Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2003, 20:08
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
mijn definiettie van het systeem; waar wij allen in geboren worde, voor werken, het ding dat ons vormt, laat groeien en ontwikkeld, systeem ens enz, ik bedoel de wereld en maatschapij waar je leeft omgeveing alles bij elkaar, dat invloed op je heeft, dus geen Matrix enz.

Ik geloof, wij zijn allemaal product van het systeem, je kan niet zeggen fuck the system want dan zeg je fuck jezelf, hoe anders je ook bent, je bentdat nogstaads door het systeem, die heeft immers jouw afkeer wegens de massa gemaakt, wat je ook doet het beinvloed je, zelfs als je er niks mee te maken wil hebben, je hebt geen keus

nogmaals ik heb het niet ovre een science phiction dinge ik bedeoel onze samenleveing e alle andere dingen die er zijn en ons vormen

wat denken jullie over het systeem, zul je vrij ervan kunnen zijn, hoe nzien jullie het systeem, wat denk jij tebzijn in het systeem, heeft de mensheid het systeem nodaig om te overleven (je wordt geboen zonder verplichtingen, het systeem zorgt ervoor dat we verlpicht moeten wrken om ons leven te onderhuoden, dat we in reitjes huiozen wonnen enz enz en z
Oud 17-04-2003, 20:17
Nona
Nona is offline
Hoe je reageert op dat systeem ligt volgens mij in je persoonlijkheid; als je twee mensen precies hetzelfde leven laat leiden zullen die ook van karakter verschillen.

Nee dus denk ik.
Oud 17-04-2003, 20:24
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
nee dus wat?

ik deol hiermee erop, je kan misschien een ander karakter hebben, maar die is alrtijd weer tot stand gekomen door het systeem

ook veel van die mansen die denken, ik doe dit en zeg dat en kleed me zo, dan ben ik anders dan het systeem, anders dan moet, een rebel, maar is het niet het systeem die hun deze idee geeft ofzo?
Oud 17-04-2003, 20:28
king112
king112 is offline
Ligt het aan mijn IQ of snapt iedereen er hier niet zoveel van>
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 20:38
king112
king112 is offline
Citaat:
Tha#1ChiLL schreef op 17-04-2003 @ 21:08:
mijn definiettie van het systeem; waar wij allen in geboren worde, voor werken, het ding dat ons vormt, laat groeien en ontwikkeld, systeem ens enz, ik bedoel de wereld en maatschapij waar je leeft omgeveing alles bij elkaar, dat invloed op je heeft, dus geen Matrix enz.

Ik geloof, wij zijn allemaal product van het systeem, je kan niet zeggen fuck the system want dan zeg je fuck jezelf, hoe anders je ook bent, je bentdat nogstaads door het systeem, die heeft immers jouw afkeer wegens de massa gemaakt, wat je ook doet het beinvloed je, zelfs als je er niks mee te maken wil hebben, je hebt geen keus

nogmaals ik heb het niet ovre een science phiction dinge ik bedeoel onze samenleveing e alle andere dingen die er zijn en ons vormen

wat denken jullie over het systeem, zul je vrij ervan kunnen zijn, hoe nzien jullie het systeem, wat denk jij tebzijn in het systeem, heeft de mensheid het systeem nodaig om te overleven (je wordt geboen zonder verplichtingen, het systeem zorgt ervoor dat we verlpicht moeten wrken om ons leven te onderhuoden, dat we in reitjes huiozen wonnen enz enz en z
ik begrijp je voor de helft hoor!
Maar we zijn inderdaad een product van het systeem hier in nederland!
En bijna in heel de wereld geldt dat zo!
Maar ik weet eigelijk niet wat dit met liefde en relatie heeft te maken!
Verplaatsen dus naar filosofie!
We leven volgens een systeem!
-Je gaat naar school en na je school moet je gaan werken!
Meestal teminsten!
Ik vraag me ook af of het eigelijk wel een goed systeem is waar we in leven!
Alles wordt zo onder controlle gehouden!
En er zijn overal regels voor!
De mensen hebben de wereld zo ingewikkeld gemaakt!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 20:44
Nona
Nona is offline
Tha#1Chill, je las dus niet goed he! Een karakter komt niet voort uit een systeem. Je wordt erdoor beďnvloed, maar niet door gevormd.
Oud 17-04-2003, 20:53
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
ja kruimel, ik gebruikte even de verkeerde definitie van karakter my bad, maar peeps blijf reageren
Oud 17-04-2003, 21:02
king112
king112 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 17-04-2003 @ 21:44:
Tha#1Chill, je las dus niet goed he! Een karakter komt niet voort uit een systeem. Je wordt erdoor beďnvloed, maar niet door gevormd.
hier ben ik het mee eens!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 21:43
glam o saurus
glam o saurus is offline
vervang in mijn geval systeem maar door ouders en vrienden.
samenleving is tuurlijk van invloed maar de kleine samenleving zeg maar van vrienden en ouders is meer van invloed op mij.
Voor zover mogelijk natuurlijk, een gedeelte van je karakter enz. ligt vast...volgens mij

(khoop dat ik het goed heb begrepen.)
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 22:03
WijfMan
WijfMan is offline
Dus volgens jou is het leven het systeem?

Ik vind toch dat je "het systeem" beter moet defineren.
Want zoals jij het omschrijft is het begrijp "het systeem" nogal breed.
Oud 18-04-2003, 23:43
Psyd
Psyd is offline
. Met het beginbericht ben ik het zeker wel eens je wordt gevormd door het systeem met als basis jouw karakter eigenschappen. Maar als je je eigen afkeerd van het systeem dus de normen en waarde van dit sys. dan creeer je je eigen systeem waardoor je wel kunt zeggen van fuck the systeem dus de normen en waarden tevens je toch bent gevormd door het systeem dus toch weer een product bent dus jouw systeem gevormd door het huidige systeem waar jij van vind dat niet correct is. Of lul ik nou gigantisch uit mn nek?
En ik denk wel dat we het sys nodig hebben om te overleven dus vooral voor onze eigen bescherming ( in ieder geval een poging tot ) , de zwakkeren van de samenleving en het proberen te beperken van escalatie van onmenselijkheid ( bescherming dus voor/tegen onszelf)

Oud 19-04-2003, 02:02
Verwijderd
Een mens is een zog. imitator. We leren spreken omdat we anderen horen praten. We leren te reageren op dingen, zoals anderen het voordoen. Alles wat jij bent, komt van de omgeving.

De Hitler Jugend is hier een prima voorbeeld van. Wat eerst doodgewone kindertjes waren, werden regelrechte moordmachines die anderen in koelen bloede vermoorden. Ze hadden niet eens een beetje spijt van hun daden en waren helemaal niet bang voor hun vaderland te sterven.

Als je je dan bedenkt dat het ook maar gewone kinderen waren..

(conditionering noemen ze dat, correct me if i'm wrong)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 03:49
idmind
idmind is offline
Volgens mij zijn er heel erg veel invalshoeken om naar het leven te kijken.
Als je uitgaat van een systeem dan kan je de mens zien als een deel van dat systeem. Bijvoorbeeld een evolutiesysteem. Of een systeem van het ordenen van de chaos. Een samenhang van spelingen van de natuur.

Maar als je meer globaal kijkt naar andere volken zoals bijvoorbeeld indianen (natives), of minder bedeelden of hele rijke mensen of verstandelijk gehandicapten en noem maar op en je sluit de dieren niet uit vindt ik het moeilijk om er een systeem in te zien.

Ieder mens heeft denk ik wel een referentiekader. Een raamwerk en een kijkvenster op de wereld dat gevormd wordt door de omgeving en omstandigheden waarin je opgroeit.

We zien de dingen niet ZOALS ze zijn maar we zien ze zoals WIJ zijn.
Wel denk ik dat we volgens een programma leven. Neem bijvoorbeeld tijd; probeer je eens voor te stellen dat je leeft zonder tijd… Dat zou kunnen betekenen dat je “tegelijkertijd (oops kan niet) “ hier čn daar kunt zijn. Dat je niet leeft en niet dood bent…. Mmm super vaag weer….
Reageren

Regels voor berichten