Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2003, 18:29
kleinedraak
Een opmerking van een jongen heeft me aan het denken gezet. Hij zei: ik vind je helemaal niet leuk zoals je bent als je bij je vriendinnen bent. Het lijkt wel of je intressant probeert te doen, ben je wel zo? Deze topic is eigenlijk een beetje een uitbreiding op een aantal reacties op het topic over: Masker

Ik weet eigenlijk helemaal niet wie ik ben. tegen ieder1 vertel ik vanalles maar soms weet ik geneens of ik dit verzonnen heb of dit ook wel werkelijk is gebeurt vroeger. *slik* dit is ech moeilijk.
Ik draag dus bij ieder1 wel een ander masker. de ene keer heel open, andere keer gesloten, dan weer vrolijk, druk, depressief of aandacht vragend. Op zich is dit niet leuk maar niet zo erg.
Maar het erge is dat ik nu neit weet welke Esther ik dan wel ben?
Ik weet niet hoe ik me graag kleed, voel, of hoe ik moet doen.
Ik wordt vaak heel erg druk en dat is erg aandachtopeisend.
Is dit de ware ik, of ben ik dat lieve meisje dat open staat voor vriendinnen met problemen.
Ik heb gelezen dat er meer mensen last van hadden en dat er ook iemand zichzelf wel weer had truggevonden. Ik wil graag van jullie weten hoe ik kan ontdekken wie ik ben.
Oke je hoort volwassenen ook vaak zeggen dat je je hele leven ernaartoe leeft om erachter te komen wie je bent.
Maar ik weet totaal niet wie ik ben, hoe kan dat komen en hoe kan ik erachter komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2003, 18:36
Verwijderd
wow...dit is even eng. wat hier staat is precies hoe ik ook ben. ik kan je dus niet helpen, geloof ik. wat ik nu geleerd heb is gewoon steeds meer wat gevoelens toelaten en aan anderen vertellen. dan komt vanzelf je ware 'ik' naar boven. *klinkt wat zwaar, maar zo is het wel* weet niet of je er iets aan hebt, maar goed. *zit nog steeds verschikt voor beeldscherm*

Succes.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 18:37
gothicje
gothicje is offline
kheb ook wel een beetje hetzelfde eigenlijk
doordat ik nooit zeg of doe hoe ik me eigenlijk voel weet ik nu eigenlijk ook niet meer echt hoe ik ben
want misschien loop ik maar gewoon met de mensen mee onder het mom van maar ik ben toch mezelf
ik heb ook geen idee meer hoe ik ben
ben ik een feestbeest of is dat maar een masker of sta ik altijd voor iedereen klaar of doe ik dat ook alleen maar om me te verschuilen, ben een beetje kwijt wat ik daadwerkelijk leuk vind omdat ik nergens intens van kan genieten
bij de ene vrienden ben ik happy en bij de ander depri komt dat doordat ik bij de 1 gesloten ben en bij de ander niet of komt dat doordat ik me aanpas
ik weet het niet, maar kheb nog genoeg tijd om er achter te komen en todat ik er achter ben schuif ik alle opmerkingen opzij en ga ik door zoals ik nu doe
kweet ook niet wat ik verder kan zeggen sorry
sorry als dit nuteloos was
Oud 21-06-2003, 18:41
shy girl
shy girl is offline
Hey meis, wat vervelend dat je nie weet wie je nou precies bent..herken het wel een beetje.ma tis een soort identiteitscrisis denk k..misschien moet je er eens met je vertrouwenspersoon over prate ma met mij mag ook altijd he dat weet je !
dat je tegen de een meer vertelt dan tegen de ander is nie zo vreemd dat heeft iedereen denk k wel. ma het kan best zijn dat je een masker op hebt bij sommige mensen..dat ze nie aan je zie wie je nou werkelijk bent ..en bij de ander ben je weer jezelf ..of nie ?
Wie zou je graag willen zijn? Het lieve meisje of toch liever de aandachteisende persoon?
Probeer te voelen wat je het fijnst vindt..tis heel erg moeilijk maar misschien kun je eens voor jezelf op schrijven hoe jeje voelt bij beide 'persoonlijkheden'.
succes ermee!xxx
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 21-06-2003 @ 19:29:
Een opmerking van een jongen heeft me aan het denken gezet. Hij zei: ik vind je helemaal niet leuk zoals je bent als je bij je vriendinnen bent. Het lijkt wel of je intressant probeert te doen, ben je wel zo? Deze topic is eigenlijk een beetje een uitbreiding op een aantal reacties op het topic over: Masker

Ik weet eigenlijk helemaal niet wie ik ben. tegen ieder1 vertel ik vanalles maar soms weet ik geneens of ik dit verzonnen heb of dit ook wel werkelijk is gebeurt vroeger. *slik* dit is ech moeilijk.
Ik draag dus bij ieder1 wel een ander masker. de ene keer heel open, andere keer gesloten, dan weer vrolijk, druk, depressief of aandacht vragend. Op zich is dit niet leuk maar niet zo erg.
Maar het erge is dat ik nu neit weet welke Esther ik dan wel ben?
Ik weet niet hoe ik me graag kleed, voel, of hoe ik moet doen.
Ik wordt vaak heel erg druk en dat is erg aandachtopeisend.
Is dit de ware ik, of ben ik dat lieve meisje dat open staat voor vriendinnen met problemen.
Ik heb gelezen dat er meer mensen last van hadden en dat er ook iemand zichzelf wel weer had truggevonden. Ik wil graag van jullie weten hoe ik kan ontdekken wie ik ben.
Oke je hoort volwassenen ook vaak zeggen dat je je hele leven ernaartoe leeft om erachter te komen wie je bent.
Maar ik weet totaal niet wie ik ben, hoe kan dat komen en hoe kan ik erachter komen?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 18:41
Verwijderd
Ik denk dat heel veel mensen dit zullen herkennen, het meemaken en/of het meegemaakt hebben. Ik denk dat het hoort bij het volwassen worden. Heel vaak zal dat de oorzaak zijn, denk ik.

En daarbij komt, veel mensen hebben meerdere kanten. Bij bepaalde mensen zijn ze hardstikke druk, bij andere mensen zijn ze lief, bij weer andere mensen doen ze hun mond niet open, enz. Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe die mensen doen, die zijn tenslotte ook allemaal verschillend. Die vriend zal tegen zijn vrienden waarschijnlijk ook niet zo doen zoals hij tegen jou is. Of wel? Niemand is in elke situatie 100% hetzelfde. Denk ik.

Doe de dingen zoals jij je er goed bij voelt. Zolang je er zelf niet echt mee zit ed, is er toch geen probleem? Zodra je er zelf wel mee gaat zitten of het echt te extreem wordt, dan zou je eens met iemand kunnen gaan praten. Maar tot die tijd...tja, gewoon doorgaan zoals je nu doet?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 18:59
kleinedraak
Bij jullie twee is het misschien omdat jullie er niet over praten.
Ik praat echt super veel, maar ik denk dat ik tegen niemand eerlijk ben. want ik weet niet wat de waarheid is. Ik weet nie wat ik voel en kan moeilijk obder woorden brengen wat ik bedoel, daarbij komy ook nog eens dat ik veel mensen iets anders zeg.
Mag ik contact met je zoeken via msn, diegene die het ook heeft.
Shy girl: danke meis, ik heb nu pw-week dus ik denk nie dat ik bij haar terecht kan maar ik ga haar zoeken,

Sterkte met jezelf te ontdekken he?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 19:05
Verwijderd
ik had dit zelf ook toen ik 15 ofzo was. iemand gaf me toen de tip dat ik gewoon af en toe ergens op moest schrijven hoe ik dacht over dingen (simpele dingen, maar ook grotere). een soort dagboek. ik heb dat toen gedaan en doe dat nog steeds. het is niet echt een dagboek imo, er gaan soms maanden voorbij zonder er iets in te zetten. als ik gewoon behoefte heb aan een uitlaatklep schrijf ik soms gewoon wat. dit varieert wel van 1 zinnetje bijv. ik stond er vandaag bij stil dat ik best wel van m'n zus hou. zoiets, maar soms schrijf ik ook gewoon hele lang stukken over politiek of iets in het nieuws... en soms plak ik er gewoon een songtekst in ofzo

lang verhaal, maar om het kort te maken. schrijf je ervaringen af en toe op! het heeft mij in ieder geval enorm geholpen en dat doet het nog steeds
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 19:32
Verwijderd
Probeer eerlijk tegenover jezelf te zijn... Als je eerlijk bent tegenover jezelf, kun je dat ook naar de buitenwereld uitdragen. Het is misschien moeilijk, maar het geeft wel meer rust op den duur. En dan leer je kennen wie je bent en waarom je doet wat je doet. Geef het eerlijk toe.. En misschien zijn al die persoonlijkheden wel deel van wie jij bent (niet schyzofreen, dat bedoel ik niet), dat jij meerdere kanten hebt, dat het allemaal ESTHER is..
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 19:42
Verwijderd
Citaat:
WooF schreef op 21-06-2003 @ 19:36:
wow...dit is even eng. wat hier staat is precies hoe ik ook ben. ik kan je dus niet helpen, geloof ik. wat ik nu geleerd heb is gewoon steeds meer wat gevoelens toelaten en aan anderen vertellen. dan komt vanzelf je ware 'ik' naar boven. *klinkt wat zwaar, maar zo is het wel* weet niet of je er iets aan hebt, maar goed. *zit nog steeds verschikt voor beeldscherm*

Succes.
mjah mies, en dat doe je heel aardig de laatste tijd =)
wat ik zou willen aanraden is vertel mensen dingen en laat je gevoelens zien, dan leren ze je op de ''echte'' manier kennen.. heel veel succes!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Charlie1704 schreef op 21-06-2003 @ 20:42:
mjah mies, en dat doe je heel aardig de laatste tijd =)
wat ik zou willen aanraden is vertel mensen dingen en laat je gevoelens zien, dan leren ze je op de ''echte'' manier kennen.. heel veel succes!!!!
Mja, k ben dus niet helemaal gek hè? en das niet omdat ik jullie niet vertrouw ofzo, maar omdat ik dat niet zie zitten.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:05
Verwijderd
Citaat:
WooF schreef op 21-06-2003 @ 21:50:
Mja, k ben dus niet helemaal gek hè? en das niet omdat ik jullie niet vertrouw ofzo, maar omdat ik dat niet zie zitten.
dat wat ik wilde aanraden was ook niet voor jou bedoeld , maar meer in het algemeen... je hoeft ook niets te vertellen, en ik twijfel er niet aan of je ons vertrouwd
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:18
Verwijderd
Zoals Leonoor al zegt denk ik dat het iets is wat hoort bij volwassen worden. Iedereen gaat op een gegeven moment op zoek naar zichzelf, en die zoektocht duurt ook eigenlijk een heel leven. Niet dat je je hele leven zo zult voelen als nu, maar wel dat je je hele leven nog nieuwe dingen zult leren over jezelf.

Ik had het er gister nog over met iemand. Hoe we beiden al een aantal keer hebben gedacht van "ja, nu ken ik mezelf echt" om vervolgens onszelf weer volledig te verrassen.

Hoe jij je nu voelt is echter wat extremer natuurlijk, je bent een beetje verdwaald in jezelf klinkt het. Ik herken dat ook wel hoor, kan soms nog zulke momenten hebben (afgelopen weekend bijv.) maar dan bedenk ik me dat ik altijd degene blijf die die stukjes laat zien van mezelf.. Dan zit daar altijd een stukje ik in. Zelfs de dingen waarbij jij voor jouw gevoel alsof doet zijn toch onderdeel van Esther, want het komt toch uit jou. Wanneer jij liegt tegen mensen, ben jij wel nog steeds de persoon die die leugens verzint.

Al die stukjes Esther die je laat zien aan verschillende mensen en die je al kent van jezelf horen bij het totaalbeeld van Esther. Allen vormen ze een stukje van jou en allen zijn ze dus ook echt.
Je zult je plek nog wel wat beter vinden met de tijd, het hoort er allemaal bij.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:25
Nona
Nona is offline
Waarschijnlijk is mijn visie hierop helemaal fout en zeg ik precies wat je niet wilt horen, maar ik denk dat je uit je eigen gedrag af kan leiden wie je bent. Als je bepaalde kleren draagt en die zijn veelal net zoals die van je vriendinnen kan je daaruit afleiden dat je veel om die vriendschappen geeft en je graag spiegelt aan je vriendinnen. Je hoeft je echt niet af te vragen wat voor kleding je zelf leuk vindt, want je koopt heus geen kleding waarvan je zelf walgt, zo zijn mensen niet.
Op deze manier kan je veel van je prioriteiten afleiden: wat vind jij belangrijk? Wat niet? waarom doe je dingen en wat zegt dat over jou? Je prioriteiten zeggen dan ook meer over jou dan bijvoorbeeld je uiterlijk of taalgebruik.

Nouja, zo voelt het niet. Dat weet ik. Ik heb het zelf ook zo gevoeld, alleen dacht ik dat het me niets kon schelen wat anderen van me dachten. Ik had een redelijk verkeerd beeld van mezelf, en ik denk dat mijn zelfbeeld nu beter klopt. Maar perfect wordt het nooit, bij niemand. Gun jezelf wat tijd, dan kom je er vanzelf achter wie je bent en wat je wilt. Als je naar je eigen gevoelens luistert gaat dat sneller, dus dat kan ik je in ieder geval aanraden.

[/nutteloze reply ]
Oud 22-06-2003, 14:37
Fantôme
Fantôme is offline
@ kruimel (en kleineghcdraak )
ik denk dat jouw visie hierop zo slecht nog niet is.
aan je gedrag kan je volgens mij best goed afleiden 'wie' je nou eigenlijk bent.

natuurlijk, daar moet je dan soms wat langer over nadenken. En sommige dingen veranderen in je leven ook. Ik bedoel... vroeger droeg ik alleen maar wijde kleren, maar nu evengoed wat strakker zittende shirts. Vroeger kon ik dus ECHT geen keuzes maken, nu beter en dat soort dingen.

wat ik dus wil zeggen is, WIE je bent staat nooit vast.
iedereen kan door dingen veranderen.
door ingrijpende dingen van buitenaf, maar ook gewoon je smaak kan veranderen, maar meestal verander je niet echt drastisch (wel in denkniveau e.d. maar niet in meningen...)

Ben jij altijd met dezelfde vriendengroep opgetrokken, of steeds met anderen. Ga dan eens, bijvoorbeeld met kleding, na of die bij je verschillende vriendengroepen anders werden. (droeg je bij de ene groep skatekleding en bij de andere casual bijvoorbeeld) of is dat niet veranderd. Waardoor komt dat? Weken de groepen qua kledingsmaak niet zo erg van elkaar, of was het gewoon omdat je sowieso droeg wat je zelf leuk vond. (dan heb je iig al ontdekt of je wat dat opzicht doet wat je zelf wilt of dat je een aanpasser bent).

Mensen kunnen trouwens evengoed een druktemaker als een luisteraar zijn. Ik kan soms ook erg aandacht vragen en soms gewoon stil naar een vriendin zitten luisteren. Dat vind ik eigenlijk niet erg... Jij wel?

meis... dit klinkt misschien erg luchtig, en het is misschien nutteloos. maar je komt er heus uit hoor! misschien duurt het bij jouw wat langer.

oja, wat ik nog vergat.
soms zie je bepaalde dingen van jezelf niet die anderen wel zien.
vraag HEN dan naar bepaalde eigenschappen

liefs, Wendy
Oud 22-06-2003, 19:17
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 22-06-2003 @ 15:37:
*wijze tekst*
Thx, zit ook een beetje verloren met mezelf en deze tekst helpt me wel een beetje.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 19:25
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
phensic schreef op 22-06-2003 @ 20:17:
Thx, zit ook een beetje verloren met mezelf en deze tekst helpt me wel een beetje.
gelukkig....
(wendy is stiekem wel blij met zo'n opmerking )
Oud 23-06-2003, 14:49
raarbeestje
raarbeestje is offline
ik ken het...ik wilde op school (vroeger) er altijd bij horen
ALTIJD! ik wou bij de populaire horen want dan was je stoer..
nou na 2 maanden wou ik het al niet meer
ik moest ze niet...ik vond ze maar stom
muziek was stom ze roddelde ze schelde andere uit ze vonde zich zow geweldig ik dacht dit ben ik niet!ik voelde me heel ongelukkig...
dus toen ging ik me breken van hun nou ik zal je zeggen dat was heel moeilijk..
ze dede toen dus ook stom tegen mij..
ik ging me helemaal in mijn muziek inleven..
ik ging nergens heen zonder muziek ik ging me naar mijn muziek kleden...ik voelde me meer op mijn gemak dan in die klere van ik wil net als hun zijn...door mijn nieuwe klere en mijn eigen muziek waar ik toen voor uit kwam want ik deed altijd net of ik hun muziek mooi vond nou echt niet dus..maar goed..
door dat ik zow werdt kwamen er nieuwe mensen naar mij toe..
die van het zelfde hielden als mij mij accepteerde hoe ik ben..
met hun kon ik overal over praten en ik voelde me eindelijk mezelf...ik voelde me op me gemak en ik was heel blij met de nieuwe mensen die ik leerde kennen...toen ik dus nieuwe vrienden had kon ik alles weer aan en heb ik mijn masker in de kast heel ver weg gestopt...en ik wil hem ook nooit meer terug pakken!

ik denk niet echt dat je er iets aan heb...maar ik wou het toch even kwijt...

Laatst gewijzigd op 23-06-2003 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 14:54
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
raarbeestje schreef op 23-06-2003 @ 15:49:
ik ken het...ik wilde op school (vroeger) er altijd bij horen
ALTIJD! ik wou bij de populaire horen want dan was je stoer..
nou na 2 maanden wou ik het al niet meer
ik moest ze niet...ik vond ze maar stom
muziek was stom ze roddelde ze schelde andere uit ze vonde zich zow geweldig ik dacht dit ben ik niet!ik voelde me heel ongelukkig...
dus toen ging ik me breken van hun nou ik zal je zeggen dat was heel moeilijk..
ze dede toen dus ook stom tegen mij..
ik ging me helemaal in mijn muziek inleven..
ik ging nergens heen zonder muziek ik ging me naar mijn muziek kleden...ik voelde me meer op mijn gemak dan in die klere van ik wil net als hun zijn...door mijn nieuwe klere en mijn eigen muziek waar ik toen voor uit kwam want ik deed altijd net of ik hun muziek mooi vond nou echt niet dus..maar goed..
door dat ik zow werdt kwamen er nieuwe mensen naar mij toe..
die van het zelfde hielden als mij mij accepteerde hoe ik ben..
met hun kon ik overal over praten en ik voelde me eindelijk mezelf...ik voelde me op me gemak en ik was heel blij met de nieuwe mensen die ik leerde kennen...toen ik dus nieuwe vrienden had kon ik alles weer aan en heb ik mijn masker in de kast heel ver weg gestopt...en ik wil hem ook nooit meer terug pakken!

ik denk niet echt dat je er iets aan heb...maar ik wou het toch even kwijt...

ben trots op jou!!
goed dat je dit typt, ik denk dat de anderen daar wel wat aan hebben
Oud 23-06-2003, 15:16
raarbeestje
raarbeestje is offline
Citaat:
... schreef op 23-06-2003 @ 15:54:

ben trots op jou!!
goed dat je dit typt, ik denk dat de anderen daar wel wat aan hebben
hoop ut...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 15:26
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
raarbeestje schreef op 23-06-2003 @ 16:16:
hoop ut...
denk het wel.
Oud 23-06-2003, 17:09
Verwijderd
@ raarbeestje : Niet iedereen heeft zoveel lef als jij! Maar 'k bewonder je er wel om.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 17:33
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
phensic schreef op 23-06-2003 @ 18:09:
@ raarbeestje : Niet iedereen heeft zoveel lef als jij! Maar 'k bewonder je er wel om.
hm ja, daar heb je ook wel weer gelijk in denk ik.
maarja.... raarbeestje is er nu wel gelukkig mee....
enne, tja. als anderen hetzelfde probleem hebben, kunnen ze toch overwegen dezelfde stap te nemen. al is het nog zo moeilijk, dit is ook niet eerlijk, iig niet tegen jezelf.
Oud 23-06-2003, 19:21
raarbeestje
raarbeestje is offline
Citaat:
phensic schreef op 23-06-2003 @ 18:09:

neej dat snap ik opzich wel...
maar ik werdt zow ziek van mezelf
dat ik tege mezelf loog enz..
ik voelde me niet fijn...en werdt echt letterlijk ziek van mezelf..
misselijk hoofdpijn kotsen...
als ik in de spiegel keek zag ik...nix...of in ieder geval niet mezelf..
en ik kon dat echt nei meer aanzien..
ik hate het dat ik om 'vrienden' te hebbe mezelf niet kon zijn
dus daarom...ik hoop echt dat meer mensen het doen..
ik zie er veel...die het zelfde als mij waren..en nu nog steeds zijn

maar als je het zelf echt wil..kan het echt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten