Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2003, 20:46
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Ik heb pas geleden een ventilator gekocht voor op mijn kamer anders wordt het zo heet op mijn kamer en daar moet ik dan ook werken enzo. Maar elke keer als ik de ventilator aanzet begint het beeld van mijn monitor te trillen. De ventilator staat ongeveer 30 cm van het beeldscherm af. Maar is dat trillen normaal? en is het goed voor de monitor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2003, 21:02
Verwijderd
Een ventilator werkt met een elektromotor. Een elektromotor bestaat globaal uit twee delen: een krachtige permanente magneet met daaromheen een draaiend huis waarop een spoel gewikkeld is. Een spoel bestaat uit een zeer lange koperdraad. Als er door die draad stroom gaat lopen ontstaat er een (elektro)magnetisch veld. Onder invloed van het (permanente) magneetveld gaat dat huis met die spoel dan draaien.

Het elektromagnetische veld heeft natuurlijk ook straling, strooiveld geheten. Dat beïnvloedt jouw monitor. Of het schadelijk is weet ik niet, irritant is het wel.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 21:07
Verwijderd
Hetzelfde krijg je wanneer je niet goed afgeschermde speakers (die 3000W PMPO-dingen voornamelijk) naast je monitor zet.

Echt schadelijk is het geloof ik niet; je kunt er wel behoorlijk koppijn van krijgen
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 21:11
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
ooo als dat alles is ik zit ook weer niet de hele dag achter me pc hoofdpijn is niet zo erg heb zelf namelijk wel eens ooit last van migraine.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 21:42
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Op de lange duur kan het best wel schadelijk zijn voor je monitor, hij kan verkleuren en vervormen. Het best kan je je ventilator wat verder weg zetten, maar het strooiveld is vaak best groot, en zal je er altijd wel last van hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 22:16
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef op 29-05-2003 @ 22:42:
Op de lange duur kan het best wel schadelijk zijn voor je monitor, hij kan verkleuren en vervormen. Het best kan je je ventilator wat verder weg zetten, maar het strooiveld is vaak best groot, en zal je er altijd wel last van hebben.
het probleem si dat ik geen plaats heb om hem verder weg te zetten want aan de ene kant staat de monitor en aan de andere kant staat mijn stereo...maar ik heb de ventilator alleen in de zomer aanstaan als het echt heel warm is op mijn kamer (zoals vandaag) is het dan ook nog zo schadelijk?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 22:37
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef op 29-05-2003 @ 23:16:
het probleem si dat ik geen plaats heb om hem verder weg te zetten want aan de ene kant staat de monitor en aan de andere kant staat mijn stereo...maar ik heb de ventilator alleen in de zomer aanstaan als het echt heel warm is op mijn kamer (zoals vandaag) is het dan ook nog zo schadelijk?
Het is er niet goed voor, maar ik denk niet dat je er echt zichtbare schade aan overhoudt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 23:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Erg irritant ja. Bij mij heb ik bij mn CRT ook wel eens last van trillen, en waar dat door komt weet ik echt niet. Monitor staat vrij van alles. *shrug*

Gelukkig heb je dit probleem niet meer met TFT. Dus daar moet je in de toekomst maar eens naar kijken. Worden steeds goedkoper en beter.
Oud 30-05-2003, 10:57
Verwijderd
Je kunt er inderdaad niets aan doen behalve je ventilator een stuk verder weg zetten. Overigens weet ik niet of het op de lange termijn schadelijk is zoals Chaos zegt: het is erger als er een permanent magnetisch veld op staat dan wanneer er een elektromagnetisch veld op staat. Zoals je weet is het lichtnet wisselstroom, dus het veld wisselt constant van polariteit.

Als je een permantente magneet bij je scherm houdt worden alle elektronen in één richting uitgeboden (dan trekt je scherm krom in één richting) en bij een elektromagnetisch veld worden ze alleen verstoord omdat ze beurtelings worden aangetrokken en afgestoten. Dat legt dus minder stress op de fosforplaat van je monitor. Overigens is blijvende vervorming van je scherm door een magneet in vrijwel alle gevallen wel te verhelpen dus een paar keer flink te 'degaussen' als je monitor die optie heeft. Anders 'n paar keer aan en uitzetten.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 11:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Had ik ook een keer bij een nieuwe CRT monitor voor iemand, allemaal kleurvervormingen enzo. Ik degaussen, meteen helemaal weg. Ik schrok al enzo, natuurlijk lullig als je PC voor iemand hebt samengesteld en iets werkt niet en moet weer terug, maargoed in dit geval dus vals alarm.
Oud 04-06-2003, 13:43
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Gisteravond is mijn monitor ontploft met allemaal vonken enzo maaruhm zou dat misschien kunnen komen omdat die ventilator er stond enzo?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 13:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ontploft? haha

Nou lijkt me niet dat dat (alleen) door een ventilator komt. Misschien was 'ie wel stuk ofzo. *shrug*
Oud 04-06-2003, 15:05
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef op 04-06-2003 @ 14:43:
Gisteravond is mijn monitor ontploft met allemaal vonken enzo maaruhm zou dat misschien kunnen komen omdat die ventilator er stond enzo?
einig kans dat het iets met elkaar te maken heeft. ik zou haast eerder gaan denken dat die ventilator niet met die kleur verandereingen te maken had maar dat monitor gewoon dood aan het gaan was. ontploffen lijkt me trouwens wel sterk misschien dat er ergens kortsluiting was ontstaan of zow. water oid gemorst in je monitor :?

-de postbode-
Oud 04-06-2003, 15:23
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-06-2003 @ 14:44:
Ontploft? haha

Nou lijkt me niet dat dat (alleen) door een ventilator komt. Misschien was 'ie wel stuk ofzo. *shrug*
hij is echt ontploft hoor. ik was gewoon een website aan het bouwen enzo en in eens komen er vonken uit en een oranje flits enzo en toen deed mijn monitor het zo goed als niet meer. In elk geval hij krijgt geen stroom mee dus ik dnek dat er iets met de voeding van de monitor is dan. en ik weet zker dat het niet door kortsluiting kwam want de monitor zit op hetzelfde stopcontact als mijn stereo en pc en die werken nog wel goed. En alsie al stuk was dan was dat wel snel eigenlijk want dit is al de 2e monitor in 1 jaar bij de vorige monitor had ons ma de aan uitknop zover ingedrukt dat hij er niet meer uitkwam

@ de postbode:

Ik denk zelf eigenlikj wel dat het iets met elkaar te maken heeft dus zal ik mijn ventilator op een andere plaats gaan neerzetten als dat lukt. maar het had niks met kleuren te maken alleen een trillend beeldscherm. En zoals ik al tegen enlightenment zei dattie al dood aan het gaan was kan bijna niet maarja niets is onmogelijk. kortsluiting kan ook bijna niet ze reactie @ enlightenment. Voorzover ik weet heb ik nooit geen drinken op mijn monitor gegooid eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 16:46
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef op 04-06-2003 @ 16:23:
hij is echt ontploft hoor. ik was gewoon een website aan het bouwen enzo en in eens komen er vonken uit en een oranje flits enzo en toen deed mijn monitor het zo goed als niet meer. In elk geval hij krijgt geen stroom mee dus ik dnek dat er iets met de voeding van de monitor is dan. en ik weet zker dat het niet door kortsluiting kwam want de monitor zit op hetzelfde stopcontact als mijn stereo en pc en die werken nog wel goed. En alsie al stuk was dan was dat wel snel eigenlijk want dit is al de 2e monitor in 1 jaar bij de vorige monitor had ons ma de aan uitknop zover ingedrukt dat hij er niet meer uitkwam

@ de postbode:

Ik denk zelf eigenlikj wel dat het iets met elkaar te maken heeft dus zal ik mijn ventilator op een andere plaats gaan neerzetten als dat lukt. maar het had niks met kleuren te maken alleen een trillend beeldscherm. En zoals ik al tegen enlightenment zei dattie al dood aan het gaan was kan bijna niet maarja niets is onmogelijk. kortsluiting kan ook bijna niet ze reactie @ enlightenment. Voorzover ik weet heb ik nooit geen drinken op mijn monitor gegooid eigenlijk.
dat ie in het stopcontact zat zegt niet zoveel.. als er in het toestel wat kortgesloten werd gebeurt er met je computer niet echt veel.
ik denk toch echt dat die ventilator er niet mee te maken heeft gehad het enige wat dat ding doet is een electromagnetisch veld uitzenden daar heeft je beeldscherm last van maar hij gaat er niet stuk van voor zo ver ik weet.

-de postbode-
Oud 04-06-2003, 17:26
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
de postbode schreef op 04-06-2003 @ 17:46:
dat ie in het stopcontact zat zegt niet zoveel.. als er in het toestel wat kortgesloten werd gebeurt er met je computer niet echt veel.
ik denk toch echt dat die ventilator er niet mee te maken heeft gehad het enige wat dat ding doet is een electromagnetisch veld uitzenden daar heeft je beeldscherm last van maar hij gaat er niet stuk van voor zo ver ik weet.

-de postbode-
ik zou het anders ook niet weten eigenlijk..maarja dat zal ik denk ik ook niet te weten komen maarja dinsdag komen ze een nieuwe monitor brengen
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 20:46
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Het trillen zoals jij dat noemt is inderdaad door het magnetische strooiveld dat de ventilator geeft zodra hij draait.
Alle niet afgeschermde apparaten die d.m.v. magnetisme werken zullen deze klachten geven.
Het is in dit geval erg irritant en ook vreselijk vermoeiend om mee te werken.
Het kan schadelijk voor de monitor (CRT) zijn omdat er kleurvlekken in het scherm kunnen komen. Bij een slechte monitor die geen goede degauss (demagnetisering) heeft zijn die vlekken alleen nog te verwijderen met een demagnetiseringsspoel zoals die in de meeste TV werkplaatsen te vinden zullen zijn.
Ik zou proberen de ventilator toch een andere plek te geven
Reageren

Regels voor berichten