Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2003, 16:23
miss-tess
miss-tess is offline
ik heb heel vaak dat als ik ergens loop dat ik het gevoel heb dat ik er al eens ben geweest of nog vaker, een moment dat ik heel erg herken maar zeker weten niet eerder heb mee gemaakt!

iedereen heeft dit vast wel eens meegemaakt...
ben toch benieuwd hoe dat komt...
wat zijn jullie ervaringen?
Advertentie
Oud 24-04-2003, 16:51
ikbenLINDA
ikbenLINDA is offline
ik heb het we vaak ja. soms heb ik het een paar keer in de week en dan weer een hele tijd niet. vorige week ook al. geen idee waar dat door komt
Oud 24-04-2003, 17:39
Zieke Gnoe
Zieke Gnoe is offline
ja ik heb het ook vaak, dan heb ik het idee dat ik iets al eens gedaan heb of dat ik ergens al wel eens ben geweest..al is het altijd toch net anders dan ik mij dan herinner
Oud 24-04-2003, 19:22
Verwijderd
hier zijn al vrij veel onderwerpen over geweest...
als je zoekt (bij de zoekfunctie ) dan kun je dr een hoop over vinden denk ik ...
Oud 24-04-2003, 19:38
Big Brother
Big Brother is offline
jep heb ik ook, denk dat iedereen dat wel heeft
heb het ook weleens met films, dat ik dan zon scene herkaan maar heel die film nog nooit gezien heb
Oud 24-04-2003, 20:26
miss-tess
miss-tess is offline
Citaat:
fiepje schreef op 24-04-2003 @ 20:22:
hier zijn al vrij veel onderwerpen over geweest...
als je zoekt (bij de zoekfunctie ) dan kun je dr een hoop over vinden denk ik ...
Oud 28-04-2003, 00:34
Verwijderd
Heb ze vrij veel en vaak, evenals andere gevoelens en vermogens. Noteer ze nu gedateerd in een boekje, net als mijn dromen en zo en probeer er zo een lijn in te ontdekken en het te trainen.

Greetinxxx
Oud 28-04-2003, 01:50
freakinaround
freakinaround is offline
het is déja-vu trouwes (=al eens gezien/eerder meegemaakt/...)

Ik heb het ook heel erg vaak..bijna dagelijks. Kvind et soms vrij irritant..
Oud 28-04-2003, 11:48
Verwijderd
Ja, dat heb ik soms wel eens. Het zal wel komen doordat het associatieve vermogen in je hersens dan een beetje vreemde verbanden legt. Íets in de plek waar je dat déjà-vu krijgt, triggert een bepaald verband en dat haalt weer andere verbanden aan. Dat lijkt me de meest logische verklaring.
Oud 28-04-2003, 12:06
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 24-04-2003 @ 20:38:
jep heb ik ook, denk dat iedereen dat wel heeft
heb het ook weleens met films, dat ik dan zon scene herkaan maar heel die film nog nooit gezien heb

Ik ben nog erger: ik ga al de lines letterlijk zitten zeggen voor ze dat zelf gedaan hebben. Mijn vriend is er wel aan gewend inmiddels. Vaak klopt het tot en met de intonatie en tempo aantoe.

Ik had scriptschrijver moeten worden...
Oud 28-04-2003, 14:24
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-04-2003 @ 12:48:
Ja, dat (..) logische verklaring.
Dat zou het inderdaad ook kunnen zijn, een andere mogelijkheid zou zijn dat (ook dit kan ik me ergens vaag van herinneren, het zit er dik in dat ik er naast zit) je hersens een vertraging oplopen, je ziet iets en je ogen registeren het. Maar door een foutje registreer je het twee keer achter elkaar.

Bij nader inzien: nee dat klopt niet, ik zoek het binnenkort wel weer een keer op.
Oud 28-04-2003, 16:36
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 28-04-2003 @ 13:06:
Ik ben nog erger: ik ga al de lines letterlijk zitten zeggen voor ze dat zelf gedaan hebben. Mijn vriend is er wel aan gewend inmiddels. Vaak klopt het tot en met de intonatie en tempo aantoe.

Dat is geen deja vu als je t mij vraagt eerder premonition...omdat je bij een deja vu slechts het 'gevoel' hebt dat het je al eens meegemaakt hebt, maar niet dat je al precies weet van tevoren wat er gaat gebeuren...
En de verklaring van nare man lijkt mij ook bij een deja vu ook de meest voor de hand liggende.
Oud 29-04-2003, 09:51
Verwijderd
ik heb dat zelf ook redelijk vaak, ik vind het onwijs irritant, maarja, ik kan er verder niets aan veranderen, dus laat ik het maar zo..
Oud 29-04-2003, 21:02
Veenbes
Veenbes is offline
Heb het wel eens, in filosofische buien probeer ik erachter te komen waar een déja-vu vandaan komt en dan denk ik dat het een gebeurtenis uit een vorig leven is die je herbeleeft , maar een uur later niet meer.
Oud 30-04-2003, 22:22
GinnyPig
GinnyPig is offline
Heb er wel es wat over gelezen. Een mogelijke verklaring is bijvoorbeeld je dromen. Je droomt wel 5 keer per een nacht, waarbij de dromen ook nog eens heel erg uiteen kunnen lopen. Dus als je dan iets meemaakt wat toevallig net op een van je dromen lijkt leg je (onbewust) de link met die droom. Maar dat terwijl je die droom zelf niet herinnert. Daarom lijkt het alsof je het al eerder heb meegemaakt, maar tegelijker tijd ook weer niet.... Meestal duurt een déja-vu ook niet zo lang, waardoor het dus net op een klein stuk van je droom lijkt.
Oud 01-05-2003, 00:26
Agnès
Agnès is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 30-04-2003 @ 23:22:
Heb er wel es wat over gelezen. Een mogelijke verklaring is bijvoorbeeld je dromen. Je droomt wel 5 keer per een nacht, waarbij de dromen ook nog eens heel erg uiteen kunnen lopen. Dus als je dan iets meemaakt wat toevallig net op een van je dromen lijkt leg je (onbewust) de link met die droom. Maar dat terwijl je die droom zelf niet herinnert. Daarom lijkt het alsof je het al eerder heb meegemaakt, maar tegelijker tijd ook weer niet.... Meestal duurt een déja-vu ook niet zo lang, waardoor het dus net op een klein stuk van je droom lijkt.
Dat zou best weleens kunnen kloppen. Ik had een tijd geleden een droom en dagen later was ik op een plek waar ik nog nooit geweest was, maar het voelde wel alsof ik er eerder was geweest.. en toen ik er later nog eens over nadacht moest ik aan die droom denken.. die plek leek er erg op. Eigenlijk is het dus veel simpeler dan je denkt.
Oud 01-05-2003, 21:07
Verwijderd
ik heb het soms in periodes meer en minder, meestal als ik heel afwezig ben heb ik het veel minder dan wanneer ik heeel geconcentreerd ben, en ik weet ook van te voren da tik dr 1 krijg, maar verder vin ik het altijd gewoon grappig...
Oud 01-05-2003, 21:12
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
*Squarelty* schreef op 01-05-2003 @ 01:26:
Eigenlijk is het dus veel simpeler dan je denkt.
Is dat droom-verhaal niet de theorie van Dunne? Van wie het ook is, het is veel ingewikkelder dan je denkt.
Oud 02-05-2003, 15:21
Menahem
Menahem is offline
Eigelijk is het gewoon een glitch in the matrix
Oud 02-05-2003, 23:02
titani^m
titani^m is offline
It happens when they change something in the code
Oud 03-05-2003, 02:36
Infaustus
Infaustus is offline
Citaat:
Semyaz schreef op 02-05-2003 @ 16:21:

ja, en ik kan met m'n penis door stenen muren slaan.....
Oud 03-05-2003, 08:43
Verwijderd
Citaat:
Infaustus schreef op 03-05-2003 @ 03:36:
ja, en ik kan met m'n penis door stenen muren slaan.....
watje
Oud 03-05-2003, 10:44
Bruut
Bruut is offline
haha
Oud 06-05-2003, 06:24
BELLEKE
BELLEKE is offline
Citaat:
miss-tess schreef op 24-04-2003 @ 17:23:
ik heb heel vaak dat als ik ergens loop dat ik het gevoel heb dat ik er al eens ben geweest of nog vaker, een moment dat ik heel erg herken maar zeker weten niet eerder heb mee gemaakt!

ik weet nooit waar anderen het over hebben als ze het hebben over een 'de ja vu', niet dus

x
Oud 14-05-2003, 20:05
Verwijderd
ik heb het ook best wel vaak ne dan zo erg, dat ik het ook kan veranderen. ik weet wat wer gaat gebeuren en wat de gevolgen daarvan zijn. zo heb ik al een paar ruzies voorkomen, wat ik best wel eng vond eigenlijk het gevoel is altijd heel sterk en het gebeurd ook egt prexcies zoals ik denk... vaag hoor, dat dat zo vaak gebeurd bij iedereen!! wil egt wel wetenb waar het vandaan komt...
Advertentie
Oud 16-05-2003, 01:52
Shade
Shade is offline
Ja...1 van de weinige dingen van mystiek die ik zelf ook geloof
Heb er elke week bijna wel een

Maar ik denk toch dat et te maken heeft met dingen van vroeger....dus toen je jonger was maar die je gewoon vergeten bent

Niet altijd trouwens hoor....soms heb ik echt geen id waar ik het van ken...
Oud 18-05-2003, 16:01
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
ik heb het ook heel vaak. Het is wel gek, maar ik vind het wel leuk. Alleen ik snap nogsteeds niet hoe het nou kan. Volgens mij komen we daar nooit achter.
Oud 18-05-2003, 16:19
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
ik heb ook wel eens zo'n déja-vu, dat ik op een plek ben waar ik nog nooit eerder geweest ben en op eens weet dat er in de eerste straat rchts een wit huis staat of zo, echt vreemd. Of dat er iemand iets tegen me zegt en ik zeker wet dat we precies dit gesprek eerder hebben gevoert, maar ik weet niet meer waar en wanneer. vaag is dat.
Oud 18-05-2003, 16:26
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
ik heb ook wel eens zo'n déja-vu, dat ik op een plek ben waar ik nog nooit eerder geweest ben en op eens weet dat er in de eerste straat rchts een wit huis staat of zo, echt vreemd. Of dat er iemand iets tegen me zegt en ik zeker wet dat we precies dit gesprek eerder hebben gevoert, maar ik weet niet meer waar en wanneer. vaag is dat.
Oud 18-05-2003, 16:27
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
de berichtjes hierboven zijn ook een déja-vu,
Oud 27-05-2003, 13:09
metallady
metallady is offline
Bij electrische prikkeling van de temporele hersenkwab (gebeurt bijvoorbeeld bij operatieve behandeling van temporele kwabepilepsie) treden hallucinaties op, met brokstukken van vroegere ervaringen. De patienten horen stemmen van personen uit hun jeugd. Ze beleven nog eens momentopnamen uit hun eigen verleden. Het zijn voornamelijk akoestische, zelden optische hallucinaties.
Tijdens prikkeling van de temporele kwab kan echter ook een verkeerde interpretatie van de huidige situatie optreden. Zo kunnen nieuwe indrukken bekend lijken (en dat is dus de Deja-vu ervaring)
Ook kunnen voorwerpen in de omgeving verder weggaan of dichterbij komen. De gehele omgeving kan een onaangenaam of dreigend karakter krijgen.
Deze verschijnselen treden alleen op bij prikkeling van de temporele hersenkwab, en zijn niet in een ander gebied van de hersenschors op te wekken. De temporele schors heeft namelijk een bijzondere betekenis voor het bewuste en onbewuste beschikbaar zijn van het eigen verleden en de erin opgedane ervaringen.
Een deja-vu kan dus het resultaat zijn fan een foute interpretatie van de temporele, ook wel interpretatieschors.
Ik zeg hiermee niet dat dit de enige verklaring is, maar het is een verklaring.
Oud 27-05-2003, 14:36
Mister Nygaard
Mister Nygaard is offline
ik weet dat ik heel vaak dingen droom die dan later ongeveer lijken te gbeueren, maar ik denk dat ik dan toevallig meer een deja gevoel heb dan een deja vu
Oud 27-05-2003, 15:27
Verwijderd
Citaat:
metallady schreef op 27-05-2003 @ 14:09:
Bij electrische prikkeling van de temporele hersenkwab (gebeurt bijvoorbeeld bij operatieve behandeling van temporele kwabepilepsie) treden hallucinaties op, met brokstukken van vroegere ervaringen. De patienten horen stemmen van personen uit hun jeugd. Ze beleven nog eens momentopnamen uit hun eigen verleden. Het zijn voornamelijk akoestische, zelden optische hallucinaties.
Tijdens prikkeling van de temporele kwab kan echter ook een verkeerde interpretatie van de huidige situatie optreden. Zo kunnen nieuwe indrukken bekend lijken (en dat is dus de Deja-vu ervaring)
Ook kunnen voorwerpen in de omgeving verder weggaan of dichterbij komen. De gehele omgeving kan een onaangenaam of dreigend karakter krijgen.
Deze verschijnselen treden alleen op bij prikkeling van de temporele hersenkwab, en zijn niet in een ander gebied van de hersenschors op te wekken. De temporele schors heeft namelijk een bijzondere betekenis voor het bewuste en onbewuste beschikbaar zijn van het eigen verleden en de erin opgedane ervaringen.
Een deja-vu kan dus het resultaat zijn fan een foute interpretatie van de temporele, ook wel interpretatieschors.
Ik zeg hiermee niet dat dit de enige verklaring is, maar het is een verklaring.
Beter iets dan niets.
Oud 27-05-2003, 17:12
Isa
Isa is offline
Mijn hele leven is een deja-vu. en ikzelf ben er dan ook (mede door herrineringen) ervan overtuigd dat ik dit leven vaker geleefd heb, of iig levens die er eigenlijk heel veel op lijken en waabij ik ook joeri van der schans op een plekje op aard genaamd nederland ben.
Oud 27-05-2003, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 27-05-2003 @ 18:12:
Mijn hele leven is een deja-vu. en ikzelf ben er dan ook (mede door herrineringen) ervan overtuigd dat ik dit leven vaker geleefd heb, of iig levens die er eigenlijk heel veel op lijken en waabij ik ook joeri van der schans op een plekje op aard genaamd nederland ben.
en JIJ hebt te vaak The Matrix Reloaded gezien...
Oud 27-05-2003, 18:27
leon-v
leon-v is offline
Ik had het gister toen ik mn nederlands VT moest maken..
Ik keek op het blaadje en opeens had ik zoiets van: hey die vragen heb ik gister ook gezien.. terwijl ik toen nog niet eens naar school was geweest
was heel wazig... maar opzich wel handig....
nu alleen de vragen die ik in mn ged8e zie opschrijven
Oud 28-05-2003, 18:56
gothicje
gothicje is offline
ik heb dat bijna elke dag zeer irritant...
soms heb ik alleen het gevoel van he dat heb ik eerder beleeft maar soms kan ik ook zeggen wat daarna gaat gebeuren (kleine dingen maar hoor)
ondanks dat het vrij irritant is denk ik er maar niet bij na, anders ga ik alleen maar rare dingen in mijn hoofd halen
Oud 28-05-2003, 19:59
Angel Of Faith
Angel Of Faith is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 30-04-2003 @ 23:22:
Jeps heb net hetzelfde gehoord , het is gewoon een stuk droom die je je niet meer kan herinneren en plots tjah dan maak je hetzelfde mee, eigenaardig eigenlijk ...
Oud 28-05-2003, 22:40
the_man32
the_man32 is offline
Dat komt omdat agenten iets aan the Matrix veranderen
Oud 29-05-2003, 07:42
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
Citaat:
Semyaz schreef op 02-05-2003 @ 16:21:
haha

Citaat:
the_man32 schreef op 28-05-2003 @ 23:40:
Dat komt omdat agenten iets aan the Matrix veranderen
die kennen we dus al
Oud 29-05-2003, 16:06
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
Citaat:

of gewoon dat je weet bij een bepaalde gebeurtenis wat er verder gaat komen.
bv dat er ineens iemand de kamer binnen komt ofzo.
Oud 29-05-2003, 17:05
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
miss-tess schreef op 24-04-2003 @ 17:23:

Het kan een herinnering zijn aan een vorig leven.
Oud 01-06-2003, 01:20
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:

sorry pf, maar dat klinkt niet echt geloofwaardig ;(
Oud 01-06-2003, 01:52
Verwijderd
Citaat:
Crystal Method schreef op 01-06-2003 @ 02:20:
sorry pf, maar dat klinkt niet echt geloofwaardig ;(
tot je zoiets zelf meemaakt en dan snap je niet dat andere mensen dat niet kunnen geloven
Oud 01-06-2003, 23:42
Shade
Shade is offline
nou daar geloof ik ook niks van hoor...
soms voorspel ik wel eens iets als: "DAMN!" of "Oh shit!" ofzo in die amerikaanse voorspelbare films maar hele lines.....

Daar zou je wereldberoemd mee kunnen worden
Oud 01-06-2003, 23:50
Verwijderd
stiekem had ik het over het hele voorspellende gebeuren/déjà vue gevallen in het algemeen
Oud 02-06-2003, 14:12
Verwijderd
ik heb vaak dat ik situaties herken, maar ik herken ze vaak uit dingen die ik droom
Oud 04-06-2003, 08:24
martooh
martooh is offline
ik was voor het eerst in Duitsland en ik herkende heel veel, alsof ik er al eerder was geweest en ik wist ook een stukje van de weg (waar we langs moesten)dat vond ik ook wel vaag!
Oud 04-06-2003, 18:58
Ypci
Ypci is offline
een déja vu betekent niet echt veel meer dan een kort "foutje"in je hersenen. ik weet niet meer hoe het precies zit, maar dan is er iets met je kleine hersenen die een verkeerd seintje doorgeven ofzo. ik zal het vast nog wel een keertje goed opzoeken. Ik heb het soms ook, dat je denkt dat je het een keertje eerder hebt meegemaak en heel soms weet ik ook precies wat er gaat gebeuren.
Bijvoorbeeld: ik hoorde het geluid van een sleutelbos (een vriendin keek mij ook aan en ik zei dat ik iets hoorde, terwijl zij niks hoorde) en ik kijk een klasgenoot aan die vraagt of ik mee op de lichtkrant ga kijken om te kijken of de leraar uitviel. Ik kreeg toen het gevoel van een dejavu en iets in me zei dat ik niet met deze persoon mee moest gaan, omdat het geen zin zou hebben. Dus ik zei nee en liep naar de trap (een andere kant op) Toen ik daar bleef staan voor een paar seconden zag ik dat de leraar naar boven kwam. Eenmaal boven gekomen hoorde ik weer precies hetzelfde geluid van een sleutelbos en de leraar deed de deur open.........
Soms heb ik ook dat ik droom over iets en dat ik die droom onthou en dat ik het dan een paar dagen later echt meemaak. Er zijn dan wel sommige elementen (zoals geparkeerde auto's ofzo) verandert, maar de essentie van de droom blijft gelden. (bijvoorbeeld dat ik een vriend van me ontmoet als ik langs die en die route loop)
Zeldzaam???

Laatst gewijzigd op 05-06-2003 om 14:18.
Advertentie

Regels voor berichten