Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Zo'n Tapestreamer kost al gauw €800 voor een instapmodel. Daar heb ik dus al 1TB voor aan hardeschijven (9 * 120GB). ![]()
||
Citaat:
Sommige lui betalen voor betrouwbaarheid, niet voor Snelheid. Zouw dat niet meer zo zijn kocht niemand meer een S/390 (of zSeries) doos (ow shit, die dingen zijn ook nog snel :/ ) of een Tandem etc.
||||||
Citaat:
Citaat:
Oeps.... Voor een goede backup strategie maak je iedere dag een backup. Een maal per week houd je een tape apart die een jaar bewaard wordt. Een maal per jaar houd je een tape apart die voor eeuwig bewaard wordt. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 22-05-2003 om 21:44. |
![]() |
||
Citaat:
Waarom dan niet RAID1 zou je zeggen. Dat beschermt je niet tegen perongeluk (of met opzet) verwijderen van files. Als je perongeluk iets delete, kun je dit altijd vanaf je nightly backup terugzetten. Gaat je array stuk (Schijf uitgevallen), kun je meteen verder op de andere array. En natuurlijk zo snel mogelijk schijf kopen enzo, want nu is je storage 'degraded'.
||
Citaat:
Mensen moeten eens het verschil beginnen te snappen tussen speelgoed OS'n en echte OS'n ;-)
||
Citaat:
Bovendien loopt jouw uitwijk locatie achter. Gooi je een hoop uren werk weg die met mirroring niet weg waren geweest.
Laatst gewijzigd op 22-05-2003 om 21:53. |
![]() |
||||||
Citaat:
Ligt er natuurlijk aan wat je eisen zijn en wat je budget is. Ik had het over power users of kleine tot middelgrote bedrijven. Die voor weinig geld een goed backupsysteem hebben, wat flexibel is, en wat zonder een 24/7 sysadmin beheert kan worden. Dat grote bedrijven meteen een superduur voetbalveld vol met tapeshit kopen, voor een bedrag waar heel Afrika een maand lang van had kunnen eten, heb ik het dan natuurlijk niet over. Die grote bedrijven doen maar, verspillend, inefficient en log als ze zijn. Ik ga voor value; voor weinig geld veel krijgen. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Bedrijven rekenen echt wel uit of ze die apparatuur nodig hebben. Als het meer kost dan het oplevert wordt het gewoon weg niet aangeschaft. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||||||
Citaat:
En nogmaals, ligt maar helemaal aan de wens van veiligheid en redundancy van het bedrijf. Een bedrijf met 8 werknemers (devvers) die gewoon voor weinig geld redundant storage willen hebben. Zeg €1500 voor 2x700GB alles bij elkaar. Kleine bedrijven moeten nog flink letten op de kosten. Grote bedrijven kopen toch wel het duurste; ze zwemmen toch in het geld. Ook wordt daar de beslissing gemaakt door een manager die geheugen en schijfruimte niet uit elkaar kan halen. Die wordt leuk bepraat door de sysadmin en hij zegt JA. Die sysadmin blij, want lekker dure spullen op kosten van de baas spelen is natuurlijk fun fun fun. :/ Citaat:
Citaat:
Mensen die tof hun bloated PC showen met alles Asus Pioneer Intel Creative, etc. lach ik ook gewoon heel gemeen uit: "Goed joh, dat je gewoon de duurste onderdelen kan bestellen. Voor hetzelfde geld had ik 2 systemen voor je gebouwd, die nog sneller benchen dan deze patser van jou." Citaat:
Citaat:
![]() Al zou je de HDD maar één keer gebruiken als backup, ben je nog goedkoper uit.
||
Citaat:
Kan iig meteen doorgewerkt worden. Nogmaals: ik heb het over MKB, niet grootbedrijf, dat interesseert me geen flikker om me maar even ongenuanceerd uit te drukken. ![]() Die grote bedrijven doen maar.
||
Citaat:
verder zijn hd's nogal gevoelig voor electrische storingen en dergelijken. als je voeding op een moment zich verbeeld dat je computer onderdelen graag 20 ipv 12 volt willen hebben is ook je backup van dat moment gebakken. al hoewel een tape -drive die 20v ook niet leuk vind zal je tape het wel overleven. het argument 'het is goedkoper' gaat ook niet helemaal op. voor een beetje backup heb je al een aardig aantal hd's nodig.. ![]() -de postbode-
||||
Citaat:
Citaat:
Voeding die 20V levert komt in de praktijk natuurlijk vrijwel nooit voor. Maar er kan altijd IETS gebeuren, waardoor de hele zooi kapot gaat. Daarom heb je dus 2 of 3 arrays in verschillende computers, die zodoende voor redundancy en daily/weekly backups zorgen. Citaat:
Maar al zou die 60GB echt 60GB zijn, hoe duur is zo'n tape? Ik schat zo'n €70 tot €80, als het niet veel meer is. Voor 2 tientjes meer heb je een 120GB hardeschijf, 2x zoveel storage dus. Al zou je de HDDs maar één keer beschrijven, als backup dus. Dan ben je nog goedkoper uit. En dan heb ik de aanschafkosten van de tapestreamer in kwestie nog niet meegerekend, want die dingen zijn ook behoorlijk prijzig. Kijk dat grote bedrijven er niet buiten kunnen (of willen), daar kan ik enigszins in mee komen. Maar ik vind MKB en power users eigenlijk veel interessanter, aangezien hier de kosten een aanzienlijke factor zijn in de beslissing om af dan niet voor de ene of andere optie te gaan. En dan heb ik het dus ook over jou thuis. Heb jij thuis een tapestreamer van €1500 en €100 per tape? Dacht het niet dus. Maar je kunt wel heel goedkoop een redundant fileserver maken. Dat heb ik thuis staan en ik ben er heel tevreden mee.
||
Citaat:
dat kleine bedrijven weinig geld te besteden hebben is duidelijk ![]() ![]() verder is elke dag een backup maken en naar huis gaan niet goed genoeg. de backup zal danwel op locatie in een brandveilig kluis moeten of ergens anders veilig opgeborgen worden. (kluis bij een bank bijvoorbeeld.). veel bedrijven werken verder met schema's om backups te maken ma /tm do tapes a1/tm4 (on-stie in brandveilige kluis) vrij tape b1 t/m 3 (week-update naar kluis bij de bank voor het weekend) laatste vrijdag vd maand c1 t/m 4 (kluis op de bank) a1 t/m 4 worden elkeweek over schreven b1 t/m 3 worden na 4 weken pas weer over schreven c1 t/m 4 worden pas na 4 maanden weer overschreven. sommige bedrijven doen de zelfde circel ook nog op jaar of seizoen basis. zo hou je een uitgebrijde veilige backup van een lange periode met zoals hier boven staat 11 tapes. dit is misschien wat overkill maar zeker de eerste stappen (dag/ week) zijn wel aan te raden. -de postbode- (technisch gezien kan het bovenste systeem natuurlijk ook met hd's dit was meer een voorbeeld waar je naar toemoet met backuppen)
||
Citaat:
|
Met HDDs en fileservers kun je zoiets goedkoop implementeren denk ik.
Eén application file server. Eén backup file server. Deze heeft een 1000Mbit verbinding met application file server en iedereen die rechten tot de application file server heeft, heeft read-only rechten naar de backup file server. Dit als de application file server technische problemen zou hebben. Backup fileserver mirrored de application fileserver elke nacht, om zeg 3 uur. Dan kun je nog een weekly backup fileserver hebben, die zich dan in een ander gebouw/locatie kan bevinden. 100Mbit lijntje of zelfs 10Mbps is dan genoeg. Deze trekt dan eens per weerk (zondag nacht) de backup fileserver leeg. Bij deze setup heb je dus 3 fileservers nodig. Application fileserver is ook handig om te mirroren. Nou alleen met die is de kans op problemen al niet erg groot meer natuurlijk. Tenzij er iets ergs gebeurd ofzo. En als saddam z'n rakketten vanaf Syrië afvuurt op jouw bedrijf, heb je altijd nog de weekly backup op een andere locatie. Redundantie, beschikbaarheid, flexibiliteit en kosten-effectief, zo lijkt me. ![]() En geen fulltime sysadmin nodig, dat hebben kleine bedrijven al helemaal niet.
|
Zoals ik al zei, als je wilt hotswappen moet je hotswapfunctionaliteit kopen. Serial ATA schijven zou kunnen, of daartoe geschikte HDD brackets en RAID controllers.
Maar je gaat hiermee naar een soort tape denkwijze. En dat hoeft helemaal niet. De array zelf ís de backup. Je hoeft niets mee te nemen. Scheelt tijd en administratie, en kosten. 200GB voor €60 is goedkoop ja, mits dit 200 echte GBs zijn en niet compressieshit. Maar hoe duur kost het tapestreamertje, en zitten er haken/ogen aan deze tapes? Over je moeder's bedrijf/praktijk: RAID 1 en wekelijks een backupje maken die je extern opbergt, lijkt me prima voor normaal gebruik bij een klein bedrijf. Over mijn fileservertje: hier kan bliksem nooit inslaan. Tenminste, ik zit fysiek prima beschermd tegen natuurlijke invloeden, water, storm, onweer, whatever. ![]() Ook is hier al een goede stroomvoorziening, waarbij er geen stroompieken kunnen voordoen. Dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Ik maak me eerder druk over dat ik em omstoot en 4 van de 7 schijven naar de eeuwige datavelden help. Daar wil ik dan ook een 2e backup fileserver maken, waarmee ik ook nog het risico van perongeluk deleten opvang. Woei. ![]()
||
Citaat:
daarbij is backuppen of-site is ook niet handig... als je servers on-stie crasen moet er dus iemand naar de andere locatie om daar een hd te gaan halen... lijkt me niet handig.. als je het dan toch goedkoop wil oplossen kan je het beter zo doen, Code:
1 aplicatie server. | backupserver - raid 1 scsi config + 4 schijven -maandag t/m donderdag -schijf 1 + 2 aan het eind van de dag schijf 2 in de kluis onsite. -vrijdag, schijf 3 sync met schijf 1. daarna mirrort schijf 4 schijf 3. bijde gaan aan het eind van de dag de kluis in of site. voordelen aan dit systeem is dat je op elk moment een schijf in je systeem kan steken en daarmee alles hetsteld. schijf 4 is nodig mocht er iets gebeuren met schijf 3 tijdens het synch-en. het nadeel is dat er iemand in het bedrijf hier op moet letten. schijven verwisselen en dergelijken. een tweede raid config zou makkelijker zijn met het verwisselen van schijven maar is weer duurder. maar dat weegt denk ik niet op tegen de zekerheid van dit systeem. ![]() -de postbode-
||
Citaat:
![]() ![]() -de postbode-
|
![]() |
||
Citaat:
Vervolgens neem je het systeem voor een habbekrats of zelfs gratis mee naar huis. Dan koop je voor $99 fijn een OpenVMS hobbyist license met mediakit. Dan zoek je via IRC een mede geek die ook thuis met een VAX in zijn maag zit. Wordt je geeky vriendjes en vervolgens richt je samen een cluster in dat via internet draait. Bagger traag maar wel dikke pret ![]() Met bovenstaande tactiek heb ik toch al een HP 9000 D250 voor niks in bruikleen gekregen. Mocht ik ooit weggaan bij de baas dan heb ik het ik het idee dat ik het systeem gewoon kan houden. En vandaag heb ik nog voor 2 Euro een DECsystem 5000/260 met storagebox gekocht. Binnenkort gaat er een MicroVAX 3100 weg en daar heb ik mijn zinnen ook al op gezet ![]() Voor het DECsystem moet ik alleen nog via IRC Ultrix media regelen. En dan van een van mijn andere systemen er een tapeunit aanhangen om het zaakje te installeren ![]()
||
Citaat:
-de postbode-
||
Citaat:
"rdist - Maintains identical copies of files on multiple hosts" rdist is veel slimmer dan alles domweg over smijten met FTP of Samba. rdist kijkt naar de wijzigingsdatum en de grote van een file en beslist aan de hand daarvan of hij de file moet bijwerken aan de andere kant. Als je paranoide bent kan je rdist ook een checksum van de files laten maken en aan de hand hiervan beslissen of de remote file bijgewerkt moet worden. Al met al is rdist een stuk beter dan zelf allerlei moeilijke script gaan bedenken. Waarom moeilijk doen als er een standaard UNIX tool is die jouw probleem al voor je oplost. Effe braaf "man rdist" doen op je FreeBSD box ![]()
||
Citaat:
Als je eens wist hoeveel bedrijven geen enkel idee hebben van de waarde hebben van de spullen die ze verkopen. Bijvoorbeeld ongebruikte VT520 terminals in ongeopende doos voor 10 Euro. Moet je eens een nieuwe gaan bestellen bij Boundless. Leg je er toch echt 600 Euro voor neer. Zoekt en gij zult vinden ![]()
Laatst gewijzigd op 23-05-2003 om 18:26. |
![]() |
||
Citaat:
No manual entry for rdist ![]() Maar: /usr/ports/net/44bsd-rdist /usr/ports/net/rdist6 ![]() Maar dus een soort synchronisatie, dat is wel goed ja. Zeker als hij via checksums kan bepalen of de 2 files identiek zijn. Als ik mijn 2 fileserver (daily backup) functioneel heb, zal ik me eens verdiepen in rdist. ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() -de postbode-
|
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() -de postbode-
|
|