Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk niet dat je politici nodig hebt die ook filosofisch denkvermogen hebben. Geen twijfel dat dit wel diepte geeft aan het leven, maar politici moeten imo een goed feitelijk oordeel kunnen vellen en ik denk niet dat ze daar per definitie een filosofische opleiding voor nodig hebben.
|
![]() |
|
![]() |
Zoals je zelf al zei: de politiek neemt ethische keuzes, ze beslissen wat goed en wat fout is voor ons. Dit zuigen ze niet zomaar uit hun duim, maar doen dat naar hun eigen mening. Een mening waar wij het mee eens zijn, want anders hadden ze geen zetels gekregen (of overschat ik de stemmers nu? Ja hoogstwaarschijnlijk wel, maar dat heeft met dit onderwerp niets te maken). De filosofie gaat bijvoorbeeld na waarom iets goed en fout word gezien. Je hebt dan ook evolutie filosofie die alles terug redeneert naar het best overlevende idee en gen. Maar hoe interessant dat ook mag zijn en klinken: de politiek heeft daar niets aan. Ze maken keuzen over wat goed en wat fout is en hoe ze hun moraal in praktijk kunnen brengen. Aan de Waarom hebben ze, en wij, erg weinig.
Edit: lelijke typo Laatst gewijzigd op 19-05-2003 om 19:23. |
![]() |
||
Een portie filosofie zou, mits in de juiste vorm, voor iedereen gezond zijn. Ik denk daarom dat er in het onderwijs best wat meer aandacht voor mag zijn, al vanaf de basisschool. Ik denk alleen niet dat een politicus filosofie gestudeerd moet hebben om een goed politicus te zijn. Al die honderden pagina's vol abstracte theorieën... Ik zie niet in hoe een mens daar een beter politicus van zou kunnen worden.
Citaat:
|
Ik ben het niet met de stelling eens. Politiek en filosofie moeten los van elkaar staan. Het is niet aan (ondemocratische) filosofen om voor de rest van het volk te bepalen wat wel en niet goed is. Net zoals dat geen taak voor de kerk is. Daarom hebben we in de grondwetsherziening van 1848 scheiding van kerk en staat opgenomen. Ik vind dat deze stelling op hetzelfde neerkomt, daarom wil ik pleitten voor een scheiding van filosofie en staat.
|
![]() |
Alsof filosofen wel weten wat goed of slecht is. Uiteindelijk komt het op persoonlijke voorkeuren aan en met filosofie kun je er een goede rationele constructie omheen zetten. Filosofen zijn wel uitermate handig om het debat te "onttroebelen", d.w.z. de drogredenen van de werkelijke argumenten te scheiden, begripen af te kaderen om ambiguïteiten e.d. weg te krijgen, als "vertaler" tussen experts en non-experts te dienen, Etc. Maar moraal is werkelijk een persoonlijke aangelegenheid en iedereen moet voor zichzelf over ethische kwesties kunnen beslissen. Een staat die in de vorm van politiek moraal op wil leggen is authoritair. (En een goede vraag is of niet elke handeling van de staat, of de staat als geheel moreel is beladen.)
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Een politiecus hoeft iig niet een goede filosoof te zijn. Politici kunnen of zouden altijd het advies of hulp moeten kunnen krijgen van filosofen.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Alhoewel ik moet zeggen dat de linkse politici mij tegenwoordig erg veel aan de werkwijze van greenpeace en de milieubeweging doen denken. De SP is ook niet werkelijk zo "voor" als men in de campagne nog in een slogan beweerde. ![]() Daarentegen vind ik veel rechtste politici gewoon gevoelloos en sociaal onverantwoord bezig. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Jawel, rechts, maar niet LPF-rechts, gewoon liberaal. Dat, het liberalisme, is per se natuurlijk niet onfilosofisch, maar bij een partij als de VVD vallen, althans meiner Meinung nach, slecht een ideologie of anderszins algemene leidende beginselen te ontwaren, ofschoon daarin ook wel enige verandering komt. Ik geloof dat bv. de VVD'er Paul Cliteur (ik ken de man alleen van naam) zich met filosofisch/ethisch geadstrueerde opvattingen de advocaat der dierenrechten betoont.
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
(Maar dat politici zich heel goed in de media weten te handhaven hoeft natuurlijk ook niet te betekenen dat ze weinig verstand van filosofie hebben)
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
University College #5 SchelefrieS | 500 | 18-02-2008 19:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
stelling: Islam modeniseren johan_kool | 178 | 20-12-2007 08:16 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
stelling: Islam modeniseren johan_kool | 5 | 21-11-2007 22:14 | |
stelling: Islam modeniseren johan_kool | 2 | 29-10-2007 18:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hamas aan de macht T_ID | 500 | 30-01-2006 18:44 | |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 |