Ik schiet in mn schoenen. Ik doe geen moeite mn veters vast te maken, want het regent! Ik moet naar buiten! Discman met allerlei muziek aan en ik loop de deur uit. Laat al mijn gedachten en gevoelens binnen. Die hoeven niet mee van mij.
En ik begin te lopen. Al snel drijfnat steek ik een peuk aan. Ik laat de vrijheid door me heen stromen en de haarverf in mn ogen. Ik neem een laatste trek aan mn doorweekte brandende filter en ga harder lopen. Met Scooter op mn hoofd ga ik hupsen, bijna dansen, swingen.
Ik sla een willekeurige straat in. De auto's racen langs me. Lantaarnpalen en struiken staan parallel met de weg. Ze sluiten me in. Ik besef me dat het niet meer stortregent, maar miezert. Een traan rolt tussen de regendruppels door over mn gezicht.
Een tweede peuk en een weggetje langs het water lijken me een goed idee. Perfect Circle speelt een zielig, maar hoopgevend liedje voor me. Ik ga midden op de weg lopen en geniet van de ondergaande zon. Mensen kijken me vreemd aan en ik kijk vreemd terug.
Ik ga op de stoep lopen. Langs een lange rij woonkamers met gezinnetjes verdiept in de televisie. Ik ben gewoon een van de vele mensen die toevallig hier langs moet.
Het word lichter. Een oranjegelige gloed verdrijft de regen, maar ik vind het goed. Greenday op mn hoofd. Ik voel me goed. Er loopt een man langs me die me een glimlach en een duim geeft. Ik glimlach terug en steek mn laatste peuk aan.
Nog even door het park de geur van nat groen opsnuiven en dan half opgedroogd naar huis. Als ik de sleutel in het slot steek kijk ik nog een keer om naar de stortregen die opnieuw begint. Voor een ander.