Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2003, 16:43
Kupu
Kupu is offline
Ik was vandaag wat aan het zoeken naar een kamer en toen ben ik via via bij www.antikraakwonen.nl uitgekomen. Dat lijkt allemaal best wel heel goed, een grote kamer voor € 150,- per maand incl. gas, water en elektrisch is niet verkeerd.

Maar ik zit nog met een aantal vragen hierover: Hoe zit het eigenlijk met de voorzieningen in zo'n antikraakwoning? En heeft iemand er ervaring mee? Staan die woningen ergens achteraf of kunnen die ook gewoon midden in de stad staan?

En mijn moeder vind het eigenlijk maar niets omdat ze bang is dat ik dan in 'verkeerde' circuits terechtkom of zo. Maar dat valt toch wel mee lijkt mij?
Oud 16-04-2003, 08:42
ganralph
ganralph is offline
antikraak is een of andere regel van de gemeentes om juist de 'verkeerde circuits' buiten de deur te houden.
antikraak is (in tegenstelling tot ECHTE kraak) een initiatief van de overheid. ze verhuren leegstaande gebouwen (meestal scholen/bedrijven/enz) aan jongeren voor weinig geld, zodat er geen junks of echte krakers intrekken. de voorzieningen zijn dus goed.

het probleem is dat je een opzegtermijn van enkele weken hebt: als de gemeente zegt dat je over drie weken moet vertrekken, heb je dat simpelweg maar te doen (daar teken je voor) - het zijn namelijk allemaal panden die op de lijst staan om gesloopt te worden (maar ze zijn nog in goede staat). Echte krakers hebben nog de mogelijkheid om een uitzetting heel lang (juridisch) te rekken; precies de reden waarom de gemeente geen echte krakers wil.

voor kamerzoekende is het een handige regeling, maar eigenlijk is het een kl*te-beleid: omdat een antikraker geen mogelijkheid heeft om een uitzetting door de gemeente tegen te houden, kan deze gemeente jouw huis op korte termijn slopen en er een yuppenflat/kantoorgebouw neerpoten.
maw: het is voor jou wel handig (tijdelijk), maar je wordt gewoon misbruikt om op termijn minder jongerenwoonruimte in de stad te hebben.

de angst van je moeder is dus onterecht. dit geldt trouwens ook voor het echte kraken: krakers weten waar ze mee bezig zijn; ze zijn meestal verenigd en hebben contact met de overheid; en het zijn geen junks - het zijn mensen met idealen, of simpelweg zonder geld.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten