Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2003, 18:10
kiki is de naam
kiki is de naam is offline
ik heb nogal veel moeite met gs en ak en nou vroeg ik me af of iemand misschien goeie tips had voor het voorbereiden van mn examen van deze vakken?!
b.v.d.
kiki
Advertentie
Oud 24-04-2003, 18:49
Boogie
Boogie is offline
---> Examenforum
Oud 24-04-2003, 19:30
Ketjing
Ketjing is offline
oude examens maken en samenvatten. Met AK is het ook handig om je vaardigheden met de atlas te trainen.
Oud 24-04-2003, 20:31
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
geschiedenis --> maak ZELF een samenvatting van de te leren stof met daarin ook vooral jaartallen, verbanden en conclusies.

aardrijkskunde --> oefen zoals Ketjing als zei je vaardigheden met de atlas. Maak ook bij aardrijkskunde een samenvatting met veel begrippen erin verwerkt en verklaard.

Meer kan ik er even niet van maken. Dit is tenminste zoals ik het altijd doe, en voor beide vakken sta ik een ruime voldoende.
Oud 24-04-2003, 21:19
Ketjing
Ketjing is offline
Ook relaties tussen begrippen zijn vaak belangrijk, zorg dat je die kunt aantonen en verklaren.
Oud 24-04-2003, 21:45
Verwijderd
Geschiedenis wordt aangeraden om vooral te samenvatten. Ook heb je er vaak meer aan de teksten te "snappen" dan ze domweg op te kunnen dreunen.

Voor aardrijkskunde is het inderdaad makkelijk om de atlas te beheersen. Verder is het voor Aardrijkskunde belangrijk om oude examens te maken. Wij werkten vorig jaar met de Geo Geordend (Havo 5, E&M) en uit die boeken kwam praktisch niets (echt waar ) terug op het examen... Door veel oude examens te oefenen bouw je voor aardrijkskunde een redelijke basis op volgens mij .

Succes in ieder geval!
Oud 26-04-2003, 12:11
noukiester
noukiester is offline
aardrijkskunde vind ik idd ook een ramp! ik heb nog nooit een toets oid over de examenonderwerpen gehad...dus ik heb het eigelijk ook nog nooit echt bekeken!
nu ging ik gister eens wat opdrachten uit de examenbundel maken, nou dat viel echt flink tegen! ik vond het echt supermoeilijk! oh,ohhh....ik moet er nog maar eens flink tegenaan met aardrijkskunde! met gs is het trouwens hetzelfde verhaal....alleen dat vind ik dan nog wel een beetje interessant...in tegenstelling tot ak!
ik zou iig veel oude examens oefenen!
Oud 26-04-2003, 13:49
kiki is de naam
ok ik zal jullie raad maar eens aannemen en dus vooral flink oefenen
thnx i.e.g.
kusje
Oud 29-04-2003, 17:10
machina1985
machina1985 is offline
Ik heb vorig jaar examen 5 havo gedaan en zit nu op 5 vwo.

Bij Gs moet je gewoon feiten kennis hebben, je moet een aantal belangrijke details weten, je moet gewoonweg de kennis van zaken hebben. Bij ak echter hebben het hele jaar geen toets gehad, heb ik (eerlijk waar) de avond van te voren een keer de boeken doorgelezen, want ik was eigelijk van plan om dat examen te gaan herkansen. EN wat bleek, uit het boek werd 1 ding gevraagd, werder was het gewoon opzoekwerk in de atlas.
Ik haalde voor dit examen een 7,4! Of dat dit jaar nog zo is weet ik niet want volgens mij is dit jaar het onderwerp natuur en milieu en dan denk ik wel dat je wat meer achtergrondinformatie moet hebben, maar het onderwerp dat wij hadden; transport en vervoer en migratie ofzoiets, daar ging het vooral om inzicht en dus het hanteren van de atlas.

Hoop dat je hier iets aan hebt
Oud 01-05-2003, 17:32
kiki is de naam
ja gs daar benk i.e..g ook wel achter dat het weten van jaartallen en personen die toen belangrijk je ook echt wel moet kennen...
ak heb ik beetje geleerd afgelopen week maar kan dat toch echt nooit ammel onthouden en vraag me echt af wat ze er strax van zullen vragen...kortom..ik ga maar proberen te zorgen dat ik alleen beetje achtergrond informatie heb,zodat ik dus meteen begrijp waarover het gaat... ja uhu dit klinkt echt onlogisch... nouja...ik vin het ook ammel maar onlogisch...

however: bedankt voor het advies succes he!

xxx
Oud 01-05-2003, 18:29
Bolle Bertha
Bolle Bertha is offline
Geschiedenis valt best wel mee, moet je maar eens kijken naar het examen van vorig jaar. Het waren best veel letterlijke leervragen. Als je het allemaal flink uit je kop stampt kan het gewoon niet mis gaan.

Veel plezier met leren
Oud 02-05-2003, 14:11
sublime
sublime is offline
heb geen aardrijkskunde, dus daarmee kan ik je niet helpen, maar ge2 dus wel..

mensen hier zeggen samenvatten, kun je doen, maar zelf doe ik dat dus nooit, omdat ik toch alles opschrijf. bovendien ga ik na het maken toch uit het boek leren omdat ik bang ben dat ik toch iets mis.

ik doe het zo:

1 onderwerp per keer (dus bv beginnen met SU en dan NL, doe ik, omdat ik SU moeilijker vind)

eerst alles 1x helemaal door lezen, zodat je een globaal beeld heb van waar het over gaat.

daarna per hoofdstuk kijken wat je allemaal wel redelijk weet en welke dingen je moeilijk vind

van de moeilijke dingen aantekeningen maken, kernwoorden opschrijven enzo

ik weet niet welke methode je hebt, maar in memo staat een begrippenlijst, die leer ik ook

als je de moeilijke dingen geleerd hebt, ga je nog een x alles na, en dan vertel je het in je eigen woorden aan jezelf; zo van "in dit hoofdstuk/paragraaf wordt dit en dit behandeld en dat zit zo en zo enz.

_________
misschien ook nog een tip: op internet zijn stofomschrijvingen te vinden, daar staat veel compacter in wat je precies moet weten. en kheb zelf nog niet gekeken, maar mijn lerares had het erover dat je bij digischool ook nog dingen voor t examen kunt vinden

en als je een bepaald onderwerp moeilijk vindt, extra info zoeken als je tijd hebt. maar dan moet je wel tegen heel veel info tegelijk kunnen. > ik ben bv van plan in de bieb nog wat boeken over de SU te bekijken/bestuderen. niet heel intensief, maar zo dat je ook om de leerstof heen een beetje een algemeen beeld hebt. dan kun je de leerstof ook wat beter plaatsen.

dit is mijn aanpak; ik moet er wel bijzeggen dat ik het geluk heb dat bij mij sowieso wat blijft hangen als ik het alleen al door lees. over het algemeen kan ik geschiedenis vrij makkelijk leren... maar ook als je moeite hebt met geschiedenis, is volgens mij de beste manier om het voor jezelf te blijven herhalen, herhalen, herhalen.
Oud 03-05-2003, 14:11
Verwijderd
gs:
ik leer het vooral per thema. dus van alles bij elkaar een samenvatting maken.
bij NL
*vrouwen
* jongeren
*..

ak:
gewoon veel oefenexamens maken en heel veel begrippen gebruiken
Oud 04-05-2003, 14:09
@Moon
@Moon is offline
Voor Ak: KOOP 'SAMENGEVAT'! Vooral als jullie het boekje 'De Geo' gebruiken. Want als je dit boekje met samengevat vergelijk kan is dit echt nix waard, je kan het zo de prullenbak in gooien. Er staat alleen maar shit in dat Geo-boekje. In samengevat is alles heel overzichtelijk. Bovendien nog een tip: subdomein Ruimtelijk gedrag en politiek-ruimtelijke organisatie valt weg. In samengevat kan je duidelijk zien wat je dus niet hoeft te leren.
Oud 04-05-2003, 21:59
snoopy
snoopy is offline
één woord: Examenbundel.
Is bij mij echt het toverwoord geweest. En dan niet alleen de vragen bekijken met de antwoorden erbij, maar echt de examens maken, en dan kritisch nakijken.

Regels voor berichten