Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2003, 13:25
duifeltje
duifeltje is offline
wij hebben pas een shetlandertje van 9 maanden te leen gekregen (om tam te maken enzo)
probleem één is dat ze luizen heeft maar daar gaan we een paardenmiddel voor kopen.
het gaat er meer om hoe we de andere twee pony's (welsh C en grote gemene shetlander) aan haar kunnen laten wennen.
allebei moeten ze niks van haar hebben en leggen meteen hun oren in hun nek.
maar het is wel de bedoeling dat ze bij die shetlander in de wei komt te staan als de luizen weg zijn.
dus hebben jullie tips om ze aan elkaar te laten wennen.

(het is een kleintje dus ik ga ze niet zomaar bij elkaar in de wei zetten en dan wel zien wat er gebeurt.)
Oud 18-05-2003, 13:30
Verwijderd
ehh.. ik zou samen emt ze gaan wandelen.. in omgevingen die niet hun eigen terrein zijn aan elkaar laten wennen
gewoon ongeveer hetzelfde als bij honden denk ik..

die meot je eerst in een voro beide onbekende terrein aan elkaar laten wennen voordat je ze bij elkaar laat. anders kunnen ze hun territorium gaan veredigen
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 13:37
duifeltje
duifeltje is offline
ok ik zal het proberen, ik weet al wel een plek, tegenover ons huis is zo'n mininatuurgebiedje. als het opgelost is zeg ik het wel ff, dan hoeft er niemand meer te reageren.
Oud 18-05-2003, 14:10
Verwijderd
Citaat:
duifeltje schreef op 18-05-2003 @ 14:37:
ok ik zal het proberen, ik weet al wel een plek, tegenover ons huis is zo'n mininatuurgebiedje. als het opgelost is zeg ik het wel ff, dan hoeft er niemand meer te reageren.
\
ik denk neit dat het in 1 dag opgelost is

ga gewoon elke dag samen die 2 paarden samen laten lop[en voor 2 weken lang.. ik denk dat het dan wel redelijk goed zal gaan
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 20:25
duifeltje
duifeltje is offline
ja, misschien maar ik denk dat het best snel gaat want onze eerste pony was er ook in twee dagen aan gewend toen we er een andere bijkochten.
Oud 18-05-2003, 20:28
Ireentje
Ireentje is offline
Je moet eerst dat veulen iig met luizenmiddel behandelen, en zorgen dat ze echt 100% luisvrij is voordat je haar met de andere pony's in contact laat komen.

Het beste is een stuk wei af te zetten, en het veulen samen met 1 van de 2 pony's samen te laten voor een tijdje.
Die 2 kunnen dan aan elkaar wennen, die ene pony zal het veulen na een tijdje als 'vriendje' gaan beschouwen en haar dan beschermen als je ze weer bij die andere laat.

Ik snap niet dat je dit zelf niet weet aangezien je nu de verzorging van 3 pony's op je hebt maargoed...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 14:37
Nona
Nona is offline
Hm, ik had echt de indruk dat dieren meestal geen jongen van hun eigen ras pijn deden; eigen kind of niet.

Je kan ze natuurlijk aan elkaar laten wennen terwijl er mensen bij zijn; gewoon lekker eens laten lopen bij elkaar. Wel streng optreden als ze elkaar in de haren vliegen, anders blijven ze het doen.
Een stal naast elkaar wil ook nog weleens helpen. Kunnen ze elkaar vanuit hun boxen zien?
Of gewoon lekker samen in de wei zetten en zien wat er gebeurt. Zouden ze elkaar nou echt afmaken? Nee toch zeker? Wennen komt dan vanzelf wel denk ik.
Oud 19-05-2003, 19:23
Marsel
Marsel is offline
Is wel vervelend dat het nog maar een 'veulen' van 9 maanden is, want anders is het gewoon schijt hebben aan die beesten en ze het maar uit laten vechten, dan staan ze hun mannetje wel, hoeveel ze ook verschillen in grote.

Maar is nu beetje lullig voor zon klein en onzeker beestje jah.
Beste manier is om ze samen voor de eerste keer van het jaar op een onbekend stuk te zetten waar een overvloed is aan gras, dan is het en onbekend, en hebben ze meer oog voor het gras dan elkaar.
Anders weiland in 2en delen met schrikdraad en zo langzaam laten wennen aan elkaar.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 19:49
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
Ik snap niet dat je dit zelf niet weet aangezien je nu de verzorging van 3 pony's op je hebt maargoed...
ik hoef ze niet alle drie te verzorgen, iedereen doet wat.
en ik weet best hoe je zoiets moet doen maar wat extra tips zijn altijd meegenomen en omdat mijn manier niet lukte, kan ik andere manieren gaan proberen.

b.t.w. toen dat beesie hier kwam, was ik de eerste naar wie die echt toekwam dus als ze echt niet aan elkaar willen wennen, ben ik er nog.
dat is wel wat anders dan een pony maarja..
Reageren

Regels voor berichten