Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2002, 21:04
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Ik vroeg mij af; wat is gapen eigenlijk en waar dient het voor? Ik kan het niet helemaal plaatsen nl.
ik heb de laatste tijd heel weinig migraine, maar vroeger toen ik het wel vaak had, nam het wel eens af als ik flink gaapte
net was ik best energiek, en nu heb ik 3, 4 keer gegaapt en nu val ik echt constant bijna weg gewoon!
Hoe kan dit?!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 21:09
Verwijderd
Volgens mij is gapen onder andere een teken van zuurstof gebrek.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 21:24
Snufje
Snufje is offline
Hmm, good question.. Ik heb ff snel op inet gezocht, maar kan het ook zo snel niet vinden.. Gapen is ook heel aanstekelijk, als iemand anders moet gapen kan ik het niet helpen om ook te gaan gapen...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 21:27
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
Snufje schreef:
Hmm, good question.. Ik heb ff snel op inet gezocht, maar kan het ook zo snel niet vinden.. Gapen is ook heel aanstekelijk, als iemand anders moet gapen kan ik het niet helpen om ook te gaan gapen...
Ja ik kon het dus ook niet vinden! GRR!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 21:29
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Gevonden:

Waarom ga je gapen als je moe bent of als je je verveelt?

Nagapen

Als ik iemand zie gapen, moet ik vrijwel altijd ook gapen. Wat maakt gapen zo aanstekelijk?

Een mens gaat gapen als er te veel kooldioxyde en te weinig zuurstof in zijn of haar bloed zit. Dit wordt door de hersenen gesignaleerd en vervolgens wordt de gaapreflex geactiveerd. Tijdens het gapen haal je diep adem. Zo komt er ineens een flinke hoeveelheid zuurstof in je longen en vervolgens in je bloed. Veel mensen rekken zich uit tijdens het gapen. Ook dit heeft een functie, namelijk verbetering van de bloedcirculatie.

Als je moe wordt, vertraagt je ademhaling. De ademhaling neemt alvast het tragere ritme aan van de slaap. Het lichaam is echter nog actief en heeft daarom meer zuurstof nodig. De kans op gapen neemt dan toe.

De meeste volwassen mensen hebben ongeveer hetzelfde biologisch ritme en raken daarom rond dezelfde tijd vermoeid. Als iemand dan begint te gapen, is er maar weinig voor nodig om mensen in de buurt ook te laten gapen. Hoe dit precies werkt is onduidelijk. Mensen vertonen echter vaker de neiging om de houding of handelingen van hun gesprekspartner over te nemen. Als de persoon tegenover je bijvoorbeeld steeds aan zijn neus zit te krabben ga je dit vaak onbewust zelf ook doen.

Volwassenen ervaren het gapen van kinderen en dieren niet als aanstekelijk. Als één van mijn acht konijnen gaapt, wat een komisch zicht op zijn tanden oplevert, voel ik niet de acute aandrang om ook te gaan gapen. Kinderen en dieren hebben een ander biologisch ritme dan volwassenen.

http://www.intermediair.nl/Weekblad/...n/openmond.htm

Maar waarom word ik dan zo moe en wazig als ik gegaapt heb??
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 21:30
Frida
Frida is offline
honger
vermoeidheid
desinteresse
zuurstoftekort

...?
Oud 12-04-2002, 11:49
lakyie
lakyie is offline
Zuurstof gebrek is een fabeltje, wetenschappers zijn er nog uit wat het wel is. Sommige gaan er van uit dat het een soort oer-Comminicatie techniek is. Dat vermoeden ze omdat het idd zo aanstekelijk is.

Dat zuurstofgebrek hebben ze getest, en het kwam er op neer dat het helemaal niet uitmaakte.

Bron: Discovery channel
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten