Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2003, 06:31
JJzD
JJzD is offline
hoi,

ik heb vann8 openbsd geinstalleerd nadat ik genoeg had van debian. Hij ging er in 1x doorheen en alles werkte gewoon.
maar nu wil ik me 2de harde schijf mounten
dat was een ext2 fs maar dan kreeg ik meldingen als bezig en niet schoon
heb dus met disklabel alle partities weeggegooid en daar 1 grote bsd partitie voor in de plaats gezet.
als ik hem nu echter mount ( mount /dev/wd1a /mnt/share) krijg ik de melding dat het incorrect filetype of format is.
geen idee wat iok er nog aan kan doen.
Oud 28-06-2003, 07:43
JJzD
JJzD is offline
als je bijv samba wil installeren word er verwezen naar /usr/ports

maar die dirt bestaat helemaal niet.

volgens mij ligt dat aan cvsup maar als ik die wil installeren met add_pkg cvsup krijg ik het beroicht dat dat niet bestaat

en weet iemand een verzameling upto date goede tutorials over open bsd?

en kan ik netbsd enz tut's ook gebruiken?
Oud 28-06-2003, 16:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik gebruik FreeBSD. Ik weet niet in hoeverre OpenBSD afwijkt.

Over dat mounten en partitioneren. Ik gebruik daarvoor altijd /stand/sysinstall. Dan naar Index en Fdisk en daarna Disklabel. Daarna met "ee /etc/fstab" de partitietabel bijwerken en rebooten of handmatig mounten.

Wat betreft je ports collectie. Je hebt CVSUP nodig. Staat dat niet op de CD? Anders kun je heel makkelijk van internet downloaden

# fetch http://blah.com/cvsup-16.1g.tar.gz
(bijvoorbeeld, waar de URL staat moet je ff zoeken)
# pkg_add cvsup-16.1g.tar.gz
(waarbij cvsup-blah de filenaam is)

Als je FreeBSD zou installeren, zou ik je meer kunnen helpen. Anders zou ik toch maar een topic op GoT openen in NOS, zijn weinig mensen hier met ervaring met OpenBSD.
Oud 28-06-2003, 16:46
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-06-2003 @ 17:43:
Ik gebruik FreeBSD. Ik weet niet in hoeverre OpenBSD afwijkt.

Over dat mounten en partitioneren. Ik gebruik daarvoor altijd /stand/sysinstall. Dan naar Index en Fdisk en daarna Disklabel. Daarna met "ee /etc/fstab" de partitietabel bijwerken en rebooten of handmatig mounten.

Wat betreft je ports collectie. Je hebt CVSUP nodig. Staat dat niet op de CD? Anders kun je heel makkelijk van internet downloaden

# fetch http://blah.com/cvsup-16.1g.tar.gz
(bijvoorbeeld, waar de URL staat moet je ff zoeken)
# pkg_add cvsup-16.1g.tar.gz
(waarbij cvsup-blah de filenaam is)

Als je FreeBSD zou installeren, zou ik je meer kunnen helpen. Anders zou ik toch maar een topic op GoT openen in NOS, zijn weinig mensen hier met ervaring met OpenBSD.
mja die stand wist ik

me stand dir is echter gewoon leeg
staat helemaal niets in

en openbsd is mooi secure dus ben wel benieuwd
staat er ook lekker op
maar geloof niet dat het groot verschil maakt hoor free of Openbsd

(en tanx )
Oud 28-06-2003, 16:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
URL van FreeBSD package kun je hier vinden:

ftp://ftp.FreeBSD.org/pub/FreeBSD/po...-gui-16.1h.tgz

Probeer eens te fetchen en met pkg_add te installeren.

Dit is dus console versie he, geen GUI.
Oud 28-06-2003, 17:06
DEChengst
DEChengst is offline
Je hebt wel een nieuwe filesystem aangemaakt met newfs ? Als je de hele schijf gebruikt is het trouwens standaard om hier de c partitie voor te gebruiken.
Oud 28-06-2003, 17:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 28-06-2003 @ 18:06:
Je hebt wel een nieuwe filesystem aangemaakt met newfs ? Als je de hele schijf gebruikt is het trouwens standaard om hier de c partitie voor te gebruiken.
Volgens mij was de c partitie altijd de hele schijf, ook al hebt je er 20 partities in gemaakt. De c partitie zou je dan ook nooit mogen gebruiken, altijd a b d e gebruiken, default is d of e (not sure).

Correct me if i'm wrong.

Mijn disklabel:

Code:
8 partitions:
#        size   offset    fstype   [fsize bsize bps/cpg]
  a:   262144        0    4.2BSD     2048 16384 16392   # (Cyl.    0 - 16*)
  b:   790528   262144      swap                        # (Cyl.   16*- 65*)
  c:  6313482        0    unused        0     0         # (Cyl.    0 - 392*)
  d:   131072  1052672    4.2BSD     2048 16384  8200   # (Cyl.   65*- 73*)
  e:  5129738  1183744    4.2BSD     2048 16384 28552   # (Cyl.   73*- 392*)
Zoals je ziet is c alles, van cylinder 0 tot 392.

Laatst gewijzigd op 28-06-2003 om 17:41.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 18:10
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-06-2003 @ 18:39:
Volgens mij was de c partitie altijd de hele schijf, ook al hebt je er 20 partities in gemaakt.
Correct.

Citaat:

De c partitie zou je dan ook nooit mogen gebruiken, altijd a b d e gebruiken, default is d of e (not sure).
Dat ligt er dus aan. Als je je schijf als een enkel filesystem wil gebruiken dan gebruik je gewoon de c parititie. Verder geldt voor de system disk dat je normaal de a partitie voor je root filesystem gebruikt en b voor de swap.
Oud 28-06-2003, 19:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 28-06-2003 @ 19:10:
Dat ligt er dus aan. Als je je schijf als een enkel filesystem wil gebruiken dan gebruik je gewoon de c parititie. Verder geldt voor de system disk dat je normaal de a partitie voor je root filesystem gebruikt en b voor de swap.
I see.

Ja en d maakt ie voor /var en alle andere dingen (dus ook /usr) gebruikt 'ie e. Maar zowel d en e kun je voor algemene partities gebruiken, las ik ergens in het FreeBSD handbook.

Maar dan nog een vraag aan jou, beetje offtopic:

Als je dus de c partitie gebruikt, betekent dat ook dat (Free)BSD geen 8% reserveert voor root user? Ik vind het namelijk best zonde dat 8% van mn 720GB array eigenlijk verloren gaat aan ruimte voor root gereserveerd, daar heb ik niks aan. Voor /var is dat handig, voor een schijf die enkel als Samba storage dient is het pure verspilling.
Oud 28-06-2003, 20:05
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-06-2003 @ 20:35:
Als je dus de c partitie gebruikt, betekent dat ook dat (Free)BSD geen 8% reserveert voor root user? Ik vind het namelijk best zonde dat 8% van mn 720GB array eigenlijk verloren gaat aan ruimte voor root gereserveerd, daar heb ik niks aan.
Nope

# man tunefs

Laatst gewijzigd op 28-06-2003 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 20:10
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
JJzD schreef op 28-06-2003 @ 07:31:
hoi,

ik heb vann8 openbsd geinstalleerd nadat ik genoeg had van debian. Hij ging er in 1x doorheen en alles werkte gewoon.
maar nu wil ik me 2de harde schijf mounten
dat was een ext2 fs maar dan kreeg ik meldingen als bezig en niet schoon
heb dus met disklabel alle partities weeggegooid en daar 1 grote bsd partitie voor in de plaats gezet.
als ik hem nu echter mount ( mount /dev/wd1a /mnt/share) krijg ik de melding dat het incorrect filetype of format is.
geen idee wat iok er nog aan kan doen.
OpenBSD lijkt meer op NetBSD dan op FreeBSD. Voorbeeld: die hele SMP code in FreeBSD kunnen de OpenBSD devvers niet gebruiken in OpenBSD (OpenBSD heeft geen SMP maar willen dat wel graaf). De NetBSD code echter is wel nuttig. OpenBSD is ook (ooit) gebaseerd op NetBSD.

Onthoudt dat maar, want je hebt altijd wel mensen die denken dat hun BSD veel lijkt op die van de ander. BullShit. Kortom naar Enlightenment moet je niet luisteren en als je dit op GoT/NOS zou vragen dan is dat meer een FAQ vraag denk ik.

Cvsup zit in /usr/ports. Hij heeft geen /usr/ports. Doh. Dus, ga naar ftp.openbsd.org en de dir /pub/OpenBSD/3.3 en get dan: ports.tar.gz

ftp ftp://ftp.openbsd.org/pub/OpenBSD/3.3/ports.tar.gz

Die gooi je in /usr en dan untar. Dat duurt ff, en dan heb je /usr/ports. Vanaf daar kun je gaan compileren, maar je kunt ook binaries installeren. Staat in OpenBSD FAQ (kom ik zo op terug).

Over dat ie zegt incorrect fs: 2 oplossingen: -t ext2 meteen na mount toevoegen of een fatsoenlijke entry in /etc/fstab adden.

OpenBSD is prima voor je. Je bent een slimme gozer. Slim genoeg om te willen leren en geinteresseerd in beveiliging. Nou, dan zit je nu goed.

OpenBSD officiele FAQ: http://www.openbsd.org/faq/index.html
OpenBSD News: http://www.deadly.org
OpenBSD topic van #openbsd @ Freenode met links en info ed: http://open.bsdcow.net/topic (staan ook 2 goede FAQs).

Wat je over ports zei staat in de officiele FAQ. Fstab/mounten kon ik zo snel niet vinden... EXT2FS is wel supported in GENERIC kernel (de kernel die standaard bij OpenBSD. Dus je hoeft daarvoor geen eigen kernel te compileren). Hier over ports:

http://www.openbsd.org/faq/faq8.html#Ports
Reageren

Regels voor berichten