Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Waarom stopt iedereen toch niet gewoon met zeiken over dit soort dingen. Noem mensen gewoon bij de naam en niet bij 1 van zijn of haar uiterlijke kenmerken. |
![]() |
||
Citaat:
ze kunnen er niet tegen voor neger genoemd te worden omdat het dat doet denken aan de vroegere tijd dat ze idd die naam hebben gegeven aan de zwarte |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
maar dat komt alleen omdat we in mijn buurt er met een plaag van zitten (omstreken antwerpen) en spijtig genoeg is het hier een feit dat het bijna allemaal alechtonen zijn maar ik heb ook na een tijd moeten toegeven dat er hier en daar wel nen goeie bestaat maar die kom je dan ook niet tegen snachts in duistere buurten enzo maar die kom je tegen op werk en zo van die dingen spijtig genoeg is het hier deels te wijten aan een tekort aan adaptatie ze passen zich niet aan aan dit land en hier zie je soms kinderen van 11 jaar om 2 uur 's nachts nog rondlopen die uit verveling denk ik dan maar wat krapuul gaan doen maar er zitten er goei tussen die tijd gaat nog wel komen dat je dat gaat beseffen |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb geen problemen met neger of zwarte.. Maar goed, ik vind dat de p.c. termen hier erg door elkaar heenlopen omdat welk woord je geschikt vindt, ligt aan je cultuur en omgeving.. |
![]() |
|
![]() |
als de term "neger" neerbuigend is, hoe erg is het dan wel niet als je een neger uit Niger bent?
![]() trouwens, ze spreken elkaar ook aan met "neger" en "nigga" enzo, en dan mag een blanke het niet? dat slaat echt ergens op ![]() laten we collectief ieder negroide persoon "krullebol" gaan noemen ![]()
|
![]() |
Volgens mij gaat het vooral om de toon of manier waarop je iemand neger of zwarte noemt. Het kan allebei goedmoedig zijn, maar ook allebei racistisch. En als je zulke mensen wilt beschrijven, zijn er wel andere termen te vinden, zoals 'Marokkanen' of 'donkerhuidige mensen'
![]()
|
oepsy, het berich hier boven hoort erbij.
Dat is waar iedereen begint gelijk te gillen dat iets rasime is. Wat meestal niet zo is, omdat die namen nu eenmaal aan die mensen gegeven worden. Is Belg vernederend voor iemand die Belgisch is? Het ligt dat toch gewoon aan de manier waarop je het uitspreekt. Ik moet juist neger zeggen volgens mijn ouders, omdat zwarte het kleur verschil kenmerkt. Het is trouwens ook een beetje belachelijk vind ik om mensen zo te noemen, want dan kun je het over iedereen hebben. Ik noem mensen bij hun voornaam/achternaam en als ik ze niet ken praat ik niet over ze.. ![]() ![]() Rassen discriminatie is zo uit! ![]()
|
Als je het over zwarte mensen hebt, heb je het ook over witte mensen.
Of donker - blank. Ik prefereer de laatste, maar sinds ik in Zuid-Afrika ben geweest gebruik ik de eerste versie (want anders wordt het verwarrend met de kleurlingen). Niet dat het er wat aan toe doet, op zich, maar als je bv. iemand met rood haare moet kenmerken ga je je ook niet in alle bochten wringen om te vermijden te zeggen dat ie rood haar heeft. Dus gewoon het beestje bij het naampje noemen ![]() Ik ben wit en jij bent zwart. Neger (nigger) echter is een woord dat gebruikt werd als iets denigrerends, daarom vind ik dat ook niet kunnen. Net zoals kaffer niet.
||
Citaat:
Het woord 'donker' laat het er (voor mijn 'gevoel') meer op lijken alsof het woord 'neger' vermeden wordt.
|
Nog wat aardige artikeltjes:
Moet 'neger' uit het woordenboek? Van Dale discriminerend en beledigend? Gekwetst als een Turk.
||
Citaat:
Waarom zijn hun racistisch bezig? Omdat ze hun eigen mensen nigga's noemen. Nigga's is ook een soort gebroedelijke naam 'my nigga' is bijna hetzelfde geworden als 'he kameraad'. Verder denk ik dat neger wel kan. Wat iemand hier al zei 'negroide ras'. Neger is discriminerend geworden, maar dat komt meer door de hele omgeving en sfeer waarin we tegenwoordig leven waarin op alles wordt gelet en van alle kanten wordt bekeken.
||
Citaat:
Wellicht komt dat gevoel doordat dat als alternatief werd aangedragen? Maar waarom gebruik jij eigenlijk het woord neger?
||
Citaat:
Een naam dus die denigrerend gebruikt werd en door de groep die gedenigreerd werd als politieke naam ingevoerd werd. "Geus" was een scheldnaam. De Geuzen namen dit echter over door zich zo te noemen. Zou je echter als niet-geus een geus een geus noemen, schold je hem/haar uit. Da's nu ook het geval met dit woord (neger/nigger)
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
lid van het negride ras, negride, zwarte Ze zijn synoniemen van elkaar dus eigenlijk is er, taalkundig, geen verschil. De woorden neger en zwarte hebben geen denigrerende betekenis. Het context waarin het gebruikt werd gaf het een negatieve lading. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb nog een relatie gehad met een Nigeriaan en hij had er ook problemen mee als ik neger zei. Toen ik hem vroeg wat ik dan wel mocht zeggen ( zwarte?? ) was het simpel. Gewoon Afrikaan.
Omdat dit niet beledigend kan opgenomen worden. Het is net hetzelfde als ik (ben Belg) Hollander of Kaaskop/Keeskop zeg, het klinkt nogal negatief. Als ik dan Nederlander zeg, dan kan het toch niet misopgevat worden? Ik verkies ook Belg genoemd te worden boven die blanke of zo. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het hangt af van de bijklank die het woord in een bepaalde context heeft. Als ik iemand een zwarte man noem, dan is daar niets denigrerends aan. Maar als ik over iemand zeg "daar heb je weer zo'n zwarte" dan klinkt het meteen neerbuigend en grof.
Neger is een sociaal geaccepteerd woord, het komt van het Engelse negro en dat komt weer van het Latijn (nero). In Engelstalige landen is "negro" zelf een heel net woord: daar hebben ze het in het normale spraakgebruik altijd over "blacks". Zoals ik al zei hangt het dus van de bijklank af. De woorden nikker, roetmop of zwartjoekel zijn zonder uitzondering scheldwoorden. Die kún je onmogelijk op een niet-negatieve manier gebruiken. Maar een woord als neger kun je best zonder negatieve bijklank gebruiken, ook het woord zwart wel, hoewel dat als bijvoeglijk naamwoord sympathieker klinkt dan als zelfstandig naamwoord. In ieder geval vind ik het belachelijk om het met veel omhaal over "donkere mensen" te hebben als je gewoon negers bedoelt. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Waar komt het woord neger vandaan?
Citaat:
![]() Hoe dan ook, je kan mensen best in rassen indelen zolang je maar beseft dat de verschillen enkel in het uiterlijk zitten, niet in het mens-zijn an sich.
|
Ik kan het best begrijpen, hoor. Het woord neger is een soortnaam, een appellatief geworden, waarmee er een duidelijk (taalkundig) onderscheid is met de andere rassen.
||
Citaat:
Alhoewel, als je toch enkel over bepaalde mensen spreekt en daarin onderscheid maakt op kleur, waarom zou je het dan niet bij de naam noemen en wel 'zwarte' zeggen, aangezien je het daar toch over hebt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jewish people of the hebrew faith? ( MASH)
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zelfde geldt voor zwarten, negers, afrikanen of hoe dan ook. Mijn vraag was: wat stel jij voor?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
PvdA: kabinet negeert racisme Verwijderd | 68 | 08-06-2006 18:38 | |
Racisme na mp3-moord Brussel voer voor psychologen Foresight | 103 | 09-05-2006 19:21 | |
Racisme op internet (EN WAT JIJ KAN DOEN!) - II hhendrikxx | 102 | 27-03-2005 00:49 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Multicul en Racisme! SM | 51 | 28-03-2004 21:38 | |
Monitor-rapport racisme en extreem rechts Rabbi Daniel | 8 | 17-05-2003 21:22 | |
Vrije tijd |
Racing Genk kampioen van België mobie | 28 | 13-05-2002 22:20 |