Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2003, 21:02
Verwijderd
Ik hoop binnenkort een oude 486 over te kunnen nemen van iemand. Hier wil ik een (24/7) fileserver van maken. Ik heb thuis een Draytek Vigor 2200E router.

Wat wil ik?
De fileserver komt dus net als alle andere PC's gewoon achter de router. Ik wil echter op afstand met FTP software op deze fileserver in kunnen loggen, om zo dus bestanden te down/uploaden, verwijderen, etc. Ik wil dus een stuk software hebben wat als FTP server kan fungeren, met meerdere gebruikers met verschillende rechten.

Dit alles moet als het een beetje kan gratis . Als iemand betaalde software weet vind ik dat ook wel prima, maar gratis is mooier .

Brand maar los, iemand ideeën?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2003, 21:12
CryptapiX
CryptapiX is offline
gewoon een ftp server draaien op die fileserver lijkt me ? (bulletproof ftp gebruik ik zelf)
deze een poort aanwijzen (niet 21 maar bijv 1337 ofzo iig boven 1024 d8 ik)
en dan met je router de poort 1337 (of welke je hebt ingesteld) mappen (portmap dus) naar het interne ip van je fileserver en diezelfde poort

als goed is zou je nu van buitenaf op je ftp server moeten kunnen komen
Oud 17-04-2003, 21:47
Manuzhai
Manuzhai is offline
Debian of Gentoo Linux met een ftpd.
Oud 17-04-2003, 22:11
niemand
niemand is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 17-04-2003 @ 22:47:
Debian of Gentoo Linux met een ftpd.
ik ben niet bekend met de ervaring van de topicstarter, maar ik zou eerder OpenBSD of anders een andere BSD aanraden.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 22:15
dystopia
dystopia is offline
neem een FXPable FTPd zoals PureFTPd
Pure draait op zowel *NIX als Windows

ik draai 'm ook op OpenBSD, werkt geil.
Oud 18-04-2003, 02:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
FreeBSD icm PureFTPd met MySQL auth support, en een Apache2 - PHP - MySQL4 combi. Via webpagina kun je dan users aanmaken en veranderen, etc. PureFTPd is veilig en rijk met features.

Ik zou er iig een Console-based Linux/UNIX OS op gooien, dan kun je daar nog een paar leuke daemons op draaien, zoals mail, DNS, etc.
Oud 18-04-2003, 07:57
Verwijderd
Ik moet de Linux-aanprijzers teleurstellen... Ik weet hoe je Linux spelt maar verder komt mijn kennis hiervan niet echt...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 09:22
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Henri schreef op 18-04-2003 @ 08:57:
Ik moet de Linux-aanprijzers teleurstellen... Ik weet hoe je Linux spelt maar verder komt mijn kennis hiervan niet echt...
Tijd om het te leren. Je wil de resources van je 486je toch niet verspillen aan een dik Windows OS?
Oud 18-04-2003, 12:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Henri schreef op 18-04-2003 @ 08:57:
Ik wil je wel helpen hoor, en ik vind FreeBSD makkelijker dan Linux. Programma's installeren en updaten gaat ontzettend makkelijk met FreeBSD (met CVSUP).

Is juist een mooie gelegenheid om het te leren.

Je kunt van ftp.nl.freebsd.org bij ISO-IMAGES de laatste 4.8-RELEASE downloaden. Mini-ISO is voldoende, die is ongeveer 190MB. Kun je branden op CD, die CD is dan bootable. In je 486 doen, booten en via icq help ik je dan wel verder.

Na de installatie kun je je monitor en toetsenbord afkoppelen en kun je via het netwerk inloggen op de computer en zo alles beheren, erg makkelijk. Ook kun je een port forward maken en mij een account geven, zodat ik alles kan configgen voor je. Met Watch of Screen kun je dan gewoon meekijken, dus niet dat ik een trojan daemon zit te installen ofzo.

Nouja denk er maar overna. Voorwaarde is dat er een netwerkkaart in kan en dat die comp (of het BIOS eigenlijk) van CD booten support. Als dat zo is, kun je FreeBSD draaien. 8MB RAM is minimum, maar daar zit je wel aan.
Oud 18-04-2003, 13:03
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
CryptapiX schreef op 17-04-2003 @ 22:12:
deze een poort aanwijzen (niet 21 maar bijv 1337 ofzo iig boven 1024 d8 ik)
waarom niet op port 21? ik maak niet uit zijn verhaaltje op dat hij geen Administrator rechten heeft
Oud 18-04-2003, 13:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
McMotion schreef op 18-04-2003 @ 14:03:
waarom niet op port 21? ik maak niet uit zijn verhaaltje op dat hij geen Administrator rechten heeft
Port 21 alleen openzetten als anonymous users niet kunnen inloggen, of in ieder geval niet kunnen uploaden, anders wordt je als pub gebruikt.

Andere reden om andere poort te kiezen kan zijn je ISP, van sommige (amateur) ISP's mag je geen servers draaien namelijk.
Oud 18-04-2003, 14:02
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-04-2003 @ 14:27:
Port 21 alleen openzetten als anonymous users niet kunnen inloggen, of in ieder geval niet kunnen uploaden, anders wordt je als pub gebruikt.

Andere reden om andere poort te kiezen kan zijn je ISP, van sommige (amateur) ISP's mag je geen servers draaien namelijk.
klopt iok heb nu een Ftp-server draaien op poort 6667. Ik mag van mn ISP geen server draaien volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 15:57
CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
McMotion schreef op 18-04-2003 @ 14:03:
als je die poort mapt naar andere pc
en je wil vanaf een workstation gewoon ftpen weet ik niet of dat nog wel gaat ?
Oud 18-04-2003, 18:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
CryptapiX schreef op 18-04-2003 @ 16:57:
als je die poort mapt naar andere pc
en je wil vanaf een workstation gewoon ftpen weet ik niet of dat nog wel gaat ?
Dat Port forwarden/mappen is voor je externe verbinding. Binnen je netwerk kun je gewoon naar je servers connecten, dat gaat buiten de router om.
Oud 19-04-2003, 01:57
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-04-2003 @ 14:27:
Port 21 alleen openzetten als anonymous users niet kunnen inloggen, of in ieder geval niet kunnen uploaden, anders wordt je als pub gebruikt
Niet upload + after-upload-readable + anonymous samen aanzetten, ook niet port huppeldepup. Het is niet zo dat wanneer je FTP niet op port 21 staat je veilig bent wanneer je anonymous + upload + after-upload-readable aan hebt staan.... mocht je vinden van wel is het een typisch geval van security throught obscurity...
Oud 19-04-2003, 01:58
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 18-04-2003 @ 15:02:
klopt iok heb nu een Ftp-server draaien op poort 6667. Ik mag van mn ISP geen server draaien volgens mij.
Volgens mij mag dat bij @Home tegenwoordig wel. Althans, zoiets kan ik me herinneren; niet zeker; check de site/recente algemene voorwaarden/FAQ voor de zekerheid..

Mag het niet ben je ook verkeerd bezig met je FTP op port 6667.
Oud 19-04-2003, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-04-2003 @ 13:31:
Ik wil je wel helpen hoor, en ik vind FreeBSD makkelijker dan Linux. Programma's installeren en updaten gaat ontzettend makkelijk met FreeBSD (met CVSUP).

Is juist een mooie gelegenheid om het te leren.

Je kunt van ftp.nl.freebsd.org bij ISO-IMAGES de laatste 4.8-RELEASE downloaden. Mini-ISO is voldoende, die is ongeveer 190MB. Kun je branden op CD, die CD is dan bootable. In je 486 doen, booten en via icq help ik je dan wel verder.

Na de installatie kun je je monitor en toetsenbord afkoppelen en kun je via het netwerk inloggen op de computer en zo alles beheren, erg makkelijk. Ook kun je een port forward maken en mij een account geven, zodat ik alles kan configgen voor je. Met Watch of Screen kun je dan gewoon meekijken, dus niet dat ik een trojan daemon zit te installen ofzo.

Nouja denk er maar overna. Voorwaarde is dat er een netwerkkaart in kan en dat die comp (of het BIOS eigenlijk) van CD booten support. Als dat zo is, kun je FreeBSD draaien. 8MB RAM is minimum, maar daar zit je wel aan.
Thanks voor je lange verhaal! Ik ga er even achteraan (of ik die bak kan overkopen of niet ), en dan ga ik inderdaad maar eens aan Linux beginnen. Lijkt me eigenlijk ook wel een uitdaging, eens een ander OS .

Mijn ISP is overigens Planet Internet, we maken gebruik van ADSL comfort.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten