Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2003, 12:30
Verwijderd
"Graffitischrijvers", zij die met spuitbussen de openbare ruimte en/of transporteenheden voorziet van illegale teksten, namen en/of tekeningen.

Graffitischrijvers behoren met hiphop-dj's, mc's en breakdancers tot een groep die internationaal wordt aangeduid als de 'Architects' (wel eens van gehoord?). Zij geven vorm aan een wereld die zich lijkt te willen onderscheiden van de brave burgerij.

In Nederland behoren de graffitischrijvens Delta en Shoe tot de wereldtop, een positie die je niet alleen bereikt door ingenieus werk te leveren, maar ook door de (onmogelijke want uiterst zichtbare) plek waar je dat voor elkaar krijgt.

Wat vinden jullie van graffiti? Een vriend van me reageerde laatst uiterst gepikeerd toen ik erover begon, vandaar de titel 'It's not a passion, it's a lifestyle!'.

Opzich vind ik het een geweldige kunstvorm, maar de 'scčne' overschat zichzelf. Ze vinden zichzelf ozo underground en stoer, en dat maakt het weer een beetje fout.

Aangezien lifestyle er zo ongezellig uitziet, met al die slotjes, doe ik m'n best om er wat nieuwe topics in te gooien, vergeef me!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2003, 12:34
S
S is offline
Ik vind Graffiti geweldig.

Misschien was deze titel beter:

'Graffiti, it's not a crime, it's art'. (uitzonderingen nagelaten )

Maar dan bedoel ik alleen de pieces, taggen kan in principe (een paar uitzonderingen nagelaten (tweede keer)).

Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 12:52.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 12:37
Verwijderd
Dikke lul, het is wel een 'crime'. Als taggers en andere figuren nou eens hun creativiteit gingen botvieren op andere materialen dan staatseigendom, dan zou ik er geen probleem mee hebben. Laat ze dan gewoon een stuk canvas van 3x3 m ophangen in hun tuin en daarop spuiten, maar niet op treinen e.d. Daar heb ik écht een gruwelijke hekel aan. Ik zie het dan ook als vernieling.

En verder vind ik het ook zwaar overdreven om het een lifestyle te noemen. Hoe kan graffitti nou doorwerken in de manier waarop je met mensen omgaat, hoe je denkt, hoe je je naar anderen toe presenteert etcetera? Blegh
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 12:48
Verwijderd
Of het nou een misdaad is of niet, sommige graff is errug vet. En natuurlijk heeft het invloed op hoe je met mensen omgaat, of in ieder geval met welke mensen je omgaat en ook hoe je jezelf profileert naar anderen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 12:49
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Zolang het echt mooi is heb ik er geen moeite mee, maar de meeste prutsen maar wat aan en dat is zonde
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 12:51
S
S is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-05-2003 @ 13:37:
Dikke lul, het is wel een 'crime'. Als taggers en andere figuren nou eens hun creativiteit gingen botvieren op andere materialen dan staatseigendom, dan zou ik er geen probleem mee hebben. Laat ze dan gewoon een stuk canvas van 3x3 m ophangen in hun tuin en daarop spuiten, maar niet op treinen e.d. Daar heb ik écht een gruwelijke hekel aan. Ik zie het dan ook als vernieling.

En verder vind ik het ook zwaar overdreven om het een lifestyle te noemen. Hoe kan graffitti nou doorwerken in de manier waarop je met mensen omgaat, hoe je denkt, hoe je je naar anderen toe presenteert etcetera? Blegh
Mja, oke. Op een punt heb je gelijk. Maar op het moment dat ze het doen op een deel waar het mag, hoe denk je er dan over?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 12:52
Verwijderd
Citaat:
S schreef op 04-05-2003 @ 13:51:
Mja, oke. Op een punt heb je gelijk. Maar op het moment dat ze het doen op een deel waar het mag, hoe denk je er dan over?
Dan heb ik er geen probleem mee, hoewel ik het vervelend vind als ik met iets geconfronteerd word wat ik lelijk vind. Maar goed, er zijn ook gebouwen die ik lelijk vind. Ik kan me er niet aan onttrekken.

Het kan alleen wel gereguleerd worden, zodat het bv. op niet heel openbare plaatsen wordt gedaan. Legaliseer het voor mijn part en reguleer het dan, net zoals gedaan wordt met illegale straatraces. Dat is ook een succes.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Neuken met een zestienjarige is ook een misdrijf, maar daar hoor je mij niet over klagen

Citaat:
Graffiti was begonnen als een manier om anarchistische spreuken kwijt te kunnen, met een diepere politieke mening erachter verscholen. Dus in een zekere zin kan het zich wel uiten in lifestyle.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 12:56
Sambal
Sambal is offline
volgens sommige van jullie ben ik dus crimineel...
maar goed... het is wel degelijk een lifestyle . ik ga bijvoorbeeld nooit uit omdat ik een/meerdere pieces ga zetten. veel vrienden komen uit de 'scene', en het is ondertussen echt niet alleen hiphop meer hoor. en sommige graffiti is gewoon extreem lelijk, die kinderen van 14 die naar de hema gaan om een spuitbus te halen moeten gewoon een schop onder hun hol krijgen. daar ergert elke normaal writer zich aan.
zoek op kazaa maar naar het liedje van osdorp posse/sores - volle maan. dat geeft precies aan hoe het er dan aan toe gaat en wat voor een kick dit allemaal kan geven...
het is gewoon moeilijk uit te leggen...

Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 13:01.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 13:03
Verwijderd
tja, het is een manier om je leven te leven, dus in die zin wel een lifestyle, is echt een deel van het leven voor de grote jongens...en ja, ik vind graff doop, vrolijkt de grijze massa wat op, zit echt mooie shit tussen, dus voor mij is het kunst...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 13:08
Sambal
Sambal is offline
kijk, toen ik begon zag ik telkens dezelfde namen op de muren staan.. en dan ga je je afvragen wie die jongens zijn... en via via blijkt een vriend iemand te kennen of je gaat naar een ontmoeting en als je dan krijgt voor je werk dan is dat geweldig! ik ken jongens die amper normaal kunnen tekenen maar gewoon zooo veel doen en regelmatig 3 keer per week op pad gaan en daardoor zo veel 'damage' doen dat ze toch 'respect' krijgen. ikzelf ben niet zooo fanatiek... ik teken regelmatig en ga meestal wel 1 keer per week naar buiten. ik ben er dagelijks mee bezig...
sommige mensen besteden al hun geld aan uitgaan en ik aan verf ... het is gewoon waar je interesses liggen...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 13:19
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Architects?

Niet gewoon Hiphoppers...
Hiphop is de lifestyle
Rap is de muziek(turntablism,mc'ing)
Grafitti is de kunst
Breakdance is de dans

Grafitti kan mooi zijn, maar ook oerlelijk!
De mooie pieces mogen blijven, die lelijke moeten wegwezen.

Iemand die ik ken doet nu alleen nog maar legale jobs, opdrachten enzo, hij deed ook illegaal maar is ermee gestopt.
En anderen die ik ken doen wel veel op papier maar ik weet niet of ze het ook in praktijk brengen....nooit naar gevraagd.
Oud 04-05-2003, 14:12
Muizzz
Muizzz is offline
Citaat:
.

ik vind graffiti wel een lifestyle, er hoort een bepaalde soort muziek bij de 'scene' en ook de kleding enz, en graffiti is de kunst.
Ik vind het kunst, nouja. Soms dan.
Oud 04-05-2003, 14:56
Verwijderd
Sores - Volle Maan heerscht!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 15:15
soske
soske is offline
Als er echt een mooi kunstwerk van is gemaakt vind ik het echt supermooi, vrolijkt gelijk alles op. Maar ik heb een hekel aan die stomme zinnen en namen die er dan door een stel prutsers op is gespoten.
Oud 04-05-2003, 15:54
p-chez
p-chez is offline
Hiphop is meer een cultuur.

Een cultuur kenmerkt zich door een aantal aspecten, te weten, muziek, kunst, dans, etc.

Bij hiphop is dit

Muziek - MC-ing, DJ-ing;
Kunst - Graffiti;
Dans - Breakdance;
etc.

In die zin is graffiti dus niet echt een lifestyle, maar is het ónderdeel van een lifestyle.

En ik kan veel graffiti erg waarderen. Ook als het op een illegale plek staat. Het zorgt voor wat kleur in die grijze concrete jungle.
Oud 04-05-2003, 17:13
Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Citaat:
p-chez schreef op 04-05-2003 @ 16:54:
En ik kan veel graffiti erg waarderen. Ook als het op een illegale plek staat. Het zorgt voor wat kleur in die grijze concrete jungle.
Vind ik ook.
Oud 04-05-2003, 17:15
Miss Fat Booty
Miss Fat Booty is offline
graffiti is idd onderdeel van een lifestyle...

vind t wel heel vet, zeker wel kunst, maar ongevraagd op huizen vind ik t echt niet okee...

kga ook leren spuiten deze zomer
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 17:22
AtHell
AtHell is offline
Een mooi stukje graf. is best te waarderen, zelfs al is het gedaan op andermans eigendom. Domweg taggen of je zooi niet afmaken is gewoon echt nutteloos.

Opzich lijkt het me prachtig om later de muren van m'n lounge kamer te laten spuiten.
Oud 04-05-2003, 17:33
Verwijderd
Citaat:
AtHell schreef op 04-05-2003 @ 18:22:
Opzich lijkt het me prachtig om later de muren van m'n lounge kamer te laten spuiten.
Wel cool, maar ik vind het niet echt bij de loungestijl passen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:14
S
S is offline
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 04-05-2003 @ 14:19:
Architects?

Niet gewoon Hiphoppers...
Hiphop is de lifestyle
Rap is de muziek(turntablism,mc'ing)
Grafitti is de kunst
Breakdance is de dans

Grafitti kan mooi zijn, maar ook oerlelijk!
De mooie pieces mogen blijven, die lelijke moeten wegwezen.

Iemand die ik ken doet nu alleen nog maar legale jobs, opdrachten enzo, hij deed ook illegaal maar is ermee gestopt.
En anderen die ik ken doen wel veel op papier maar ik weet niet of ze het ook in praktijk brengen....nooit naar gevraagd.
Ik doe ook veel op papier, niet op muren.

Heb nog nooit het lef gehad om spuitbussen te pakken.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:14
S
S is offline
Citaat:
Miss Fat Booty schreef op 04-05-2003 @ 18:15:

Ik wil wel een keer voor je spuiten hoor .
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:23
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Ik vind graffiti wel koel als het tekeningen zijn; dat fleurt oude betonnen gebouwen wat op. Maar van die tags/handtekeningen vind ik stom. Ik kan het trouwens toch bijna nooit ontcijferen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:23
Verwijderd
Citaat:
S schreef op 04-05-2003 @ 19:14:
Ik wil wel een keer voor je spuiten hoor .
Hey zoiets hoor ik normaal te zeggen :\
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:25
Laďs
Laďs is offline
Hier is er zo een klein,smal straatje wat helemaal vol staat met grafitti, en sommige tekeningen zijn echt koel.
Maar zoals nare zei, graf op treinen is echt lelijk, en gewoon uw naam schrijven vind ik ook zo dwaas , dus liefst gewone tekeningen.
Oud 04-05-2003, 18:27
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
Laďs schreef op 04-05-2003 @ 19:25:
Hier is er zo een klein,smal straatje wat helemaal vol staat met grafitti, en sommige tekeningen zijn echt koel.
i know i know
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:28
Laďs
Laďs is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef op 04-05-2003 @ 19:27:
i know i know
spuit je daar ook of zo?
Oud 04-05-2003, 18:30
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
Laďs schreef op 04-05-2003 @ 19:28:
spuit je daar ook of zo?
Nee ik trek daar foto's met kleine stoere meisjes die elien heten
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:34
Laďs
Laďs is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef op 04-05-2003 @ 19:30:
Nee ik trek daar foto's met kleine stoere meisjes die elien heten
hihi, ah ja,dat was jouw idee.
Nou,stoer hoor.

hoe was het etentje met vriend eigenlijk
Oud 04-05-2003, 19:08
Evito
Evito is offline
Doordat er nu al getagd wordt tot op de millimeter blijft er geen visuele ruimte meer over voor het bewonderen van het kunstwerk en daarom ziet het er niet meer uit. Neem nu bijvoorbeeld de plastic wal langs de spoorbanen bij Duivendrecht. Walgelijk gewoon. Het ziet er niet uit. Allemaal kleine woordjes, verschillende kleuren. Muurgrote tekeningen kunnen soms wel prachtig zijn!!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 02:14
GRRR
GRRR is offline
dat is alleen mogelijk wanneer het meer gedoogd word. er zijn veel schrijvers die veel en grote masterpieces willen zetten, maar het niet doen omdat er zo weinig plek is waar het legaal kan. voor een masterpiece heb je ook nog de tijd nodig, dus illegale werken zullen altijd wel relatief simpel en snel opgezet worden.

jaaaa big up to the urban massive bitchsletjes
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 02:26
Verwijderd
Ach.. gekken en glazen schrijven hun naam op muren en dwazen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 09:26
soske
soske is offline
Citaat:
eXo schreef op 05-05-2003 @ 03:26:
Ach.. gekken en glazen schrijven hun naam op muren en dwazen.
Moet glazen en dwazen niet andersom??
Oud 05-05-2003, 09:31
Verwijderd
Ik kon ook wat luitjes die 'bombden' ?
Anyway het illegale geeft ze, hen iig, de kick.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Miss Fat Booty schreef op 04-05-2003 @ 18:15:
Ik wil er ook mee gaan beginnen maar na mn eindexamen. Heb er nu geen tijd voor etc maar lijkt me wel vet zeker omdat veel minder meisjes dan jongens schrijven.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 10:55
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik ben het met nare eens

klaar
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 11:15
NewBreedhXc
NewBreedhXc is offline
De kunst van graffiti is dat er geen grenzen zijn en kunst hoort eigelijk ook geen grenzen te hebben. ik heb wel respect voor die mensen. Ik heb zelf ook wat graffiti's proberen te spuiten en dat is erg moeilijk op papier iets leuks tekenen gaat nog wel maar het daadwerkelijk op een muur zetten. erg knap. en ook nog in de situaties dat ze spuiten. meestal is dat snacht's hebben ze niet al teveel tijd etc. helaas zijn we toen gepakt, en hebben we er nogal veel geld voor moeten betalen. Stel je voor als alle kunstenaars zich aan de regels gaan houden zou allemaal minder leuk worden... eey love it or hate it. they don't care. en zo hoort het ook te zijn. kunst kent geen grenzen.
Oud 05-05-2003, 11:35
Verwijderd
Het is kunst opzeker. Van mij mogen die gasten elke vierkante centimeter van die lelijke betonmassa die ze de binnenstad noemen bespuiten. Hetzelfde geld voor treinen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Osiris schreef op 05-05-2003 @ 12:35:
Het is kunst opzeker. Van mij mogen die gasten elke vierkante centimeter van die lelijke betonmassa die ze de binnenstad noemen bespuiten. Hetzelfde geld voor treinen.
Nou, dat lijkt me nou niet zo leuk. Als alles zo kleurrijk wordt en zo 'versierd' is het niet speciaal meer. Bovendien, er zijn massa's mensen die het lelijk vinden.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 14:15
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
Ik heb ene hekel aan al die lelijke kriebeltjes in de tram enzo, zo'n onleesbare naam ofzo, maar sommige dingen zijn echt heel mooi, daar mogen ze van mij alle gebouwen mee versieren
Oud 05-05-2003, 14:20
S
S is offline
Citaat:
Ninh schreef op 04-05-2003 @ 19:23:
Hey zoiets hoor ik normaal te zeggen :\
Syndroom van Ninh.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 16:11
Verwijderd
Ik vind trouwens ook dat er mooie tags zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Osiris schreef op 05-05-2003 @ 17:11:
Ik vind trouwens ook dat er mooie tags zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 16:26
Verwijderd
Citaat:
GRRR schreef op 05-05-2003 @ 03:14:
dat is alleen mogelijk wanneer het meer gedoogd word. er zijn veel schrijvers die veel en grote masterpieces willen zetten, maar het niet doen omdat er zo weinig plek is waar het legaal kan. voor een masterpiece heb je ook nog de tijd nodig, dus illegale werken zullen altijd wel relatief simpel en snel opgezet worden.
Dat is nou eens een nuttige opmerking. Op het moment dat het niet meer zo stoer 'underground' hoeft, zal de kwaliteit van werken ook verbeteren en krijgen die spuiters misschien eens de erkenning en het 'respect' waar ze altijd zo om zeuren.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 16:31
Verwijderd
Ja maar dan gaat er toch een groot aspect van de cultuur verloren, en bovendien het verboden fruit smaakt altijd het best. Dus zullen er mensen gaan spuiten op verboden plaatsen etc.. om de kick.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 16:39
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 05-05-2003 @ 17:31:
Ja maar dan gaat er toch een groot aspect van de cultuur verloren, en bovendien het verboden fruit smaakt altijd het best. Dus zullen er mensen gaan spuiten op verboden plaatsen etc.. om de kick.
Dat moet dus met wortel en tak uitgeroeid worden. Mensen die zelf in de scene zitten vinden het dus beter voor de kunstvorm als het legaal en openbaar zou worden, dus wat is dan nog de reden om van die verboden vrucht te proeven? Pure baldadigheid, als je het mij vraagt. Zoals jij zegt: voor de kick. En dát is nou juist wat bestreden moet worden.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 16:46
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-05-2003 @ 17:39:
Dat moet dus met wortel en tak uitgeroeid worden. Mensen die zelf in de scene zitten vinden het dus beter voor de kunstvorm als het legaal en openbaar zou worden, dus wat is dan nog de reden om van die verboden vrucht te proeven? Pure baldadigheid, als je het mij vraagt. Zoals jij zegt: voor de kick. En dát is nou juist wat bestreden moet worden.
Hmmja I suppose so. Persoonlijk heb ik er niet zo'n last van, als het een (imho) lelijke piece is dan vind ik het jammer maar zal ik er niet om treuren maar als het bijkans een mooie is kan ik het waarderen. Maar echt last ervan hebben nee.

Ik kan me overigens wel indenken dat de NS + het bedrijfsleven er niet op zit te wachten. Maar hoe verander je een cultuur waarvan 1 van de belangrijkste aspecten hun 'undergroundheid' is.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 17:16
NewBreedhXc
NewBreedhXc is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-05-2003 @ 17:26:
Dat is nou eens een nuttige opmerking. Op het moment dat het niet meer zo stoer 'underground' hoeft, zal de kwaliteit van werken ook verbeteren en krijgen die spuiters misschien eens de erkenning en het 'respect' waar ze altijd zo om zeuren.

Natuurlijk is dat geen nuttige opmerking. Het is zo simpel om te zeggen 'kom, laten we het legaal maken' dat kan gewoon niet werken. en logisch. waarom denk je dat mensen ilegaal graffiti zijn gaan spuiten? omdat hun geen beperkingen willen in hun kunst. en wat denk je dat er gebeurt als je het legaal gaat maken? inderdaad, dan krijg je beperkingen. denk je dat de overheid het toelaat dat er op een overheidgebouw een politiek protest gespoten staat? natuurlijk niet. als je het legaal gaat maken zal alles wat de graffiti kunst mooi maakt verdwijnen. Graffiti artiesten hoeven ook geen respect van ons het zou hun een worst zijn wat wij van hun creaties vinden. ze willen alleen respect binnen hun scene. je hoeft graffiti's niet mooi te vinden maar dat hoeft ook niet. het is kunst van de straat die overal is en blijft dat is juist het ruige eraan. die mensen zijn rebels en hebben grotendeels helemaal geen zin om legaal te gaan spuiten.. je moet het helemaal andres bekijken...
Oud 05-05-2003, 17:17
NewBreedhXc
NewBreedhXc is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-05-2003 @ 17:39:
Dat moet dus met wortel en tak uitgeroeid worden. Mensen die zelf in de scene zitten vinden het dus beter voor de kunstvorm als het legaal en openbaar zou worden
nee dat vinden ze niet.
Oud 05-05-2003, 21:13
Miss Fat Booty
Miss Fat Booty is offline
Citaat:
! am mE schreef op 05-05-2003 @ 11:33:
Ik wil er ook mee gaan beginnen maar na mn eindexamen. Heb er nu geen tijd voor etc maar lijkt me wel vet zeker omdat veel minder meisjes dan jongens schrijven.
ja volges mij word ik de eerste hier in de buurt hehe

kga t leren van een vriend, lijkt me heel leuk, ook t hele gedoe eromheen lijkt me wel spannend....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten