, samen met de precieze situatie van alle deeltjes in het heelal, zou precies voorspeld kunnen worden wat er gaat gebeuren. (Kan niet, men kan niet alles weten, Quantum-theorie en dergelijken)
Als dit op het laagste niveau geldt, dan geld het ook op alle bovenliggende niveaus. Dus ook in onze wereld ligt alles van te voren vast. Als men het heelal terug zou spoelen en opnieuw zou beginnen met de oerknal zou alles hetzelfde verlopen.
Als ik mensen vertel dat ik dit denk beginnen sommigen me raar aan te kijken, en vragen dan of de mens dan geen eigen wil heeft, omdat alles toch al vast ligt? Weinig van de mensen die ik dit probeer uit te leggen snappen dat ondanks dat alles vastligt, de mens tóch een eigen wil heeft. Wat echter wél zo is is dat van te voren vast staat wát mensen gaan willen.
Dit heeft nogal verstrekkende gevolgen voor de rest van mijn ideeën, maar die kan ik momenteel niet echt coherent in woorden vatten.

Zijn er andere mensen die dit beeld toegedaan zijn? Nog totaal andere wereldbeelden?

Laatst gewijzigd op 06-04-2002 om 22:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2002, 08:30
Verwijderd
Ik weet maar 1 ding: dat onze waarneming niet volledig is

Eerst was de aarde plat, nu is ze rond .. maar wie zegt dat het wel klopt? De aarde bevindt zich in ons zonnestelsel, het zonnestelsel in het universum .. maar waar bevindt het universum zich in? En waar bevindt zich dat weer in?

Infinite loop! het klopt niet

Misschien kunnen we de op het moment geldende wetten der natuur wel doorbreken, maar beseffen ons dit niet. En het individu hoeft geen individu te zijn

Na ja, als ik nu verder ga, word ik erg vaag voor de rest
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 11:23
Goa
Goa is offline
www.mathematica.com
da lijkt ook wel een beetje op wa jij beschrijft, het universum als een 'cellular automata'
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 11:33
Floef
Floef is offline
Hmmm... twee opmerkingen>--

1. Het grappige is dat deeltjes dan een gedrag moeten hebben en aangezien dat gedrag volgens jou constant (=voorspelbaar) is, kan ik me geen voorstelling maken van het ontstaan van die deeltjes (oerknal): ze waren er altijd al. Eeuwige wetten. Want hoe ontstaat -voorspelbaar- gedrag uit niets?

2. Je kunt niet uitsluiten dat deeltjes over een groter geheel geen andere functie hebben dan de deeltjes op zichzelf. Reductionisme vs. holisme. Kijk maar naar mieren of bijen ofzo. Als je specifiek 1 mier er uit pikt zul je z'n gedrag niet kunnen verklaren, dat moet over het geheel. Dus maak combinaties van stromingen, vermeng ze, maar sluit ze niet meteen uit.
Oud 07-04-2002, 12:10
Floef
Floef is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=29007
Oud 07-04-2002, 23:21
danieldk
danieldk is offline
De vraag is of de wetten die we waarnemen niet het gevolg zijn van de structuur van ons kenapparaat.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 06:13
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
L Boksha schreef:
Weinig van de mensen die ik dit probeer uit te leggen snappen dat ondanks dat alles vastligt, de mens tóch een eigen wil heeft. Wat echter wél zo is is dat van te voren vast staat wát mensen gaan willen.
Er staat van te voren vast wat je gaat willen en dat is VRIJ? Ik versta iets anders onder VRIJ.
Reageren

Regels voor berichten