Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik ben het eens met wat er gezegd is over die zegelactes, maar niet helemaal met de originele stelling. Ook al is het zo dat benzineverkopers niet al teveel kunnen varieren in de prijs omdat dan de marges te laag worden, toch treedt er steeds meer prijsconcurrentie op. Denk aan die Tango zelfbedieningspompstations die structureel goedkoper zijn. Het prijsverschil wordt veroorzaakt door minder service en zelfbediening.
Zet in je PO in je conclusie dat je het niet helemaal eens bent met de stelling, en je leraar vindt je gegarandeerd gaaf! ![]() |
![]() |
|
![]() |
Hmm, nu ik hier zo nog eens over nadenk, vraag ik me af of dit wel een markt van volledig vrije mededinging is. Is het namelijk niet een homogeen oligopolie?
Kenmerkend voor deze marktvorm is namelijk een klein aantal aanbieders, die identieke producten aanbieden en waar sprake is van zogenaamde "prijsstarheid". Een groot gevaar binnen een oligopolie is namelijke een zogenaamde prijzenslag, dit is namelijk voor geen van de oligopolisten voordelig. Om dit te voorkomen zullen oligopolisten zeer voorzichtig zijn met het aanpassen van hun prijzen. De oligopolisten reageren verder niet op de onbediende pompen, omdat ze geen wezenlijk gevaar vormen voor hun eigen inkomsten. De nieuwe pompstations krijgen namelijk geen voet aan de grond, de markt is namelijk verzadigd. (Hier in mijn woonplaats in een grote straat vlakbij zitten drie tankstations op rij! (Esso, Texaco en Shell)).
||
Citaat:
![]() Def
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast zijn deze tankstations in het buitenland ook véél groter. Ze kunnen grotere voorraden aanhouden, meer inkopen in één keer, de bediening is anders (in Frankrijk zit er niet een hele winkel bij enzo, je rijdt met je auto langs een soort loket en betaal je terwijl je nog in de auto zit). Dit zijn allemaal manieren om de kosten te drukken.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Sociaal economisch overleg economie po milantje | 0 | 11-06-2008 20:40 | |
PO Economie Verwijderd | 2 | 15-02-2008 17:51 | |
PO economie cyrina | 11 | 05-02-2005 10:55 | |