Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2003, 09:46
Defenderzzz
Defenderzzz is offline
Voor PO economie moet ik deze vraag behandelen. Wat is jullie logische beredenering hiervoor:

In het buitenland, bv. Frankrijk, heb je veel grootwinkelbedrijven met zeer grote winkels veelal buiten de stad. Deze grootwinkelbedrijven hebben vaak ook een benzinestation waar scherpe prijzen gehanteerd worden. In Nederland kennen we deze situatie niet. Ga na waarom benzinemaatschappijen elkaar beconcurreren met zegeltjesacties en dergelijke en niet met de prijs

Alvast bedankt

Def
Oud 14-04-2003, 15:38
Dwarfie
Dwarfie is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=446190
Oud 14-04-2003, 16:17
Defenderzzz
Defenderzzz is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 14-04-2003 @ 16:38:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=446190
Ehm..als je de vragen van mij en van je link had gelezen, dan had je gezien dat mijn vraag een andere was..
Oud 14-04-2003, 17:09
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Defenderzzz schreef op 14-04-2003 @ 10:46:
Ga na waarom benzinemaatschappijen elkaar beconcurreren met zegeltjesacties en dergelijke en niet met de prijs.
Ze hebben bijna geen invloed op de prijs, dus men zal andere manier moeten vinden om klanten te binden of om zich te onderscheiden van de massa. Een zegeltjesactie bindt mensen aan het bedrijf, waarmee herhaalaankopen gegarandeerd worden.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 18:50
Dwarfie
Dwarfie is offline
En ze hebben natuurlijk geen invloed op de prijs doordat ze opereren op een markt met volledig vrije mededinging.

En dat andere topic ging ook over zegeltjes
Oud 14-04-2003, 18:52
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 14-04-2003 @ 19:50:
En ze hebben natuurlijk geen invloed op de prijs doordat ze opereren op een markt met volledig vrije mededinging.
Juistem. Maar kan jij daar ook een theoretische onderbouwing bij geven? Dus waarom is men prijsnemer en niet prijszetter?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 09:33
k28
k28 is offline
Ik ben het eens met wat er gezegd is over die zegelactes, maar niet helemaal met de originele stelling. Ook al is het zo dat benzineverkopers niet al teveel kunnen varieren in de prijs omdat dan de marges te laag worden, toch treedt er steeds meer prijsconcurrentie op. Denk aan die Tango zelfbedieningspompstations die structureel goedkoper zijn. Het prijsverschil wordt veroorzaakt door minder service en zelfbediening.

Zet in je PO in je conclusie dat je het niet helemaal eens bent met de stelling, en je leraar vindt je gegarandeerd gaaf!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 09:45
Dwarfie
Dwarfie is offline
Hmm, nu ik hier zo nog eens over nadenk, vraag ik me af of dit wel een markt van volledig vrije mededinging is. Is het namelijk niet een homogeen oligopolie?

Kenmerkend voor deze marktvorm is namelijk een klein aantal aanbieders, die identieke producten aanbieden en waar sprake is van zogenaamde "prijsstarheid". Een groot gevaar binnen een oligopolie is namelijke een zogenaamde prijzenslag, dit is namelijk voor geen van de oligopolisten voordelig. Om dit te voorkomen zullen oligopolisten zeer voorzichtig zijn met het aanpassen van hun prijzen.

De oligopolisten reageren verder niet op de onbediende pompen, omdat ze geen wezenlijk gevaar vormen voor hun eigen inkomsten. De nieuwe pompstations krijgen namelijk geen voet aan de grond, de markt is namelijk verzadigd. (Hier in mijn woonplaats in een grote straat vlakbij zitten drie tankstations op rij! (Esso, Texaco en Shell)).
Oud 15-04-2003, 16:44
Defenderzzz
Defenderzzz is offline
Citaat:
k28 schreef op 15-04-2003 @ 10:33:

Zet in je PO in je conclusie dat je het niet helemaal eens bent met de stelling, en je leraar vindt je gegarandeerd gaaf!
Goede tip..bedankt voor het meedenken en als jullie nog wat hebben bedacht, reageer dan nog ff

Def
Oud 15-04-2003, 21:04
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
k28 schreef op 15-04-2003 @ 10:33:
Ik ben het eens met wat er gezegd is over die zegelactes, maar niet helemaal met de originele stelling. Ook al is het zo dat benzineverkopers niet al teveel kunnen varieren in de prijs omdat dan de marges te laag worden, toch treedt er steeds meer prijsconcurrentie op. Denk aan die Tango zelfbedieningspompstations die structureel goedkoper zijn. Het prijsverschil wordt veroorzaakt door minder service en zelfbediening.
Ligt het aan mij of het in Nederland altijd zelfbediening? Maw je hebt ongelijk.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 22:59
k28
k28 is offline
Citaat:
Wawl schreef op 15-04-2003 @ 22:04:
Ligt het aan mij of het in Nederland altijd zelfbediening? Maw je hebt ongelijk.
met zelfbediening bedoel ik een pompstation waar je geen winkeltje bij hebt, waar je aan een automaat moet afrekenen, waar je geen zegeltjes en andere zut krijgt en waar je geen vragen kunt stellen aan een vriendelijke pompbediende als het niet lukt. maw, een pompstation met een pomp en een pinautomaat en verders niks.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 11:25
Defenderzzz
Defenderzzz is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 15-04-2003 @ 10:45:
Hmm, nu ik hier zo nog eens over nadenk, vraag ik me af of dit wel een markt van volledig vrije mededinging is. Is het namelijk niet een homogeen oligopolie?

Kenmerkend voor deze marktvorm is namelijk een klein aantal aanbieders, die identieke producten aanbieden en waar sprake is van zogenaamde "prijsstarheid". Een groot gevaar binnen een oligopolie is namelijke een zogenaamde prijzenslag, dit is namelijk voor geen van de oligopolisten voordelig. Om dit te voorkomen zullen oligopolisten zeer voorzichtig zijn met het aanpassen van hun prijzen.

De oligopolisten reageren verder niet op de onbediende pompen, omdat ze geen wezenlijk gevaar vormen voor hun eigen inkomsten. De nieuwe pompstations krijgen namelijk geen voet aan de grond, de markt is namelijk verzadigd. (Hier in mijn woonplaats in een grote straat vlakbij zitten drie tankstations op rij! (Esso, Texaco en Shell)).
Wat ik mij nu afvraag is: Waarom is er in Frankrijk dan wel sprake van benzinestations waar scherpe prijzen gehanteerd worden?
Oud 16-04-2003, 12:26
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
k28 schreef op 15-04-2003 @ 23:59:
met zelfbediening bedoel ik een pompstation waar je geen winkeltje bij hebt, waar je aan een automaat moet afrekenen, waar je geen zegeltjes en andere zut krijgt en waar je geen vragen kunt stellen aan een vriendelijke pompbediende als het niet lukt. maw, een pompstation met een pomp en een pinautomaat en verders niks.
Ohja, daar heb je helemaal gelijk in. Ik begreep je verkeerd. Maar het is ook wel logisch omdat iedereen zich probeert te onderscheiden op andere gebieden dan prijs. Dat zou een hele goede innovatie kunnen zijn, maar uiteindelijk blijft het wel om hun core bussiness gaan en dat blijft de bezine. En je kan mij niet wijsmaken dat de prijs van benzine omlaag gaat doordat alles zelfbediening wordt.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 14:39
k28
k28 is offline
Citaat:
Wawl schreef op 16-04-2003 @ 13:26:
En je kan mij niet wijsmaken dat de prijs van benzine omlaag gaat doordat alles zelfbediening wordt.
een héééééél klein beetje is ook een beetje
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 16:11
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
k28 schreef op 16-04-2003 @ 15:39:
een héééééél klein beetje is ook een beetje
Als dat beetje bestaat wel ja, maar dat betwijfel ik.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 07:05
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Defenderzzz schreef op 16-04-2003 @ 12:25:
Wat ik mij nu afvraag is: Waarom is er in Frankrijk dan wel sprake van benzinestations waar scherpe prijzen gehanteerd worden?
In andere landen zijn de accijnzen véél lager. Zoek maar eens wat tabelletjes op. In Nederland bestaat zo'n 50% van de prijs van een liter benzine uit belastingen en accijnzen. In sommige andere landen is dat slechts 10% ofzo.

Daarnaast zijn deze tankstations in het buitenland ook véél groter. Ze kunnen grotere voorraden aanhouden, meer inkopen in één keer, de bediening is anders (in Frankrijk zit er niet een hele winkel bij enzo, je rijdt met je auto langs een soort loket en betaal je terwijl je nog in de auto zit). Dit zijn allemaal manieren om de kosten te drukken.
Oud 18-04-2003, 20:33
Defenderzzz
Defenderzzz is offline
Iedereen hartstikke bedankt, de PO is ingeleverd. Nu heb ik lkkr vakantie, dus over Economie hebben we het de 1e tijd niet meer

Def
Reageren

Regels voor berichten