![]() |
||
Verwijderd
|
Volgens mij is het hetzelfde, alleen een andere benaming.
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Heey..
Ik hoor regelmatig dat vooral ouders van gehandicapte kinderen moeite hebben met de term 'geestelijk gehandicapt'. Dit suggereert namelijk dat er iets mis zou zijn met hun geest en dat wordt dus geassocieerd met een 'gehandicapt(e) karakter/ persoonlijkheid'. De term 'verstandelijk gehandicapt' wordt over het algemeen beter ontvangen, aangezien dit verwijst naar een gehandicapt verstand. Dat wordt geassocieerd met bijvoorbeeld een klein vermogen om dingen te begrijpen of te kunnen bevatten (of met het i.q.) Maar het is wel zo dat je kunt spreken van een zekere trend. Over 10 jaar bestaat er waarschijnlijk weer een andere term. Denk maar aan lilliputters/ dwergen/ kleine mensen..etc. Persoonlijk vind ik datje altijd moet opppassen met het gebruiken van termen die als kwetsend (kunnen) worden beschouwd.. ImeZ |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
*heeft SPWopleiding... ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Dus....laten we de dingen gewoon bij zijn naam noemen, want de meeste ouders doen dat zelf ook! Iemand met een mongooltje zegt heus niet van mijn kind is gehandicapt, maar die zegt gewoon mijn kind heeft het syndroom van down!! Mijn ouders zeggen ook gewoon dat mijn broer gehandicapt is en niet dat ie een geestelijke en lichamelijke beperking heeft, want dat is een hele uitgebreide term!! En dat van dat je bij mensen moet spreken over de mogelijkheden die ze wel hebben wat moet je dan zeggen?? 'Mijn zoon/dochter is gehandicapt' (of iets dergelijks) is toch veel makkelijker om te zeggen 'Nou mijn zoon/dochter kan wel bewegen en hij/zij kan zitten en geluiden maken'!! Je moet het beestje gewoon bij z'n naam noemen, want dat is voor de ouders ook heel normaal! Of ze willen het niet accepteren dat hun kind zo is! Maar net als bloempjuh zegt...mensen zullen wel heel raar gaan staan kijken als je het alleen maar over zijn/haar mogelijkheden hebt!!
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() zo ook weer m'n hart gelucht!!.....kan daar nogal pissig over worden namelijk!!
Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 18:35. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind juist het verzinnen van ongein als 'mensen met moeilijkheden' ofzo getuigen van weinig respect. Het impliceert namelijk dat je die persoon wilt ontzien, want 'ze zijn toch al zo zielig dus laten we ze maar zo vriendelijk mogelijk behandelen'. Ik vind het verzinnen van die ongein getuigen van het niet voor vol aanzien van de gehandicapte. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, ik snap wel dat je zo reageerde, omdat je van dichtbij meemaakt hoevaak er misschien foute conclusie wordt getrokken over je broer...Mja, kan ik ook nix aan doen... ![]() Maar goed, als je maar weet dat ik niet betweterig over probeer te komen, en me realiseer dat ik niet alles weet, maar dat een SPW opleiding meer inhoudt dan je denkt! |
![]() |
|
Ik vind die termen van verstandelijk of geestelijk gehandicapt behoorlijk dom. Een beetje racistisch ook. Het zijn gewoon mensen. Iedereen verschilt van mekaar. En mensen met het syndroom van down bvb. verschillen op een andere manier van andere mensen dan mensen met bruin haar van mensen met blond haar.
Het zijn toch gewoon mensen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
een 'handicap' of een 'invaliditeit' betekent dat er 'iets' met je is waardoor je meer moeite hebt met functioneren. 'Verstandelijke handicap' betekent dus dat iemand meer moeite heeft met functioneren op verstandelijk gebied. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ik vind ook dat er teveel theoretisch geleerd wordt bij ons op school...Bijna geen contact met een eventuele doelgroep en alles wordt met handschoentjes aangepakt. Gehandicapten (evenals bejaarden etc) zijn ok gewoon mensen, en ze gaan er heus niet dood van als je een keertje iets niet goed doet, daar leer je alleen maar van! De opleiding is zeer leuk, je leert er veel, ook over jezelf, maar helaas is het dus jammer dat je zo weinig contact met een doelgroep hebt...bedankt voor je uitleg, en jij ook succes met school... |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Hoi, zin in carnaval #1904 Smaug | 500 | 11-01-2017 16:32 | |
Psychologie |
Zijn psychologen onzin? Kauw | 57 | 05-02-2006 14:20 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
gehandicapte kinderen miss watson | 373 | 15-06-2005 16:42 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Verstandelijk gehandicapten moeten gesteriliseerd worden Thirsa87 | 153 | 30-03-2004 11:55 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Verstandelijk gehandicapten hendrikwijnja | 19 | 08-04-2003 13:18 |