Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2003, 13:26
*gaapt*
*gaapt* is offline
quickscan is een toets om te kijken of je de stof van het examen al kent. www.examenbundel.nl
ik heb die toets gemaakt en daar zat oa deze vraag in:

De meeste mensen willen werken omdat ze dan meer inkomen hebben dan een uitkering. De sociale contacten op het werk zijn ook erg belangrijk. Dit leidt er toe dat er altijd veel vraag naar werk is.
De volgende uitspraken worden wel gehoord:

I Veel vraag naar arbeid betekent veel werkloosheid.
II Veel aanbod van arbeid betekent dat de (reële) lonen eerder dalen dan stijgen.

Alleen uitspraak I is waar
Alleen uitspraak II is waar
Zowel uitspraak I als II is waar
Uitspraak I en II zijn beide niet waar

volgens mij is uitspraak 2 waar, maar volgens de antwoorden zijn geen van de uitspraken waar.

als er meer aanbod is, dan dalen de lonen toch eerder dan ze stijgen. het is toch niet logisch al de lonen eerder stijgen?
Oud 15-05-2003, 16:43
jbtq
jbtq is offline
Volgens mijn interperteer je de laatste verkeerd. De laatste kan je ook opvatten vanuit de werkgevers situatie. Die bieden immers arbeid aan. je moet ze alle bij bekijken vanuit de werkgever. Dus veel vraag naar arbeid zorgt er voor dat er meer mensen kunnen werken. Veel aanbod is eigelijk hetzelfde, maar dan net wat anders gezegt. Er word veel werk aangeboden door de werkgevers op de arbeids markt. Bij de eerste doe je het dus goed. Je kijkt vanuit de werkgevers. En dat moet je bij de tweede ook doen. Gemene vraag....
Oud 15-05-2003, 18:37
*gaapt*
*gaapt* is offline
aah, nou ziet ik het
Oud 17-05-2003, 11:17
tom1404
tom1404 is offline
het is toch zo dat werkgevers arbeid vragen en dat je als werknemer arbeid aanbied???

Als dit zo is dan lijkt mij uitspraak 2 wel degelijk waar. Hierdoor kan de werkgever uit meer personen kiezen voor een baan. hierdoor kunnen de lonen eerder dalen, omdat er toch genoeg mensen zijn die willen werken. Dus klopt uitspraak 2 volgens mij wel.

btw. Er kunnen wel vaker fouten in de quickscan zitten, bij scheikunde zitten er bijvoorbeeld ook fouten in.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:51
Verwijderd
Citaat:
jbtq schreef op 15-05-2003 @ 17:43:
Volgens mijn interperteer je de laatste verkeerd. De laatste kan je ook opvatten vanuit de werkgevers situatie. Die bieden immers arbeid aan. je moet ze alle bij bekijken vanuit de werkgever. Dus veel vraag naar arbeid zorgt er voor dat er meer mensen kunnen werken. Veel aanbod is eigelijk hetzelfde, maar dan net wat anders gezegt. Er word veel werk aangeboden door de werkgevers op de arbeids markt. Bij de eerste doe je het dus goed. Je kijkt vanuit de werkgevers. En dat moet je bij de tweede ook doen. Gemene vraag....
Dat is dus niet waar. Aanbod van arbeid komt altijd vanuit de werknemer, vraag vanuit de werkgever. Nooit andersom.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 15:21
Verwijderd
Als er meer banen worden aangeboden, dan betekend dat dat er niet genoeg werknemers zijn, de lonen zullen dus stijgen, omdat de weinige werknemers meer werk moeten verrichten, en om meer werknemers aan te trekken.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 18:01
Kubstudent
Kubstudent is offline
Once and for all....

Werkgevers oefenen een vraag uit op de arbeidsmarkt en werknemers oefenen een aanbod uit op de arbeidsmarkt
Oud 08-06-2003, 11:39
sas
sas is offline
En dan heb je ook nog Loonstarheid. Oftewel lonen dalen niet
Oud 11-06-2003, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Kubstudent schreef op 29-05-2003 @ 19:01:
Once and for all....

Werkgevers oefenen een vraag uit op de arbeidsmarkt en werknemers oefenen een aanbod uit op de arbeidsmarkt
dat bedoel ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten