Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2003, 16:31
^Rambo^
^Rambo^ is offline
heej ik zou graag meningen willen horen over deze 2 server besturingssystemen

1. de plus punten van elk O.S
2. de negatieve punten

gewoon om duidelijkheid te scheppen over de verschillende meningen over deze 2 O.S op dit forum
Oud 11-04-2003, 17:45
iamcj
iamcj is offline
Novell is stabieler, maar er is steeds minder ondersteuning. Iets simpels als de CD-foongids is niet meer beschikbaar voor Novell.

Windows 2000 biedt meer mogelijkheden, maar beheer is lastiger.

Bij Novell is alles dicht todat je het open gooit.

Bij Windows is alles open totdat je het dicht gooit. Dus zeer veel instellen.

Windows 2000 is misschien wel even stabiel als Novell, maar dan moet je er wel alles van weten. Zelfs het profesionele bedrijf wat bij ons Win 2000 heeft geinstalleerd weet niet alles. En door het inbellen van hun op onze server, lag het bedrijf steeds plat.
Oud 11-04-2003, 19:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
Is een UNIX server met Samba geen oplossing voor je?
Oud 11-04-2003, 21:00
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Novell is zeer goed. Bij mijn vader draaien ze hat al tien jaar en nog nooit problemen mee gehad. De problemen ontstonden pas toen ze er een windowsshell overheen gingen draaien.
Oud 11-04-2003, 22:59
^Rambo^
^Rambo^ is offline
Wat ik het nadeel vind van Novell, is dat ze aanraden om niet de grafische interface te gebruiken, dus moet je in de console gaan kloten met commando's om de server aan de praat te krijgen, ik denk dat dat voor een beginner erg vervelend is..

Windows 2000 heeft een gebruiks vriendelijke interface voor beginners met netwerken, maar toch bied het heel veel voor de echte profs..

Ik draai zelf thuis een Win2k server, ik heb er zelf nog nooit echt problemen mee gehad (ik draai natuurlijk geen zware programma's op de server )

Wat ik wel irritant vind aan een Win2k Server is dat het veel klikken is met de muis, ik bedoel om een gebruiker rechten en permissions te geven ben je ongeveer een uur aan het klikken

Voor mijn ouders draai ik nu een Win2k server maar voor mezelf wil ik toch een Novell Server bouwen, ook omdat ik wel eens wil zien welk OS veiliger is, en ik ben stiekem wel benieuwd naar ZENworks

Voor een bedrijf is Novell denk ik beter, en dan vooral voor de kosten.. een Novell server met clients is veel goedkoper dan de veel kostende Win2k server
Oud 12-04-2003, 17:33
niemand
niemand is offline
Ik heb zelf 2 dagen novell practicum en 7 lessen windhoos 2000 server gehad

bij ons, de hele groep, deed windhoos in een aantal dingen nogal vaag, instellingen die het af en toe wel en af en toe niet doen enzo

novell deed het prima, is wel ff wennen
wat wij daarbij gemaakt hebben (wat ook in de hva gebruikt word), is een novell installatie, een simpele tree, en de rest vanaf een windhoos 98 bak gedaan
nadat je de server geinstalled heb, hoef je er niks meer mee, je kan er gewoon op inloggen vanaf een windhoos workstation waarin je alle leuke grafische rommel kan gebruiken

dat werkt prima, en icm met ZEN en de NAL kan je ook per context aparte applicaties die zichtbaar zijn instellen

als die applicaties dan gestart worden door een user, worden een aantal registry aanpassingen gemaakt en word de nodige troep in de windows dir gezet

de files van de app zelf staan op een network drive, files van de user worden naar de homedir geschreven
dit alles doe je met SnAppShot, waarmee je dus een snapshot voor en na install van de app maakt

even negerend dat ik helemaal niet van windhoos hou vind ik de novell optie het beste, icm met windhoos workstations
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 00:34
Verwijderd
Citaat:
^Rambo^ schreef op 11-04-2003 @ 23:59:
Wat ik het nadeel vind van Novell, is dat ze aanraden om niet de grafische interface te gebruiken, dus moet je in de console gaan kloten met commando's om de server aan de praat te krijgen, ik denk dat dat voor een beginner erg vervelend is..
Denk je dat Novell software maakt voor beginners?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 02:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
wuppie schreef op 13-04-2003 @ 01:34:
Denk je dat Novell software maakt voor beginners?
Ik ben ook een sterk voorstander van non-GUI server besturingssystemen. Een GUI zal nooit het stabiliteitsniveau kunnen halen van een non-GUI OS. Daarbij komend bespaart een shell OS aardig wat resources en CPU cycles.

Maar een GUI gelijkstellen aan een OS voor beginners gaat me te ver, ik begrijp best dat dit toch erg interessant kan zijn voor bedrijven. Vooral voor semi-professionele systemen is een GUI OS stabiel genoeg. De wereld vergaat niet als dat ding crasht. Bij de absolute mission critical servers is een GUI OS echter vragen om problemen.
Oud 13-04-2003, 10:41
niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-04-2003 @ 03:15:
Ik ben ook een sterk voorstander van non-GUI server besturingssystemen. Een GUI zal nooit het stabiliteitsniveau kunnen halen van een non-GUI OS. Daarbij komend bespaart een shell OS aardig wat resources en CPU cycles.
Novell heeft een GUI, die je dacht ik ook gebruikt bij het installen, maar daarna hoef je niks meer met die server, dan doe je alles remote.
Dus dan kan je gewoon die GUI uitzetten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten