Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2003, 22:11
Fantôme
Fantôme is offline
ejz.

enkele jaren terug had ik tbc.
veel medicijnen, 9 maandjes lang.
daarna, 'genezen' verklaart.
maar nu las ik laatst (weet niet waar) dat tbc nooit echt genezen is, maar ingekapseld (ofzow) word, en bij een zeer verzwakte conditie zeg maar, die inkapseling openbreekt en je het weer kan krijgen?

weet iemand hoe dit zit?

-xxx- wendy

p.s. mag dit hier, vast wel?
Oud 10-05-2003, 07:00
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 09-05-2003 @ 23:11:
p.s. mag dit hier, vast wel?
Waarom zou het hier niet mogen? Juist wel.

Ik weet het niet...'k zal als ik tijd heb eens zoeken of ik iets kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 11:37
Verwijderd
Mja, hier staat niet veel meer dan jij al zegt;

Home > Encyclopedie > Tuberculose
Tuberculose
(afkorting: tbc), een besmettelijke ziekte, waarvan alle vormen worden veroorzaakt door de tuberkelbacterie Mycobacterium tuberculosis. De ziekte is genoemd naar de bij patiënten op diverse organen gevonden knobbeltjes: de tuberkels.
De besmetting vindt plaats door het inademen van druppeltjes die zijn uitgehoest door een patiënt die lijdt aan open tuberculose. De tuberkelbacteriën veroorzaken een primaire tuberculose , die niet tot ziekteverschijnselen behoeft te leiden. Deze primaire tuberculose bestaat uit een haard in de long, van waaruit bacteriën zich via de bloed- of lymfebanen kunnen verspreiden in allerlei plaatsen in het lichaam (postprimaire uitzaaiing).
De plek van het longhaardje verkalkt. Het kan evenwel later opnieuw actief worden en dan kan een longtuberculose (ftisis) ontstaan, die vroeger tering genoemd werd. Bij deze patiënten kunnen zich holtes in de long ontwikkelen (caverneuze tuberculose). Hierbij bevat het sputum zeer veel tuberkelbacteriën. Door het inslikken ervan kan darmtuberculose ontstaan. De caverneuze vorm, waarbij patiënten grote hoeveelheden tuberkelbacteriën uithoesten, wordt ook wel open tuberculose genoemd. Een doorgemaakte primaire tuberculose verschaft een zekere mate van immuniteit.

bron: dokterdokter.nl

Ik zal nog wat duidelijkere info zoeken...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 14:09
Fantôme
Fantôme is offline
@ andijvie,

dank
maar ik haal hier niet uit, wanneer je eenmaal 'genezen' verklaart bent, of het daadwerkelijk terug kan komen omdat het eigenlijk niet echt genezen is, maar slechts opgesloten om het zo maar te noemen.

@ leonoor,

dankje...
Oud 10-05-2003, 14:31
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 10-05-2003 @ 15:09:
@ andijvie,

dank
maar ik haal hier niet uit, wanneer je eenmaal 'genezen' verklaart bent, of het daadwerkelijk terug kan komen omdat het eigenlijk niet echt genezen is, maar slechts opgesloten om het zo maar te noemen.

@ leonoor,

dankje...
Het kan iig wel terug komen, omdat het dus verkalkt..
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 17:06
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-05-2003 @ 15:31:
Het kan iig wel terug komen, omdat het dus verkalkt..
oke, dankje
grumpfh, je moet toch hopelijk wel in heel slechte conditie zijn voordat je het terugkrijgt.
*ik heb namelijk geen zin in weer maanden achter elkaar smorgens op lege maag 12 pillen naar binnen te werken, BLEGH!*

Regels voor berichten