Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2003, 13:50
iamcj
iamcj is offline
Ik werk veel met autocad, speel af en toe wat keybord en typ redelijk snel en veel.

Gevolgen, beginnende RSI.

Ik heb nu een aantal dingen gevonden die daar bij helpen, maar geen 1 is ideaal.

Wat ik nu heb is een progje dat automatisch voor je klikt, maar die klikt ook vaak als je het niet wilt. Met surfen gaat dat nog, maar met autocad niet.

Via de toegankelijkheidopties in windows, kan je het nummerieke deel van je toetsenbord als muis laten frungeren. Nu gebruik ik dus de 5 om te klikken. Daar zitten 2 nadelen aan, je kan je nummerieke deel niet meer gebruiken en die 5 zit op een rotplek.

Links muizen, maar die arm begint ook al te zeuren.

Weet iemand een tooltje om de linkermuisklik toe te wijzen aan een willekeurige toets. Of weet misschien een VB-code daarvoor zodat ik zelf wat in elkaar kan zetten?

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 08-05-2003 om 13:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2003, 14:02
Koen
Koen is offline
Ik zou beginnen het probleem bij de wortel aan te pakken en vaker pauzes te nemen en een betere houding aan te wennen. Wat jij wil doen is zo hard mogelijk doorwerken om met zo weinig mogelijk externe middelen toch een zo hoog mogelijke prestatie neer te kunnen zetten, maar dit gaat niet lang goed.

Onderschat RSI niet. Ik lijd er zelf godzijdank niet aan, maar ken wel mensen die het wél hebben en het is geen pretje. Ga RSI niet uit de weg door alternatieve oplossingen te zoeken; zij helpen misschien wel even, maar uiteindelijk kom je weer bij het begin uit, want ook alternatieve methoden zijn op den duur schadelijk...

Installeer dan liever software die je om de 5 minuten tot een pauze van 15 seconden dwingt; het is godsgruwelijk irritante software maar helpt wel vele malen beter dan het zoeken van alternatieven.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 14:07
iamcj
iamcj is offline
Koen, je hebt helemaal gelijk...

Ik ga zoeken.
Oud 08-05-2003, 14:16
iamcj
iamcj is offline
Veel programma's voor, geinstalleerd, ik hoop dat het werkt.

Thnks Koen.
Oud 08-05-2003, 14:51
iamcj
iamcj is offline
Misschien placebo, maar het is nu al minder
Oud 08-05-2003, 14:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Watvoor houding heb je eigenlijk?

Als je aan het muizen of tpen bent, mogen je spieren van je armen niet belast worden, alleen vanaf je pols eigenlijk.

Een goede houding is heel belangrijk. Zo moet je je onderarmen op je bureau kunnen laten rusten. Bij veel stomme bureau's kan dat niet en ligt de muismat aan de rand, dat is dus echt heel slecht, je onderarm blijft voortdurend belast. Je muismat moet minstens 30cm van de rand afstaan, om je elleboog op het bureau te kunnen laten rusten.

Zelf hecht ik sterk aan een goede houding, en ik heb dan ook vrijwel nergens last van, terwijl ik echt veel type en spellen speel. Bij het kweken krijg ik soms wel eens last van mn pin, hoe gek ook
Maar dat valt gelukkig wel mee. Maar soms stop ik wel even, gewoon even rust aan mn handen.
Oud 08-05-2003, 15:03
iamcj
iamcj is offline
Ik had ook nooit last, totdat ik 5 maanden stage ging lopen. Was leuk werk en dat doe ik dan zo snel mogelijk. Daar mezelf ook links leren muizen.

Zomervakantie de comp amper aangeraakt. Maar toen school weer begon, ging het weer opspelen.

Mijn houding is denk wel redelijk. Het botje van mijn elleboog hangt net buiten de tafel. Buik tegen de tafel. Ik kan wel verder mijn bureau op, maar dan moet ik voorover gaan zitten en dat is niet fijn, krijg je last van je nek. Ik zal wel langere onderarmen hebben dan jij

Koen deed mijn ogen gelukkig even open. Maar je forceert gewoon steeds, net te lang door.

Kheb nu iedere 2minuten 20 sec rust. en iedere 20 minuten 5 minuten. Tis al minder, ik hoop dat ik er vanaf kom.
Oud 08-05-2003, 15:18
Koen
Koen is offline
Het gevaarlijke aan RSI is dat je denkt; 'dit duurt maar even, gaat zo wel over'. En dan voel je 's avonds niks meer. Ik heb 't ook wel eens gevoeld, maar op den duur wordt 't erger en dan moet je stoppen. Sommige mensen doen dat ook, sommigen doen dat niet / kunnen dat niet.

Een goede houding en afwisseling zijn het belangrijkste. En er gewoon even mee stoppen als het niet meer gaat natuurlijk.

Zorg altijd dat je rug goed tegen de stoel zit, je armen voldoende steun hebben, en je je hoofd niet hoeft te buigen maar je gewoon recht vooruit kan kijken. En stress vermijden natuurlijk, want dat is ook erg belangrijk. Door stress let je niet meer op je houding en ga je krampachtig zitten, daar heb je op het moment zelf niet zoveel last van, maar achteraf..
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:27
iamcj
iamcj is offline
Hmm, daar ben ik achter. Dit programma moet misschien wel voor altijd op mijn computer blijven staan, al is het maar om een paar keer per uur rust te nemen.

Ik nam altijd wel rust, maar als het al te laat was.
Oud 08-05-2003, 16:07
Koen
Koen is offline
Ik draai ook zo'n programma. Niet dat ik nu ergens last van heb, maar ik wil het voorkomen. En soms is het ontzettend irritant, dan ben je net met een druk MSN gesprek bezig en dan moet je ineens 20 seconden wachten. Maar het helpt wel! Het is voor je eigen bestwil, en het is moeilijk om zoiets te draaien zonder dat je de gevolgen aan den lijve ondergaan bent, maar je hebt vast wel van de gevolgen van RSI gehoord en die zijn niet prettig.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 16:24
deathz0rz
deathz0rz is offline
ja het is natuurlijk het best om het te voorkomen, maar als je dan toch je muis wil besturen met iets anders:

http://deathz0rz.homeunix.net/pub/mouse.ocx

kijk eerst even of mouse.ocx niet al in je system-dir staat want ik weet niet of deze compatibel is (deze komt van xp pro)
Oud 08-05-2003, 16:37
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 08-05-2003 @ 17:24:
ja het is natuurlijk het best om het te voorkomen, maar als je dan toch je muis wil besturen met iets anders:

http://deathz0rz.homeunix.net/pub/mouse.ocx

kijk eerst even of mouse.ocx niet al in je system-dir staat want ik weet niet of deze compatibel is (deze komt van xp pro)
In mijn system-dir gezet en nu?
Oud 08-05-2003, 16:49
Orion
Orion is offline
Ik ken een hoop mensen die RSI hadden (hebben) en erg geholpen zijn met WorkPace

http://www.ergodirect.nl/
Oud 08-05-2003, 16:55
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
iamcj schreef op 08-05-2003 @ 17:37:
In mijn system-dir gezet en nu?
regsvr32 *systemdir*/mouse.ocx

en dan kan je m als activeX control gebruiken in een programmeertaal
Oud 08-05-2003, 17:32
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 08-05-2003 @ 17:55:
regsvr32 *systemdir*/mouse.ocx

en dan kan je m als activeX control gebruiken in een programmeertaal
Dat is gelukt, ik ben niet zo'n held in programmeren. Is het veel werk denk je?

Als het zo gepiept is, wil je me dan een beetje op weg helpen, heb nog nooit iets gedaan met activeX.

Thnks.
Oud 08-05-2003, 17:39
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Orion schreef op 08-05-2003 @ 17:49:
Ik ken een hoop mensen die RSI hadden (hebben) en erg geholpen zijn met WorkPace

http://www.ergodirect.nl/
Ik ga even kijken, thnks
Oud 08-05-2003, 18:04
Verwijderd
Bestel zo'n gyro ball. Kan bij mill-products.nl ofzo maar ook bij large. daar zijn ze 5 pleuro goedkoper
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 18:13
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
iamcj schreef op 08-05-2003 @ 18:32:
Dat is gelukt, ik ben niet zo'n held in programmeren. Is het veel werk denk je?

Als het zo gepiept is, wil je me dan een beetje op weg helpen, heb nog nooit iets gedaan met activeX.

Thnks.
deze is echt heel simpel, maar ik moet ff kijken hoe je ervoor zorgt dat het progje op de 8ergrond werkt, en toch de toetsaanslagen ziet... (weet iemand dat misschien?)

edit:voor welke talen heb je compilers?

Laatst gewijzigd op 08-05-2003 om 18:23.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 21:28
ekki
ekki is offline
kijk ook 'ns naar een ander soort muis. afwisseling is heel erg belangrijk. je zou bijvoorbeeld 2 (of meer) verschillende soorten muizen kunnen gebruiken. er zijn veel verschillende soorten muizen, je kunt bijvoorbeeld een trackball of een tekentablet of een penmuis nemen. als je dat af en toe afwisselt merk je als het goed is al veel verschil.

het lijkt me niet heel goed om met je buik helemaal tegen de tafel aan gedrukt te zitten. een plaatje van een goede werkhouding:

overigens staan op diezelfde pagina als van dat plaatje (http://www.rsi-vereniging.nl) allerlei muizen, toetsenborden, enzovoorts. misschien heb je daar nog wat aan. er staan ook allerlei tips en adviezen wat je tegen rsi kunt doen, misschien moet je dat nog 'ns doorlezen. er staat ook pauzesoftware op (maar die had je al geïnstalleerd natuurlijk).

maar nogmaals: veel afwisseling is heel erg belangrijk. en de dingen die door anderen hierboven zijn gezegd ook, maar die zijn al gezegd.
Oud 08-05-2003, 23:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb altijd geleerd dat je bovenkant van je hoofd gelijk moet zijn met de bovenkant van het beeldscherm.. en niet een hoek naar beneden.

*shrug*
Oud 09-05-2003, 03:58
Blizz
Blizz is offline
alleen maar tegen die rsi heb ik ook zo'n gigantisch bureau in m'n kamer staan , en als ik dat plaatje kijk zit ik nog vrij goed ook alleen staat bij mij m'n monitor recht voor me en niet scheef en ook niet opzij wat je heel veel ziet. M'n arm ligt alleen vanaf m'n elleboog ongeveer op het bureau en dan gewoon recht vooruit, dus niet m'n elleboog in de 'ik heb een mitella om' houding wat je ook wel eens ziet .
verder heb ik een keytronic ergoforce toetsenbord wat wel heel erg soepel typ
'wtf waarom zegt die aap dat allemaal?'
dat zeg ik omdat dan misschien andere mensen mijn imho goede situatie na te bootsen, ik voldoe zelfs aan al die arbo dingen zelfs met m'n bureaustoel alles (heb ik van m'n lieve ma, die arbo doet).

ik heb dan ook nergens last van... terwijl ik ziek veel typ

ik heb wel net zoals enlightment wel eens last van m'n pink (neem aan dat ze dat bedoelde) als ik met rtcw bezig ben ofzo, dat komt denk ik door het veelvuldig met de linker en rechtermuisknop drukken waardoor die pink constant in dezeflde houding zit

trouwens, met dat om de zoveel tijd 20 seconden niks meer kunnen doen zoals koen dat heeft lijkt me niet erg practisch voor iemand die veel gamed . zit je midden in een clanwar, wordt objective bijna getransmit, probeer je 't tegen te houden, gaat je beveiliging aan lol, verloren..

edit: 11 smileys in dit bericht
Oud 09-05-2003, 06:50
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 08-05-2003 @ 19:13:
deze is echt heel simpel, maar ik moet ff kijken hoe je ervoor zorgt dat het progje op de 8ergrond werkt, en toch de toetsaanslagen ziet... (weet iemand dat misschien?)

edit:voor welke talen heb je compilers?
Op dit moment heb ik alleen visual basic en c++ dacht ik. Visual basic vindient mijn voorkeur omdat ik er toch weinig mee doe.
Oud 09-05-2003, 06:53
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
ekki schreef op 08-05-2003 @ 22:28:
kijk ook 'ns naar een ander soort muis. afwisseling is heel erg belangrijk. je zou bijvoorbeeld 2 (of meer) verschillende soorten muizen kunnen gebruiken. er zijn veel verschillende soorten muizen, je kunt bijvoorbeeld een trackball of een tekentablet of een penmuis nemen. als je dat af en toe afwisselt merk je als het goed is al veel verschil.

het lijkt me niet heel goed om met je buik helemaal tegen de tafel aan gedrukt te zitten. een plaatje van een goede werkhouding:
[afbeelding]

overigens staan op diezelfde pagina als van dat plaatje (http://www.rsi-vereniging.nl) allerlei muizen, toetsenborden, enzovoorts. misschien heb je daar nog wat aan. er staan ook allerlei tips en adviezen wat je tegen rsi kunt doen, misschien moet je dat nog 'ns doorlezen. er staat ook pauzesoftware op (maar die had je al geïnstalleerd natuurlijk).

maar nogmaals: veel afwisseling is heel erg belangrijk. en de dingen die door anderen hierboven zijn gezegd ook, maar die zijn al gezegd.
Als ik niet met mijn buik tegen mijn bureau zit, zak ik binnen 5 minuten onderuit en dat is ook niet goed. Ook krijg van precies in de houding zitten een stijve nek. Ik zit in onderstaande houding, zodat mijn nek recht is.
|
\
Oud 09-05-2003, 07:33
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
iamcj schreef op 09-05-2003 @ 07:50:
Visual basic vindient mijn voorkeur omdat ik er toch weinig mee doe.

vb-hotkey: http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=2844

(ik heb nu ff geen tijd, moet naar school)
Oud 09-05-2003, 08:13
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 09-05-2003 @ 08:33:

vb-hotkey: http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=2844

(ik heb nu ff geen tijd, moet naar school)
Ik doe weinig aan programmeren, dus lijkt het mij makkelijker om met VB te maken.
Oud 09-05-2003, 14:12
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
iamcj schreef op 09-05-2003 @ 09:13:
Ik doe weinig aan programmeren, dus lijkt het mij makkelijker om met VB te maken.
ow, nu snap ik het, ik d8 dat je bedoelde dat je liever vb bebruikt omdat je het weinig gebruikt

het is heel simpel:
[list=1][*]je moet de code van http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=2844 downloaden[*]new project
*add HotkeySubclass.bas
*add ApiHotkey.cls
*add ApiSubclassedWindow.cls
*add VBHotKey.ctl[*]componets: vink Mouse_Events aan (mouse.ocx)[*]in je form voeg je een Mouse en een VBHotKey object toe (zie toolbox)(verander de namen naar iets logisch ofzo)[*]ga naar de properties van VBHotKey1 en selecteer de goede hotkey (bv. 145-vbKeyScrollLock, die gebruik je niet zo vaak), zet winkey, ctrlkey,shiftkey en altkey op false[*]de volgende code zet je in Form1: (verander de namen)
Code:
Private Sub VBHotKey1_HotkeyPressed()
	Mouse1.LeftClick
End Sub
[*]klaar[/list=1]

je kan ook meerdere VBHotKey's aan maken dan kan je ook de rechterknop gebruiken ofzo bv:
Code:
Private Sub VBHotKey2_HotkeyPressed()
	Mouse1.RightClick
End Sub
edit:mooi lijstje

Laatst gewijzigd op 09-05-2003 om 14:17.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 15:15
iamcj
iamcj is offline
Tis gelukt!

Moest alleen frmAbout nog even toevoegen en na een paar keer proberen, bingo!

Bedankt voor je tijd, ik denk dat ik hem tijdens Autocad aan mijn spatiebalk hang.

Jij bent
Oud 09-05-2003, 15:17
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
iamcj schreef op 09-05-2003 @ 16:15:
Tis gelukt!

Moest alleen frmAbout nog even toevoegen en na een paar keer proberen, bingo!

Bedankt voor je tijd, ik denk dat ik hem tijdens Autocad aan mijn spatiebalk hang.

Jij bent
graag gedaan (kostte hooguit wat zoekwerk, maarja daar is goegel voor hè )
Oud 09-05-2003, 15:59
iamcj
iamcj is offline
Kheb hem nu in de system tray gezet (onzichtbaar) en met F12 kan ik hem aan- en uitschakelen. Kheb de muistoets aan F1 gehangen, ben ik gelijk al die irri helpmenu's kwijt die je dan perongeluk opent, als je op Esc drukt. Vooral het helpmenu van Autocad is zwaar.

Laatst gewijzigd op 09-05-2003 om 16:41.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 21:13
niemand
niemand is offline
Citaat:
Blizz schreef op 09-05-2003 @ 04:58:
verder heb ik een keytronic ergoforce toetsenbord wat wel heel erg soepel typ
die toetsenborden lijken me idd ook wel lekker, maar ik zit op een sparc dus ik zit vast aan dit toetsenbord, hoewel dit ook niet slecht typt
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 22:02
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
iamcj schreef op 09-05-2003 @ 16:59:
Kheb hem nu in de system tray gezet (onzichtbaar) en met F12 kan ik hem aan- en uitschakelen. Kheb de muistoets aan F1 gehangen, ben ik gelijk al die irri helpmenu's kwijt die je dan perongeluk opent, als je op Esc drukt. Vooral het helpmenu van Autocad is zwaar.
lol
Oud 11-05-2003, 18:44
ekki
ekki is offline
Citaat:
iamcj schreef op 09-05-2003 @ 07:53:
Als ik niet met mijn buik tegen mijn bureau zit, zak ik binnen 5 minuten onderuit en dat is ook niet goed. Ook krijg van precies in de houding zitten een stijve nek. Ik zit in onderstaande houding, zodat mijn nek recht is.
|
\
hmm, dat snap ik. helpen hoge(re) armleuningen niet om rechtop te blijven zitten? ik zak eigenlijk op een stoel ook altijd onderuit (ook op school achter de pc), maar op de stoel bij mij thuis eigenlijk helemaal niet (en die heeft dus goede armleuningen).

maarja, je moet echt zitten hoe je zelf het beste denkt dat je zit. de adviezen zijn niet voor ieder mens even goed, omdat iedereen anders in elkaar zit.
Oud 11-05-2003, 19:09
iamcj
iamcj is offline
Ik heb een goede stoel waar je normaal in kan zitten, al die bureaustoelen vind ik niets. Ik heb een soort stoel die je wel is een wachtruimte hebt. Heerlijk.

Geen last van mijn rug en nek. Ook heb ik nu toch mijn ellebogen op tafel. Nog 5 weekjes afzien en dan kan ik weer voor mijn lol computeren.
Oud 11-05-2003, 22:13
niemand
niemand is offline
ik heb nu zo'n gelding voor mn kb liggen, dat werkt ook best lekker
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 22:45
dystopia
dystopia is offline
Weet iemand zo'n progje voor Linux?
Oud 11-05-2003, 22:51
niemand
niemand is offline
Citaat:
dystopia schreef op 11-05-2003 @ 23:45:
als timer?
ik ben met xwrits bezig geweest, maar dat deed het soms gewoon niet

verder ook met workrave aan de slag gegaan, maar nadat de dependency van de dependency van de dependency ook weer een waslijst dependencies had heb ik dat maar opgegeven
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 11:56
ekki
ekki is offline
Citaat:
dystopia schreef op 11-05-2003 @ 23:45:
wel zo'n klik-progje, maar dat bedoel je vast niet (www.rsi-vereniging.nl).
Oud 12-05-2003, 12:08
iamcj
iamcj is offline
Workspace (15 mb) is ook beschikbaar voor linux.
Oud 07-06-2003, 17:20
iamcj
iamcj is offline
Nog 3 weken tot mijn afstuderen en ik heb nu de oplossing om de periode door te komen.

Plaats uw trackball (muis) onder uw linker of rechtervoet en u kan gewoon weer aan het werk
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 17:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja tot je RSI aan je voeten krijgt zeker.

Nouja ik denk dat je met een goede houding al heel veel kunt bereiken. Veel mensen die denken een redelijke houding te hebben, zitten toch aardig verkeerd. Maar bij weinig mensen heeft de elleboog en gehele onderarm een ondersteuning op het bureau, en staan hun stoel goed met de hoogte van de tafel en monitor afgesteld. Shame.
Oud 07-06-2003, 20:32
ekki
ekki is offline
Citaat:
iamcj schreef op 07-06-2003 @ 18:20:
Nog 3 weken tot mijn afstuderen en ik heb nu de oplossing om de periode door te komen.

Plaats uw trackball (muis) onder uw linker of rechtervoet en u kan gewoon weer aan het werk
En gebruik daarbij een ergonomisch toetsenbord .

Maar inderdaad, houding is denk ik heel belangrijk (al zit ik nu zelf weer met twee voeten op dezelfde stoel als waar m'n kont op zit en heb ik m'n armen langs m'n benen richting toetsenbord -> brakke houding. Gaat wel een avondje goed, maar 5 avonden niet.
Reageren

Regels voor berichten