Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2003, 07:29
stefanietje
stefanietje is offline
Hai! Ik heb een vriend, en die is bang dat hij suikerziekte heeft. Hij voelt zich al een pposje niet zol lekker. Maar hij durft niet naar de dokter. Ik heb al aangeboden om mee te gaan, maar hij wou eerst weten wat e precieze symptomen zijn en blabla.

Hij is er bang voor omdat het ook in de familie voorkomt, maaar ze hebben niet echt een praterige band. Weten jullie wat de precieze symptomen zijn?
Veel dorst weet ik al.

Hij heeft last van inwendige trillingen....

thanks anyway!
Oud 25-04-2003, 07:45
Ieke
Ieke is offline
Als hij suikerziekte heeft heeft hij als hij niet behandelt is vooral last van hoge suikers, een hyper. Hij moet echt naar de dokter als hij dat vermoed, een sterk wisselend suikergehalte is op de lange en korte termijn slecht. Als hij naar de dokter gaat kan hij het beste s'morgens nuchter (dus niet eten van te voren) gaan. De dokter prikt in de vingen om wat bloed te krijgen en gebruikt dat om de glucosewaarde in het bloed te meten. Zo gebeurt en je hebt zekerheid.

Een stukje uit mijn PWS over hoge en lage boedsuikers en dus de syptomen: (kijk vooral naar hyper)

Wat is een hypo?
We spreken over een hypo als de hoeveelheid glucose in het bloed te ver daalt. Klachten die wijzen op een hypo kunnen per persoon verschillen. De meest voorkomende klachten zijn:
- transpireren
- bleek zien
- hartkloppingen
- onduidelijk praten
- een hongerig gevoel
- gapen
- prikkelingen om de mond
- wazig zien
- hoofdpijn
- beven
- een trillerig, onzeker of slap gevoel
- stemmingsveranderingen (koppig, prikkelbaar, stuurs)
- erge honger
- koud hebben
- moeite met concentreren
- licht in het hoofd
In het algemeen geldt: ga rustig zitten, meet de bloedglucose, neem ongeveer 20 mg glucose (druivesuiker of dextrose) en meet na twintig minuten weer om te kijken of de bloedglucose op peil is. Als het nog lang duurt voordat je gaat eten neem dan wat extra koolhydraten om een volgende hypo te voorkomen. Als de bloedglucose na twintig minuten nog niet normaal is dan moet je opnieuw glucose nemen en na een kwartier weer controleren. Als het nog lang duurt voordat je gaat eten neem dan wat extra koolhydraten om een volgende hypo te voorkomen.

Wat is een hyper?
Bij een hyper is de hoeveelheid glucose in het bloed te hoog. Hierdoor kunnen de volgende klachten ontstaan:
- veel en vaak moeten plassen;
- dorst en een droge mond;
- vermoeidheid, slaperigheid;
- prikkelingen,
- tintelingen,
- doof gevoel door invloed op zenuwen.
Bij langdurig te hoge bloedglucose: hardnekkige infecties door verminderde werking van witte bloedcellen. Witte bloedcellen bevorderen de weerstand tegen ontstekingen.
Voor de behandeling van een hyper is geen speciale behandeling, dat moet je per persoon bekijken en dan moet er met de huisarts overlegt worden. De bloedglucose moeten regelmatig getest worden tot de hoogte van de bloedglucose weer normaal is.

Als de hyper uit de hand loopt
Als bij een hyper niet tijdig wordt ingegrepen kan het een heel enkele keer gebeuren dat iemand buiten bewustzijn raakt en een keto-acidose of een non-ketotisch coma krijgt, wat gepaard gaat met ernstige klachten. Een keto-acidose komt vooral voor bij mensen met diabetes type 1 en een non-ketotisch coma bij mensen met diabetes type 2. Voordat de diabetesklachten ernstige vormen aannemen is er gelukkig nog genoeg tijd om in te grijpen en te voorkomen dat de hyper uit de hand loopt. Het is dus belangrijk om te weten welke verschijnselen aan een keto-acidose of non-ketotisch coma vooraf gaan. Je moet heel goed opletten bij:
- toenemende uitdrogingsverschijnselen
- zwart voor de ogen zien bij het opstaan (door lage bloeddruk)
- niet lekker voelen
- verlies van eetlust
- misselijkheid
- braken en buikpijn
- diep en zwaar ademhalen
- sufheid (kinderen worden vaak vervelend en raken snel geïrriteerd)
- buiten bewustzijn raken
Wat je in zo’n geval het beste kan doen is een arts raadplegen en blijven drinken, testen, insuline spuiten of tabletten innemen.
Oud 25-04-2003, 09:46
nl2suzy
nl2suzy is offline
Als hij echt suikerziekte heeft dan wil je ook wel naar de dokter. Maar je kan ook bij de apotheek van die staafjes kopen die dat alvast kunnen bepalen die kan je thuis bekijken door ze in wat ochtend urine te doen. En verkleurd hij naar een bepaalde kleur dan heb je teveel suiker afscheiding.

Maar ik zou hem aanraden om naar de dokter toe te gaan. En dan weetje het zo of je het hebt. En het is echt niet heel erg erg.. Er valt prima mee te leven! Vooral tegenwoordig! Met de pomp etc. (ik heb het zelf..)
Oud 25-04-2003, 10:03
Ieke
Ieke is offline
Dit is beter:

- veel plassen; de glucose in de urine trekt vocht aan
- erge dorst; door het plassen dreigt het lichaam uit te drogen. Hierdoor krijgt het lichaam meer behoefte aan vocht
- droge mond; gevolg van uitdroging
- vermagering; omdat veel glucose verloren gaat via de urine. Het lichaam gaat op een andere manier energie maken. Dit gebeurt onder meer door vetten te gebruiken. Ook kan het zijn dat de spieren dunner worden
- honger; gevolg van vermagering. Sommige mensen krijgen dan ook meer trek in zoete dingen
- zwakte, vermoeidheid en slaperigheid; door het verdwijnen van energie, uitdroging en vermagering
- wazig zien; door de glucose in het bloed kan de ooglens vocht gaan aantrekken. Hierdoor kan de ooglens vervormen en opzwellen, zodat iemand wazig gaat zien
- prikkelingen, tintelingen, doof gevoel; de hoge bloedglucose heeft ook invloed op de zenuwen.
- droge ogen; doordat de ooglens vocht gaat aantrekken.
- hardnekkige infecties; door de hoge bloedglucose is er minder weerstand tegen ontstekingen. Als de bloedglucose te hoog is, gaan de witte bloedcellen minder goed werken
Oud 25-04-2003, 13:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb best vaak dat mijn bloedsuikerspiegel te laag is maar heb je dan gelijk suikerziekte??? Of kan het ook komen doordat je alleen maar te weinig of niet goed hebt gegeten en daarna erg actief bent geweest?? (ik had dit vaak in de reisweek en volgens een docente kwam het doordat ik bijna geen suiker at)

Als mijn suikerspiegel te laag is ga ik heel erg trillen, vooral in mijn knieen, bovendien ben ik slapjes en soms angstig doordat je geen echt goed gecoordineerde bewegingen kunt maken wat beangstigend kan zijn.
Oud 25-04-2003, 14:17
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 25-04-2003 @ 14:45:
Ik heb best vaak dat mijn bloedsuikerspiegel te laag is maar heb je dan gelijk suikerziekte??? Of kan het ook komen doordat je alleen maar te weinig of niet goed hebt gegeten en daarna erg actief bent geweest?? (ik had dit vaak in de reisweek en volgens een docente kwam het doordat ik bijna geen suiker at)

Als mijn suikerspiegel te laag is ga ik heel erg trillen, vooral in mijn knieen, bovendien ben ik slapjes en soms angstig doordat je geen echt goed gecoordineerde bewegingen kunt maken wat beangstigend kan zijn.
(= Leonoor)

Het kan ook komen doordat je te weinig/niet goed hebt gegeten en daarbij/daarna erg actief bent geweest. Je verbrand dan wel, maar het wordt niet aan gevuld en voor actief zijn heb je wel brandstof nodig, en suikers zijn brandstof.

Een te lage (of een wisselend of weet ik het wat) suikerspiegel ken ik...komt bij mij alleen niet per se door te weinig/verkeerd eten. Zorgen dat je om de bv. 1,5 uur eet en altijd iets bij je hebt voor als je slap ed voelt helpt over het algemeen redelijk.

Regels voor berichten