Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2003, 17:17
Evito
Evito is offline
Stelling: Filosofie brengt de mens een belangrijke kijk op haar eigen leven en geeft ons de mogelijkheid ethische oordelen te vellen. De politiek bestuurt het land en daarmee voor een belangrijk deel het doen en laten van de mens. Het besturen van het doen en laten van de mens brengt ethische oordelen met zich mee. Zonder een goede filosofische ondergrond, is het maken van juiste oordelen niet gegarandeerd. De mensen in Den Haag hebben op dit moment die juiste ondergrond niet. Zonder deze ondergrond kunnen de politici het land en de mensen op politiek en "uiterlijk" vlak besturen, maar op filosofisch/ethisch en "innerlijk" vlak zal men vaak niet de juiste oordelen vellen. Daarom moeten niet zoals Plato zei de filosofen het land besturen, en ook niet zoals nu de politici filosofische oordelen vellen, maar moeten mensen die zowel in politiek als in filosofie zijn opgeleid het land besturen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2003, 17:21
Verwijderd
ik ben het met je eens. dit is denk ik ook voornamelijk de reden dat de normen en waarden zo vervaagd zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:48
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 19-05-2003 @ 18:21:
ik ben..vervaagd zijn.
Normen en waarden vervagen niet, ze veranderen alleen.

Ow en Evito, wat zeg je nu eigenlijk??
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:58
Evito
Evito is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 19-05-2003 @ 19:48:
Normen en waarden vervagen niet, ze veranderen alleen.

Ow en Evito, wat zeg je nu eigenlijk??
O shit, ben ik vaag?

Dat politici te weinig filosofische ondergrond hebben om de oordelen te vellen die ze moeten vellen en dat ik vind dat dat moet veranderne.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:59
Silverchoice
Silverchoice is offline
Ik denk niet dat je politici nodig hebt die ook filosofisch denkvermogen hebben. Geen twijfel dat dit wel diepte geeft aan het leven, maar politici moeten imo een goed feitelijk oordeel kunnen vellen en ik denk niet dat ze daar per definitie een filosofische opleiding voor nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 19:01
poesiefox
poesiefox is offline
En zeker terug naar de de dagen dat Van Agt met zijn ethisch reveil Nederland 20 fatsoensjaren terug in de tijd, back to the fifties, wist te gooien?

En ik heb ook al geen trek in SGP creeps die mij gaan vertellen wat wel en niet juist is.
Oud 19-05-2003, 19:05
Tjaslon
Tjaslon is offline
Zoals je zelf al zei: de politiek neemt ethische keuzes, ze beslissen wat goed en wat fout is voor ons. Dit zuigen ze niet zomaar uit hun duim, maar doen dat naar hun eigen mening. Een mening waar wij het mee eens zijn, want anders hadden ze geen zetels gekregen (of overschat ik de stemmers nu? Ja hoogstwaarschijnlijk wel, maar dat heeft met dit onderwerp niets te maken). De filosofie gaat bijvoorbeeld na waarom iets goed en fout word gezien. Je hebt dan ook evolutie filosofie die alles terug redeneert naar het best overlevende idee en gen. Maar hoe interessant dat ook mag zijn en klinken: de politiek heeft daar niets aan. Ze maken keuzen over wat goed en wat fout is en hoe ze hun moraal in praktijk kunnen brengen. Aan de Waarom hebben ze, en wij, erg weinig.

Edit: lelijke typo

Laatst gewijzigd op 19-05-2003 om 19:23.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 21:54
Joël
Joël is offline
Een portie filosofie zou, mits in de juiste vorm, voor iedereen gezond zijn. Ik denk daarom dat er in het onderwijs best wat meer aandacht voor mag zijn, al vanaf de basisschool. Ik denk alleen niet dat een politicus filosofie gestudeerd moet hebben om een goed politicus te zijn. Al die honderden pagina's vol abstracte theorieën... Ik zie niet in hoe een mens daar een beter politicus van zou kunnen worden.

Citaat:
Evito schreef op 19-05-2003 @ 18:17:
De politiek bestuurt het land en daarmee voor een belangrijk deel het doen en laten van de mens. Het besturen van het doen en laten van de mens brengt ethische oordelen met zich mee. Zonder een goede filosofische ondergrond, is het maken van juiste oordelen niet gegarandeerd.
Kun je een voorbeeld noemen van een oordeel dat een politicus niet zonder grondige kennis van ethische theorieën kan maken?
Oud 19-05-2003, 21:55
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik ben het niet met de stelling eens. Politiek en filosofie moeten los van elkaar staan. Het is niet aan (ondemocratische) filosofen om voor de rest van het volk te bepalen wat wel en niet goed is. Net zoals dat geen taak voor de kerk is. Daarom hebben we in de grondwetsherziening van 1848 scheiding van kerk en staat opgenomen. Ik vind dat deze stelling op hetzelfde neerkomt, daarom wil ik pleitten voor een scheiding van filosofie en staat.
Oud 23-05-2003, 13:19
danieldk
danieldk is offline
Alsof filosofen wel weten wat goed of slecht is. Uiteindelijk komt het op persoonlijke voorkeuren aan en met filosofie kun je er een goede rationele constructie omheen zetten. Filosofen zijn wel uitermate handig om het debat te "onttroebelen", d.w.z. de drogredenen van de werkelijke argumenten te scheiden, begripen af te kaderen om ambiguïteiten e.d. weg te krijgen, als "vertaler" tussen experts en non-experts te dienen, Etc. Maar moraal is werkelijk een persoonlijke aangelegenheid en iedereen moet voor zichzelf over ethische kwesties kunnen beslissen. Een staat die in de vorm van politiek moraal op wil leggen is authoritair. (En een goede vraag is of niet elke handeling van de staat, of de staat als geheel moreel is beladen.)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 13:34
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik denk niet dat het probleem zo simpel is. Het is nooit een slecht idee om je beslissingen vanuit meerdere standpunten over te denken, maar er zijn meer factoren die meespelen.
Oud 23-05-2003, 20:53
*Burning water*
*Burning water* is offline
Filosofie studeren is niet noodzakelijk, maar een wat duidelijkere visie op het besturen van een land en de te nemen beslissingen zou geen kwaad kunnen, lid van een politiek partij zijnde.
Oud 24-05-2003, 17:48
Blitzkrieg Bop
Waarom zou dat moeten? Politici nemen beslissingen die zij goed voor het land vinden , iemand anders hoeft dat niet te vinden. Daarom zijn er zoveel debatten en verschillende meningen in de politiek.
Oud 25-05-2003, 21:31
*Burning water*
Citaat:
duyvel schreef op 24-05-2003 @ 18:48:
Waarom zou dat moeten? Politici nemen beslissingen die zij goed voor het land vinden , iemand anders hoeft dat niet te vinden. Daarom zijn er zoveel debatten en verschillende meningen in de politiek.
Het kan geen kwaad, dat politici zich wat breder oriënteren, in plaats van zich alleen bezig te houden met landsbestuur. Filosofie is dan een mooie gelegenheid om het geheel eens van een andere kant te bekijken. Om alles in een groter verband te zien, een centrale visie te ontwikkelen, van waaruit ze willen handelen. Ik zeg niet dat alle politici nu te pragmatisch bezig zijn; voor sommigen zou een beetje filosofie mijns inziens echter helemaal geen kwaad kunnen.
Oud 31-05-2003, 16:47
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Evito schreef op 19-05-2003 @ 18:17:
De mensen in Den Haag hebben op dit moment die juiste ondergrond niet.
Niet echt mee eens. Die mensen hebben hun eigen filosofiese ideeen. En kunnen beter "lezen" wat de filosofie van de meerderheid is waar geregeerd voor moet worden. I.v.p. weten van een mogelijk "beste" filosofie is.
Citaat:
maar moeten mensen die zowel in politiek als in filosofie zijn opgeleid het land besturen.
Het zou eigenlijk wel moeten/hamdig zijn dat de bestuurders in ons land iig wat van filosofie hebben gehad in hun opleiding. (wat misschien ook wel gebeurt gedeeltelijk denk ik maar dat weet ik niet).

Een politiecus hoeft iig niet een goede filosoof te zijn.
Politici kunnen of zouden altijd het advies of hulp moeten kunnen krijgen van filosofen.
Oud 31-05-2003, 16:51
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
oh jah... we hebben niet voor niks ministeries toch?
Oud 31-05-2003, 20:24
*Burning water*
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef op 31-05-2003 @ 17:47:
Een politiecus hoeft iig niet een goede filosoof te zijn.
Politici kunnen of zouden altijd het advies of hulp moeten kunnen krijgen van filosofen.
Net zoals ze advies moeten kunnen krijgen van deskundigen op allerlei gebieden, die eigenlijk onder hun eigen verantwoordelijkheid vallen? Tegenwoordig lijkt het enige wat een politicus moet kunnen zich handhaven in de media te zijn. Voor al het overige hebben ze adviseurs. Kijk alleen maar eens naar de willekeur waarmee de ministersposten zijn verdeeld. Ik vind dat het helemaal geen kwaad kan dat politici zelf ook een beetje achtergrond hebben. Filosofie is een breed vak, dat van toepassing kan zijn op veel bestuurlijke terreinen. Het is niet genoeg om een land mee te besturen, dat geef ik toe, maar het is wel een erg waardevolle aanvulling.
Oud 31-05-2003, 21:07
Blitzkrieg Bop
Citaat:
*Burning water* schreef op 25-05-2003 @ 22:31:
Het kan geen kwaad, dat politici zich wat breder oriënteren, in plaats van zich alleen bezig te houden met landsbestuur. Filosofie is dan een mooie gelegenheid om het geheel eens van een andere kant te bekijken. Om alles in een groter verband te zien, een centrale visie te ontwikkelen, van waaruit ze willen handelen. Ik zeg niet dat alle politici nu te pragmatisch bezig zijn; voor sommigen zou een beetje filosofie mijns inziens echter helemaal geen kwaad kunnen.
Politicus is een buitengewoon rationeel beroep. Politici mogen best ideeen over landsbestuur van filosofen over nemen, zo is dat altijd gegaan. Maar ik zie niet het nut in van politici die zelf aan het filosoferen gaan. Het zijn gewoon twee gescheiden werelden, net zoals kerk en staat gescheiden werelden zijn.
Oud 31-05-2003, 21:18
*Burning water*
Citaat:
duyvel schreef op 31-05-2003 @ 22:07:
Politicus is een buitengewoon rationeel beroep. Politici mogen best ideeen over landsbestuur van filosofen over nemen, zo is dat altijd gegaan. Maar ik zie niet het nut in van politici die zelf aan het filosoferen gaan. Het zijn gewoon twee gescheiden werelden, net zoals kerk en staat gescheiden werelden zijn.
Filosoferen is juist bij uitstek een rationele bezigheid. Het is gelijk aan kritisch nadenken, niet klakkeloos aannemen wat wordt voorgekauwd. Dat is naar mijn idee juist een vaardigheid die politici moeten bezitten.
Oud 31-05-2003, 23:30
MickeyV
MickeyV is offline
Ik erger me dood aan politici. Voor linkse politici. En die schijnen toch een meer filosofische inslag te hebben. Deswege! weet ik niet of filosofie dat doel dient welke jij voor ogen hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 12:56
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 01-06-2003 @ 00:30:
Ik erger me dood aan politici. Voor linkse politici. En die schijnen toch een meer filosofische inslag te hebben. Deswege! weet ik niet of filosofie dat doel dient welke jij voor ogen hebt.
Ben jij rechts?

Alhoewel ik moet zeggen dat de linkse politici mij tegenwoordig erg veel aan de werkwijze van greenpeace en de milieubeweging doen denken. De SP is ook niet werkelijk zo "voor" als men in de campagne nog in een slogan beweerde.
Daarentegen vind ik veel rechtste politici gewoon gevoelloos en sociaal onverantwoord bezig.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 13:16
*Burning water*
Citaat:
Riconoscente schreef op 01-06-2003 @ 13:56:
Ben jij rechts?

Alhoewel ik moet zeggen dat de linkse politici mij tegenwoordig erg veel aan de werkwijze van greenpeace en de milieubeweging doen denken. De SP is ook niet werkelijk zo "voor" als men in de campagne nog in een slogan beweerde.
Daarentegen vind ik veel rechtste politici gewoon gevoelloos en sociaal onverantwoord bezig.
Maar niet per se onfilosofisch. Denk aan de SGP.
Oud 01-06-2003, 13:17
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 01-06-2003 @ 14:16:
Maar niet per se onfilosofisch. Denk aan de SGP.
Haar rigide filosofische structuur en het vasthouden aan de filosofische achtergrond is de enige reden die mij de SGP enigszins doet waarderen. Niet dat ik ooit op die partij zou stemmen...De filosofie zelf bevalt me helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 13:23
*Burning water*
Citaat:
Riconoscente schreef op 01-06-2003 @ 14:17:
Haar rigide filosofische structuur en het vasthouden aan de filosofische achtergrond is de enige reden die mij de SGP enigszins doet waarderen. Niet dat ik ooit op die partij zou stemmen...De filosofie zelf bevalt me helemaal niet.
Gelukkig maar. Voor mij geldt ongeveer hetzelfde met betrekking tot deze partij. Maar het is inderdaad waar dat andere partijen een voorbeeld kunnen nemen aan de filosofische inslag van de SGP.
Oud 01-06-2003, 14:33
MickeyV
MickeyV is offline
Jawel, rechts, maar niet LPF-rechts, gewoon liberaal. Dat, het liberalisme, is per se natuurlijk niet onfilosofisch, maar bij een partij als de VVD vallen, althans meiner Meinung nach, slecht een ideologie of anderszins algemene leidende beginselen te ontwaren, ofschoon daarin ook wel enige verandering komt. Ik geloof dat bv. de VVD'er Paul Cliteur (ik ken de man alleen van naam) zich met filosofisch/ethisch geadstrueerde opvattingen de advocaat der dierenrechten betoont.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2003, 00:47
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 31-05-2003 @ 21:24:
Net zoals ze advies moeten kunnen krijgen van deskundigen op allerlei gebieden, die eigenlijk onder hun eigen verantwoordelijkheid vallen? Tegenwoordig lijkt het enige wat een politicus moet kunnen zich handhaven in de media te zijn. Voor al het overige hebben ze adviseurs. Kijk alleen maar eens naar de willekeur waarmee de ministersposten zijn verdeeld. Ik vind dat het helemaal geen kwaad kan dat politici zelf ook een beetje achtergrond hebben. Filosofie is een breed vak, dat van toepassing kan zijn op veel bestuurlijke terreinen. Het is niet genoeg om een land mee te besturen, dat geef ik toe, maar het is wel een erg waardevolle aanvulling.
Ben ik mee eens.
(Maar dat politici zich heel goed in de media weten te handhaven hoeft natuurlijk ook niet te betekenen dat ze weinig verstand van filosofie hebben)
Reageren

Regels voor berichten