Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2003, 18:46
GinnyPig
GinnyPig is offline
Ik werk momenteel, als beginneling , met het programma LaTeX: een tekstverwerkingsprogramma.

Het 'probleem' van deze tekstverwerker is dat het programma alleen .eps plaatjes accepteert. Hij kan dus niks met JPG, BMP, GIF etc. Nu moet ik dus een proggie vinden die van JPG naar EPS kan converten...

Heb al heel wat afgezocht, maar de meeste programma's ondersteunen alleen .EPS naar .JPG enzo. En het moet juist andersom

Dus? Iemand? :/

Laatst gewijzigd op 24-05-2003 om 18:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2003, 04:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
EPS is vector. Dat ga je niet zomaar maken van een JPEG of GIF. Forget it.

Vervelend natuurlijk.

Als je een goede tekstverwerker samen met plaatjes, grafieken en andere opmaak wilt, raad ik je aan Microsoft Publisher XP eens te proberen. Erg fijn programma en redelijk makkelijk om te leren ook.
Oud 25-05-2003, 11:54
niemand
niemand is offline
Ik heb onder linux wel eens wat gerommeld met LyX, die dan weer gebruikt maakt van LaTeX.
Daarin kon je wel ook jpeg ed gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 19:42
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-05-2003 @ 05:23:
EPS is vector. Dat ga je niet zomaar maken van een JPEG of GIF. Forget it.

Vervelend natuurlijk.

Als je een goede tekstverwerker samen met plaatjes, grafieken en andere opmaak wilt, raad ik je aan Microsoft Publisher XP eens te proberen. Erg fijn programma en redelijk makkelijk om te leren ook.
Van een random site geplukt:

Citaat:
The most crude way to convert a Windows image into a .eps file for use in LaTeX is to use the gif2ps or jpeg2ps commands. If the image is a gif file, go to a UNIX prompt, and type:

gif2ps myfile.gif > myfile.eps

Or, if it is a .jpg (or .jpeg) file, then go to a UNIX prompt and type:

gif2ps myfile.gif > myfile.eps
Tis dus wel degelijk mogelijk . Alleen is dit bovenstaande alleen op UNIX machine te gebruiken. Niet echt handig voor mij dus. Tis overigens voor m'n studie verplicht om een bepaald verslag met LaTeX in te leveren. Maar die raadden me dus aan om op de UNIX-machines te werken die op de faculteit staan. En daar heb ik dus niet zo heel veel zin in.

Ik heb zelf overigens ook geen linux... :/
Oud 26-05-2003, 01:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Weet je wat "the most crude way" betekent?

Tuurlijk kun je een EPS bestandje maken van een JPEG, maar dat is netzoiets als een blinde die een potret tekent van iemand.. de contouren zou hij misschien wel kunnen tekenen, maar het is natuurlijk niks.

Waarom dan niet? EPS is vector, het werkt met lijnen enzo, de onderlinge afstand tussen deze. JPEG/GIF (Bitmap) werkt met pixels, die een bepaalde kleur hebben enzo. Anders gezegd: vector vertelt HOE je het plaatje maakt, Bitmap is een verzmameling pixels met ieder een eigen kleur.

Wat zo'n utility zou kunnen doen is de contouren (find edges) van een Bitmap image afleiden en daar de vectors van maken en dan met een gemiddelde kleurwaarde inkleuren. Maar ik betwijfel of dit is wat je zoekt.
Oud 26-05-2003, 17:23
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-05-2003 @ 02:06:
Weet je wat "the most crude way" betekent?

Tuurlijk kun je een EPS bestandje maken van een JPEG, maar dat is netzoiets als een blinde die een potret tekent van iemand.. de contouren zou hij misschien wel kunnen tekenen, maar het is natuurlijk niks.

Waarom dan niet? EPS is vector, het werkt met lijnen enzo, de onderlinge afstand tussen deze. JPEG/GIF (Bitmap) werkt met pixels, die een bepaalde kleur hebben enzo. Anders gezegd: vector vertelt HOE je het plaatje maakt, Bitmap is een verzmameling pixels met ieder een eigen kleur.

Wat zo'n utility zou kunnen doen is de contouren (find edges) van een Bitmap image afleiden en daar de vectors van maken en dan met een gemiddelde kleurwaarde inkleuren. Maar ik betwijfel of dit is wat je zoekt.
Ik heb inmiddels wel een proggie gevonden dat onder windows een EPS file kan creëren, maar de kwaliteit blijft er niet bepaald door behouden.

Maar inmiddels heb ik ook, onder UNIX, een proggie gevonden die wel degelijk plaatjes kan converten naar .ps met behoud van de kwaliteit. Bij het uitrekken/inzoomen gaat het weliswaar een beetje mis (iets wat juist handig zou moeten zijn als je met vector werkt ipv pixels), maar dat doe ik verder ook niet moeilijk over .

Ik kan nu dus wel op een UNIX machine de plaatjes omtoveren, dus ik kan gelukkig wel aan de slag.
Reageren

Regels voor berichten