Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2003, 08:27
ranonkel
ranonkel is offline
Denken jullie dat er in deze tijd nog profeten rondlopen en zo ja.. wat is hun taak in deze tijd?

Is er behoefte aan omdat de mens de weg kwijt is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2003, 09:08
*Burning water*
*Burning water* is offline
Natuurlijk, sommige mensen hebben altijd behoefte aan profeten. Mensen op zoek naar een leidraad in hun leven, proberen die vaak te vinden aan de hand van een voorbeeld dat andere mensen geven. Tegenwoordig noemen we zulke vooroplopers echter geen profeten meer, maar 'vooraanstaande filosofen' of iets dergelijks.
Oud 16-06-2003, 10:15
Riconoscente
Riconoscente is offline
Ja zeker wel,
maar ik denk niet dat dat zo gaat als vroeger. De hedendaagse profeten profileren zich misschien veelal op andere posities en op een andere manier, maar ik denk dat ze zeker aanwezig zijn en dat hun taken in principe hetzelfde gebleven zijn. Het zal niet zo makkelijk zijn naar voren te komen vanwege de 'ontwikkeling' van de mens op wetenschappelijk gebied en de concessies die men wat dat betreft op spiritueel gebied heeft moeten doen. Men is minder geneigd iemand te vertrouwen en te geloven denk ik, maar als men eenmaal vertrouwt en ziet dat wat deze profeten vertellen klopt, dan kunnen zij een zelfde rol vertolken als vroeger.

Ik denk dat we zeer spiritueel ontwikkelde mensen die veel goeds voor deze wereld hebben gedaan in bepaalde zin ook profeten mogen noemen. Misschien mensen als Martin Luther King, wiens emoties te horen waren in zijn toespraken, die de gave om anderen kippenvel te bezorgen meegekregen had. Of een Nelson Mandela, een heel wijs man.

Ik vind wel dat het belangrijk is om aan te geven dat iedereen dit in zich heeft; als je vertrouwen hebt en erin gelooft, kun je met positiviteit en liefde zeer veel bewerkstelligen. Ik denk dat het belangrijk is een goede leiding daarbij te krijgen van boven en van andere mensen, maar ik denk dat iemand met de juiste inzichten om dat leiddraad kan vragen en dat tot grote hoogten kan gebruiken.

Laatst gewijzigd op 16-06-2003 om 10:18.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 10:18
Isa
Isa is offline
Iedereen die een goed idee heeft dat liefde en eenheid en positiviteit etc. bevordert en dat zegt ook al is het maar tegen 1 persoon, is in principe een profeet.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 10:35
poesiefox
poesiefox is offline
Is de mens de weg kwijt? Huh, hadden we die ooit al gevonden dan? En profeten worden van oudsher al verkeerd begrepen of bewust gemisinterpreteerd, of puur misbruikt, of erger nog, verguisd. ( die ene van dat hoofd op die schotel? Die andere die in de woestijn zat en sprinkhanen at? En dan zijn er nog een paar die hele wereldgodsdiensten gestart zijn. En dat zijn maar wat ouderwetse jongens.
Oud 16-06-2003, 11:20
ranonkel
ranonkel is offline
[QUOTE]poesiefox schreef op 16-06-2003 @ 11:35:
Is de mens de weg kwijt? Huh, hadden we die ooit al gevonden dan? En profeten worden van oudsher al verkeerd begrepen of bewust gemisinterpreteerd, of puur misbruikt, of erger nog, verguisd. ( die ene van dat hoofd op die schotel? Die andere die in de woestijn zat en sprinkhanen at? En dan zijn er nog een paar die hele wereldgodsdiensten gestart zijn. En dat zijn maar wat ouderwetse jongens. [/QUOTE

Ik denk dat de mens in deze tijd nog meer de weg kwijt is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 11:22
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 16-06-2003 @ 11:18:
Iedereen die een goed idee heeft dat liefde en eenheid en positiviteit etc. bevordert en dat zegt ook al is het maar tegen 1 persoon, is in principe een profeet.

Ja,ik denk dat je gelijk hebt maar ik doelde meer op profeten die op grote schaal werken in deze tijd.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 11:24
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 16-06-2003 @ 11:15:
Ja zeker wel,
maar ik denk niet dat dat zo gaat als vroeger. De hedendaagse profeten profileren zich misschien veelal op andere posities en op een andere manier, maar ik denk dat ze zeker aanwezig zijn en dat hun taken in principe hetzelfde gebleven zijn. Het zal niet zo makkelijk zijn naar voren te komen vanwege de 'ontwikkeling' van de mens op wetenschappelijk gebied en de concessies die men wat dat betreft op spiritueel gebied heeft moeten doen. Men is minder geneigd iemand te vertrouwen en te geloven denk ik, maar als men eenmaal vertrouwt en ziet dat wat deze profeten vertellen klopt, dan kunnen zij een zelfde rol vertolken als vroeger.

Ik denk dat we zeer spiritueel ontwikkelde mensen die veel goeds voor deze wereld hebben gedaan in bepaalde zin ook profeten mogen noemen. Misschien mensen als Martin Luther King, wiens emoties te horen waren in zijn toespraken, die de gave om anderen kippenvel te bezorgen meegekregen had. Of een Nelson Mandela, een heel wijs man.

Ik vind wel dat het belangrijk is om aan te geven dat iedereen dit in zich heeft; als je vertrouwen hebt en erin gelooft, kun je met positiviteit en liefde zeer veel bewerkstelligen. Ik denk dat het belangrijk is een goede leiding daarbij te krijgen van boven en van andere mensen, maar ik denk dat iemand met de juiste inzichten om dat leiddraad kan vragen en dat tot grote hoogten kan gebruiken.

Toch worden er nu zielen geboren die een enorme wijsheid in zich hebben,opgedaan in eerdere levens. Naruurlijk kan iedereen deze wijsheid leren in dit leven,als je er voor openstaat.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 11:31
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 16-06-2003 @ 12:24:
Toch worden er nu zielen geboren die een enorme wijsheid in zich hebben,opgedaan in eerdere levens. Naruurlijk kan iedereen deze wijsheid leren in dit leven,als je er voor openstaat.
Idd, voor sommigen is dat echter makkelijker dan voor anderen. Ik poog wel tot wijsheid te komen en of mij dat nu lukt of niet, voor mij is het makkelijker dan voor veel anderen, die meer voor de voeten gelegd krijgen. Ik besef mij steeds meer dat ik nauwelijks vervelende of nare dingen heb meegemaakt in mijn leven en dat ik misschien wel veel, ehm, geluk , heb gehad. Ik denk niet dat het op dit moment zo goed mogelijk kan zijn voor iedereen om een profeet van de wereld te worden, maar iig wel in zijn eigen kring van mensen. Dat is altijd mogelijk. Dat moet misschien ook wel het eerste streven zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 11:34
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 16-06-2003 @ 12:31:
Idd, voor sommigen is dat echter makkelijker dan voor anderen. Ik poog wel tot wijsheid te komen en of mij dat nu lukt of niet, voor mij is het makkelijker dan voor veel anderen, die meer voor de voeten gelegd krijgen. Ik besef mij steeds meer dat ik nauwelijks vervelende of nare dingen heb meegemaakt in mijn leven en dat ik misschien wel veel, ehm, geluk , heb gehad. Ik denk niet dat het op dit moment zo goed mogelijk kan zijn voor iedereen om een profeet van de wereld te worden, maar iig wel in zijn eigen kring van mensen. Dat is altijd mogelijk. Dat moet misschien ook wel het eerste streven zijn.
Ja,als je jong bent ,moet je op kleine schaal beginnen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 11:36
Verwijderd
Zeker zijn er nog profeten. Als je ziet hoe mensen als Tiësto op een avond de zaal achter zich krijgen en 40.000 man weten te enthousiasmeren, werkelijk op zo'n manier dat die mensen de tranen in hun ogen krijgen, dan geloof ik nog in profeten ja.

Citaat:
Ik denk dat de mens in deze tijd nog meer de weg kwijt is.
Tuurlijk. En als we maar lekker met z'n allen slaafs in die stomme houten bankjes gaan zitten en het morele gezag van één of andere ouwe lul erkennen op grond van een boekje wat nog niet eens aan z'n tweede druk toe is, komt alles goed, nietwaar? Biertje?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 11:50
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-06-2003 @ 12:36:
1. Zeker zijn er nog profeten. Als je ziet hoe mensen als Tiësto op een avond de zaal achter zich krijgen en 40.000 man weten te enthousiasmeren, werkelijk op zo'n manier dat die mensen de tranen in hun ogen krijgen, dan geloof ik nog in profeten ja.

2.Tuurlijk. En als we maar lekker met z'n allen slaafs in die stomme houten bankjes gaan zitten en het morele gezag van één of andere ouwe lul erkennen op grond van een boekje wat nog niet eens aan z'n tweede druk toe is, komt alles goed, nietwaar? Biertje?
1. AHu God is een DJ, toch ????

2. De kerk is geen gebouw, maar alle mensen die GELOVEN in God en Jezus en de Heilige Geest... Lekker !!!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 12:07
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-06-2003 @ 12:36:
Zeker zijn er nog profeten. Als je ziet hoe mensen als Tiësto op een avond de zaal achter zich krijgen en 40.000 man weten te enthousiasmeren, werkelijk op zo'n manier dat die mensen de tranen in hun ogen krijgen, dan geloof ik nog in profeten ja.

Tuurlijk. En als we maar lekker met z'n allen slaafs in die stomme houten bankjes gaan zitten en het morele gezag van één of andere ouwe lul erkennen op grond van een boekje wat nog niet eens aan z'n tweede druk toe is, komt alles goed, nietwaar? Biertje?
1. pro·feet (de ~ (m.), -feten)
1 iem. die een boodschap die hij van een godheid vernomen heeft, in het openbaar verkondigt
2 helderziende
Ik vermoed toch niet dat DJ Tiësto wat betreft zijn muziek aan die definitie voldoet. Maar verder heb je wel gelijk; mensen krijgen tranen in hun ogen door het massale feest. Ik zou daar ook de tranen van in mijn ogen krijgen, eerder door het misbruik van mijn oren, maar goed! Ieder zijn zin

2. Niemand heeft het over houten bankjes, of over een ouwe lul die andere mensen zegt wat ze moéten doen. Ranonkel heeft het over iemand, een oude of jonge vrouw of man die mensen wat betreft gevoel een positieve impuls kan geven en mensen weer een weg te geven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten