Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2003, 23:21
CrazY G
CrazY G is offline
wtf ik wist niet dat die dingen zo goedkoop waren geworden

ik zag deze
LiteOn LTR - 52246S (Retail)
Toegangstijd: 80 ms
Lezen CD: 52 x (7800 KB/s)
Schrijven CD-R: 52 x (7800 KB/s)
Schrijven CD-RW: 24 x (3600 KB/s
voor 55euro

ik zit al jaren met mij ouwe 8x4x32 cdrw omdat ik nooit geld wilde uitgeven aan een nieuwe, maar nu wordt de verleiding wel erg groot
Is deze goed en kan je ook echt met 52 en 24 speed writen zonder addertjes onder het gras?

thnx
lator
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2003, 23:39
unpopular
unpopular is offline
het is natuurlijk een maximale snelheid die 52x het is niet altijd dat je het kunt halen of zal halen.
Mijn 48x haalt ook niet altijd 48x soms zelfs maar 32x ofzo.
maar goed zeker que burnproof is het al makkelijker een 55euro uittegeven.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 01:13
Verwijderd
Citaat:
CrazY G schreef op 03-06-2003 @ 00:21:
Is deze goed en kan je ook echt met 52 en 24 speed writen zonder addertjes onder het gras?

thnx
lator
Dat kan. Mits de omstandigheden dat toelaten, denk aan factoren als media en HD-belasting.

Als je 't zaakje netjes configureert, niet je schijven gaat defragmenteren tijdens 't branden en zorgt voor fatsoenlijke CD-R's zul je inderdaad die snelheden halen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 09:33
Verwijderd
Lite-On maakt hele redelijke branders. Heb zelf een 48x-versie en die bevalt goed.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 09:41
Verwijderd
Technisch kan het apparaat het aan...maar daar is dan ook alles mee gezegd. Als jij ondertussen andere dingen wilt doen is er geen manier waarop je op 32+ speed kunt branden, of je moet een 10k RPM SCSI schijf hebben of de buffer belachelijk hoog zetten. In vrijwel alle andere gevallen treedt BurnProof in werking zodat je alsnog vertraging oploopt en de gemiddelde schrijfsnelheid weer daalt.

Met een moderne 7200 RPM schijf en voldoende geheugen moet je in principe op 48-52x kunnen branden. Ik doe het zelf echter bijna nooit omdat het niet zoveel winst oplevert (lead-in en lead-out worden namelijk niet sneller geschreven). Ik fik ze altijd op 24x zodat ik ondertussen ook nog alle andere dingen kan doen die ik wil.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 09:46
Bartje
Bartje is offline
Die je beschrijft die versie heb ik hier in mijn pc zitten.
en hij haalt gewoon 52x bij mij mits je er goeie cd`s in doet uiteraard
Oud 03-06-2003, 11:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die brander is super yep.

Supergoedkoop en supergoed.

Kopen dus!

Wel raad ik je aan niet sneller dan 40-speed te schrijven, aangezien de media nog niet echt goed voor 48 en 52-speed is, zal wel komen binnenkort. Ook CD-RW schijfjes voor 24-speed heb ik nog niet gezien, maar zal ook wel komen. Vooral die verhoging van CD-RW schrijfsnelheid vind ik interessant, verschil tussen 40 en 52 speed is toch niet zo groot.

Maar het is gewoon een goede brander, met goede technieken en ook de mogelijkheid om RAW te branden, en dus kopiëerbeveiligingen te omzeilen, mocht je dat interessant vinden.

Have fun.
Oud 03-06-2003, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-06-2003 @ 12:02:
Die brander is super yep.

Supergoedkoop en supergoed.

Kopen dus!

Wel raad ik je aan niet sneller dan 40-speed te schrijven, aangezien de media nog niet echt goed voor 48 en 52-speed is, zal wel komen binnenkort. Ook CD-RW schijfjes voor 24-speed heb ik nog niet gezien, maar zal ook wel komen. Vooral die verhoging van CD-RW schrijfsnelheid vind ik interessant, verschil tussen 40 en 52 speed is toch niet zo groot.

Maar het is gewoon een goede brander, met goede technieken en ook de mogelijkheid om RAW te branden, en dus kopiëerbeveiligingen te omzeilen, mocht je dat interessant vinden.

Have fun.
Taiyo Yuden silver/48x 100-pack spindel ?70,40 inclusief de verzendkosten. Deze kun je prima op 48x branden, en ik weet bijna wel zeker dat 52x ook goed mogelijk is.

Overigens zweer ik met branders nog steeds bij Plextor. Maar goed, daar betaal je ook goed voor vergeleken met die Lite-On.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 13:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Platinum 100-stuks 48-speed €30

Die primediscs die ik had (met zelfde dye als dure Kodaks), waren 40-speed certified, maar mijn brander herkende ze als 48-speed schijfjes, dat zegt ook wel wat over de kwaliteit denk ik. Hetzelde zal wel bij die Taiyo Yudens het geval zijn.

Plextor is wel goed merk, maar veels te duur. Kun je twee (of meer?) Lite-On's voor kopen. Bovendien kan plextor minder kopiëerbeveiligingen omzeilen dan Lite-On.
Oud 03-06-2003, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-06-2003 @ 14:02:
Platinum 100-stuks 48-speed ?30

Die primediscs die ik had (met zelfde dye als dure Kodaks), waren 40-speed certified, maar mijn brander herkende ze als 48-speed schijfjes, dat zegt ook wel wat over de kwaliteit denk ik. Hetzelde zal wel bij die Taiyo Yudens het geval zijn.

Plextor is wel goed merk, maar veels te duur. Kun je twee (of meer?) Lite-On's voor kopen. Bovendien kan plextor minder kopiëerbeveiligingen omzeilen dan Lite-On.
Kodak gebruikt een Formazan-dye (hybride cyanine/phthalocyanine), die Kodak zelf developped heeft.

Lijkt me vreemd dat Kodak hun eigen dure uitvinding gaat uitlenen aan 3rd party's? -- En dan ook nog eens 3rd parties die hun CD's wel hèèl erg goedkoop verkopen?

Er wordt redelijk wat gesjoemeld met CD-R's, bijvoorbeeld door Philips, welk verhaal van Mitsui/Taiyo Yuden/Ritek bekend is. Gooi hier anders eens een ATIP-screenshot neer van die CD-R's.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 13:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 03-06-2003 @ 14:11:
Er wordt redelijk wat gesjoemeld met CD-R's, bijvoorbeeld door Philips, welk verhaal van Mitsui/Taiyo Yuden/Ritek bekend is. Gooi hier anders eens een ATIP-screenshot neer van die CD-R's.
Die lettertjes die in de binnenste ring van de CD staan?
Oud 03-06-2003, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-06-2003 @ 14:15:
Die lettertjes die in de binnenste ring van de CD staan?
Ehm nee, de ATIP staat op de CD-R zèlf. Kun je met degelijke software naar boven halen, toen ik me daar in ging verdiepen deed ik dat met Feurio.

Buitendat; al zou de dye inderdaad hetzelfde zijn, dan kan-ie nog wel een stuk dunner zijn dan die van Kodak of Mitsui. Reflectieve laag en groefstructuur van de blanke CD-R hebben ook invloed op fouten/levensduur

Edit: Mocht je Feurio gaan willen gebruiken voor o.a. branden, ga 'm dan niet cracken/patchen. Dat programma is akelig goed beveiligd tegen dat soort fratsen
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 13:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik geloof wel dat ie minder goed is dan de dure Kodaks hoor. Kwaliteit ligt aan meer dingen dan de dye. Maar iig was dat een goede kwaliteit voor een zeer lage prijs. Helaas kan FCC er niet meer aan komen.

Ik wil wel die code uitlezen hoor, doe ik later wel een keer.
Oud 03-06-2003, 16:02
CrazY G
CrazY G is offline
wow bedankt voor de info mensen
maar weet iemand ook of je goed ps2 spellen kan branden met lite-on op hogere snelheden bijv 40+ speed??

ik heb altijd gehoord dat sony goed was.
wat vinden jullie van deze
ter vergelijking de lite on eronder.

Sony CRX220E1-10

Prijs:
EUR 69,00
Excl. BTW: EUR 57,98

Interface: ATAPI
Toebehoren: Ultra DMA/33
Cache (KB): 2048
Snelheid: Toegangstijd: 100 ms
Schrijven CD-RW: 24 x (3600 KB/s)

Leest: CD-R, CD-I, CD-RW, CD-ROM, Multisession, CD-XA, Audio CD, Video CD, CD-Extra

Schrijft: Disc-at-Once, Track-at-Once, Multisession, Packet Writing

Toetsen/knoppen: Eject, Nooduitworp, Volume

Controle: LED

CD-invoer: Tray

Hoofdtelefoonaansluiting: Ja

Verpakking: Bulk

----------------------------------------------------------------------

LiteOn LTR - 52246S
Prijs:
EUR 55,00
Excl. BTW: EUR 46,22

Interface: ATAPI
Toebehoren: Met Smart-Burn technologie.
Cache (KB): 2048

Snelheid: Toegangstijd: 80 ms
Schrijven CD-RW: 24 x (3600 KB/s)

Audio-extractie: Ja

Leest: CD-R, CD-RW, CD-ROM, Multisession, Mixed Mode, CD-XA, Audio CD, Video CD, CD Text

Schrijft: Disc-at-Once, Track-at-Once, Multisession, Mixed Mode, Packet Writing

Toetsen/knoppen: Play/Stop, Eject, Nooduitworp, Volume

Controle: LED

CD-invoer: Tray

Hoofdtelefoonaansluiting: Ja

Verpakking: Retail

En nog een vraagje, beetje offtopic, maar kan je met een dvd brander ook cdr en cdrw branden?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 16:06
CrazY G
CrazY G is offline
ik heb athlon thunderbird 1.1
en 512mb
7200rpm hd, merk weet ik niet
dus dat moet toch lukken op full speed writen mits ik niks anders doe.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 16:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja 40-speed branden moet prima lukken, je hebt genoeg geheugen.

Tja ik zou voor die LiteOn gaan, mixed mode kan die sony niet. Nouja kweenie of je dat gaat gebruiken. Maar veel interessanter is of die Sony wel de gangbare kopiëertechnieken kan omzeilen, er staat er niet bij of ze RAW mode kunnen schrijven.

Met DVD kun je ook CD-R en CD-RW schrijven ja, maar wel op mindere snelheid (16-speed ofzo).
Oud 04-06-2003, 00:34
Verwijderd
Citaat:
CrazY G schreef op 03-06-2003 @ 17:02:
En nog een vraagje, beetje offtopic, maar kan je met een dvd brander ook cdr en cdrw branden?
Ja. Neem dan, als je voor een DVD-brander gaat (niet geheel onverstandig doch flink duurder) eentje die +RW èn -RW kan branden. Zo zit je straks niet met een incompatible DVD-brander

Van die 2 CD-R branders zou ik voor de Lite-On gaan, als ik tussen die 2 moest kiezen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 14:17
M@rco
M@rco is offline
Ik heb 'm ook... doet het prima!

Als je een CD-R hebt die 52x speed aankan dan doet 'ie dat bij mij ook... nou ja, dat zegt 'ie tenminste, lijkt me sterk dat 'ie dat ook écht haalt, met die 5400rpm schijf die in deze comp zit
Oud 04-06-2003, 17:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Aantal RPM (toeren) van een hardeschijf heeft niets of weinig met de sequential read en writesnelheden te maken, maar met de seek time.

Snelheid van een hardeschijf wordt voor het grootste deel door de grootte van de platters. 60GB platters 5400rpm zal dus sneller zijn (als in sequential read/write) dan vergelijkbaar model met 40GB platters en 7200rpm.

Moraal: ook snelle 5400rpm schijven kunnen 52-speed schrijven.
Oud 04-06-2003, 17:45
M@rco
M@rco is offline
Aha

Maar de average seek time voor de mijne is 9.9ms, zegt Seagate... echt overdreven snel is dat volgens mij niet
Oud 04-06-2003, 18:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 04-06-2003 @ 18:45:
Aha

Maar de average seek time voor de mijne is 9.9ms, zegt Seagate... echt overdreven snel is dat volgens mij niet
Nee en de specs van fabrikanten moet je met een korreltje zout nemen. Ga zelf maar eens benchen dan kom je tot hele andere waarden. Seagate Barracuda is sowieso geen snelle schijf, juist koel en stil. Voor performance moet je die schijf niet kopen.
Oud 04-06-2003, 18:58
niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-06-2003 @ 19:16:
Seagate Barracuda is sowieso geen snelle schijf, juist koel en stil.
Ik neem aan dat je hier op de IDE versie doelt? Er zit in mijn sparcstation4 een Seagate Barracuda SCSI en die maakt echt veel herrie.

Offtopic: Het gelijk van zo'n startende Seagate Barracude SCSI zit ook in de film antitrust
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 19:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
IDE yep. SCSI heb ik nooit veel om gegeven :/

IDE ook niet hoor, parallel is not the way. Serieel wel.

Maar Seagate is wel de eerste met Serial ATA.

Maar ze zijn geen speler meer op de IDE harddisk markt, dat was vroeger wel anders.
Oud 04-06-2003, 23:48
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-06-2003 @ 20:57:
IDE yep. SCSI heb ik nooit veel om gegeven :/
Siert je rationaliteit.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 00:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 05-06-2003 @ 00:48:
Siert je rationaliteit.
Je weet m'n argumenten niet, dus of ze rationeel zijn weet je ook niet. Maar discussie over SCSI houden we wel ergens anders, another time.
Oud 05-06-2003, 00:35
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-06-2003 @ 01:30:
Je weet m'n argumenten niet, dus of ze rationeel zijn weet je ook niet. Maar discussie over SCSI houden we wel ergens anders, another time.
Ik heb een heel goed vermoeden, en mijn theewater heeft 't niet zo gek vaak fout. Volgens mij zitten we aardig op dezelfde lijn in deze.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 15:04
Orion16
Orion16 is offline
Ik heb de LiteOn 48x24x48 en mijn god, wat is dat een fijne brander!! Na mijn Aopen 12x en mijn Philips 2x is dit gewoon de allerbeste in kwaliteit en snelheid!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 13:05
CrazY G
CrazY G is offline
dus het wordt de lite on
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 13:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
CrazY G schreef op 06-06-2003 @ 14:05:
dus het wordt de lite on