Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2003, 11:41
Ertensoep
Ertensoep is offline
Wat is nou precies het verschil daartussen?
En is iemand met het syndroom van down nou verstandelijk of geestelijk gehandicapt? (of beiden?)
Oud 05-07-2003, 11:43
Verwijderd
ik gok op beide

ik geloo fdat verstandelijk en geestelijk gehandicapt ook ongeveer hetzelfde is.. Weet het verschil er iig niet tussen
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 11:52
Verwijderd
Volgens mij is het hetzelfde, alleen een andere benaming.

Citaat:
Benaming
Rond 1900 ontstond de term 'zwakzinningen'. Tot ver in de 20e eeuw is dit de benaming voor de groep mensen die daarvóór zotten en dwazen werden genoemd. 'Zwakzinnigen', later ook wel 'oligofrenen' genoemd, is een verzamelnaam voor idioten, debielen en imbecielen. Mensen met een IQ onder de 70 werden tot deze groep gerekend.

Sinds begin jaren negentig geldt de benaming zwakzinning als achterhaald en incorrect. Zwakzinnig wordt door velen als een scheldwoord gezien. Net zoals idioot, debiel en imbeciel, woorden die nog regelmatig gebruikt worden. Geestelijk gehandicapt en verstandelijk gehandicapt passeerden de revue, Inmiddels spreken we over 'mensen met een verstandelijke handicap'. Of 'mensen met een verstandelijke beperking'. Ook heeft men het wel over 'mensen met mogelijkheden'.

Het blijft een beetje tobben met de benaming. 'Mensen met mogelijkheden' impliceert dat er ook mensen zonder mogelijkheden bestaan. 'Mensen met een verstandelijke handicap' (of beperking) is een hele mond vol. Maar lijkt vooralsnog de minste weerstand op te roepen. In deze historische schets wordt de term zwakzinnig gebruikt tot het moment dat er nog geen andere benaming bestond.
http://www.omroep.nl/rvu/index.html#...historie1.html
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:35
ekki
ekki is offline
Volgens mij 'moet' je dan inderdaad spreken van iemand met een verstandelijke beperking. Maar verstandelijk en geestelijk is dus hetzelfde.

Syndroom van Down: verstandelijke beperking, maar ook wel een lichamelijke beperking volgens mij.

Ik heb op school 'geleerd' waarom je niet moet spreken van een handicap, maar ik weet de reden even niet meer. Volgens mij spreek je pas van een handicap als diegene het zelf ook als een handicap ervaart ofzo. Lekker vaag, ik zal het als ik er aan denk nog 'ns opzoeken.
Oud 05-07-2003, 16:16
Verwijderd
Twee benamingen voor precies hetzelfde.
Men wil het alleen de laatste tijd steeds minder 'hard' laten klinken:
Eerst heette het 'geestelijk gehandicapt', vervolgens 'verstandelijk gehandicapt' en de nieuwste term is 'intellectueel beperkt'......

Maar het is dus alledrie hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:26
Verwijderd
Er is absoluut geen verschil tussen een verstandelijke handicap en een geestelijke handicap. Het heeft allebei betrekking op je geestvermogens.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 18:13
Brown eye
Brown eye is offline
Citaat:
ekki schreef op 05-07-2003 @ 14:35:
Ik heb op school 'geleerd' waarom je niet moet spreken van een handicap, maar ik weet de reden even niet meer. Volgens mij spreek je pas van een handicap als diegene het zelf ook als een handicap ervaart ofzo. Lekker vaag, ik zal het als ik er aan denk nog 'ns opzoeken.
Lekker vaag idd, want hoe moet dat dan bij iemand die geestelijk zo beperkt is dat hij of zij niet kan praten en dat je niet weet of diegene het beseft?? Dat kan dan toch niet zelf zeggen of die wel of niet vindt dat ie gehandicapt is?? Ik vind dat beperking zo'n grote definitie van iets is; iemand die wat moeilijk loopt het dus ook een beperking, iemand die lichamelijk helemaal niets kan (wel gewoon bewegen ofzo met armen en benen, maar niets ermee kunnen) heeft dan ook een beperking, maar er zit een heel groot verschil in! Daarom is het voor de meeste mensen meteen duidelijk waar je het over hebt als je over lichamelijk gehandicapt spreekt! In de vorm van geestelijk gehandicapt of een geestelijke beperking vind ik het een beetje moeilijk uitleggen daarom heb ik maar een voorbeeld van lichamelijk genomen!
Het is misschien een beetje vaag allemaal en moeilijk te begrijpen, maar ik kan niet goed onder woorden brengen wat ik bedoel en hoe ik er tegenaan kijk!!
Oud 05-07-2003, 21:26
Freestyler*
Freestyler* is offline
Heey..

Ik hoor regelmatig dat vooral ouders van gehandicapte kinderen moeite hebben met de term 'geestelijk gehandicapt'.
Dit suggereert namelijk dat er iets mis zou zijn met hun geest en dat wordt dus geassocieerd met een 'gehandicapt(e) karakter/ persoonlijkheid'.

De term 'verstandelijk gehandicapt' wordt over het algemeen beter ontvangen, aangezien dit verwijst naar een gehandicapt verstand. Dat wordt geassocieerd met bijvoorbeeld een klein vermogen om dingen te begrijpen of te kunnen bevatten (of met het i.q.)

Maar het is wel zo dat je kunt spreken van een zekere trend. Over 10 jaar bestaat er waarschijnlijk weer een andere term. Denk maar aan lilliputters/ dwergen/ kleine mensen..etc.

Persoonlijk vind ik datje altijd moet opppassen met het gebruiken van termen die als kwetsend (kunnen) worden beschouwd..

ImeZ
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 13:23
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 05-07-2003 @ 14:35:

Het zijn tegenwoordig mensen met mogelijkheden, omdat je niet moet kijken naar wat ze niet kunnen, maar naar wat ze juist wel kunnen!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 14:06
Verwijderd
Citaat:
bloempjuh schreef op 06-07-2003 @ 14:46:
Dus een normaal mens is een mens met 'extra mogelijkheden' omdat ze meer kunnen?

Dat gezeik altijd over hoe je iemand moet noemen, of je nou mongool, geestelijk of verstandelijk gehandicapt of 'mens met mogelijkheden' zegt, het komt allemaal op hetzelfde neer.

En de eerste de beste die mij een mens met mogelijkheden noemt ipv gehandicapt kan rekenen op een hele rare blik
Ja, ze zeggen het...Kan er ook nix aan doen..Een normaal mens heeft idd meer mogelijkheden, maar het is voor de gehandicapte respectvoller om te kijken naar wat ze wel kunnen...Zelfbeeld, zelfrespect etc..

*heeft SPWopleiding... *
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 14:41
Verwijderd
Citaat:
bloempjuh schreef op 06-07-2003 @ 14:46:
Dat gezeik altijd over hoe je iemand moet noemen, of je nou mongool, geestelijk of verstandelijk gehandicapt of 'mens met mogelijkheden' zegt, het komt allemaal op hetzelfde neer.
nee; iemand met een geestelijke handicap is niet altijd een mongool. Iemand is een mongool als hij/zij het syndroom van Down heeft, en dat heeft lang niet iedere geestelijk gehandicapte
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 18:17
Brown eye
Brown eye is offline
Dus....laten we de dingen gewoon bij zijn naam noemen, want de meeste ouders doen dat zelf ook! Iemand met een mongooltje zegt heus niet van mijn kind is gehandicapt, maar die zegt gewoon mijn kind heeft het syndroom van down!! Mijn ouders zeggen ook gewoon dat mijn broer gehandicapt is en niet dat ie een geestelijke en lichamelijke beperking heeft, want dat is een hele uitgebreide term!! En dat van dat je bij mensen moet spreken over de mogelijkheden die ze wel hebben wat moet je dan zeggen?? 'Mijn zoon/dochter is gehandicapt' (of iets dergelijks) is toch veel makkelijker om te zeggen 'Nou mijn zoon/dochter kan wel bewegen en hij/zij kan zitten en geluiden maken'!! Je moet het beestje gewoon bij z'n naam noemen, want dat is voor de ouders ook heel normaal! Of ze willen het niet accepteren dat hun kind zo is! Maar net als bloempjuh zegt...mensen zullen wel heel raar gaan staan kijken als je het alleen maar over zijn/haar mogelijkheden hebt!!
Oud 06-07-2003, 18:31
Brown eye
Brown eye is offline
Citaat:
Hippe Woepsie schreef op 06-07-2003 @ 15:06:
*heeft SPWopleiding... *
Dat zegt nog niets, want zo'n opleiding kan jou bijna niets leren over hoe je gehandicapten moet behandelen en hoe je ze moet verzorgen want ze zijn allemaal heel anders en moeten dus ook anders verzorgt en behandeld worden! Zo'n opleiding gaat er zowat vanuit dat ze allemaal hetzelfde zijn! Ik hoor dat heel vaak van mensen die zo'n opleiding hebben gehad en die nu bij mijn broer op school werken of begeleider zijn op een woongroep en zeggen ook dat je gewoon naar de persoon zelf moet kijken en het tijd geven en dan weet je vanzelf hoe je met zo'n persoon om moet gaan en verzorgen! En ik heb ook wel eens meegemaakt (en daar wil ik niet mee zeggen dat jij zo bent of dat iedereen zo is!!) dat mensen die zo'n opleiding hebben gehad zich ermee gaan bemoeien als ik iets met mijn broer deed dat ik dat niet goed deed, want hun zouden het beter weten dan mij, want hun hebben zo'n opleiding gehad. Ik kan daar gvd zo kwaad over worden, want hun weten het helemaal niet beter, want hun kennen hem helemaal niet goed en het is tenslotte mijn broer en ik weet het beste hoe je hem moet verzorgen en het wil niet zeggen als er iets in dat f*cking k*t boek staat van hun opleiding dat dat bij mijn broer ook zo is ! Daar kan ik dus echt niet tegen....mensen die denken het beter te weten over mijn broer dan wij zelf!! Mijn broer was in februari heel ziek en dat zou dan in een keer komen omdat ie een slikprobleem heeft ....niet dus en daarom wouden ze dat ie voortaan aan de sondevoeding ging ...ze moeten niet zeiken, want hij eet super goed en als ie dat bij hun niet doet dan is dat hun probleem en ligt het aan hun zelf, want wij hebben er nooit problemen mee

zo ook weer m'n hart gelucht!!.....kan daar nogal pissig over worden namelijk!!

Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 18:35.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Hippe Woepsie schreef op 06-07-2003 @ 15:06:
Ja, ze zeggen het...Kan er ook nix aan doen..Een normaal mens heeft idd meer mogelijkheden, maar het is voor de gehandicapte respectvoller om te kijken naar wat ze wel kunnen...Zelfbeeld, zelfrespect etc..

*heeft SPWopleiding... *
Ik denk dat gehandicapten het vervelender vinden om met een heel omslachtig cliché aangesproken te worden dan gewoon hun stoornis of gebrek bij naar genoemd te krijgen.

Ik vind juist het verzinnen van ongein als 'mensen met moeilijkheden' ofzo getuigen van weinig respect. Het impliceert namelijk dat je die persoon wilt ontzien, want 'ze zijn toch al zo zielig dus laten we ze maar zo vriendelijk mogelijk behandelen'.

Ik vind het verzinnen van die ongein getuigen van het niet voor vol aanzien van de gehandicapte.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 19:10
Verwijderd
Euhm...Hippe Woepsie heeft die benaming toch niet zelf verzonnen...?

En Brown eye, volgens mij weet jij niet helemaal wat spw 'en dat soort opleidingen' inhouden...het is iig lang niet zo erg als jij denkt.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Brown eye schreef op 06-07-2003 @ 19:31:
*hoop kwade smileys*
Misschien kun jij ook proberen begrip op te brengen voor de mensen die het kennelijk allemaal nog niet zo goed weten. Als jij het zo goed weet, vertel ze dan de dingen die ze nog niet weten. Ik denk dat allebei de kanten daar een heel stuk meer mee opschieten dan met een hoop -smileys op scholieren.com. Of vergis ik me daar nou in?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 19:33
Brown eye
Brown eye is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-07-2003 @ 20:13:
Misschien kun jij ook proberen begrip op te brengen voor de mensen die het kennelijk allemaal nog niet zo goed weten. Als jij het zo goed weet, vertel ze dan de dingen die ze nog niet weten. Ik denk dat allebei de kanten daar een heel stuk meer mee opschieten dan met een hoop -smileys op scholieren.com. Of vergis ik me daar nou in?
Jah...dat is het ook niet hoor, maar ik was gewoon kwaad omdat ik dat pas geleden heb meegemaakt snappie....en dat moest er gewoon ff uit want veel mensen je in omgeving snappen niet hoe je je eronder voelt als zoiets gebeurd!! Maar het was ook niet me bedoeling om mensen aan te vallen, maar ik wou gewoon ff me verhaal kwijt omdat ik er nogal mee zat! En sorry van die spw-opleiding, want ik dacht dat dat die was, maar daar heb ik me dus in vergist .....en nogmaals...ik wilde niemand de schuld in de schoenen schuiven maar ik moest gewoon ff me verhaal kwijt en nou ben ik opgelucht ! Hmmm...ik zal er eens over na gaan denken wat ik hun kan vertellen wat ze nog niet weten! Zo weer goed??
Oud 06-07-2003, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Brown eye schreef op 06-07-2003 @ 20:33:
Jah...dat is het ook niet hoor, maar ik was gewoon kwaad omdat ik dat pas geleden heb meegemaakt snappie....en dat moest er gewoon ff uit want veel mensen je in omgeving snappen niet hoe je je eronder voelt als zoiets gebeurd!! Maar het was ook niet me bedoeling om mensen aan te vallen, maar ik wou gewoon ff me verhaal kwijt omdat ik er nogal mee zat! En sorry van die spw-opleiding, want ik dacht dat dat die was, maar daar heb ik me dus in vergist .....en nogmaals...ik wilde niemand de schuld in de schoenen schuiven maar ik moest gewoon ff me verhaal kwijt en nou ben ik opgelucht ! Hmmm...ik zal er eens over na gaan denken wat ik hun kan vertellen wat ze nog niet weten! Zo weer goed??
Ik was niet boos oid, hoor. Je kwam alleen een beetje...euhm...ja, over. En ik denk dat je daardoor dingen soms misschien wat zwart-wit ziet. Het zal best kloppen met je ervaringen bv, dat geloof ik graag, maar of het dan ook helemaal 100% klopt...? Ik weet hoe mensen in ziekenhuizen/instellingen soms kunnen doen...soms erg frustrerend, maar als je het van de andere kant bekijkt soms misschien ook wel weer logisch ed. En soms bedoelen mensen het heel anders dan het op het eerste gezicht lijkt... Maar goed...we begrijpen elkaar wel en ik heb ook weer een paar -tjes gezien.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 20:26
Brown eye
Brown eye is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-07-2003 @ 20:47:
Ik was niet boos oid, hoor. Je kwam alleen een beetje...euhm...ja, over. En ik denk dat je daardoor dingen soms misschien wat zwart-wit ziet. Het zal best kloppen met je ervaringen bv, dat geloof ik graag, maar of het dan ook helemaal 100% klopt...? Ik weet hoe mensen in ziekenhuizen/instellingen soms kunnen doen...soms erg frustrerend, maar als je het van de andere kant bekijkt soms misschien ook wel weer logisch ed. En soms bedoelen mensen het heel anders dan het op het eerste gezicht lijkt... Maar goed...we begrijpen elkaar wel en ik heb ook weer een paar -tjes gezien.
Dan is het goed !! Je hebt gelijk....ik denk dat ik over dat soort dingen alleen maar negatief kan denken, omdat het mijn broer is en ik heel gevoelig ben als het daarover gaat!! En ik denk dat die mensen het goed bedoelen, maar zo gaat het er bij mij niet in! en weet je...ik daar eigenlijk nog nooit over nagedacht...het is dat jij het nu zegt! Ben weer helemaal in de -stemming !!
Oud 07-07-2003, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Brown eye schreef op 06-07-2003 @ 19:31:
heel verhaal over opleidingen
ik zeg ook niet dat ik weet hoe je iedere gehandicapte apart moet behandelen en benaderen. ik zeg alleen maar dat ik een SPW-opleiding heb. En ja, ik weet niet veel van gehandicapten, en dat vind ik zelf heel jammer. in onze boeken worden ze echt afgeschilderd als mensen die nix kunnen, dus mensen zonder mogelijkheden, maar je kan ook geen appels met peren vergelijken. en trouwens, wij zijn toch ook niet allemaal hetzelfde?
Maar goed, ik snap wel dat je zo reageerde, omdat je van dichtbij meemaakt hoevaak er misschien foute conclusie wordt getrokken over je broer...Mja, kan ik ook nix aan doen...

Maar goed, als je maar weet dat ik niet betweterig over probeer te komen, en me realiseer dat ik niet alles weet, maar dat een SPW opleiding meer inhoudt dan je denkt!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 10:45
Medea
Medea is offline
Ik vind die termen van verstandelijk of geestelijk gehandicapt behoorlijk dom. Een beetje racistisch ook. Het zijn gewoon mensen. Iedereen verschilt van mekaar. En mensen met het syndroom van down bvb. verschillen op een andere manier van andere mensen dan mensen met bruin haar van mensen met blond haar.
Het zijn toch gewoon mensen?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Medea schreef op 07-07-2003 @ 11:45:
Ik vind die termen van verstandelijk of geestelijk gehandicapt behoorlijk dom. Een beetje racistisch ook. Het zijn gewoon mensen. Iedereen verschilt van mekaar. En mensen met het syndroom van down bvb. verschillen op een andere manier van andere mensen dan mensen met bruin haar van mensen met blond haar.
Het zijn toch gewoon mensen?
Dus jij beweert dat als je iemand verstandelijk gehandicapt is, dat je dan zegt dat diegene geen mens is?

een 'handicap' of een 'invaliditeit' betekent dat er 'iets' met je is waardoor je meer moeite hebt met functioneren. 'Verstandelijke handicap' betekent dus dat iemand meer moeite heeft met functioneren op verstandelijk gebied.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 10:52
Brown eye
Brown eye is offline
Citaat:
Hippe Woepsie schreef op 07-07-2003 @ 11:20:
ik zeg ook niet dat ik weet hoe je iedere gehandicapte apart moet behandelen en benaderen. ik zeg alleen maar dat ik een SPW-opleiding heb. En ja, ik weet niet veel van gehandicapten, en dat vind ik zelf heel jammer. in onze boeken worden ze echt afgeschilderd als mensen die nix kunnen, dus mensen zonder mogelijkheden, maar je kan ook geen appels met peren vergelijken. en trouwens, wij zijn toch ook niet allemaal hetzelfde?
Maar goed, ik snap wel dat je zo reageerde, omdat je van dichtbij meemaakt hoevaak er misschien foute conclusie wordt getrokken over je broer...Mja, kan ik ook nix aan doen...

Maar goed, als je maar weet dat ik niet betweterig over probeer te komen, en me realiseer dat ik niet alles weet, maar dat een SPW opleiding meer inhoudt dan je denkt!
Neej joh...ik viel je helemaal niet aan en het was ook niets persoonlijks tegenover jou! Wat ik gewoon wilde zeggen is dat er teveel uit een boekje wordt gehaald, maar je in de werkelijkheid moet kijken hoe die persoon is en hoe je die moet behandelen, omdat zo'n boekje dat niet kan zeggen! Maar als je die opleiding doet, die me overigens heel leuk lijkt, dan moet je wel leren wat er in het boekje staat want anders schiet het ook niet op! Misschien is dit wel een advies of een tip dat je als je later in die zorg werkt je het beste kunt kijken naar de persoon zelf en als je een tijdje met diegene werkt zie je vanzelf hoe je hem moet verzorgen en wat diegene het fijnst vindt, want dat is bij iedereen anders dan alles strikt volgens een boekje doen! En je geeft zo iemand veel van je tijd, maar je krijgt er ontzettend veel dank voor terug!! Veel succes met je opleiding!!
Oud 08-07-2003, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Brown eye schreef op 07-07-2003 @ 11:52:
Neej joh...ik viel je helemaal niet aan en het was ook niets persoonlijks tegenover jou! Wat ik gewoon wilde zeggen is dat er teveel uit een boekje wordt gehaald, maar je in de werkelijkheid moet kijken hoe die persoon is en hoe je die moet behandelen, omdat zo'n boekje dat niet kan zeggen! Maar als je die opleiding doet, die me overigens heel leuk lijkt, dan moet je wel leren wat er in het boekje staat want anders schiet het ook niet op! Misschien is dit wel een advies of een tip dat je als je later in die zorg werkt je het beste kunt kijken naar de persoon zelf en als je een tijdje met diegene werkt zie je vanzelf hoe je hem moet verzorgen en wat diegene het fijnst vindt, want dat is bij iedereen anders dan alles strikt volgens een boekje doen! En je geeft zo iemand veel van je tijd, maar je krijgt er ontzettend veel dank voor terug!! Veel succes met je opleiding!!
Gelukkig! Ik voelde me wel eneorm aangevallen, terwijl ik het lief bedoelde...
Maar ik vind ook dat er teveel theoretisch geleerd wordt bij ons op school...Bijna geen contact met een eventuele doelgroep en alles wordt met handschoentjes aangepakt. Gehandicapten (evenals bejaarden etc) zijn ok gewoon mensen, en ze gaan er heus niet dood van als je een keertje iets niet goed doet, daar leer je alleen maar van!
De opleiding is zeer leuk, je leert er veel, ook over jezelf, maar helaas is het dus jammer dat je zo weinig contact met een doelgroep hebt...bedankt voor je uitleg, en jij ook succes met school...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten