Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2003, 20:20
AukjeLaks
AukjeLaks is offline
Hallo allemaal,

Ieder jaar maar weer blijkt bij de Eindexamenklachtenlijn van het LAKS dat er behoorlijke problemen zijn met de eindexamens.

Het is zelfs zo 'erg', dat een aantal leden van LAKS een motie in willen dienen, waardoor, als hij aangenomen wordt, het standpunt van LAKS zal zijn dat eindexamens afgeschaft zouden moeten worden.

Wat denken jullie? Moeten de examens wel of niet afgeschaft worden? En waarom wel of niet?

Een groot kritiekpunt op het CSE (centraal schriftelijk eindexamen) is dat het zo zwaar meetelt en slechts een momentopname is. Zou het een oplossing zijn als je schoolexamencijfer voor 75% zou tellen en je CSE-cijfer voor 25%, in plaats van de 50-50 verhouding die nu geldt?

Ik hoop op veel reacties met goede ideeën!

Groetjes,

Aukje Hilderink
Voorzitter LAKS
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2003, 20:32
Veenbes
Veenbes is offline
Nee, het moet niet afgeschaft maar gemoderniseerd worden. Nederland heeft juist een goed examensysteem omdat de resultaten van alle scholen met elkaar te vergelijken zijn en alle diploma's dezelfde waarde hebben, wat handig is bij de toelating voor vervolgstudies. Het is sowieso niet logisch om het af te schaffen, is internationaal net de BAMA-structuur ingevoerd om gelijke diploma's te krijgen, wordt onze unieke vergelijkingsmethode afgeschaft?
Natuurlijk zijn er veel argumenten voor te geven, zoals het feit dat het CSE niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd. Afschaffing is niet de oplossing, modernisering wel, bijvoorbeeld d.m.v. itembanken, het CITO is daar nu mee bezig: een databank met duizend examenvragen waaruit de school elk jaar een passend examen kan samenstellen. Dit zal waarschijnlijk uiteindelijk neerkomen op afschaffing, maar het kan ervoor zorgen dat bepaalde vaardigheden die de school belangrijk vindt getoetst worden.
In ieder geval moet de waarde van het cijfer voor het CSE aangepast worden, niet meer fifty-fifty maar bv. maar 25% van het uiteindelijke cijfer wordt gevormd door het CSE, de rest door praktische opdrachten die in de voorgaande leerjaren uitgevoerd zijn. Zo worden de vereiste vaardigheden uitgebreid getoetst en komt toch alle onmisbare leerstof aan bod.

Laatst gewijzigd op 19-06-2003 om 20:35.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 21:12
Big Brother
Big Brother is offline
inderdaad, niet afschaffen maar veranderen

40-60 verhouding voor cse resp. schoolexamens is op zich ook wel te doen
Oud 19-06-2003, 21:31
@Moon
@Moon is offline
Zie de volgende link. Hier staat ook een discussie over de afschaffing van CSE: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=502997

BTW 75% - 25% vind ik wel n btje overdreven. 60% - 40% lijkt me beter.

Laatst gewijzigd op 19-06-2003 om 21:33.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 23:21
Fatality
Fatality is offline
Niet afschaffen, dan hoef ik tenminste in de jaren 4 en 5 niet veel te doen, aangezien ik genoeg onnozele handelingsopdrachten heb.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 00:49
Verwijderd
Nee, ik vind dat onzin. Je moet onder druk kunnen presteren. Het is waar dat het een momentopname is, maar je kennis moet simpelweg dermate goed zijn dat op elk willekeurig moment een opname gemaakt kan worden die voldoet aan bepaalde minimumeisen. In het 'echte leven' komt het ook juist op de kritieke punten aan, presteren onder druk, omgaan met stresssituaties. Dat reflecteert het examen. Kun je dat niet aan, dan ben je nog niet geschikt om de middelbare school te verlaten.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 07:55
darthraver
darthraver is offline
Ik ben het idd met nare man eens. Als jij het examen niet haalt betekent dat jij de benodigde kennis niet hebt. Presteren is juist belangrijk onder druk. In situaties dat het niet belangrijk is, dan is het ook niet verschrikkelijk belangrijk om het te weten. Bij situaties waarin het wel belangrijk is, dan is het juist belangrijk om het te weten. Afschaffen lijkt mij dus onzin.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 13:14
AukjeLaks
AukjeLaks is offline
Hallo mensen,

Leuk, al die reacties

Persoonlijk ben ik het zelf denk ik ook nog niet helemaal eens met afschaffing van het CSE, omdat een school anders wel heel makkelijk slagingspercentages extreem hoog kan maken. Je zou ervoor kunnen proberen te zorgen dat de Onderwijsinspectie er op gaat letten, maar ik vraag me af in hoeverre zij dat goed kunnen controleren...

Wel vind ik dat het CSE erg zwaar telt, ook omdat het per vak maar een toets is in je hele 'schoolloopbaan.'

Nieuw ideetje: twee keer CSE doen, allebei telt 25% mee en het gemiddelde van je SE telt 50% mee. Je kan dan bijvoorbeeld bij vwo denken aan een CSE in het begin van de zesde en een aan het eind van de zesde, of een CSE aan het eind van de vijfde en een aan het eind van de zesde.

Goed idee of niet?

Groetjes Aukje
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 13:40
jinx
jinx is offline
Niet afschaffen, op veel scholen zijn de schoolexamens zelfs een stuk moeilijker dan het cse, dit is dus voor veel mensen een mooie mogelijkheid om hun cijfers op te halen en zo toch een mooie eindlijst te hebben.

Een verandering van het percentage zou wel kunnen, maar dan niet verder dan een verandering van 40%-60%, anders telt het cse niet zwaar genoeg meer mee.
Oud 20-06-2003, 14:30
Pho€b€
Pho€b€ is offline
Ik ben niet voor het afschaffen van het Centraal Examen, maar het misschien in een andere vorm te gieten. Ten eerste niet al de examens voor 50% laten tellen, maar 60-40 of 70-30. Ten tweede moet er in de opleiding (bijv. havo, vwo) meer aandacht besteedt worden op bepaalde vaardigheden die je later ook nodig hebt in het hoger beroepsonderwijs of het wetenschappelijk onderwijs. Dan zou je dus ook kunnen denken aan het geven van een opdracht, waarbij je bepaalde vaardigheden moet kunnen toepassen waarbij je kennis en vaardigheden moet combineren om de opdracht goed uit te kunnen voeren. Naast de examens die dan afgenomen worden en dan misschien lichter gaan tellen, zou dus ook aan de hand van die opdracht bepaald kunnen worden of je wel of niet klaar bent om de middelbare school af te sluiten.
Oud 20-06-2003, 14:46
Verwijderd
Citaat:
AukjeLaks schreef op 20-06-2003 @ 14:14:
Wel vind ik dat het CSE erg zwaar telt, ook omdat het per vak maar een toets is in je hele 'schoolloopbaan.'
Nee, dat vind ik niet. Het belangrijkste jaar is je examenjaar: je voorgaande jaren zijn toch meer een opstapje naar dat laatste. De kennis die je in het laatste jaar opdoet wordt dan ook het meest uitgebreid getoetst. Daarmee valt goed te verenigen dat je twee toetsen hebt die elk voor de helft meetellen.

Het idee van een momentopname speelt veel meer bij toetsen vooraf, zoals het bepalen van het geschikte middelbare schoolniveau voor een basisschoolleerling door middel van de CITO-toets. Over het nut van zo'n anticiperende toets valt te twijfelen, maar over het nut van het schoolonderzoek plus CSE als indruk van je kennis op dat moment niet.

Citaat:
Nieuw ideetje: twee keer CSE doen, allebei telt 25% mee en het gemiddelde van je SE telt 50% mee. Je kan dan bijvoorbeeld bij vwo denken aan een CSE in het begin van de zesde en een aan het eind van de zesde, of een CSE aan het eind van de vijfde en een aan het eind van de zesde.
Dat zou kunnen, maar dat hangt van de verdeling van de stof af. Als het zwaartepunt van de stof die je moet kennen in het zesde jaar ligt is het logisch dat je dan ook het zwaartepunt van de toetsen in dat jaar legt. Maar toch, het idee van een meer op gemiddelden gebaseerd toetsingssysteem staat mij niet zo aan. Je krijgt dan immers het verschijnsel dat er niet echt meer zoiets is als een alles-of-niets situatie die het CSE wel is. Leerlingen zullen zich dan ook weer calculerender opstellen omdat ze bijvoorbeeld weten dat ze een bepaald krediet hebben. Dat is nu ook al zo omdat je eindcijfer het gemiddelde is van het schoolonderzoek plus CSE, maar hoe meer toetsspreiding hoe erger dat verschijnsel.

Naar mijn mening is het CSE namelijk niet alleen een toets van je concrete kennis en vaardigheden, maar ook een toets van je stressbestendigheid, vermogen om je te kunnen richten op één gewichtig moment en daarmee samenhangende discipline. Daar heb je in de praktijk veel meer aan dan aan leerlingen die weliswaar hun eindexamen halen door het 'CSE nieuwe stijl' maar die nog teveel last hebben van 'kinderziektes' als calculerend gedrag en spanning.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 17:07
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
stel dat het eindexamen er niet was, dan is het feitelijk best moeilijk te toetsen voor scholen hoe ze aan de gemiddeldes komen die op je rapport komen. Nu kan een school je inderdaad matsen met een leuke acht voor de school examens, maar als je er niets van bakt op je CSE val je alsnog door de mand.

Daarbij zijn er heel veel leerlingen die tijdens het school jaar maar wat aan kloten, maar pas op het CSE echt presteren door veel te studeren en in te halen als het nodig is. Om die zelfde reden zijn twee CSEs een uitermate slecht idee, omdat scholen andere ritmes hebben van leren. Mijn school begint pas in de vijfde met de mogelijkheid om N&T te doen, andere scholen kunnen dat al in de vierde doen. Een ritme verschil dat pas tegen het eind examen aan weer recht loopt.

voor mij persoonlijk zou het chiller zijn om geen CSEs te hebben, maar zulke regelingen worden nu eenmaal niet binnen twee jaar werkelijkheid. makkelijker omdat ik dan niet onder druk kom te staan voor 1 groot examen en makkelijker omdat mijn cijfers vrij constant zijn, in tegenstelling tot mensen die in 1 grote burst een proefwerk leren de avond van te voren.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 13:32
knights
knights is offline
nee,

vond je het niet spannend - lastig - supervaag.... en ga zo maar door ?

ik vond het een unieke ervaring, waarom afschaffen ?
er zijn toch niet zoveel mensen die door hun CSE een jaar over moeten doen.
Oud 25-06-2003, 15:11
Basia
Basia is offline
voordat ik examen heb gedaan was ik denk ik eerder voor afschaffiing van t CSE. was bang om alles waar ik voor gewerkt had in 1 weekje te verknallen.
achteraf viel alles mee. het is een goede indicatie, ook voor jezelf, wat je in de afgelopen jaren hebt geleerd. laat dat CSE dus maar bestaan.
Reageren

Regels voor berichten