Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2003, 14:00
Maartenpaarten
Maartenpaarten is offline
Ik overweeg sterk om mijn computer met de hersteldiskette en master cd-roms (Packard Bell computer) weer helemaal terug te zetten naar zoals hoe ie uit de fabriek is gekomen. (qua software)

Nu is mijn vraag: gaan daarbij instellingen van mij kabelinternetaansluiting van Chello verloren of levert dat geen problemen op?
Want het is wel de bedoeling dat ik daarna nog kan internetten en ik heb verder geen idee hoe Chello is geinstalleerd, dat deed een monteur...
Oud 07-05-2003, 14:06
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
maartenlof schreef op 07-05-2003 @ 15:00:
Ik overweeg sterk om mijn computer met de hersteldiskette en master cd-roms (Packard Bell computer) weer helemaal terug te zetten naar zoals hoe ie uit de fabriek is gekomen. (qua software)

Nu is mijn vraag: gaan daarbij instellingen van mij kabelinternetaansluiting van Chello verloren of levert dat geen problemen op?
Want het is wel de bedoeling dat ik daarna nog kan internetten en ik heb verder geen idee hoe Chello is geinstalleerd, dat deed een monteur...
als het goed is heb je een CD gekregen waarmee je het kan installeren, en ook nog zo'n papierwerkje waarmee je alle info wel weer kan 8terhalen
Oud 07-05-2003, 17:56
deathz0rz
deathz0rz is offline
was het toch niet gelukt om n nieuwe pc te installeren?
Oud 07-05-2003, 18:00
Koen
Koen is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 07-05-2003 @ 18:56:
was het toch niet gelukt om n nieuwe pc te installeren?
Hou die bijdehandte opmerkingen even voor je aub.

Ontopic: Erg moeilijk kan het niet zijn. Zoek met ipconfig /all in de DOS prompt even op wat je instellingen nu zijn, schrijf die op of maak er een printje van en stel die weer zo in als je alles geinstalleerd hebt. Kan bijna geen problemen opleveren lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 18:03
Martin
Martin is offline
Als je jouw besturingssysteem terugzet kunnen inderdaad de gegevens van jouw provider verloren gaan. Ik neem aan dat je kabel-internet hebt? Dan kan je simpel zelf de instellingen terug zetten d.m.v. het onderdeel Systeem in het Configuratiescherm. Het enigte wat je aan zal moeten passen is de computernaam en de naam van de werkgroep. Vóór de herinstallatie eventjes de gegevens opzoeken en na de installatie zelf even invullen.

Het is heel simpel, bijna iedereen kan het.

(Ik ben trouwens van Windows XP uitgegaan, bij Windows 9x moet je ook in het configuratiescherm zijn maar dan ergens bij Netwerk)

edit: [ Afbeelding ]

Laatst gewijzigd op 07-05-2003 om 18:07.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 18:29
iamcj
iamcj is offline
Je computer is dan echt weer helemaal als vanuit de fabriek, ik neem aan dat je 98 hebt. (ik heb hetzelfde systeem als jou denk ik)

Al je bestanden, programmatuur, e-mails, instelling en internetverbinding gaan verloren. Behalve wat erop stond toen je hem kocht.
Het lijkt me heel erg sterk dat je met systeemherstel iets terug kan zetten.
ipconfig in de dosprompt kom jij denk ik ook niet veel verder mee.

Het allerbelangrijkste is dat je je gebruikersnaam en wachtwoord op papier hebt en eventuele inbelnummer.

Wat je ook moet hebben is de eventuele installatiediskette van je modem.

Vevolgens moet je al je bestanden ergens bewaren. Je e-mails veilig stellen en alle installtiecd's enz in bezit hebben.

Daarna kan je pas restore doen.

Als dat is gebeurd, zou ik even de helpdesk bellen en je door de installatie van internet laten praten. 5 minuten werk en dat scheelt een hoop frustratie.

Laatst gewijzigd op 07-05-2003 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 18:37
Martin
Martin is offline
Citaat:
iamcj schreef op 07-05-2003 @ 19:29:
*knip*
Mag ik jou er even op wijzen dat je bij een kabel-aansluiting geen gebruikersnaam en wachtwoord hebt? (Of heb je dat bij ADSL wel nodig? )

En, waarom zou je de helpdesk bellen als je bij kabel slechts 2 simpele handelingen moet verichten die iedereen kan (met de door mij geplaatste afbeelding moet het helemaal lukken). Scheelt je weer een half uur wachten bij Chello á € 0,10 per minuut.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 07-05-2003 @ 19:37:
Mag ik jou er even op wijzen dat je bij een kabel-aansluiting geen gebruikersnaam en wachtwoord hebt? (Of heb je dat bij ADSL wel nodig? )
Bij ADSL wel, daar moet je een PPTP-tunnel opbouwen icm een gebruikersnaam, wachtwoord en inbel"nummer".
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 19:15
Wuzzelez
Wuzzelez is offline
Volgens mij komen je chello-instellingen gewoon weer goed te staan mits je automatische IP toekenning aan hebt staan. iig dit is bij mij wel het geval na een schone installatie. Volgens mij geldt dit ook gewoon voor '98 (mocht het niet zo zijn excuses).
Oud 08-05-2003, 07:28
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Martin schreef op 07-05-2003 @ 19:37:

En, waarom zou je de helpdesk bellen als je bij kabel slechts 2 simpele handelingen moet verichten die iedereen kan (met de door mij geplaatste afbeelding moet het helemaal lukken). Scheelt je weer een half uur wachten bij Chello á € 0,10 per minuut.
Ik had bij mijn kabelaansluiting (geen chello) een gebruikersnaa,. een wachtwoord en een inbelnummer, 4.

Bij Adsl heb ik dat ook allemaal. Ik heb alleen maar kabelverbindingen van die maatschappij aangelegd, alleenheerser bij mij in de buurt. Dat is een vrij gevoelige verbinding, 1 instelling niet goed en het werkt niet.
Daarom dacht ik dat dat bij Chello eventueel ook het geval zou zijn.

Volgens mij is het ook niet standaard dat je bij iedere snelheid een ethernetmodem of netwerkmodem krijgt. Bij ons is dat bij de laagste 2 snelheden gewoon een modem via de compoort.
Oud 08-05-2003, 14:53
Shock
Shock is offline
Citaat:
Wuzzelez schreef op 07-05-2003 @ 20:15:
Volgens mij komen je chello-instellingen gewoon weer goed te staan mits je automatische IP toekenning aan hebt staan. iig dit is bij mij wel het geval na een schone installatie. Volgens mij geldt dit ook gewoon voor '98 (mocht het niet zo zijn excuses).
precies, zo simpel was het bij mij ook
Oud 08-05-2003, 15:00
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Henri schreef op 07-05-2003 @ 19:50:
Bij ADSL wel, daar moet je een PPTP-tunnel opbouwen icm een gebruikersnaam, wachtwoord en inbel"nummer".
Nuhhuh. Zowel de kabeltechniek als de ADSL-techniek hebben daar niets mee te maken, dit ligt aan de implementatie die de ISP eraan geeft.

Zo was het vroeger bij Mxstream (ADSL van KPN Telecom) nodig om 2 keer een verbinding te maken, omdat zowel PPTP als VPN gebruikt werden (how gay can you be). Nu is het al iets minder Wanadoo-achtig; ze gebruiken enkel PPTP met CHAP-authenticatie.

Gelukkig heb ik van al die rommel geen last; ik heb Cistron en dat is puur ethernet. Kabeltje in je netwerkkaart en je krijgt direkt via DHCP je externe IP, DNS en Gateway aangewezen, niks geen inbellen of wachtwoord oid. Dat is nou pas internet.

Hetzelfde wordt in Amerika vaak gebruikt bij kabelmodems.
Oud 08-05-2003, 20:07
Maartenpaarten
Maartenpaarten is offline
Citaat:
Wuzzelez schreef op 07-05-2003 @ 20:15:
en waar kun je zien of je dat aan hebt staan?
Oud 08-05-2003, 21:00
LB06
LB06 is offline
Je hoeft in principe niks te doen. Je ethernetkaart herkent windws als het goed is vanzelf, en aan de instellingen daarvan en het bijbehorende tcp/ip protocol hoef je ook niks te veranderen.

Het enigste wat je handmatig zult moeten instellen is je mail-account mbv je gekregen username en password.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 21:02
LB06
LB06 is offline
Citaat:
maartenlof schreef op 08-05-2003 @ 21:07:
en waar kun je zien of je dat aan hebt staan?
Hoef je niet te kijken, hij staat standaard heus niet zomaar op een willekeurig IP. Ook niet op een private adres. Standaard staat hij op automatisch verkrijgen IP (de goeie)
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-05-2003 @ 16:00:
Gelukkig heb ik van al die rommel geen last; ik heb Cistron en dat is puur ethernet. Kabeltje in je netwerkkaart en je krijgt direkt via DHCP je externe IP, DNS en Gateway aangewezen, niks geen inbellen of wachtwoord oid. Dat is nou pas internet.

Hetzelfde wordt in Amerika vaak gebruikt bij kabelmodems.
Ik heb een ADSL-USB modem, hoewel me dit door iedereen afgeraden werd. Weliswaar heb je bij het aanzetten van je PC nog geen internet (who cares) maar na het booten van m'n PC heb ik meteen verbinding. Gewoon een auto-loginscriptje en je bent klaar, werkt net zo handig als een ethernetverbinding, zeker voor huis-, tuin- en keukengebruik.

En ontopic: als je een Bay Networks/LANcity kabelmodem hebt, moet je alles alleen maar op Automatic zetten. Als je een Com21 of Terayon hebt kan het zijn dat je een statisch IP toegekend hebt gekregen, maar dat staat als het goed is in de brief die je bij oplevering kreeg.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 01:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-05-2003 @ 00:43:
Ik heb een ADSL-USB modem, hoewel me dit door iedereen afgeraden werd. Weliswaar heb je bij het aanzetten van je PC nog geen internet (who cares) maar na het booten van m'n PC heb ik meteen verbinding. Gewoon een auto-loginscriptje en je bent klaar, werkt net zo handig als een ethernetverbinding, zeker voor huis-, tuin- en keukengebruik.
Een driverless non-dial up verbinding vind ik toch nét iets beter, en juist voor mensen met weinig verstand is dat wel zo makkelijk. Gewoon stekker erin, klaar. Punt. Online. Geen gezeur.

En voor het configgen van een UNIX router is dat ook wel zo handig. En is dat nou zoveel moeite voor een ISP? Ik vraag het me af.....
Oud 09-05-2003, 08:40
niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2003 @ 02:49:
Een driverless non-dial up verbinding vind ik toch nét iets beter, en juist voor mensen met weinig verstand is dat wel zo makkelijk. Gewoon stekker erin, klaar. Punt. Online. Geen gezeur.

En voor het configgen van een UNIX router is dat ook wel zo handig. En is dat nou zoveel moeite voor een ISP? Ik vraag het me af.....
ik draai nu op een usb modem omdat k hier nog op isdn zit, als k naar me eigen huis ga neem ik denk ik ook een usb modem, mn server staat toch 24/7 aan en onder openbsd heb ik geen problemen ermee
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 13:39
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-05-2003 @ 00:43:

En ontopic: als je een Bay Networks/LANcity kabelmodem hebt, moet je alles alleen maar op Automatic zetten. Als je een Com21 of Terayon hebt kan het zijn dat je een statisch IP toegekend hebt gekregen, maar dat staat als het goed is in de brief die je bij oplevering kreeg.
Ik heb even zitten zoeken, maar kon niets echt iets vinden. Hoe maak je zo'n auto-loginscriptje?
Reageren

Regels voor berichten