Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2003, 18:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Zelfmoordacties in Israël zijn volgense AEL-NL een legitiem verzetsmiddel. 'Er is daar een verzetsstrijd gaande. Verzet, hoe dat dan ook wordt gevoerd, is legitiem,' aldus Marmouch. Onschuldige burgers kunnen volgens de AEL niet worden getroffen, omdat 'alle burgers in Israël bezetters zijn'.

Dit was de druppel die de emmer deed overlopen voor mij.

Vandaag alle politieke partijen in het parlement gebeld voor hun standpunt over de AEL.

Ook een officier van justitie in Den Haag gesproken over de strafbaarheid van hun uitspraken, hij raadde me aan in Zutphen aangifte te doen. Ben vandaag nog naar de politie gegaan hiervoor. Eind deze week komt er overleg van de procureurs-generaal. Vrijdag zal ik via justitie horen wat hiervan de uitslag zal zijn.

Verder heb ik o.a. oud-staatssecretaris Karin Adelmund en oud-minister Klaas de Vries gesproken.

Maar goed, ik zal jullie op de hoogte houden.
Advertentie
Oud 22-04-2003, 18:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Zeer geachte mevrouw Adelmund,

Recente uitspraken van de AEL, de vrijwel zekere verkiezing van Mohammed Cheppih als voorzitter van AEL Nederland, en een diepgaand conflict tussen organisaties als het CIDI en de AEL zijn in mijn ogen verontrustend.
De AEL, die in haar partijprogramma al pleit voor ontmanteling van de staat Israël, zegt nu aanslagen op Israëlische burgers te ondersteunen en bereid te zijn organisaties die dergelijke aanslagen uitvoeren financieel te ondersteunen.

Als eerste een krantenartikel, uit het Gelders Dagblad van vrijdag 18 april.

AEL steunt zelfmoordaanslagen

DEN HAAG - De Nederlandse tak van de Arabische Europese Liga (AEL-NL) wil geld geven aan Palestijnse organisaties die de zelfmoordaanslagen steunen.

Dat zeggen bestuurslid Nabil Marmouch en kandidaat-voorzitter Mohammed Cheppih.
Wanneer Palestijnse organisaties die zelfmoordaanslagen steunen, geld zouden vragen aan de AEL, zou de Liga dat geven. De AEL zegt ook Al Aqsa te steunen, de organisatie waarvan de tegoeden onlangs wegens steun aan de terroristische organisatie Hamas zijn geblokkeerd. Cheppih: 'Die geblokkeerde gelden zijn fondsen voor familieleden van omgekomen martelaren. Wat is daar strafbaar aan?' Zelfmoordacties in Israël zijn volgense AEL-NL een legitiem verzetsmiddel. 'Er is daar een verzetsstrijd gaande. Verzet, hoe dat dan ook wordt gevoerd, is legitiem,' aldus Marmouch. Onschuldige burgers kunnen volgens de AEL niet worden getroffen, omdat 'alle burgers in Israël bezetters zijn'. 'Dit soort uitspraken is onaanvaardbaar,' zegt VVD-Kamerlid Geert Wilders. 'Zelfmoordaanslagen zijn op geen enkele manier te legitimeren, zeker niet door iemand die de ambitie heeft de AEL te leiden.' Verkiezing van Cheppih tot voorzitter van de AEL Nederland leidt volgens Wilders tot 'een vergroting van moslimradicale beïnvloeding van de AEL Nederland'. Hij heeft eerder deze week bij het kabinet opheldering gevraagd over de uitlatingen en het verleden van Mohammed Cheppih als directeur van de Wereld Moslim Liga. Wilders: 'Ik hoop dat de moslims in Nederland inzien wat voor persoon Cheppih is. Een keuze voor de AEL onder zijn leiding is een keuze voor het verharden van de verhouding tussen moslims en niet-moslims in dit land. Dat draagt niet bij aan de integratie.'
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uit het partijprogramma van de AEL citeer ik:
"Palestina is bezet door een staat van joodse, hoofdzakelijk westerse, kolonisten. Verzet hiertegen is vanzelfsprekend en legitiem. De AEL erkent het bestaansrecht van deze zionistische entiteit niet. Deze entiteit dient te worden ontmanteld en op te gaan in een ongedeelde Palestijnse staat, die onderdeel wordt van de nieuw te vormen Arabische federale staat. De AEL ondersteunt pogingen om te komen tot een vreedzame oplossing van het conflict. Een rechtvaardige vrede zal rekening houden met de rechten van alle verdrevenen."
Bron: http://www.ael.nl/standp.htm

Vooral de laatste zin kostte mij enige moeite. Pas nadat ik de tekst tweemaal had gelezen begreep ik wat hiermee bedoeld is.
In eerste instantie vermoedde ik dat met de verdrevenen de joden worden bedoeld die volgens de AEL uit Israël moeten worden verdreven. Later pas begreep ik dat niet de joden, maar de moslims hier bedoeld worden. Er zal rekening worden gehouden met de rechten van de Palestijnen die uit hun eerdere woonplaats (het huidige Israël) verdwenen zijn; over de rechten van de (joodse) Israëliers wordt met geen woord gerept.

Het Openbaar Ministerie bekijkt of er mogelijk strafbare feiten tussen uitspraken van de AEL zitten, en zoja, of hierop vervolging mogelijk is.

De naïviteit van enkele politieke partijen raakt mij diep.
D66: "De AEL is nog niet te ver gegaan."
SP: "AEL is belangenbehartiger van Nederlandse moslims. De Hamas en Jihad-bewegingen doen ook aan sociaal werk en armoedebestrijding, financiële steun aan hen is niet bij voorbaat slecht."
GroenLinks: "De AEL is goed voor de emancipatie van moslims in Nederland. Zij moeten zich echter wel aan de wet houden."
CDA: "Er is geen reden om de AEL te verbieden. Wel is er aanleiding om deze organisatie kritisch te volgen. Volgens een onderzoek door de AIVD heeft de AEL geen strafbare feiten gepleegd en zijn er geen banden met terroristische organisaties." Gevraagd naar commentaar op bovenstaand krantenartikel zegt het CDA hier niet op in te willen gaan, en bij hun standpunt te blijven dat de AEL niet verboden hoeft te worden.
VVD: "AEL zou verboden moeten worden."
ChristenUnie, SGP en de LPF waren niet bereikbaar voor commentaar.

Mijn vraag aan u is: wat is de mening van de PvdA betreffende de AEL, en dan met name hun meest recente uitspraken?
Hoe staat de PvdA over een eventueel verbod op de AEL?

Met vriendelijke groet,

Daniël
Oud 22-04-2003, 18:32
Gatara
Gatara is offline
Hoi Daniel!

Het artikel waarin Cheppih geciteerd werd stond ook in het Eindhovens dagblad. Er is al een topic hierover, btw:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=451410

Maar goed dit terzijde.

Ik denk dat ieder normaal en gezond denkend wezen in Nederland het financieel steunen van zelfmoordernaars niet goed keurt. Zoals je ook in het topic naar voren zag komen, verafschuwde iedereen die gedachte ondanks dat men die zelfmoordaanslagen zelf wel kan begrijpen (maar er geen begrip (=steun) voor hebben).

Dat je je druk maakt om dergelijke uitspraken is goed te begrijpen, maar ik heb geen idee wat de Nederlandse rechter hiertegen zou kunnen doen, behalve dan te zeggen dat een organisatie/partij die een terroristische organisatie (en daarbij komt dan de ingewikkelde discussie naar voren of Palestijnse zelfmoordenaars terroristen of vrijheidsstrijders zijn) steunt verboden zou moeten worden. Ik denk dat Nare Man hier overigens beter op kan ingaan, dan ik. Want ik studeer geen recht

Maar goed. Dan nog. Wat als de AEL verboden wordt? Zal dit niet de haat jegens alles wat niet-arabisch is nog dieper gaan met alle gevolgen van dien? Als jij 1 of andere extreem gedachtengoed erop nahoudt en een organisatie opricht, maar je wordt verboden vanwege je gedachtengoed of financiele steun aan een bepaalde organisatie, zul je dan niet ondergronds gaan met nog meer haatgevoelens omdat ze je niet vrij laten spreken en doen wat je niet laten kunt?

Daarnaast: als je de ene partij beschuldigd van financieel ondersteunen van de Palestijnen, moet je ook de VS beschuldigen van het leveren van wapens aan Israel, bv.
Niet meten met twee maten, dus.

Overigens zou ik graag willen weten wat die Abou Jah Jah van de uitspraken van Cheppih vindt, want ik vind:
"De AEL ondersteunt pogingen om te komen tot een vreedzame oplossing van het conflict." veel gematigder overkomen dan wat die Cheppih zegt!
Je kunt niet tot een vreedzamen oplossing komen van een conflict als je zelfmoordenaars financieel steunt (duh!!!).

En over je ongerustheid wb. het zinnetje:
"Een rechtvaardige vrede zal rekening houden met de rechten van alle verdrevenen." valt het wel mee denk ik.
Vergeet niet dat het een Arabische partij is, die voornamelijk opkomt voor haar bevolkingsgroep. Daarom spreekt ze ook niet over het lot van de joden in de gebieden (ik vind ook wel dat dat zou moeten, in principe, maar ik vind het ook weer niet gek). Als het een joodse organisatie was, werd er ook niet veel bekommerd om de palestijnen in de gebieden.

Groetjes!
Oud 22-04-2003, 18:35
Gatara
Gatara is offline
Hey,... hoe kom je aan die reacties van die andere politieke partijen?
Oud 22-04-2003, 18:37
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik kan het begrijpen dat je de AEL wil aanklagen, het gaat inderdaad behoorlijk ver. Maar klaag je Sharon ook aan?

Laatst gewijzigd op 22-04-2003 om 18:40.
Oud 22-04-2003, 18:44
Verwijderd
waarom zou je een westers leger dat onschuldige slachtoffers maakt wel financieel mogen steunen, maar een moslim zelfmoordcommando die datzelfde doet niet?

natuurlijk, een zelfmoordcommando die expres burgerdoelen aanvalt moet je natuurlijk niet steunen, maar toch snap ik wel waarom de ael zelfmoordacties financieel wil steunen

ik vond dat Cheppih in buitenhof een goed verhaal had
Oud 22-04-2003, 18:46
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
S@nder schreef op 22-04-2003 @ 19:37:
Ik kan het begrijpen dat je de AEL wil aanklagen, het gaat inderdaad behoorlijk ver. Maar klaag je Sharon ook aan?

Idd

En ik verwacht echt dat ze hem gewoon een reactie geven van het soort ''hier antwoord op je vraag, jij blij en nu opzouten''. Denk echt niet dat ze een heel serieuze reactie ofzo gaan sturen

Ik vind mensen zoals jou die zo eng doen over zulke dingen enger voor de maatschappij als moslims die niet goed geintegreerd zijn, maar gelukkig is lang niet iedereen zo
Oud 22-04-2003, 18:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 22-04-2003 @ 19:44:

ik vond dat Cheppih in buitenhof een goed verhaal had
http://www.vpro.nl/programma/buitenh...848316+3514457

Daar kun je het nog een keer bekijken.
(ik heb het zelf niet gezien)
Oud 22-04-2003, 19:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-04-2003 @ 19:35:
Hey,... hoe kom je aan die reacties van die andere politieke partijen?
Allemaal gebeld vanmiddag.

070-3182211
Oud 22-04-2003, 19:27
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 22-04-2003 @ 19:46:
En ik verwacht echt dat ze hem gewoon een reactie geven van het soort ''hier antwoord op je vraag, jij blij en nu opzouten''. Denk echt niet dat ze een heel serieuze reactie ofzo gaan sturen
Ik kreeg de mobiele nummers van Karin Adelmund en Klaas de Vries.

Enige die ik met een absolute - beoordeel was het CDA.
Oud 22-04-2003, 19:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 22-04-2003 @ 19:46:
Ik vind mensen zoals jou die zo eng doen over zulke dingen enger voor de maatschappij als moslims die niet goed geintegreerd zijn, maar gelukkig is lang niet iedereen zo
Moslims die niet zo goed geïntegreerd zijn?

Oh ze zijn niet goed geïntegreerd, wat zijn ze toch zielig!

Niet goed geïntegreerd, en ze komen hier hun steun betuigen aan Hamas, Jihad en Al Aqsa?
In dat geval:
Op het vliegtuig en het land uit, óf hier de cel in.
Oud 22-04-2003, 19:47
McCaine
McCaine is offline
Doe je best met je neppe rechtszaakje. Zolang er nog recht in dit land is, en voorlopig is dat er nog ondanks "Minister" Donner, zul jij die glashard verliezen.
Oud 22-04-2003, 19:52
Evito
Evito is offline
Pff, wat een gelul zeg. Ik steun het standpunt van de AEL dat de zelfmoordaanslagen een legitiem verzet zijn. Oorlog is oorlog, alles is toegestaan. Dat alle burgers van Israël bezetters zijn, daar ben ik het niet mee eens, maar ik denk wel dat het een legitiem verzet is. De AEL is een one-issue partij zonder enige vorm van duidelijk partijprogramma maar met de naam op te komen voor het Arabisch recht. One-issue partijen vind ik niet bevorderlijk, maar voldoen wel aan het democratisch stelsel. (zeugma).
Oud 22-04-2003, 20:36
thugz-angel
thugz-angel is offline
ja het kan wel zo zijn dat het de druppel voor je deed overlopen,
maar als er meer mensen zoals jou zijn, dan zorg je alleen maar voor meer problemen, dan krijg je van de tegenpartij alleen nog maar meer en ergere acties,
ik steun ze absoluut niet,daar niet van
Oud 22-04-2003, 20:38
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Pff, wat een gelul zeg. Ik steun het standpunt van de AEL dat de zelfmoordaanslagen een legitiem verzet zijn.
Noem eens één hele goeie reden dat tientallen onschuldige burgers vermoorden legitiem maakt?

1. Palestina bestaat niet.
2. Palestina zal er ook nooit komen.
3. Zij hebben geen recht op een eventuele eigen staat.

De zogenaamde "palestijnen" zijn veelal immigranten uit de omliggende arabische landen die zich bij het hele kleine groepje arabieren voegden om zo Israel te vernietigen.
Oud 22-04-2003, 20:40
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 22-04-2003 @ 21:38:
Noem eens één hele goeie reden dat tientallen onschuldige burgers vermoorden legitiem maakt?

De zogenaamde "palestijnen" zijn veelal immigranten uit de omliggende arabische landen die zich bij het hele kleine groepje arabieren voegden om zo Israel te vernietigen.
1) nu nog niet
2) waarom niet?
3) waarom niet? het zijn en blijven mensen hoor

ja duss??? en daarom hebben zij geen rechten meer??
Oud 22-04-2003, 20:49
Martian
Martian is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 22-04-2003 @ 21:38:

Heb jij nou echt zelf niet door hoe zielig je klinkt?
Oud 22-04-2003, 21:12
Verwijderd
mwah neem die fleet admiral niet te serieus....die jongen heeft niet echt een leven....stapt al naar de politie als ie iemand een plantenbak ziet kapot maken....
Oud 22-04-2003, 21:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
jellerd schreef op 22-04-2003 @ 22:12:
mwah neem die fleet admiral niet te serieus....die jongen heeft niet echt een leven....stapt al naar de politie als ie iemand een plantenbak ziet kapot maken....
Rot op eikel, val dood.

Ik heb al een kutbui, maak die niet erger.

Ga een ander stalken!
Oud 22-04-2003, 21:20
alwaysgood
alwaysgood is offline
als fleet admiral werkelijk aangifte heeft gedaan en geen verhaaltje heeft verzonnen over dat aangifte doen, dan verdient hij een pluim.
Want iedereen keurt dit soort uitspraken scherp af (ik ook), maar doet er vervolgens niks aan. Dit soort mensen die daartegen in actie komen en stappen ondernemen moeten dus geprezen worden om hun moed.
Oud 22-04-2003, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 22-04-2003 @ 22:17:
Rot op eikel, val dood.

Ik heb al een kutbui, maak die niet erger.

Ga een ander stalken!
pfffff....haha jij maakt jezelf echt belachelijk.
Oud 22-04-2003, 21:26
autodropje
autodropje is offline
http://forum.scholieren.com/showthr...threadid=451410

Gaat aardig over hetzelfde dus daar kan de AEL ook wel besproken worden.

Regels voor berichten