Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2003, 19:19
F10
F10 is offline
Beste mensen,

graag had ik jullie mening geweten omtrent het begrip duurzame ontwikkeling. Dit begrip telt 3 pijlers: een sociale (bijv. kloof tussen arm en rijk), een ecologische (milieuvriendelijk,..) en een economische (ethisch beleggen), ...

1) Dragen jullie zelf een steentje bij tot 1 of meerdere van de drie pijlers?

2) Voelen jullie je gestimuleerd om hieraan mee te werken of nam je uit eigen initiatief enige actie?

3) Vind je dat de overheid, organisaties, ... voldoende inspanningen leveren wat duurzame ontwikkeling betreft?

4) Denk je dat marktwerking dit kan oplossen, omdat ondernemingen via het deelnemen aan dit proces aan image-building kan doen of... ?

Dit klinkt heel algemeen, maar toch is het de actualiteit, alhoewel het niet elke dag in het nieuws komt.
Heel hartelijk bedankt, en hopend mensen tot denken aan te zetten.
F10
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2003, 21:27
mleen
mleen is offline
1) nee, niet door geld te storten ergens voor of zo, daar heb ik geen geld voor. Al denk ik dat ik best milieuvriendelijk ben en mn ouders af en toe aanspoor tot bijdragen

2) ik voel me wel gestimuleerd, ik wil graag helpen en ik hoop daar later ergens mijn werk in te vinden... maar initiatieven heb ik nog niet genomen.

3) er zijn organisaties die er werk voor doen, maar als het voldoende gedaan zou zijn, zou het niet meer nodig zijn. De overheid doet vooral te weinig, maarja dat ligt ook aan de media dat die het niet onder de aandacht brengen denk ik.

4)nee. Maar kun je even uitleggen wat imagebuildig is en hoe dat iets kan oplossen?

ik weet eigenlijk ook niet wat ethish beleggen is maar dat terzijde
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 22:13
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
mleen schreef op 10-05-2003 @ 22:27:
ik weet eigenlijk ook niet wat ethish beleggen is maar dat terzijde
'Groen' beleggen in aandelen, opties en obligaties. Bijvoorbeeld beleggen in een bedrijf dat milieuvriendelijk produceert.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 12:41
geen punt.
geen punt. is offline
1) Dragen jullie zelf een steentje bij tot 1 of meerdere van de drie pijlers?
Sociaal: ja, door te werken, dan lever je belastinggeld op en van dat belastinggeld wordt de kloof arm-rijk verkleind.
Ecologisch: ja, ik scheid het afval en ik doe m'n kauwgom altijd in de prullenbak, behalve als ik die nergens zie.
Economisch: nee, ik beleg niet, ik spaar.

2) Voelen jullie je gestimuleerd om hieraan mee te werken of nam je uit eigen initiatief enige actie?
Sociaal wel, dan moet je wel he. Ecologisch niet, want er staan te weinig prullenbakken in Zeeland. Economisch weet ik niet, op dit moment niet, beleggen is niet zo gunstig nu.

3) Vind je dat de overheid, organisaties, ... voldoende inspanningen leveren wat duurzame ontwikkeling betreft?
Jahoor, er is genoeg gezeik over.

4) Denk je dat marktwerking dit kan oplossen, omdat ondernemingen via het deelnemen aan dit proces aan image-building kan doen of... ?
Weet ik veel.
Oud 11-05-2003, 12:41
Machiavelli
Machiavelli is offline
1) Nee, geen behoefte aan.

2) Nee

3) Ja, meer dan voldoende

4) Denk ik niet.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 11:30
F10
F10 is offline
[QUOTE]mleen schreef op 10-05-2003 @ 22:27:
[
4)nee. Maar kun je even uitleggen wat imagebuildig is en hoe dat iets kan oplossen?

Image building betekent het volgende.
Als een bedrijf bijv kinderen doet werken in een derde wereldland of afval loost kunnen er protestacties komen van allerhande organisatie's en kan het bedrijf een slechte naam krijgen
--> mensen gaan eventueel minder kopen van dat bedrijf.
Nu dit effect kan je ook omkeren. Als je als bedrijf aantoont dat je aandacht besteed aan de stakeholders( werknemers, klanten, leveranciers, ...) en aan het milieu, kunnen ze zo een positief beeld geven van zichzelf.
Hoe meer belangrijk consumenten dit zullen vinden, hoe meer bedrijven hun best gaan doen om een goed imago te hebben. Wat dan uiteraard ook leidt tot een meer duurzame samenleving.
Dus op lange termijn stelt men dat bedrijven concurrentienadeel zullen leiden als ze geen duurzaam beeld hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten