![]() |
|
Onlangs is het spel Planetside uit het beta stadium opgeklommen naar de full release versie. Ik heb enkele weken mogen genieten van de open beta en ik moet zeggen: GEWELDIG.
Voor diegene die niet weten wat Planetside is: Planetside Planetside is een MMOFPS gemixed met enkele RPG elementen. De speler doet ervaring op en eenmaal genoeg ervaring krijgt de speler een level up waarbij een Certification, of voor kort CERT, point te verdienen valt. Met CERT point kan men skills kopen in het besturen van vliegtuigen, specialisatie in wapens of het dragen van bepaalde armor types. Natuurlijk kost niet alles 1 punt en zal je moeten gaan sparen voor de felbegeerde Reaver Cert (een Reaver is een snelle aanvalsjager die erg lijkt op de ORCA uit de bekende C&C RTS games). Probleem is echter met Planetside dat er voor deze online service betaald moet worden. Het spel wordt dus gehuurd. Hier is een creditcard voor nodig. Men is bezig om een prepaid systeem in te voeren zodat er online speeltijd gekocht moet worden. Persoonlijk ben ik nogal huiverig voor het 'Buy the game, keep on paying' principe, vooral na het bericht dat EA stopt met het aanbieden van Earth & Beyond op zijn betaal servers. En hoe kan je je spel anders spelen? Een uitkomst bied waarschijnlijk hetzelfde als bij de Ultima Online servers die gratis zijn, maar daarbij krijg je weinig support en ben je minder zeker dat je karakter ook daadwerkelijk wordt opgeslagen. Maar goed, check de site en vorm je eigen mening. Ik kan je uit ervaring zeggen dat het spel retegaaf is.
__________________
Ik rule, jij niet
|
Advertentie | |
|
![]() |
|
Het spel is online only. Er zijn wel enkele singleplay missies maar die zijn vooral tutorial.
De beta was een tijdlang gesloten, maar is 2 maanden geleden plots open gegaan. Dit leidde tot een run naar fileplanet, aangezien dat de enige service was die het spel aanbood (en ik heb een vinketering hekel aan fileplanet). Bij Fileplanet heb ik 5 uur(!) in de wacht gestaan en heb ik 1,3GB(!) moeten downloaden. Daarna moest het spel eerst updaten (700 mb!!!) waarna ik eindleijk online kon gaan. Algoed, de gameplay en teamwork. Zoals al eerder gezegd werk je met een CERT systeem waarbij je dus moet gaan plannen wat je wilt worden. Voor spelers die bekend zijn met Tribes gaat het switchen als vanouds. Bij vehicle stations kan men voertuigen opvragen, bij terminals van weapon loadout veranderen en in de medical bay weer gezond worden. Al snel merk je dat je squads kan gaan vormen, ben je leader en je gaat level up kan je command CERTS verdienen, waarmee je cybernetisch aanpassingen krijgt. Werken in een Squad is overigens zeer verstandig, omdat XP (experience points) gedeeld worden met de rest. Kill jij een zware tegenstander die standaard 120 XP waard is, dan krijgt de rest ook 120XP. Squads zijn dus een snelle manier om sterker te worden en om felbegeerde CERT points binnen te halen. Teamwork werkt heel goed, ik was verbaasd over de goede coördinatie in de squads. Je begint standaard in de Sanctuary van je partij (neutraal, vijand kan er niet komen en wapens werken niet). Via warpgates of een transport kan je naar een van de vele continenten waar voor de macht gestreden wordt. Op www.planetside.com zie je op de mainpage een dynamic map die de strijd weergeeft. Goed, teamplay dus. Veelal is er dus een commander en een piloot die overweg kan met Galaxy Class Troup Transport vliegtuigen. De Transport kan 6 Infanterie en twee MAX suits (MAX suits zijn power armored infanterie) meenemen, twee van de infanteristen zijn tevens boordschutters. Een groep van totaal 9 personen kunnen in een transport. Meestal zijn er dan twee piloten die als escorte meegaan in de vorm van Reaver pilots (Reavers zijn een klasse hoger dan de Mosquito scout. De Mosquito komt geleverd met een boordkanon, terwijl de Reaver ook nog is uitgerust met raketten). Om een warp gate heen zit een schild waarbinnen niemand kan schieten. Meestal is het hier waar men als groep beslist welk doelwit wordt aangevallen. Elke map heeft een stuk of 15 basissen die veroverd dienen te worden door jouw partij. Het sterktste staaltje van teamplay heb ik mogen aanschouwen hoe de commander precies boven de control center van een basis een waypoint maakte, de galaxy transport er hoog boven (circa 400 meter, wat door de mist de transport onzichtbaar maakt vanaf de grond) hing en vandaaruit 6 infanteristen dropten en twee MAX suits. Binnen een mum van tijd was dankzij het goede overleg via teamchat (Roger Wilco werkt prima met dit spel, maar ik beveel teamspeak aan) de basis geneutraliseerd en veroverd. Veroveringen leverden voor de finale update (voordat het spel daadwerkelijk zou uitkomen) al gauw 3500XP wat een snelle level up garandeerde. Helaas hangt het nu af van de tijd dat je aanwezig was, of je meegestreden hebt in de verovering en hoevaak je een respawn nodig had bij het veroveren. Het overnemen van een basis vereist iemand die training heeft gehad in Hacking. Iedereen kan met een hacking tool overweg maar hele basissen of simpele terminals kan daarmee niet. Belangrijk bij het veroveren vormen kleine outposts rond de grote basissen. Hierin kan ook gerespawned worden en het spreekt voor zich dat wanneer een goed beschermde basis bestormd moet worden, dat er een punt moet zijn vanwaaruit de aanval ingezet kan worden. Terwijl de basis veroverd wordt gaan meestal de escorte jagers achter deze outposts aan, gezien deze bijna niet beschermd worden. Iemand uitgerust met een hacking tool zonder training kan een outpost overnemen. Je krijgt alleen voor deze capture geen XP. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om niet in squads te gaan werken, maar dit werkt alleen maar in je nadeel. Je loopt al snel veel XP mis, maar ook mis je de bescherming die je Squadsmates kunnen bieden. Nog een weetje over het spel. Alles wat je doet in een basis, van spawnen tot equipment kopen kost energie. Elke basis heeft een powerreactor die vernietigd kan worden. En elke reactor heeft grondstoffen nodig. Met een AMP truck kan deze energie uit het schild van een Warpgate gehaald worden. Deze trucks hebben dus bescherming nodig en kunnen makkelijk ten prooi vallen van een enkele vijandelijke Reaver. Ook een beetje RTS dus in het spel. Aan het eind van de Beta (afgelopen 20 mei) was ik een Medium armored Reaver Pilot met hacking training (twee CERT points verwijderd van advanced hacking). Dat betekend dat ik dus kon omgaan met de Reaver jagers en basissen kon hacken en overnemen. Het spel is uiteindelijk een mix tussen FPS en RPG, die veel weg heeft van een zeer uitgebreide Capture The Flag modus. Het uitschakelen en/of veroveren van basissen is eigenlijk zoals C&C mode had moeten zijn in C&C Renegade en het gevoel dat de ene dag een heel continent bij jouw leger hoort, en de dag erop alles in handen is van de tegenstander is geweldig. Helaas is het zo dat wanneer je uitlogd, je weer terecht komt bij de dichtsbijzijnde vriendelijke basis de laatste keer dat je gespeeld had. Als deze dus in handen is van de vijand, kan je weleens een probleem hebben. Is de tegenstander echter niet thuis (en bevind deze zich geheel bij een gevecht aan de andere kant van het continent) dan kan je als getrainde hacker snel basissen overnemen. Hacken duurt een kwartier voordat de hack gewerkt heeft, hack je een vehicle station dan kan je snel van verlate basis naar basis vliegen om alles over te nemen ^_^. Massa's XP en heel naar voor een tegenstander. Als ik het spel zie liggen in de Nederlandse winkel, dan schaf ik het zeker aan, hoewel ik nog geen credit card heb. Het zal niet lang duren voordat 3rd party servers zullen verschijnen dus dan waag ik het daar maar op. En anders ben ik bereid elke maand wel wat geld weg te leggen om dit fantastische spel te gaan spelen.
__________________
Ik rule, jij niet
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
K heb het zelf nog nooit gedaan met betalen.. maar er zit opzich wel gedachtes achter. je moet gewoon wat over hebben voor goede gameplay ofzo. |
![]() |
|
Blizz, ik denk dat je zelf ook wel snapt hoe makkelijk je het CD-key probleem bij Counterstrike kunt omzeilen.
Ik heb zelf Planetside NOG niet in huis. Ik heb lang zitten twijfelen of ik na de Beta wel door wilde gaan. Vandaag heb ik het spel besteld.
__________________
Ik rule, jij niet
|
![]() |
|
Dan verwachten we dus een echte review, alhoewel je openingspost en de tweede post van je in dit topic daar al aardig op leken.
met uiteraard ook de hoeveelhied mensen op de servers.. ![]() dat zullen er in de eerste maand wel iets meer zijn, omdat het dan nog gratis is..
__________________
Hatsjoe!
|
![]() |
|
De beta test heb ik tot het einde uitgezeten, dus qua inhoud zal het spel niet veranderd zijn.
Let wel, als je eenmaal voor een server kiest, is het verstandig dat je alleen daar nog speelt. Opgeslagen karakters verhuizen niet mee van server naar server. Erg naar was het moment dat nieuwe servers getest werden bij de beta. 7 Nieuwe servers kwamen online en die moesten ieder 2 uur ingespeeld worden. Een dag lang was het dus onmogelijk om verder te gaan met mijn normale karakter.
__________________
Ik rule, jij niet
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
zie ultima online, everquest, asheron's call, dark age of camelot enz. , allemaal games waarvoor je moet betalen en ondanks dat zeer groot zijn geworden. verder vind ik 10-15 euro per maand wel redelijk als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. speel zelf dark age of camelot, kost me ook 10 euro per maand maar tis wel erg leuk en het geeft heel andere spelervaring omdat je met zoveel man tegelijk speelt. maar om maar ff ontopic te blijven, planetside is dus een online shooter met levels? mm, niks voor mij, heb het niet zo op shooters, ben meer iemand van de zwaardjes en de draakjes enzo ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|