Ik vind dit ook meer iets voor psychologie
Angstaanvallen, dat ken ik. Waar ik dan van overtuigd raak is óf dat ik niet besta en dat ik mezelf verzonnen heb, of dat mijn leven niet bestaat en ik alles verzonnen heb, of bepaalde aspecten uit mijn leven, maar meestal het eerste. Ik weet dan gewoon echt zeker dat het zo is, en ga inderdaad ook zweten, trillen, ik gil soms mensen wakker ('t is vrijwel altijd 's nachts, omdat ik dan weinig waarneem en omdat ik dan meer nadenk), ik knijp mezelf (niet erg hard, maar toch

), dat soort dingen. De oorzaak is dat ik een jaar of vijf geleden een jaar lang structureel ben genegeerd door mijn klas, zo'n beetje, denk ik. Bij mij helpt het om de lamp aan te doen, muziek op te zetten, een kussen of knuffel vast te pakken, te lezen of even uit bed te gaan en iets te schrijven of tekenen, of iets te lezen. Pianospelen helpt ook goed, maar dat mag ik niet 's nachts. Het gaat er om dat ik zintuiglijke prikkels krijg en dat ik merk dat als ik iets doe, dat daar een resultaat van te merken is, en dat ik dus wel degelijk besta.
Het tweede probleem ken ik ook, al heb ik er tegenwoordig niet zo veel last meer van. Het klinkt stom, maar eigenlijk is het enige dat je er tegen kunt doen om tóch al die dingen te doen die je niet durft of die je om andere reden niet doet. In een gesprek met collega's is dat moeilijk, zeker als je ze niet goed kent en als ze met meer zijn; tegen de tijd dat jij tóch probeert te zeggen wat je wil zeggen, gaat het al ergens anders over of kom je er gewoon niet tussen, klopt dat? Als je een vraag aan je baas wil stellen, heb je gelukkig meer tijd, dus dan kun je van te voren bedenken wat je gaat doen. Formuleer je vraag alvast in je hoofd, bedenk 'ik loop naar zijn kantoortje, klop op de deur, doe de deur open, ik doe twee stappen naar binnen en dan stel ik mijn vraag als volgt:', en doe precies wat je hebt bedacht. Je hoeft dan alleen maar je eigen bevelen op te volgen. Je zou ook met je collega's kunnen praten en zeggen dat je verlegen bent, maar dat dit wel zal slijten. Maakt niet uit of jij denkt dat het niet zal slijten, dat doet het wél. Misschien kunnen ze dan wat meer begrip voor je tonen. Ook dit is erg moeilijk om te zeggen, het voelt erg genant, omdat het zo persoonlijk is ook en omdat het niet in een bepaalde context valt, maar als het een beetje aardige mensen zijn dan geven ze je daarna meer de kans om dingen te zeggen, en dan zal het voor jou ook makkelijker zijn.
Heb je een paar goede vriendinnen of vrienden? Weten zij dat je met dit soort dingen zit? Als ze dat niet weten is dat niet erg, maar als je ze hébt, dan helpt dat veel meer dan je zou denken om meer zelfvertrouwen te krijgen. Het kan even duren, en van verlegenheid kom je nooit helemaal af want het is een karaktereigenschap, geen emotie, maar je kunt leren om er mee om te gaan en dan heb je er niet echt meer lást van.
M'n PM staat aan en m'n email-adres staat in m'n profiel, mocht je daar wat aan hebben