Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2003, 22:56
Vlooienband
Vlooienband is offline
Van de koele meren des doods, van Fredrik van Eeden heeft gewonnen.

Aantal bladzijden: 264 of, geheel afhankelijk van de druk: 315 stuks. Hoelang doet de gemiddelde lezer hierover?

Zo, laten wij allen rond de gele tafel gaan zitten en bespreken of van Eeden wel of juist niet goed kan schrijven.
Het boek is bij de bruna te koop voor vier euro vijftig.
Oud 31-05-2003, 13:24
sublime
sublime is offline
heb al 1 hoofdstuk gelezen

en hoe lang we erover gaan doen? ik ben nu nog in andere (bieb)boeken bezig, dus die moeten eerst nog uit.... > is 1 juli haalbaar? en anders half juli?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 19:07
Vlooienband
Vlooienband is offline
15 bladzijden per dag? 18 dagen of gewoon een maand aanhouden?
1 juli lijkt me wel wat.
Oud 31-05-2003, 21:38
Verwijderd
Ik heb er wel zin in.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 21:53
sublime
sublime is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 31-05-2003 @ 22:38:
Ik heb er wel zin in.

ik ook

en 1 juli is
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 19:21
Verwijderd
morgen ga ik naar de bieb
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 20:55
Anne
Anne is offline
Oke. Ik moet hier weer wat vaker komen. Ik ga morgen naar de bruna, want dan moet ik toch 2 uur in de trein zitten.
Oud 05-06-2003, 08:59
Ieke
Ieke is offline
1 Juli is wel haalbaar voor de meesten denk ik. Helaas zullen jullie me vanaf 4 juli met het bespreken missen.
Maar goed ik ga opzoek naar het boek
Oud 05-06-2003, 14:20
Anne
Anne is offline
Haaa, ik heb het boek. Kon kiezen tussen 12,50 euro of 4,50 euro. Neem aan dat in allebei hetzelfde verhaal staat.
Oud 05-06-2003, 16:46
sublime
sublime is offline
Citaat:
Anneee schreef op 05-06-2003 @ 15:20:
Haaa, ik heb het boek. Kon kiezen tussen 12,50 euro of 4,50 euro. Neem aan dat in allebei hetzelfde verhaal staat.
jij bent verstandig; ik niet. ik moet namelijk in zo'n geval van iets dat sterker is dan ikzelf de dure (en vaak mooiere) versie kopen...

dus toen was al mn geld voor deze maand weer op (ik had nog 13 euro )

Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:45
Sustulum
Sustulum is offline
Ik heb het ff geleend uit de schoolbieb, kost me geen centen Ik zal proberen om het boek voor de 1ste uit te hebben. Het zal moeilijk worden, ben nog een ander boek aan het lezen en Harry Potter V komt snel uit!
Oud 16-06-2003, 20:45
Ieke
Ieke is offline
Het kan ook wel verplaatst worden, maar het nadeel daarvan is is dat het dan pas in september kan. En dat is wel erg lang.
Oud 16-06-2003, 22:50
Verwijderd
Ik heb hem ook gekocht bij de Slegte voor twee vijftig. Een vreselijk ranzige Salamanderpockett geval, maar je moet wat. Ik weet niet of ik hem voor de eerste nog lees, aangezien ik ook wat Beckett en Kafka gevonden heb. Maar zo erg is het niet, ik had hem anderhalf jaar terug al eens gelezen en heb er vast nog wel ergens aantekeningen of samenvattingen van die alles terugbrengen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 15:26
Anne
Anne is offline
Ik heb 2 juli een mondeling tentamen moderne letterkunde. Ik moet daarvoor nog een klein stukje De Avonden lezen, Bordewijk en een paar gedichten van Nijhoff, Perk, Van Ostaijen en Van Bastelaere. Kortom: ik weet niet of ik 1 juli red.
Oud 24-06-2003, 15:09
sublime
sublime is offline
voor de mensen die het interesseert:

Citaat:
zondag 29 juni
23.05 Van de koele meren des doods
[Ned. 1]

[NL 1982] drama van Nouchka van Brakel met Renée Soutendijk

Een mooi jong meisje van goede huize raakt door haar seksuele en religieuze frustraties in de war en ontsnapt als morfinehoertje in Parijs op het nippertje aan de dood.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 07:41
Ieke
Ieke is offline
De datum aangepast, het loopt el erg dicht op de vakantie en een aantal mensen heeft het nog niet uit.
Oud 29-06-2003, 11:30
Verwijderd

Niet dat ik hem ga lezen, maar toch.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 12:14
Anne
Anne is offline
Hmm... 15 augustus ben ik op vakantie. Maar ik lees jullie bespreking dan wel als ik weer terug ben.
Oud 29-06-2003, 22:12
Vlooienband
Vlooienband is offline
HIJ IS NU OP NED1!!!
Oud 02-07-2003, 16:29
Optima
Optima is offline
HEB M AL GELEZEN EN GEANALYSEERD

( oeps caps)

als jullie informatie willen van een student Nederlands: bij deze nodig ik mezelf uit
Oud 02-07-2003, 20:32
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Optima schreef op 02-07-2003 @ 17:29:
HEB M AL GELEZEN EN GEANALYSEERD

( oeps caps)

als jullie informatie willen van een student Nederlands: bij deze nodig ik mezelf uit
Dan doe je toch mee aan de boekbespreking?
Oud 03-07-2003, 19:25
Vlooienband
Vlooienband is offline
Grutjes. Ik moet in alle eerlijkhied bekennen dat ik, na een grondige analyse van de film, oprecht een negatief luidend besluit heb genomen over 'Van koele meren des doods'.
Samenvattend: wat een klotefilm.
Ik mag hopen dat iedereen die op dit boek heeft gestemd, ook daadwerkelijk meedoet. :/
Oud 03-07-2003, 21:38
Verwijderd
Ik heb zowel het boek gelezen als de film gezien (vorig jaar moest ik een presentatie van 40 minuten over Meneer van Eeden geven)..

Ik vind wel dat er een groot verschil zit tussen boek en film. Scimmia, heb je alleen de film gezien of ook het boek gelezen?
De film blijft automatisch een stuk meer op de oppervlakte en slaat delen over uiteraard. Het boek heeft toch wel een indruk achter gelaten, de film een stuk minder..
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 21:54
Vlooienband
Vlooienband is offline
Alleen de film gezien. Ik ben wel van plan om het boek te lezen voor de boekbespreking, al is het maar om het feit dat ik wil meedoen aan de bespreking..
Oud 03-07-2003, 21:58
Verwijderd
Ah okee..

Nee, de film vond ik ook niet geweldig, wel redelijk.. klote nu ook weer niet.

Nja, gezien ik hem toch heb gelezen ga ik wel meedoen aan de boekbespreking, lijkt me leuk een keer te proberen

(soms 'ontdek' je ineens een subforum.. )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2003, 21:59
Verwijderd
Ik heb de film niet gezien, maar het boek wel gelezen in het kader van één of andere collegereeeks die verder best ok was. Maar dit boek was gewoon echt verschrikkelijk kut. Als het dan toch overtrokken sentimentalisme moet zijn, geef mij dan naar Rhijnvis Feith met zijn Julia. Die had tenminste nog een ruige naam.

LUH-3417 - P.S. ik ben volgens mij rond de 23ste pas terug van vakantie en ik hoop dat een heel erg mooi topic te vinden waarin staat dat ik dit boek wél moet vinden en het grote waarom.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 22:18
Vlooienband
Vlooienband is offline
Ik moet dit boek trouwens nog steeds halen. Morgen ga ik naar de bieb.
Oud 05-07-2003, 16:48
Supahboi
Supahboi is offline
Ik blijf 't een kut boek vinden...
maar ja
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 18:45
Verwijderd
Maar jongen, dat is niet erg! Het is namelijk ook een kutboek.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 22:49
sublime
sublime is offline
Citaat:
Supahboi schreef op 05-07-2003 @ 17:48:
Ik blijf 't een kut boek vinden...
maar ja
wie niet??

nou ja alhoewel, het heeft wel wat, het is alleen te zeurderig geschreven, maar daar kom ik 15/08 aanstaande wel op terug

> als je nog aan het lezen bent, sterkte nog moet me er ook nog doorheen worstelen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 21:08
Gewoon ik.
Gewoon ik. is offline
Ongeveer op de helft.
Tot nu toe vind ik het indrukwekkend en gaandeweg steeds beter worden.
Oud 11-07-2003, 22:26
Verwijderd
Wow... vertel eens waarom?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 15:57
Gewoon ik.
Gewoon ik. is offline
Tja, het is meer een gevoelskwestie... Dit boek is intens, zo ervaar ik het tenminste.
Ik las niet eerder een boek uit 'die wereld van toen'. Noem me een cultuurbarbaar...
Het taalgebuik vind ik verfrissend en vooral raak, de gevoelens (die in boek centraal staan) spatten van het papier. Ergens vind ik het fijn een boek te lezen waar het sentimentalisme vanaf druipt, maar ik kan ook goed begrijpen dat je Rhijnvis Feith dan om die reden beter vind.
Bedenk me nu net dat ik Piet Paaltjens ook wel geinig vind, die zit toch ook in deze hoek, of vergis ik me nu heel lelijk?

Maar nog ff over de koele meren. Ik kan haar, Hedwig, zo ontzettend niet begrijpen dat ze me fascineert.

Lodewijk van Deyssel: "het was of een beurtelings kil en lauw monster naar iets intiems van mij griste, - het was mij precies, ja waarlijk - alsof ik met een grote aap naar bed was gegaan."

Daar kan ik me enigszins in vinden.

(Weet niet of iedereen dat achter op zn boek heeft staan...)
Oud 13-07-2003, 22:32
Verwijderd
Ja, dat stond bij mij achterop en dat is wel een goede uitspraak.

Ik denk dat dat dit een boek is dat je of geweldig vind of dat je niets vind. Niet echt iets er tussen in. Als je houdt van zulk overtrokken sentimenteel taalgebruik, dan kan je daar 314 bladzijden van smullen. Als je het een hoop geneuzel om niets vindt, wat moet verbergen dat er een verhaal van niets in zit, dan zijn die 314 zelfde bladzijden een marteling. Bij mij was het een probleem dat ik Hedwig al na enkele bladzijden verschrikkelijk zat was en dat ik Van Eeden zelf ook al snel een lul vond.

Feith vond ik ok, waarschijnlijk omdat zijn Julia minder dik was (bij dit soort boeken weegt dat wel mee... hoe veel kan je hebben? ) en omdat dat makkelijker te ironiseren was. Piet Paaltjens is geweldig, omdat de ironie daar vanaf druipt en omdat niemand kan volhouden dat dat nog serieus bedoelt wordt. Het probleem is dat De Koele Meren Des Doods wel serieus bedoelt zijn en dat Van Eeden nooit een glimlach op zijn gezicht laat zien, terwijl het toch zo moeilijk is om je voor te stellen dat deze woorden zonder tong in zijn wang neergeschreven heeft. Zo aanstellerig klinkt het allemaal. En ook zo vreselijk fout om nog, zoals de romantiek voorschrijft, aan te nemen dat mensen van hoge stand een fijne en lichtgevoelige natuur hebben. Al dat gezever om dat zeikerige rotwijf. Bah, nu word ik weer boos op haar.

Maar goed. Van Eeden was psycholoog geloof ik, dus het is wel logisch dat hij eindeloos doordrendelt over de psyche van Hedwig. Wie het lekker vindt, neme het mee, ik blief het niet.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 11:57
Optima
Optima is offline
ik vind de verhandeling en psychologische benadering van ruhmke veel interessanter dan het boek zelf

maar zijn verhandeling is verkeerd omdat het het autonomiteit principe van het boek ondermijnt
Oud 30-07-2003, 15:48
Vlooienband
Vlooienband is offline
Ik heb het boek geleend bij de bieb.

Vol spanning begon ik te lezen.
Inmiddels bladzijde 25. Wat is er mis met de schrijver? Ik kan er gewoonweg niet inkomen, het kan me niet boeien, 't is gewoon klote om te lezen. Dit wil ik niet eens uitlezen.
Excuus.
Oud 15-08-2003, 15:18
Verwijderd
Nou ja, het is nu dus 15 Augustus..

er staan al wel wat meningen die eigenlijk best wel negatief zijn.. Zo erg vond ik het zelf allemaal niet, ik vond het ook niet zeurderig geschreven maar die manier kan je denk ik meeslepen of niet. Ik ben zelf ook wel geboeid door de psyche van de mens en daardoor vond ik het misschien ook interessanter dan anderen.. Ik kon me met bepaalde dingen wel identificeren en haar daardoor begrijpen.

Waaruit blijkt trouwens dat van Eeden bedoelde dat mensen van hoge stand een fijne en lichtgevoelige natuur hebben? Hedwig is toch gewoon ronduit naïef omdat ze teveel beschermd is tegen de harde wereld en loopt daar keihard tegenop, terwijl een aantal karakters uit lagere standen wel geconfronteerd zijn met harde waarheden en daardoor steviger en minder naïef in hun schoenen staan? Zo heb ik het in ieder geval opgevat...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 00:59
Vlooienband
Vlooienband is offline
sjah, de bespreking.
goed.

ik vond het boek een echt stom boek. ik bedoel, serieus! What the fuck was that guy thinking toen hij dat boek schreef?
'oi, lat ik een boek schrijven en zo half de wereld op stang jagen'? Nah, zo schrijf je niet.
de preutsheid van dat mens, die vrouw, haar heel naief neerzetten en gevoelig, juch!
beetje het idee van...voed iemand overbeschermd op, geef d'r geld en geen liefde en tadaa! We have a new naive person to send off to the big, mean outside, where all the big meanies haar eens flink zullen verkrachten, beroven en in een gesticht laten eindigen.
Tuurlijk.
onrealistisch. stom.

mensen van hoge stand hebben een fijne, lichtgevoelige natuur omdat ze overbeschermd zijn. Door hun veilige cocon van geveinsde liefde, geld en geveinsde vrijheid leren ze de ware schoonheid van alles te zien. Dat maakt hen fijn, teder/'het woord waar ik nu naar zoek' en makt er echte breekbare, preutse besjes van. bullshit! Eeden is niet goed in de kop, hear hear!

en nu ga ik slapen
Oud 21-08-2003, 13:50
Verwijderd
Mjah ik heb het boek ook een keer tot bladzijde 30 gelezen, en ik vond het dus ook oersaai. Viel bijna in slaap.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 14:31
Vlooienband
Vlooienband is offline
van mij mag 'ie daarom niet meer zo belangrijk zijn.
Reageren

Regels voor berichten