Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2003, 15:20
*SatansGirl*
*SatansGirl* is offline
ik wou ff vragen...hoe het met jullie zat met jullei eerste schooldag/schooljaar...word je ehct zo gepest.....ik bedoel met brugpieper enzo???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2003, 15:35
Thomas
Thomas is offline
Ik kan je vertellen dat het allemaal heel erg mee zal vallen. Hogerejaars zul je toch nog niet meekomen en die laten je ook altijd met rust.

Je leert ontzettend snel nieuwe mensen kennen, vooral omdat iedereen in exact hetzelfde schuitje zit als jij. Maak je gewoon geen zorgen, want ik ben er van overtuigd dat alles perfect op zijn pootjes terecht zal komen.

Pesten komt eigenlijk nooit voor, maar vaak moet je het daar zelf ook naar maken. Ik weet echt zeker dat het niet iets is waar je echt bang voor hoeft te zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 17:49
Fleminho
Fleminho is offline
valt me, ze zullen misschien je fiets een beetje molesteren of wat vervelende opmerkingen maken in de trant van ophoeren kleuter..verder zal je regelmatig uitgelachen worden en is een ontgroening noodzakelijk om bij de groep te horen
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 18:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
ik kende in het begin helemaal niemand uit m'n nieuwe klas, maar heb het uitstekend naar m'n zin gehad het eerste jaar. Vrienden maken ging erg snel, viel me heel erg mee.
Verder ben ik nooit gepest of wat dan ook, omdat ik een brugpieper was. Ook in mijn omgeving werd dit niet gedaan.

Ik zie zelf ook dat ik, als 5e klasser, totaal geen zin erin heb om een brugger te pesten, zie het nut daar niet van in net als de anderen uit m'n klas. Hooguit zeg ik een keer 'wow, moet je dat zien! Die 's klein!!!' maar dat komt meer omdat ik op een locatie zit met alleen maar 4e klassers en hoger, dus een verdwaalde brugger valt dan opeens erg op
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Fleminho schreef op 04-06-2003 @ 18:49:
valt me, ze zullen misschien je fiets een beetje molesteren of wat vervelende opmerkingen maken in de trant van ophoeren kleuter..verder zal je regelmatig uitgelachen worden en is een ontgroening noodzakelijk om bij de groep te horen
niet een beetje overdreven?

Ik heb er niet veel van gemerkt iig.. Voor mij geldt hetzelfde als linda85 eigenlijk

ps. veel plezier op school
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 19:02
Verwijderd
Voor leerlingen uit het vierde en hoger (mss ook wel lager) zijn de bruggies nog best vervelend, want ze zijn nog zo speels. Misschien zul je in het begin wel denken van: waarom worden hier geen spelletjes gedaan op het schoolplein enzo, maar dat ben je zo gewend. Ook al zijn brugjes nog zo vervelend, het is heus niet zo dat we ze 'eventjes op de grond gooien zodat we er minder last van hebben'.
Zorg gewoon dat je jezelf bent en je zult erachter komen dat er meerdere kinderen zijn met dezelfde hobby's/muzieksmaak enzo hebben als jij (misschien wel meer dan je in eerste instantie zult denken).
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 19:10
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
je wordt gewoon net zoveel gepest als op de bassischool ze worden niet opeens een stuk ouder. de mensen uit de hogere klassen zullen je niet pesten (alleen misschien uitlachen omdat je echt alles meeneemt in de eerste week dat je maar kunt bedenken zoals worden boek kleurpotloden en dergelijke) maar dat moet je dus niet doen want dan ben je een klein meisje met een gigantische tas en dat ziet er gewoon lollig uit.

je wordt over het algemeen alleen gepest door dezelfde klasgenoten en misschien 1 jaar over.

1 tip doe je niet anders voor dan dat je bent. probeer niet extra erbij te horen. zoek vrienden op van je eigen soort en dan gaat het prima probeer niet de populairste te zijn dat lukt toch niet ik heb er veel last mee gehad
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 19:14
Verwijderd
Ik vond mijn eerste schooldag nogal eng.Opeens naar zo'n enge,grote school met kinderen die 2x langer zijn dan jou...
Maar eigenlijk valt het best wel mee......Je bent binnen no-time gewend en niemand gaat jou pesten hoor op je eerste schooldag.Iedereen moet namelijk nog wennen..

Hogerejaars vinden brugklassers vaak nogal grappig...bijv:'Moet je die tas eens zien'..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 19:45
Shinosu
Avatar van Shinosu
Shinosu is offline
Het valt inderdaad nogal mee, die verhalen van 'brugpiepertje pesten' zijn nogal overdreven. Verder, als het al gebeurt, heb je er niet veel last van als je je normaal gedraagt, niet idioot staat te giechelen, naar de volgende les racet etc. Gewoon relaxed doen.
__________________
In my defense, I prefaced that with, "with all due respect."
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 19:58
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Wij deden op de eerste schooldag een soort speurtocht door de school zodat je alles een beetje leerde kennen. Nadeel is dat iedereen meteen ziet dat je een brugger bent. Mensen lachten wel een beetje, maar we werden niet belachelijk gemaakt hoor. (alhoewel ik een verhaal van iemand vragen die de weg gevraagd had aan een oudere leerling, de trap naar beneden moest nemen, de gang uit lopen en dan weer de trap omhoog nemen, wat dus previes hetzelfde is als gewoon rechtdoor lopen....). En verder werden er wel wat grapjes achter je rug om gemaakt over het brugger zijn, maar niks echt gemeens ofzo.

En bij mij op school hebben de onderbouwers een eigen aula en hebben ze vaak op andere agdelingen les, dan de oudere leerlingen.

Maar elk jaar komen er weer een stuk of 200 bruggers nieuw bij mij op school en samen sta je sterker...
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 21:49
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
wij hadden totaal geen last van de bovenbouw. dat is zelfs een heel ander gebouw. en honderd meter lopen. je hebt alleen af en toe handvaardigheid in het seniorgebouw.

*
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 01:08
Lyx
Avatar van Lyx
Lyx is offline
lang leve de lol
__________________
** Conan & Lyx Team ** ||***The Pedo Emma Watson Army*** ||==Noodleskoning met Groove-Coverage===|| *Passionele nachten in het heetst van de strijd*
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 10:45
de ijsprinses
Avatar van de ijsprinses
de ijsprinses is offline
ik vond het heel eng, ik kende helemaal niemand in mijn nieuwe klas. gelukkig was ik nogal bijdehand en niet verlegen dus ik had heeel snel vriendinnen gevonden. Over dat pesten van oudere jaars moet je je niet druk maken, dat zal niet meer dan een opmerking zijn. Viel mij op dat vooral 2e en 3e klassers zich ineens megagroot voelen en dan die bruggers plagen. En pesten in je eigen klas, tsja dat kan altijd gebeuren. Ga je niet ineens anders voordoen dan je bent en wees meteen duidelijk op het moment dat je flauwe grappen van klasgenoten niet meer leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 14:53
fib
Avatar van fib
fib is offline
mijn eerste dag vond ik fantastisch, je komt in een hele nieuwe wereld. Maar al gauw vond ik de basischool vele male leuker dan de middelbare school en nu nog steeds. Nog nooit gepest met het brugpieper zijn.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 15:32
Fatality
Fatality is offline
Het is vreselijk, bij ons werd de helft van de brugpiepers op het dak gezet en ze konden niet meer terug. Daarna werden ze geschopt en geslagen...

De eerste schooldag is een hel...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 15:33
Studentje
Studentje is offline
De brugklas is een hel...

Behalve natuurlijk met dat ene speciale drankje...
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 16:16
Nieni
Avatar van Nieni
Nieni is offline
Het is wel heel erg wennen, de eerste week ofzo. Meestal zit de indeling van de lokalen behoorlijk logisch in elkaar.
Ik weet nog wel dat ik naar 112 moest (niet dat er 112 lokalen zijn, hoor, maar bij mij op school is dat eerste verdieping, lokaal 12) en dat ik niet wist waar dat was. De 'lange gang' liep tot 107. Toen heb ik gevraagd waar 112 was en dat zeiden ze gewoon.
Bij mij op school gaan de eerste klassen trouwens twee dagen eerder naar school dan 'de rest', zodat ze een beetje kunnen wennen. Niet dat je dan echt les krijgt, hoor. Je krijgt een beetje informatie, wij hadden een speurtocht en een paar proeflessen...dat soort dingen.
Hoe het zit met de bruggerpesterijen?
Ik raad je aan om echt een kluisje te nemen (hopelijk hebben ze dat bij jou op school) en elke pauze de boeken uit je kluisje te halen die je nodig hebt. Dat voorkomt een enorme tas, want daar worden bruggers snel op aangekeken. ("Moet je die zien met z'n grote tas. Een echte brugger..." enzovoorts)
Verder wens ik je heel veel succes en plezier op je nieuwe school. Vertrouw er maar op dat het allemaal goedkomt!!
__________________
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 13:50
Adrenaline
Adrenaline is offline
Neeh, het is het begin even wennen aan de lessen leraren en lokalen e.d. Maar over het algemeen valt het best wel mee. Mijn bruggerperiode was echt de leukste tijd van mijn leven En het is niet altijd zo dat je constant uit wordt gemaakt voor 'brugpieper' hoor
__________________
.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-06-2003, 15:20
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik kwam in de klas met een meisje dat ik al van de basisschool kende maar daar had ik eigenlijk nooit contact mee. Ik heb daar alleen de eerste dag naast gezeten en daarna zat ik al naast anderen. Vergeet niet dat iedereen nieuw is en nieuwe vrienden zoekt. Je wordt heus niet gelijk gepest. Groepsvorming komt ook pas later.

Wees niet bang, het komt waarschijnlijk allemaal goed!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 15:31
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
dat loopt wel los.
meeste mede-bruggertjes zijn erg aardig
over hogere klassen hoef je je geen zorgen te maken, die interesseren zich niet zo voor bruggers.
alleen 2e klassers willen nog wel eens stoer proberen te doen dat ze geen brugger meer zijn
leraren vallen over het algemeen ook wel mee, al heb je d'r echt idioten tussenzitten
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 15:51
RomeoP
Avatar van RomeoP
RomeoP is offline
Ik zit op een ander gebouw, en daar komen soms bruggen voor muziek, en dan is de hele gang vol, en dan zeggen we wel eens die kutbruggen, maar echt erg doen we 't niet.
Ik bedoel, wat schiet je d'r mee op.

Als brugmug zat ik op een school met nog geen 20 lokalen (14 geloof ik) en ik ben dus niet verdwaald
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 19:27
Verwijderd
Was flink wennen maar met aanpassen en beetje motivatie ben je zo omgetuned.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 17:55
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Mijn ervaring is dat het allemaal best meevalt. Je ziet doemscenario's maar de eerste schooldag zal je altijd herinneren op een positieve manier, zoals: "Ohja, de eerste les zat ik naast S, wat later een goede vriend is geworden."
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 19:51
@Moon
@Moon is offline
Het valt allemaal erg mee. Eigenlijk nix van gemerkt. Alleen 1 tip. Neem in de pauze niet je tas mee naar buiten! Staat zo lomp! En loop niet met een propvolle tas. Daar hebben we zo'n uitdrukking voor. Een tas met een brugger
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 17:04
*SatansGirl*
*SatansGirl* is offline
dus inprensiepe valt het wel mee het eerste jaar??? ach das dan mooi meegenomen want het lijkst me echt verschrikkelijk de eerste paar weken.......en nog bedankt voor de tips!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2003, 11:08
sonly
Avatar van sonly
sonly is offline
Het is inderdaad zo dat er veel opmerkingen gemaakt worden over een grote tas (hee!!! Waar gaat die tas met die brugger naar toe??).

Vaak worden er bij ons op school ook dingen gezegt als ze worden elk jaar kleiner, die kleuters enz. maar da's niet echt erg ofzo

Wat wel een ***streek is, is dat sommige hogere-klassers een muntje op de vloer gooien, 1 of 2 cent. Vlak voor een brugger, en de meeste bruggers bukken dan om dat op te rapen. Nooit doen want ze gaan achter je staan en geven je een duwtje zodat je omvalt... (Wel erg leuk om te zien trouwens )

verder is het trouwens zo dat je eigenlijk alleen maar een beetje gepest (meer plagen eigenlijk) wordt door de ex-bruggers, de tweedeklassers. Die vinden het leuk om te laten merken dat ze geen bruggers meer zijn en vinden zichzelf erg groot

Suuk6 d'r mee
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:40
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
*SatansGirl* schreef op 20-06-2003 @ 18:04:
dus inprensiepe valt het wel mee het eerste jaar??? ach das dan mooi meegenomen want het lijkst me echt verschrikkelijk de eerste paar weken.......en nog bedankt voor de tips!!
Hopelijk hebben ze goede dyslexiebegeleiding.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:53
Anijs
Anijs is offline
Nee Joh, allemaal onzin...

Tis egt heel gezellig...
Nieuwe mensen, nieuwe klas, nieuwe omgeving.. iedereen vind het spannend.. Dus niemand zal het ook maar wagen om gemeen te gaan zitten doen.. Je hep natuurlijk altijd een paar van die etters.. maar iedereen komt egt voor elkaar op.. ( was bij mij ) Don't worry.. iedereen is aardig en je voelt je waarschijnlijk zeer snel op je gemakske Komt goed mijss..!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 22:17
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
ik heb er eigenlijk nooit last van gehad dat iemand me uitschold voor brugpieper...ze hebben me 1x laten struikelen mara toen ben ik nie gevallen...maar maybe komt da omdat iedereen mijn zus kent en dus daarom ook my kent...soms best handig
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Graph schreef op 22-08-2003 @ 23:17:
ik heb er eigenlijk nooit last van gehad dat iemand me uitschold voor brugpieper...ze hebben me 1x laten struikelen mara toen ben ik nie gevallen...maar maybe komt da omdat iedereen mijn zus kent en dus daarom ook my kent...soms best handig
Waarom up je een topic van 2 maanden oud?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 22:50
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 08-06-2003 @ 18:55:
maar de eerste schooldag zal je altijd herinneren op een positieve manier, zoals: "Ohja, de eerste les zat ik naast S, wat later een goede vriend is geworden."
BLAAAT....kweet geen aars meer van de eerste schooldag
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 22:50
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
omaltievo schreef op 22-08-2003 @ 23:30:
Waarom up je een topic van 2 maanden oud?
je moet toch iets doen op dit tijdstip?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 15:04
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
Je hebt er waarschijnlijk niks meer aan maarja, moet toch wat doen (heb nog vakantie ). Er werd bij ons veel gepest maar dan binnen de klas en niet door oudere leerlingen. Maar dat lag aan de klas, heel de school kende ons omdat een aantal jochies telkens vocht
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 15:05
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Onbekend Mijsje schreef op 22-06-2003 @ 14:53:
Nee Joh, allemaal onzin...

Tis egt heel gezellig...
Nieuwe mensen, nieuwe klas, nieuwe omgeving.. iedereen vind het spannend.. Dus niemand zal het ook maar wagen om gemeen te gaan zitten doen.. Je hep natuurlijk altijd een paar van die etters.. maar iedereen komt egt voor elkaar op.. ( was bij mij ) Don't worry.. iedereen is aardig en je voelt je waarschijnlijk zeer snel op je gemakske Komt goed mijss..!
goeie pep-talk. Helaas ging het bij mij anders Maar het komt allemaal goed hoor! Zoniet in de eerste dan wel daarna!
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 22:58
lct
Avatar van lct
lct is offline
Relax... Had maar 4 uurtjes les, dus was al om 12.00 uur vrij !!
__________________
Blub*
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 23:30
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Je wordt af en toe weggeduwd door bovenbouwers als je wat wilt kopen in de kantine, omdat zij zich vaak te goed voelen om op een brugklasser te wachten
Dus zolang je je eigen boterhammen meeneemt komt alles goed
Ohja, en koop, zeker als je niet zo groot bent, niet zo'n supergrote tas (al zul je nu wel al een tas gekocht hebben). Want een klein meisje met zo'n grote tas waardoor ze naar achter dreigt te vallen is ook nogal eens vatbaar voor uitlachen door bovenbouwers. Een normaal formaat (Eastpak ofzo) is ook grootgenoeg en zeker niet minder handig, zoals sommige moeder nogal een denken.
Verder valt het volgens mij best mee en is het in de eerste klas juist hartstikke leuk.
Het enige dat ik mij van de eerste schooldag herinner is trouwens dat wel allerlei vreemde kennismakingsspelletjes gingen doen
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-08-2003, 06:34
Verwijderd
Als brugpieper zijnde is er niets om je zorgen over te maken.. hoogstens maken mensen opmerkingen over die opblaastassen (als je die hebt )... maar dat doen ze bij ons op school ook niet zo heel erg... Voor de rest was mijn eerste schooldag heel erg kort

Ik had Geschiedenis,Dalton,Engels en KdN geloof ik... maar het was allemaal heel leuk! en ze introduceren eeen beetje hoe het gaat met dat boek e.d In de eerste deden we bij elke les een introductie spelletje

Maargoed... mijn eerste schooldag van de derde was geloof ik het wel bekende synoniem... maarjah das normaal

Groetjes en veel plezier op de "grote" school!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 07:38
lotjesnotje
Avatar van lotjesnotje
lotjesnotje is offline
uhkmzz wij werden helemaal niet gepest..... owke was ook maar een school met 250 leerlingen en geen trappen enso.... nu voel ik me ook weer een beetje brugger in men nu wel veel grotere school en met trappen...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 18:43
Doefus
Doefus is offline
Iedereen gaat naar een nieuwe sgool..dus je staat er bijna nooit alleen voor...iedereen is onzeker die eerste dag..maar de 2e dag..zul je zien..heb je allemaal nieuwe vrienden...

veel plezier...geniet ervan...

Mijn ouders zeggen altijd...sgool is de leukste tijd van je leven
__________________
I don´t wanna know!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 13:28
Sabine015
Sabine015 is offline
ze zeggen helemaal niks....
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 15:18
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
[edit]Ik lees weer niet goed...
Ik zou het niet weten hoe mijn eerste schooldag was..[/edit]
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 15:36
Verwijderd
Ik vond het heel leuk, ik ging helemaal alleen naar de nieuwe grote school en in de aula werden de klassenindelingen bekendgemaakt, ik zat bij een vriendinnetje in de klas en we hadden een hele geinige mentor
En tja... toen leerden we het gebouw kennen, het lesrooster en paar andere leraren, maar vooral de leerlingen. Ik maakte niet direct vrienden, maar wel vrij snel, en voor mij was dat toen al heel erg uitzonderlijk.
En tja, eerst een hele week een soort introductie, beetje spelen met andere eerse klassers en we kregen de boeken. Pfff, dat waren er veel zeg Was allemaal erg leuk, zo spannend en nieuw.
De eerste echte lesdag... mja, was allemaal heel rustig, kennismaken met de leraren en de vakken. Ook de pauzes een beetje leren kennen... En tja, langzamerhand krijg je dan een vast plekje
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 15:37
Verwijderd
Ik zou het echt niet meer weten...das al zo lang geleden (een jaar of tien ofzo). Ik ging iig samen met twee vriendinnen...ik was vrij lang, ben denk ik oa daarom nooit gepest met 'brugpieper' oid.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 16:16
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Eng, kende niemand, wist de weg niet goed,
en sowieso was het eng omdat alles nieuw was.

Maar goed, het viel hartstikke mee, iedereen zat
in hetzelfde schuitje, kreeg ook gewoon vrienden ed..

Zo blijkt maar weer dat ik me van tevoren vaak
veel te veel zorgen maak.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 16:20
sans plomb
Avatar van sans plomb
sans plomb is offline
je bedoelt Introductieweek..die was echt vet !!! maar best ook zwaar

k*tnaam=topicstarter




moest ik kwijt
__________________
Love is like a pictionary
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 19:15
Less Than Jake
Avatar van Less Than Jake
Less Than Jake is offline
ik had kamp..en de eerste dag op school had ik egt zoiets van, ik moet wel stoer lijken natuurlijk..
__________________
Real Name's Mo. MikeyMo -=-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De ondraaglijke lichtheid
clubje
124 27-09-2003 11:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.