Advertentie | |
|
![]() |
|
Dat noemen ze Psychosomatische klachen - weet niet of ik het goed schrijf eigenlijk
![]() psyche = geest soma = lichaam Als er al een term voor is moet het wel normaal zijn. Ik heb het zelf ook, probeer dan over dingen te praten en oplossingen te zoeken, gaat het vaak beter.
Laatst gewijzigd op 25-06-2003 om 09:53. |
![]() |
|
Ik heb het juist andersom. als ik me geestelijk goed voel dan ben ik lichamelijk meestal rustig. Maar als het geestelijk goed gaat heb ik buikpijn, moe, en zit altijd helemaal vol met puisten. Ook als ik gestressd heb, heb ik dit mja das logisch. dat van jou is wel logisch je maakt je druk om dingen en je moet je meer inspanne.
Maar dat van mij vind ik toch erg onverklaarbaar ![]() |
![]() |
|
ik heb idd door emoties wel eens last van m'n nek/rug/schouders. of hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid. soms voel ik ook wel gewoon 'n akelig gevoel in heel m'n lichaam. al weet ik niet goed hoe ik dat moet beschrijven, het is iig niet fijn. ook word ik idd heel erg moe.
|
Ik voel me altijd een beetje misselijk/hoofdpijn/moe terwijl het geen van drieen op dat moment echt is. Het voelt alleen zo. Zo'n zeurderig gevoel en ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven.
Maar dit komt op hetzelfde neer als je bijvoorbeeld buikpijn krijgt als de gymles eraan zit te komen. Het komt gewoon omdat je het niet leuk vind. Het is maar een voorbeeld maar ik had er eerder ook last van, ik kon op vrijdag al helemaal ziek worden omdat het dan alweer bijna weekend was en ik dinsdag gym had. De woensdag was voor mij de allerfijnste dag. Ik heb het nu niet meer hoor, dit was trouwens 2 jaar geleden. Toch nog wel heel erg dichtbij. Verder werd ik vorig jaar telkens de dag/nacht voordat de toetsweek begon ziek. Als ik eraan toegaf dan was het echt ziek zijn, met overgeven enzo. Als ik zo sterk was om het te negeren, was het zo weg. Best vreemd eigenlijk.. ![]()
|
![]() |
ik heb ook wel eens pijn.... niet in de zin van buikpijn, hoofdpijn enz. maar gewoon pijn in mijn hele lichaam...dat ik voel in mijn knieen en zich helemaal doortrekt...het komt in mijn hoofd en ik voel me dan heel raar....dit gebeurt bijvoordbeeld als ik iets verkeerds heb gedaan...als ik me schuldig voel of als ik heeeel verdrietig ben....
|
![]() |
|
![]() |
ja ksnap wel wat je bedoelt denk ik...
soms als ik me rot voel heb ik ook gewoon buikpijn of hoofdpijn, en ben ik moe. Maar dat bedoel je denk ik niet. Je zo rot voelen dat alles wat je doet pijn geeft, alsof mijn hele lijf vol gif zit dat bij een beweging of heftige gedachte langs alle cellen van mijn lichaam stroomt. Het gevoel dat je niet meer kan bewegen of ademen... gewoon ziek zijn van mezelf.. Althans dat herken ik, ik weet niet of je hetzelfde bedoelt maar zoietss is het misschien wel.
||
Citaat:
Maar ik bedoel dus inderdaad het moeilijk/niet te beschrijven gevoel waar een aantal anderen het ook over hebben. Een vaag gevoel door je hele lichaam. Opvallend dat niemand het echt onder woorden kan brengen...meestal lukt het me wel om iets te omschrijven, maar dit gevoel is echt zó vaag... Bij mij blijft dat gevoel soms wel een paar dagen hangen, hebben jullie dat ook? |
![]() |
|
Ik heb dat ook weleens. Dan voel ik me verdrietig en krijg ik daardoor hoofdpijn of misselijkheid. Lijkt me heel normaal.
Brengt me op het volgende: het lijkt me soms dat lichamelijke pijn ook een smaak heeft. Maar dat is meer een discussie voor op L&G eigenlijk...
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-06-2003 om 17:25. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Lichaam en geest werken samen, dus lijkt het me
logisch dat als het geestelijk niet goed gaat, dat ook invloed heeft op je lichaam. Ik heb vooral last van hoofdpijn, rugpijn, en overgevoelig reageren op bepaalde dingen, duizelig, misselijk, en vooral slaaptekort. Maar alleen als het ècht slecht gaat, anders blijft het bij slecht slapen.
|
ik krijg vaak maagpijn en hoofdpijn.
of ik ga heel erg trillen en soms ook wel ongecontroleerde bewegingen. dan schiet mn hand zomaar ineens uit en stoot ik een glas om bijvoorbeeld.
|
Verwijderd
|
Teveel nadenken: koude rillingen door mijn hele lichaam, haren overeind, hoofdpijn en soms ook misselijkheid.
Verdriet: buikpijn gepaard met verminderde eetlust (en gewichtsverlies). Angst: zweten, zwaar hoofd en ook misselijkheid. Blijheid: superveel energie, alles tintelt (soms ook kippevel). Kan dan niet stil blijven zitten. Ik ben nogal eens een wrak ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik word meestal heel erg moe dan (is toch ook een lichamelijke klacht) en als ik gestresst ben dan krijg ik het koud, voel heel gespannen aan en heb koude rillingen. In mn toetsweek heb ik het dus altijd koud, echt niet fijn.
|
migraine als ik me kut voel, als ik heel boos ben word ik soms benauwd (astma), wordt vaak moe ervan, zere spieren ook wel... gewoon naar gevoel in mn hele lijf > heeft iedereen volgens mij wel (een beetje) ; in het astmacentrum waar ik gezeten heb werd er speciaal aandacht aan besteed door de psych, omdat veel astmapatienten door emoties hun klachten verergeren enzo.... > vrij normaal dus volgens mij, maar wel erg vervelend
![]() |
![]() |
|
Dat heet idd psycho-somatische klachten. De toestand van je geest veroorzaakt klachten in je lichaam, zegt men. Volgens mij kan het ook andersom, dat de toestand van je lichaam je geestelijk functioneren verandert. Somato-psychisch, zou je kunnen zeggen. Bijv. als je niet uitgeslapen bent, ziek, onder invloed van alcohol, als je iets verkeerds gegeten hebt. Je ben eigenlijk met je lichaam getrouwd, je leven lang. En als het in dat huwelijk de één niet goed gaat, is het vaak aan de ander te merken.
Over psychosomatische problemen zijn boeken geschreven, waarin per probleem het lichaamsdeel wordt aangewezen, waarin je geest deze spanningen dan aan het "uiten" is, als ze teveel worden. Als je maagpijn hebt, "zit je ergens mee in je maag", dan gaat het bijv. om zenuwen. Als het pijn in je schouder is, dan "heb je (geestelijk) teveel lasten op je schouder genomen". Je hebt dus een lichamelijke en een geestelijke mag en schouder als het ware. Oftewel: je vergelijkt de ene met de andere. Zo komen alle lichaamsdelen aan de beurt. Als je door je rug gaat, ga je in dit idee eerst "geestelijk door je rug". Je geest kan die spanning niet aan, en dan schiet die spanning in je lichamelijke rug. Een simpel boekje wat zo gaat, is dat van Louise L. Hay: "je kunt je leven helen"/ "you can heal your life". Je vindt het in de meeste openbare bibliotheken. Er zijn ook boeken die er dieper op ingaan. Deze boeken zitten in de mystieke sector. Het achtergrondidee is, dat geest en lichaam één geheel zijn en elkaar beinvloeden. Vanuit de psychologie zullen hier ook boeken over zijn, dit onderwerp raakt beide stromingen eigenlijk. |
![]() |
|
ik zet mijn psychische pijn vaak om naar fysieke pijn, omdat ik die op een of andere manier beter kan verdragen. als ik door bepaalde nare dingen geestelijk gekweld word zeg maar, voel ik liever alle spieren in mn lichaam verkrampen.
tis denk ik een beetje te vergelijken met de oorzaak van automutilatie; daarbij pijnig je ook jezelf op een bepaalde manier, want dan overtref je je psychische pijn... Ka |
![]() |
||
Citaat:
Dat boek ken ik inderdaad, en ik heb ook nog een ander uitgebreider boek; de sleutel tot zelf-bevrijding. Hierin staan zo'n 1100 aandoeningen met hun (mogelijke) psychologische oorzaken. Ken jij nog andere titels? Ik vind het namelijk wel een interessant onderwerp. Ik bedoelde trouwens meer de algehele pijn die je voelt bij hele heftige emoties, niet de lichamelijke klachten die je door emoties kunt krijgen. (klinkt vaag, maar ik bedoel het totale rotgevoel, en niet bijvoorbeeld maagpijn ofzo) |
![]() |
||
Citaat:
groeten, peter. |
![]() |
|
jah ken dit wel...alleen heb ik het dat ik de emoties van andere mensen zo kan aanvoelen...voelt iemand zich in mijn buurt klote....dan voel ik dat dan komt er een naargevoel over me heen en dan weet ik gewoon die ander voelt zich niet prettig....hoef die ander niet te kennen en de ander kan het zo goed mogelijk verborgen willen houden maar voel het altijd....
kuzzie Joey |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
verslaving/depressie Cuore | 5 | 31-12-2011 13:25 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 | |
Psychologie |
overlijden van een naasten persoon... plotseling of langzaam Ruudje | 18 | 18-11-2004 11:15 | |
Seksualiteit |
Sekshoroscopen! Elister | 81 | 14-07-2004 16:27 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 |