Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2003, 18:18
juud85
juud85 is offline
Noujaaaaa zeg, wat zie ik net op www.eindexamen.nu :
27-05-2003
Het LAKS heeft een groot aantal klachten binnen gekregen over vraag 44 van het Engels examen op het VWO.
De klachten gingen over het feit dat de leerlingen het niet eens waren met het antwoordmodel. Voor de vraag moesten de leerlingen een hele lijst met boeken doorwerken en vertellen of en zo ja welk, boek er ging over het toenemende materialisme in de Amerikaanse samenleving. Volgens het antwoordmodel was dit Biography of a Small Town dat ging over een klein stadje. De leerlingen vonden echter dat geen enkel boek voldeed aan de opdracht. Het is begrijpelijk dat de leerlingen deze fout hebben gemaakt, maar als je de opdracht heel precies bekijkt, heeft het antwoordmodel gelijk.

Wat is daaat nou weer voor doms....die laatste zin, tssssss.
Hallo alsof ik die opdracht niet nauwkeurig heb bekeken. Ze lullen uit hun nek...iedereen moet gewoon die punt krijgen
En ik slaag toch wel maar het gaat hier om het principe!!
Oud 27-05-2003, 18:27
Verwijderd
dit slaat inderdaad als een lul op een drumstel............

als je die vraag heel precies bijkijkt voldoet hij juist niet, ze lullen echt uit hun nek daar
Oud 27-05-2003, 18:28
Tovenaar
Tovenaar is offline
Tjaa.. Ik had die vraag uiteindelijk wel goed, omdat ik gewoon ergens zeker wist dat het antwoord geen nee kon zijn, dus maar gewoon degene die echt dicht in de buurt kwam bij wat ze vroegen en dat was dus inderdaad het goede antwoord. Maar wel een vage vraag ja. Zolang ze die vraag maar niet gaan schrappen, doe dan maar iedereen dat punt idd
Oud 27-05-2003, 18:33
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik had die vraag fout, dus een puntje extra kan geen kwaad.
Maar ga er van uit dat ik toch wel slaag, dus zo brood nodig heb ik dat puntje niet nodig
Oud 27-05-2003, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Tovenaar schreef op 27-05-2003 @ 19:28:
Tjaa.. Ik had die vraag uiteindelijk wel goed, omdat ik gewoon ergens zeker wist dat het antwoord geen nee kon zijn, dus maar gewoon degene die echt dicht in de buurt kwam bij wat ze vroegen en dat was dus inderdaad het goede antwoord. Maar wel een vage vraag ja. Zolang ze die vraag maar niet gaan schrappen, doe dan maar iedereen dat punt idd
de vraag schrappen zouden ze sowieso nooit doen. dan moet iedereen gewoon een punt krijgen
net als bij wiskunde, daar klopte een vraag ook niet, dus krijgt iedereen gewoon 5 punten gratis
Oud 27-05-2003, 18:42
Verwijderd
Raar zeg, dat gaat over een klein dorp, niet over de totale Amerikaanse samenleving.. Klein dorp lijkt me niet representatief voor zo'n onderzoek... Klopt gewoon echt niet.
Oud 27-05-2003, 18:50
PardonMe
PardonMe is offline
Tja en dan staat er ook nog ''als je de opdracht heel precies bekijkt'' pffhhh nou leg eens uit dan?? In de vraag stond duidelijk Amerika; en niet ''een klein stadje in Amerika"

en hallo had je uberhaupt tijd gehad om het zo ''precies'' te bekijken??? NEE (ik niet iig)

Laatst gewijzigd op 27-05-2003 om 18:55.
Oud 27-05-2003, 18:57
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Het was geen makkelijke vraag, maar hij klopte wel. Er werd gevraagd naar een boek dat ging over de gevolgen van het toenemend materialisme in de Amerikaanse samenleving. Er staat nergens dat het onderzoek voor heel Amerika moet gelden, het mag best over een specifiek geval gaan. Als het boek over New York ging in plaats van een of ander klein kutdorpje, had niemand dit als argument gebruikt.
In de beschrijving van het boek staat het volgende:
".... when personal economic gain gradually replaced merit aproved through social achievement." Dit is zo ongeveer de definitie van materialisme. Je kan dus ook niet zeggen dat er in de beschrijving van dit boek niet over toenemend materialisme gerept wordt.
Verder staat er heel duidelijk dat het boek gaat over de gevolgen van bovengenoemd verschijnsel. Alle elementen die in de vraag stonden waren dus duidelijk terug te vinden in de beschrijving van dit boek.

Het feit dat deze vraag erg lastig was en dat maar weinig mensen hem goed hebben is nog geen reden om iedereen maar de punten te geven. De vraag was op zichzelf niet fout, gewoon heel moeilijk. Het cito zit er heus niet mee dat veel mensen hem fout hebben, er moeten immers ook vragen zijn die het onderscheid kunnen maken tussen een 9,5 en een 10. Sommige vragen zullen gewoon door een groot deel van de kandidaten fout beantwoord worden, daar houden ze rekening mee.
Oud 27-05-2003, 18:58
Winner
Winner is offline
Impliciet: Het is begrijpelijk dat de leerlingen deze fout hebben gemaakt, maar als je de opdracht heel precies bekijkt, heeft het antwoordmodel gelijk.

Expliciet:

De kandidaten zijn gek.
Oud 27-05-2003, 19:42
hi
hi is offline
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef op 27-05-2003 @ 19:57:
Het was geen makkelijke vraag, maar hij klopte wel. Er werd gevraagd naar een boek dat ging over de gevolgen van het toenemend materialisme in de Amerikaanse samenleving. Er staat nergens dat het onderzoek voor heel Amerika moet gelden, het mag best over een specifiek geval gaan. Als het boek over New York ging in plaats van een of ander klein kutdorpje, had niemand dit als argument gebruikt.
In de beschrijving van het boek staat het volgende:
".... when personal economic gain gradually replaced merit aproved through social achievement." Dit is zo ongeveer de definitie van materialisme. Je kan dus ook niet zeggen dat er in de beschrijving van dit boek niet over toenemend materialisme gerept wordt.
Verder staat er heel duidelijk dat het boek gaat over de gevolgen van bovengenoemd verschijnsel. Alle elementen die in de vraag stonden waren dus duidelijk terug te vinden in de beschrijving van dit boek.

Het feit dat deze vraag erg lastig was en dat maar weinig mensen hem goed hebben is nog geen reden om iedereen maar de punten te geven. De vraag was op zichzelf niet fout, gewoon heel moeilijk. Het cito zit er heus niet mee dat veel mensen hem fout hebben, er moeten immers ook vragen zijn die het onderscheid kunnen maken tussen een 9,5 en een 10. Sommige vragen zullen gewoon door een groot deel van de kandidaten fout beantwoord worden, daar houden ze rekening mee.
Jij gaat mij niet vertellen dat een GROOT dorpje in Nederland zeg Geldermalsen representatief is voor een heel land dan kunnen ze nog zo recht of krom lullen maar het gaat over een dorpje/stadje en niet over een land!

Ik ga een klacht indienen over dit stuk.
Oud 27-05-2003, 20:10
Snufje
Snufje is offline
En ik had hem met mijn engelse kneuzigheid goed (Was ook wel een beetje omdat dat de enige kon zijn in mijn ogen die een beetje in de buurt kwam en dus een gok, maar wel goed)
Oud 27-05-2003, 20:43
Verwijderd
Ik wist niet eens precies wat materialisme was......
Oud 27-05-2003, 20:48
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
hi schreef op 27-05-2003 @ 20:42:
Jij gaat mij niet vertellen dat een GROOT dorpje in Nederland zeg Geldermalsen representatief is voor een heel land dan kunnen ze nog zo recht of krom lullen maar het gaat over een dorpje/stadje en niet over een land!

Ik ga een klacht indienen over dit stuk.
Wie heeft het dan in vredesnaam over een land gehad? Het ging om de amerikaanse samenleving. Als in: een plek waar mensen met elkaar leven, en dat is in een klein dorp zeer zeker aan de orde. Ik vond die vraag prima te begrijpen, beetje flauw om hierover een klacht in te gaan dienen....
Oud 27-05-2003, 20:56
hi
hi is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 27-05-2003 @ 21:48:
Wie heeft het dan in vredesnaam over een land gehad? Het ging om de amerikaanse samenleving. Als in: een plek waar mensen met elkaar leven, en dat is in een klein dorp zeer zeker aan de orde. Ik vond die vraag prima te begrijpen, beetje flauw om hierover een klacht in te gaan dienen....
Dat vind ik een overtuigend antwoord, nu weet ik dat het aan mijn gebrekkige engels ligt
Oud 27-05-2003, 21:02
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Maar om dan uit 40 boeken te kiezen voor zo'n flutvraag? Daar heb ik echt geen tijd voor.
Oud 27-05-2003, 21:09
[trm]
[trm] is offline
Citaat:

Helemaal mee eens. Na twee keer de beschrijvingen doorlezen vond ik het heel logisch dat het dat boek, slechts vier mensen op school waren het met mij eens maar zo onduidelijk was het toch niet?
Oud 27-05-2003, 21:55
juud85
juud85 is offline
grappig al die reacties.....ach het is ook niet zo dat ik er onwijs mee zit, want zelfs voor engels (mn slechtste vak) ben ik gewoon in een keer geslaagd, misschien nog wel een 7 op mn lijst.
Maar in het artikel hadden ze wel even mogen uitleggen wat er dan zo duidelijk was, of een uitleg kunnen geven naar aanleiding van de klachten. Dus een vertaling volgens hun, omschrijving materialisme enz. Want ik had die link echt niet gelegd hoor, vond het gewoon iets te ver gezocht. En idd wat iemand hier al eerder zei.....niet normaal uit hoeveel tekstjes je moest kiezen. Ik heb heel veel examens geoefend, en daar haalde ik op die kleine opzoek-flut-tekstjes altijd wel al mn punten,....maar hier dus twee keer die saaie omschrijvingen doorgelezen.....ervan overtuigd dat het NEE was....en dan toch ja.....daar kan ik dan gewoon onwijs van bálen.....
Maar goed morgen demonstratief boeken inleveren. Geen her, dus gewoon de volle twee weken op vakantie naar Italie volgende week vrijdag
XXX Judith
Oud 28-05-2003, 09:49
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
*verhaal.*
Het antwoord klopte misschien wel enzo, maar ik vind eerlijk gezegd dat ze de vraag dan wat anders moeten stellen... want uit de vraag begreep ik dat het ging om heel de VS..

Overigens bedankt voor je uitleg

Maar goed, kijk de vraag zelf vond ik eigenlijk niet eens zo erg, ik heb m fout, niks aan te doen, maakt verder ook niet zo heel erg veel uit, ik heb een voldoende dus eigenlijk geen klagen..
Maar ik vind eigenlijk dat ze bij die vraag best wat minder van die boeken en omschrijvingen hadden mogen plaatsen.. Ik had nu echt geen tijd om ze allemaal kritisch te bekijken en als je de stukjes tekst alleen maar vluchtig doorleest haal je het goede antwoord er niet echt uit (ik niet althans).. Als er nou wat minder van die omschrijvingen stonden had ik het allemaal wat nauwkeuriger kunnen bekijken en had ik het (misschien) wel goed gehad...
Of ze moeten ook gewoon 3 uur geven voor het Engels examen..
Oud 28-05-2003, 10:02
Gatara
Gatara is offline
Wat waren die andere 39 mogelijkheden (boeken) dan?
Oud 28-05-2003, 10:06
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
Gatara schreef op 28-05-2003 @ 11:02:
Wat waren die andere 39 mogelijkheden (boeken) dan?
te veel om te lezen
Oud 28-05-2003, 10:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
PardonMe schreef op 28-05-2003 @ 11:06:
te veel om te lezen

Lees je toch een samenvatting?
Weet je iig waar de boeken over gaan.

Als al die 39 andere boeken helemaal NIET over de VS gingen, lijkt het me duidelijk dat de klacht ongegrond was.
Oud 28-05-2003, 10:33
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
Gatara schreef op 28-05-2003 @ 11:29:

Lees je toch een samenvatting?
Weet je iig waar de boeken over gaan.

Als al die 39 andere boeken helemaal NIET over de VS gingen, lijkt het me duidelijk dat de klacht ongegrond was.
dat waren ook allemaal korte stukjes met de inhoud van de boeken, maar het waren er zo veel en de tijd begon ook te dringen dat je (nou ja, ik in ieder geval) geen tijd had om het allemaal kritisch door te lezen; waardoor ik dus ook het goede antwoord niet heb..

Ik heb overigens niet geklaagd bij het LAKS hierover...
Oud 28-05-2003, 10:44
drakootje
drakootje is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 27-05-2003 @ 19:33:
de vraag schrappen zouden ze sowieso nooit doen. dan moet iedereen gewoon een punt krijgen
net als bij wiskunde, daar klopte een vraag ook niet, dus krijgt iedereen gewoon 5 punten gratis
Welke vraag was dat dan?
Oud 28-05-2003, 11:14
misssarcasmm
misssarcasmm is offline
Iedereen die het niet met vraag 44 van engels een was gaat gewoon ff óók een klachtje insturen.. Ik heb het net gedaan, kost niet veel tijd en zoiezo, mensen die op dit forum zitten hebben duidelijk niet veel anders te doen
.Als 100-en mensen hem te onduidelijk vonden moeten ze er toch wel wat mee doen?
Oud 28-05-2003, 11:23
Verwijderd
Citaat:
misssarcasmm schreef op 28-05-2003 @ 12:14:
Iedereen die het niet met vraag 44 van engels een was gaat gewoon ff óók een klachtje insturen.. Ik heb het net gedaan, kost niet veel tijd en zoiezo, mensen die op dit forum zitten hebben duidelijk niet veel anders te doen
.Als 100-en mensen hem te onduidelijk vonden moeten ze er toch wel wat mee doen?
Precies
De vraag was onduidelijk
Advertentie
Oud 28-05-2003, 12:09
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
misssarcasmm schreef op 28-05-2003 @ 12:14:
dat is toch al gedaan, en het laks heeft toch verklaard dat die klachten niet gegrond zijn? Wat heeft het dan nog voor zin om alsnog te gaan klagen?
Oud 28-05-2003, 13:15
Verwijderd
Citaat:
drakootje schreef op 28-05-2003 @ 11:44:
Welke vraag was dat dan?
vraag 3 van vwo Wb2
Oud 28-05-2003, 15:26
Verwijderd
Citaat:
*verhaal*
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind dat ze de vraag anders hadden moeten stellen. Wanneer de vraag gaat over de "Amerikaanse samenleving" ga ik ervanuit dat het niet om een klein dorpje in het Zuiden van California gaat.
Wanneer de invloed van met materialisme in bijvoorbeeld Bakel groeit, zeg ik ook niet dat het materialisme in de Nederlandse samenleving toeneemt. Dat is een veel ruimer begrip. Voor Amerika geldt dit in nog grotere mate, omdat het land natuurlijk immens groot is.
Nogmaals, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind gewoon dat de vraag volledig vekeerd gesteld is.
Ik heb er overigens niet over geklaagd.
Oud 28-05-2003, 18:03
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
Citaat:
PardonMe schreef op 27-05-2003 @ 19:50:
Tja en dan staat er ook nog ''als je de opdracht heel precies bekijkt'' pffhhh nou leg eens uit dan?? In de vraag stond duidelijk Amerika; en niet ''een klein stadje in Amerika"

en hallo had je uberhaupt tijd gehad om het zo ''precies'' te bekijken??? NEE (ik niet iig)
Ben 't eens! Ik had zelf met mijn gevoel??? voor engels een sterke neiging naar dit boek, maar vond 't te veel moeite om echt goed erover na te denken en alle opties af te wegen. En zeker te weinig tijd!!! 40 kleine samenvattingen lezen voor 1 puntje... Als je dan zo'n ingewikkelde vraag stelt, zet er dan ook wat punten op
Oud 29-05-2003, 08:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
PardonMe schreef op 28-05-2003 @ 11:33:
dat waren ook allemaal korte stukjes met de inhoud van de boeken, maar het waren er zo veel en de tijd begon ook te dringen dat je (nou ja, ik in ieder geval) geen tijd had om het allemaal kritisch door te lezen; waardoor ik dus ook het goede antwoord niet heb..

Ik heb overigens niet geklaagd bij het LAKS hierover...
Goed, maar dan is de klacht voor vraag 44 nog steeds niet gegrond. De klacht dat het examen teveel leeswerk was om het hele examen op tijd en goed te kunnen maken, zou dan weer wel gegrond kunnen zijn.
Oud 29-05-2003, 19:22
Winner
Winner is offline
lol

Mijn docente Engels gesproken over 44. Zij was het zelfs niet eens met de antwoorden.
Oud 29-05-2003, 21:02
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
lareno schreef op 28-05-2003 @ 16:26:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind dat ze de vraag anders hadden moeten stellen. Wanneer de vraag gaat over de "Amerikaanse samenleving" ga ik ervanuit dat het niet om een klein dorpje in het Zuiden van California gaat.
Wanneer de invloed van met materialisme in bijvoorbeeld Bakel groeit, zeg ik ook niet dat het materialisme in de Nederlandse samenleving toeneemt. Dat is een veel ruimer begrip. Voor Amerika geldt dit in nog grotere mate, omdat het land natuurlijk immens groot is.
Nogmaals, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind gewoon dat de vraag volledig vekeerd gesteld is.
Ik heb er overigens niet over geklaagd.
hier ben ik het mee eens..

Maar goed, het examen is nu inmiddels achter de rug, ik had een voldoende, en ben als het goed is geslaagd.. dat ene puntje maakt bij mij dan toch niet meer uit.. maar misschien bij andere mensen wel...

Ik had mijn vader trouwens de teksten eens laten lezen en die moest het ook een paar keer doorlezen voordat hij ze eindelijk snapte..
Oud 29-05-2003, 22:05
joekeldoekel
joekeldoekel is offline
Er werd toch gewoon gevraagd naar materialisme IN de Amerikaanse samenleving? Het spijt me, maar hoe klein het dorpje ook is het is onderdeel van de Amerikaanse samenleving. En dat het niet representatief is dat maakt toch niet uit? Daar wordt helemaal niet naar gevraagd
Oud 30-05-2003, 12:28
tacidvs
tacidvs is offline
Als je daarvoor een klacht in dient, ben je een ongeloofelijke zeikerd.
Oud 30-05-2003, 18:08
Winner
Winner is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 30-05-2003 @ 13:28:
Als je daarvoor een klacht in dient, ben je een ongeloofelijke zeikerd.
thnx
Oud 31-05-2003, 16:46
juud85
juud85 is offline
Echt niet en jij bent gewoon een NERD
Oud 05-06-2003, 20:40
flipvla
flipvla is offline
Citaat:
Als het boek over New York ging in plaats van een of ander klein kutdorpje, had niemand dit als argument gebruikt.
ehm.. nou wil ik niet betweterig gaan doen ofzo.. maar dat boek ("biography of a small town") GAAT ook over New York!! Dat stond duidelijk in de beschrijving, het gaat over hoe nNew York in de loop der tijd uitgroeit tot een grote stad, waarin het materialisme steeds meer toeneemt. Enne.. Ik vind het New York van nu toch best representatief voor de gehele Verenigde Saten

Ok ok ik geef het toe ik had die vraag goed maar hij was ook best logisch, vond ik...
Oud 07-06-2003, 13:53
Winner
Winner is offline
Citaat:
flipvla schreef op 05-06-2003 @ 21:40:
ehm.. nou wil ik niet betweterig gaan doen ofzo.. maar dat boek ("biography of a small town") GAAT ook over New York!! Dat stond duidelijk in de beschrijving, het gaat over hoe nNew York in de loop der tijd uitgroeit tot een grote stad, waarin het materialisme steeds meer toeneemt. Enne.. Ik vind het New York van nu toch best representatief voor de gehele Verenigde Saten

Ok ok ik geef het toe ik had die vraag goed maar hij was ook best logisch, vond ik...
De uitgever zit in NY, muts.
Oud 08-06-2003, 22:11
JJJur
JJJur is offline
Ik heb die opgave even vluchtig doorgekeken... Ik had toch wel een 8+ dus vond het niet de moeite dat helemaal door te lezen...

Had het dus fout, maar dat lag in dit geval zeker aan mij, al moet ik zeggen dat ik dat boek nog wel heb gezien en overwogen... maar niet als het goede antwoord heb herkend, op de manier...
Advertentie

Regels voor berichten