Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2003, 20:22
trekpop
trekpop is offline
ik moet dus het aantal mol carbonaat in malachiet gaan bepalen, dit carbonaat reageert met zoutzuur (HCL) dus hij reageert als volgt :

...CO3...(s) + 2HCL(aq) -- > H20(l) + CO2(g) + CL(g)

hoe bereken ik nou het aantaal mol carbonaat? btw, de formule van malachiet is niet bekend omdat dit het doel van het practicum is om die te onderzoeken...

ik zelf d8 om het zo te doen :
ik doe bijvoorbeeld 10 gram malachiet in een bekerglas, hier doe ik 10 gram zoutzuur bij zodat ik zeker weet dat ongeveer al het carbonaat zal reageren. dus we hebben een massa van 20gram totaal voor de reactie...
dit gaat reageren zodat de CO2 en de CL ontsnappen in de lucht, een deel van het H20 ook.
De rest zouden we kunnen indampen zodat we er zeker van kunnen zijn dat ook al het water verdampt is en we alleen een solide substantie overhouden.
deze wegen we en trekken dit van de 20 gram af. hier doen we nog eens 10 gram van het zoutzuur af en we hebben de massa van het het CO3...

alleen ik heb het idee dat ik nu iets verkeerd doe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2003, 20:44
Verwijderd
mol massa van CO3 = 14 + 3 x 16 = 62
mol massa van HCl = 1 + 35,4

1 CO3 + 2 HCl -> 1 H20(l) + 1 CO2(g) + 1 CL(g)

10 gram malanchiet bevat maximaal 10/62 = 0,1613 mol CO3
Dit reageert met 2 maal zoveel mol HCl dus 0,32258 mol.

om een overmaat te nemen: 0,4 mol HCl haal je uit 400 ml 1 M HCl oplossing.

Hieruit ontstaan 2 gassen die tesamen per mol (indien het een ideaal gas is, maarja daar ga ik maar vanuit) 24,5 liter ruimte innemen. Zorg dat je dit gas opvangt doormiddel van een goede proefopstelling. (ik wil die wel uitwerken als het nodig is).

Meet hoeveel liter gas er in totaal ontstaat. Deel dit door 24,5 en je weet hoeveel mol dit is. Deel dit door 2 de ene helft ontstaat door de CO2 en andere door Cl.

Per mol CO2 die ontstaat was 1 mol CO3 nodig. Zo weet je hoeveel mol CO3 er in 10 gram malanchiet zat.

Zo zou ik het doen maarja ik zal jouw manier ook eens uit proberen te werken. Ik post het zo

Laatst gewijzigd op 26-06-2003 om 20:49.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 21:00
trekpop
trekpop is offline
kej, thnx
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 21:10
Verwijderd
Op jouw manier hou je volgens mij van de overmaat HCl de H en CL over na het indampen samen met het malanchiet zonder CO3.
Verder weet je niet hoeveel HCl heeft gereageerd en ook niet hoeveel CO3. Dus wegen is volgens mij geen goede oplossing..
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 21:22
trekpop
trekpop is offline
maar het zoutzuur dat niet gereageerd heeft, dat is toch wel op een bepaalde manier weg te krijgen...?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 21:41
Verwijderd
Citaat:
trekpop schreef op 26-06-2003 @ 22:22:
maar het zoutzuur dat niet gereageerd heeft, dat is toch wel op een bepaalde manier weg te krijgen...?
met natronloog:
H3O+ + OH- --> 2H2O
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 22:07
Verwijderd
Als je van plan bent dat water dan te laten verdampen zit je nog altijd met het Cl.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 09:11
damaetas
damaetas is offline
aan hierboven HCl en Cl2 zijn gassen dus verdampen mee (maar ik heb de post niet gelezen dus het kan zijn dat dit op nix slaagt)

ter controle:
malachiet (basisch kopercarbonaat) = Cu2(OH)2CO3
Oud 27-06-2003, 09:11
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
trekpop schreef op 26-06-2003 @ 22:22:
uitdampen dus
Reageren

Regels voor berichten