Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2003, 00:46
Eurydice
Eurydice is offline
Als je 2 studies doet hoef je toch maar voor 1 collegegeld te betalen? Dus ook als je de ene studie op de uni doet en de ander op een hbo?

En als je maar 1 vak erbij wil volgen op de uni ipv een hele opleiding, moet je je dan inschrijven voor de hele studie? In principe maakt het toch niet zoveel uit aangezien de vrijheid/blijheid-moraal in het hoger onderwijs....
Oud 01-07-2003, 08:36
Unexplained
Unexplained is offline
Als je je inschrijft op twee verschillende scholen, zul je twee keer collegegeld moeten betalen..

Je krijgt overigens maar één keer studiefinanciering.
Oud 01-07-2003, 17:46
Balance
Balance is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 01-07-2003 @ 09:36:
Als je je inschrijft op twee verschillende scholen, zul je twee keer collegegeld moeten betalen..

oh? ik had eigenlijk ook zoiets begrepen als de topicstarter. dat je, door collegegeld te betalen, het recht krijgt colleges te volgens, welk vak dat dan ook is (en dus ook van elke studie die je wilt). Wel komen d'r aparte kosten of regels bij en kan je niet zomaar een collegezaal instappen.
Maar dat is puur 'van horen zeggen' dus ik weet niet of dat klopt?
Oud 01-07-2003, 18:00
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 01-07-2003 @ 18:46:
oh? ik had eigenlijk ook zoiets begrepen als de topicstarter. dat je, door collegegeld te betalen, het recht krijgt colleges te volgens, welk vak dat dan ook is (en dus ook van elke studie die je wilt). Wel komen d'r aparte kosten of regels bij en kan je niet zomaar een collegezaal instappen.
Maar dat is puur 'van horen zeggen' dus ik weet niet of dat klopt?
Voor 1 onderwijsinstelling gaat dat zeker op, niet voor verschillende. Dus als je twee studies op dezelfde universiteit volgt, betaal je maar 1 keer collegegeld. Volg je twee studies, waarvan in op één uni en één op een hogeschool, dan moet je twee keer collegegeld betalen.

Volgens mij hebben veel universiteiten wel een systeem voor mensen die meer dan 1 studie volgen, je moet zoiets vaak ook aangeven bij de algemene (dus níet-facultaire) inschrijving. Je begrijpt wel dat je soms toevallig tegelijkertijd toetsen hebt of colleges, daar kan dan dus rekening mee gehouden worden.

Hoe het zit met 1 vak er extra bij volgen weet ik niet helemaal, daarvoor zul je de onderwijsinstelling moeten raadplegen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 18:01
A loved one
A loved one is offline
Kan dat trouwens wel gewoon, twee studies volgen? Laten alle universiteiten dat toe en zijn ook alle combinaties toegestaan?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 21:57
Verwijderd
Citaat:
A loved one schreef op 04-07-2003 @ 19:01:
Kan dat trouwens wel gewoon, twee studies volgen? Laten alle universiteiten dat toe en zijn ook alle combinaties toegestaan?
Nou, twee complete studies wordt moeilijk. Je krijgt dan het verschijnsel dat je twee colleges op één tijdstip hebt. De meeste universiteiten hebben de studies die goed met een andere te combineren zijn al samengevoegd. Het geheel duurt dan meestal vijfeneenhalf of zes jaar.

In ieder geval kun je met het betalen van één som collegegeld alle vakken doen die je wilt, zolang je maar binnen één onderwijsinstelling blijft. Wil je zowel aan HBO als aan de uni vakken volgen, dan moet je tweemaal collegegeld betalen, met dien verstande dat het collegegeld voor HBO lager is dan voor de uni.

Maar nogmaals, ik zou niet 'vrij' twee studies gaan combineren. Een volledige studie met misschien één of twee vakken van een andere studie erbij is leuk, maar bij meer kom je al snel roostertechnisch in de knoei.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:02
Verwijderd
Citaat:
A loved one schreef op 04-07-2003 @ 19:01:
mijn broer doet 2 studies. CKI en filosofie bij universiteit utrecht. mja, verder weet ik er ook niks van.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 00:49
Eurydice
Eurydice is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 01-07-2003 @ 09:36:

Ik heb het opgezocht en wat jij zegt klopt dus niet. Je hoeft maar 1x collegeld te betalen. Je moet hooguit twee keer administratie/inschrijvingskosten betalen en natuurlijk je boeken, maar verder niet gelukkig
Reageren

Regels voor berichten