Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2003, 15:27
Verwijderd
Beste mensen

Als jullie dit eens lezen, is het dan mogelijk in theorie of pratijk?
Het lijkt mij heeeeeeeeel sterk.
Ik weet wel dat een beetje draadloos kan, dat hebben wij thuis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2003, 15:31
Orion16
Orion16 is offline
Het komt er al aan, en het heet UMTS (512kb/s) maar ben bang dat het een beetje duur is om mee te internetten. Het is ook meer een nieuw soort netwerk, opvolger van GSM. Nu kan je al in principe overal verbinding maken met internet via GPRS alleen is het enorm duur
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 22:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
GSM -> 2G
GRPS -> 2.5G
UMTS -> 3G

Naar mijn mening zal UMTS/WiFi hybride dé standaard van de toekomst worden. In stedelijke gebieden heb je 11 tot 54MBps tot je beschikking, buiten de stad schakel je over op UMTS wat 512kbps betekent.

Maar nu hebben we het over mobiel internet, en niet een landelijk internet netwerk voor thuis. Voor een dergelijke applicatie is wireless naar mijn mening ongeschikt en vééls te duur. Glasvezel is en blijft de toekomst.
Oud 14-06-2003, 23:09
D@mien
D@mien is offline
Er zijn bij ons in Leiden experimenten met Wifi...Internet via de radiogolven als ik et goed begrijp....zo'n 20x zo snel als ADSL etc etc...
Op dit moment is et nog erg instabiel, maar dat hopen ze dit jaar op te lossen..met veel onderzoek kan dus een landelijk draadloos netwerk wel mogeljk zijn denk ik....ik ben geen techneut, dus hoe of wat weet ik neit...het kan best zijn dat je in zo'n situatie een ontvanger nodig hebt ter grootte van de Eiffeltoren....ik heb geen flauw benul hoe het op dat vlak mogelijk is.....
Oud 15-06-2003, 00:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
D@mien schreef op 15-06-2003 @ 00:09:
Er zijn bij ons in Leiden experimenten met Wifi...Internet via de radiogolven als ik et goed begrijp....zo'n 20x zo snel als ADSL etc etc...
ADSL is 8Mbps downstream en 1Mbps upstream, als het dan 20 keer zo snel zou zijn ben ik benieuwd naar de specificaties.

Mijn ADSL is 800KB/s downloaden in de praktijk. 11Mbps WiFi haalt hooguit 600KB/s binnen een straal van 10 meter, dus dat 20 keer sneller zouden ze dan wel de langzaamste vorm van ADSL bedoelen.
Citaat:
Op dit moment is et nog erg instabiel, maar dat hopen ze dit jaar op te lossen..met veel onderzoek kan dus een landelijk draadloos netwerk wel mogeljk zijn denk ik....ik ben geen techneut, dus hoe of wat weet ik neit...het kan best zijn dat je in zo'n situatie een ontvanger nodig hebt ter grootte van de Eiffeltoren....ik heb geen flauw benul hoe het op dat vlak mogelijk is.....
Nee, dat is geneens het probleem, het probleem is dat er maar 6 of 12 kanalen (weet niet precies) zijn, m.a.w. in een bepaald gebied kunnen niet meer dan 6 tot 12 WiFi verbindingen zijn, dit maakt het ongeschikt als landelijk netwerk t.b.v. internet. Alleen in dunbevolkte gebieden is dit handig, zodat geen dure infrastructuur nodig is.

802.11g (opvolger) heeft naast 54Mbps ook nog meer kanalen. Maar ook deze techniek is ongeschikt voor een landelijk netwerk en ik weet ook niet of op korte termijn (decennia) een techniek beschikbaar is die wel vele kanalen heeft. Vooralsnog houd ik het bij glasvezel.
Oud 15-06-2003, 07:01
bam
bam is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-06-2003 @ 01:21:
ADSL is 8Mbps downstream en 1Mbps upstream, als het dan 20 keer zo snel zou zijn ben ik benieuwd naar de specificaties.

Mijn ADSL is 800KB/s downloaden in de praktijk. 11Mbps WiFi haalt hooguit 600KB/s binnen een straal van 10 meter, dus dat 20 keer sneller zouden ze dan wel de langzaamste vorm van ADSL bedoelen.

Nee, dat is geneens het probleem, het probleem is dat er maar 6 of 12 kanalen (weet niet precies) zijn, m.a.w. in een bepaald gebied kunnen niet meer dan 6 tot 12 WiFi verbindingen zijn, dit maakt het ongeschikt als landelijk netwerk t.b.v. internet. Alleen in dunbevolkte gebieden is dit handig, zodat geen dure infrastructuur nodig is.

802.11g (opvolger) heeft naast 54Mbps ook nog meer kanalen. Maar ook deze techniek is ongeschikt voor een landelijk netwerk en ik weet ook niet of op korte termijn (decennia) een techniek beschikbaar is die wel vele kanalen heeft. Vooralsnog houd ik het bij glasvezel.
802.11g is al tot standaard gebombadeerd door de IEEE. De volgende generatie, waar totaal nog niets over bekend is, een heel klein beetje dan
Het heeft de letter 'n'. 802.11n, en de verwachte bandbreedte zou minimaal 100Mbit/s zijn.
Oud 15-06-2003, 07:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
bambix schreef op 15-06-2003 @ 08:01:
802.11g is al tot standaard gebombadeerd door de IEEE. De volgende generatie, waar totaal nog niets over bekend is, een heel klein beetje dan
Het heeft de letter 'n'. 802.11n, en de verwachte bandbreedte zou minimaal 100Mbit/s zijn.
Daar heb ik nog niets over gehoord nee. Maar er zou een fundamenteel andere techniek gebruikt moeten worden om het probleem van te weinig kanalen op te lossen. In een bepaald gebied zal 1000 kanalen het absoluut minimum moeten zijn om een daadwerkelijk landelijk netwerk te realiseren. Ik zie dat niet gauw gebeuren en zelfs bij 1000 kanalen is het probleem nog steeds aanwezig in druk bevolkte gebieden.
Oud 15-06-2003, 07:40
bam
bam is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-06-2003 @ 08:31:
Daar heb ik nog niets over gehoord nee. Maar er zou een fundamenteel andere techniek gebruikt moeten worden om het probleem van te weinig kanalen op te lossen. In een bepaald gebied zal 1000 kanalen het absoluut minimum moeten zijn om een daadwerkelijk landelijk netwerk te realiseren. Ik zie dat niet gauw gebeuren en zelfs bij 1000 kanalen is het probleem nog steeds aanwezig in druk bevolkte gebieden.
www.ieee.org
Oud 15-06-2003, 11:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
bambix schreef op 15-06-2003 @ 08:40:
www.ieee.org
Op die page zie ik niets over 802.11n.
Oud 15-06-2003, 23:09
bam
bam is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-06-2003 @ 12:17:
Op die page zie ik niets over 802.11n.
http://news.com.com/2100-1039_3-1016370.html?tag=fd_top
een na laatste alinea
Oud 16-06-2003, 02:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
bambix schreef op 16-06-2003 @ 00:09:
Link
een na laatste alinea
Ja oke maar dat is dus een standaard in wording, in de allereerste stadia. Ze weten zélf nog niet hoe snel, hoeveel kanalen, watvoor modulatietechniek. Het is alleen nog van "we moeten eens kijken naar nieuwe techniek, en we willen hoge bandbreedte, tenminste 100Mbps", meer hebben ze nog niet; althans van wat ik uit die alinea kan opmaken.
Oud 16-06-2003, 17:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Via PB ontving ik:
Citaat:
heey.. Ik las dat topic op Hardware ivm dat landelijke draadloos netwerk.

Nu weet ik niet of daar mee bedoeld wordt om oa bv te kunnen internetten waar je ook maar zit. Dus in welke kroeg je ook maar hangt, in welke winkel je ook maar zit, met je laptopje FF op het internet.

Nou, in de hoofdstad van Belgisch Limburg is dat mogelijk ( http://www.hasselt.be/content/content.php?ID=2086 ). In Hasselt dus.

Over zoiets zijn jullie toch aan het praten hé?
Nee, niet echt.

Wat jij bedoelt zijn WiFi hotspots. Inderdaad heel leuk, vooral op terrasje enzo, zeker een service voor de klanten. Maar een landelijk dekkend netwerk is op deze manier niet mogelijk. Er kunnen niet meer dan 12 mensen in één gebied van zo'n draadloze verbinding gebruik maken met de huidige techniek; dit zal dus nooit als vervanging van ADSL of als landelijk netwerk t.b.v. internet kunnen dienen.

Wel is het leuk dat er steeds meer van deze hotspots komen, maar het blijft een extra, voor jij met je laptop op het terrasje. Iets wat in binnenstad Utrecht overigens niet mogelijk is, gezien de vele scooterdiefstallen.
Oud 16-06-2003, 21:11
bam
bam is offline
Volgens mij gaan hier straks dingen door elkaar gehaald worden.

laat het iig duidelijk zijn, dat het 802.11 Protocol, het zelfde is als WiFi
Reageren

Regels voor berichten