Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2003, 23:47
TMLWKY
TMLWKY is offline
Dit is iets waar ik al een tijdje over na zit te denken, dus ik zet het hier nu ook maar eens neer

Ik heb laatst een dominee - of priester, in elk geval een Christelijk persoon - horen zeggen dat 'geloof' de rechtstreekse interactie tussen God en de gelovige is. Dat het geloof van iedereen anders is, en dat dat geloof rechtstreeks iets tussen hem en de Schepper is.

Religie, daarentegen, is mijns insziens een verzameling dogma's, regels en voorschriften die helemaal niets met het geloof te maken hebben, juist omdat ieder persoon anders gelooft.

Bij deze dus de vraag aan de Christenen onder ons: hoe kun je dit combineren? Klopt alles dat binnen jullie kerk gezegd wordt met jullie eigen gevoel en geloof, of zitten hier tegenstrijdigheden in? En hoe ga je daarmee om?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2003, 13:52
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Als je het zo bekijkt is het Rooms Katholicisme een religie en het protestantisme een geloof.
Oud 08-07-2003, 15:50
Isa
Isa is offline
onzin duyvel.

of hoort iedere protestant de voice of god?

imho hoor je god wel als je het evenbeeld bent van God of Christus, 'slechte mensen' horen hem minder goed. alhoewel je hoort hem natuurlijk niet alleen je kan ook voelen of in het mooiste geval zien.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 19:40
UnderCover101
UnderCover101 is offline
Ik denk dat er in de meeste kerken wel mensen zitten, die het gevoel hebben dat hun kerk niet helemaal vertegenwoordigt waar zij voor staan.
Dat is ook heel logisch, iedereen bekijkt dingen van een andere kant en vat dingen anders op.
Het houdt namelijk niet in dat datgene wat de kerk zegt klopt.
Hou je eigen verstand erbij en vraag jezelf af waar jij voor staat en voor gaat.
Mocht je er nou achter komen dat de kerk waar je nu deel van uit maakt helemaal niet bij je past, ga dan eens in andere gemeenten kijken. En proef daar van de sfeer, zo kun je op zoek gaan naar een kerk die jouw geloof (grotendeels) verwoord.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 23:04
leonkorn
leonkorn is offline
Daarom gaat het ook niet om vroomheid of regeltjes of gebruiken, maar een hartsverandering door Jezus.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 01:20
Verwijderd
Het is ook een grote paradox, net zo als de hele mensenwereld dat is. Maar om je verder op weg te helpen, het geloof is vaak onderhevig aan 'verkeerde' interpretaties van het geloof, waar de massa graag achteraan rent. Zo is het doel van elk geloof uiteindelijk het geluk. Alhoewel de categismus (excuus voor een spelfout op dit gebied, ik zelf ben joods dus ik ben in leek hier) stelt dat men op deze wereld is om G'd te dienen is ook dat natuurlijk met het ook om gelukkig te worden. Het probleem is dat men het geloof als doel is gaan zien, in plaats van het middel die het was om gelukkig te worden. Het eigenlijke doel is dus vergeten en daarom gaan mensen nu moeilijk doen als iemand iets doet op een heilige dag dat niet mag. Terwijl het eigenlijke geloof, de religie gewoon in je hoofd zit. En je kan heel a-respectvol niet met de auto naar de kerk komen, maar je kan ook respect voor G'd hebben, ondanks het feit dat je met de auto komt. Of niet naar de kerk gaat bijvoorbeeld. In principe is religie en geloof hetzelfde, maar deze zijn uit elkaar gehaald. Maar in feite is er dus helemaal geen tegenstelling en dat is juist de paradox. Alles staat in volledige cohesie met wat er bedoeld wordt, maar niemand snapt dat. Natuurlijk staat er in de bijbel dat G'd dingen heeft gezegd, maar dat is niet letterlijk gebeurd, zoals wie dan ook op aarde iets zou zeggen. Dat is een proces geweest, vertaald naar worden. Als G'd meedelijden had dan was dat geen gevoel zoals wij mensen dat hebben, maar gewoon de natuur, die ingreep zoals ook de mens voor zijn eigen verdediging en voortbestaan zorgt. Al doet de ene dat door meer blauw op straat neer te zetten en de ander door zichzelf op te blazen, maar daar ging het niet over hier. Wel goed idee voor een thread.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 14:20
seeker of ligt
seeker of ligt is offline
hey dude!

over je vraag of er in er in alle kerken tegenstrijdigheden zitten?

JAH, maar das niet erg denk ik, ik heb soms ook dat er iets wordt gezecht en dan denk ikm hmm dat zie ik anders..
dat heb ik trouwens niet zo veel in mijn eigengemeente, niet dat die kerk perfect is...

Maar toch elke kerk heeft zen gebreken wel, sommige kerken prediken cultuurverschillen alsof hun cultuur goed is..

Bv kerken in amerika zouden bv sneller zeggemn dat je helemaal geenm drank zou mogen hebben..

Terwijl onze gemeente juist zo is van, je mag drinken maar hou het wel ponder controle...

en zo zijn er nog vele voorbeelden... Dus het is niet erg als je dingen anders ziet soms, als je als de kerken onderling maar van elkaar houd en geen haat gaat opbouwen of elkaar gaat veroordeelen.

Je bent tenslotte samen het lichaam van Cristus en de voet kan niet tegen het been zeggen, ik heb je niet nodig..

dat was hem, succes met je leven!!

God houd van je, (wist je misschien al lang maar toch sommige bootschappen zijn goed om vaker te horen).
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 01:57
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 08-07-2003 @ 16:50:
onzin duyvel.

imho hoor je god wel als je het evenbeeld bent van God of Christus, 'slechte mensen' horen hem minder goed. alhoewel je hoort hem natuurlijk niet alleen je kan ook voelen of in het mooiste geval zien.
In het protestantisme staat de persoonlijke relatie tussen God en de gelovige centraal. Bij het Rooms Katholicisme heeft de gelovige bemiddeling van priesters en heiligen nodig om via hen met God te kunnen kunnen communiceren. In die zin heeft het katholicisme een hoop dogma's die niet doorbroken kunnen worden, althans niet door de gelovige zelf.
Oud 11-07-2003, 23:52
TMLWKY
TMLWKY is offline
Dus omdat veel mensen zelf hun geloof (hun 'gevoelens' zogezegd) niet kunnen interpreteren rent DGM (De Grote Massa) achter iemand aan die ze een soort hapklare oplossing voorzet: hou je aan deze en die regeltjes, en je komt in de Hemel...

Zoiets? Zit op zich wel wat in geloof ik...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 09:23
yliek
yliek is offline
Ik was aan't denken, volgens mij is geloof iets persoonlijk-->het geloven in god(of niet), en religie is het georganiseerde deel achter een geloof.
Kan dat ook?
Oud 26-07-2003, 09:53
JJzD
JJzD is offline
religie is de gemeente die je ondersteunt in je persoonlijke geloof.

op die manier kunnen ze samen opgroeien.
natuurlijk botst dat wel eens en dan ga je in gesprek met de bijbel in de hand en kom je er wel uit.
en als je er niet uitkomt is het niet zo erg.
Draait om de geloofsbelijdenis en daar moet je het overt eens zijn
de rest is randverschijnsel en niet bijster interessant
Oud 27-07-2003, 20:55
Hop Marianneke
Hop Marianneke is offline
volgens mij heb je niet het één zonder het andere...

De religie is volgens mij een soort manier om je innerlijk geloof te veruiterlijken...

'k moet er eens over nadenken
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 17:00
Vince_007
Vince_007 is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 08-07-2003 @ 16:50:
onzin duyvel.

Het evenbeeld van God of Christus? Right! Geen enkel mens kan zich ooit het evenbeeld van God of Christus noemen, geen enkel mens zal zulk een niveau van reinheid en heiligheid bekomen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 22:23
86dagreed
86dagreed is offline
Even sidenote:

Kierkegaard zei ooit : de religie is een realiteit buiten de werkelijkheid.
Reageren

Regels voor berichten