Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2003, 17:57
Bananeneter
Bananeneter is offline
Ik heb pasgeleden een pc gekocht zonder bijbehorende aparaten, alleen de kast. In deze pc zit een ac97 soundkaart , het type weet ik eigelijk niet precies, ik heb het gevoell dat het wel een redelijke geluidskaart is, alleen de boxen die ik er nu bij heb, 2 oude boxen van een laser pc, geven toch maar een erg mager geluid.

Nu ben ik op zoek naar boxen van rond de 40 a 50 euro, die me een redelijk geluid kunnen geven en met een redelijke bas etc.

Ik weet niet wat normaal is qua prijs op dit gebied, maar ik heb ze eigelijk vooral nodig voor het afspelen van mijn muziek, en niet voor spellen, dus dolby-surround is eigelijk al niet echt nodig lijkt me. Heeft er iemand suggesties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2003, 18:56
unpopular
unpopular is offline
kijk de ac97 is geen super kaart. Maar als je toch geen spellen ed gaat spelen en of dvd's gaat kijken zal het wel voldoen
Wil je toch een (ooit) andere raad ik je aan om in dit topic te kijken.

Ik kan je wel advizeren wat IK mooi vind heb zelf de inspire 5300 maar das dus wel 5.1.
Ik raad je eerder aan om gewoon langs een winkel te gaan waar je kan luisteren naar de verschillende sets.
Geluid is een smaak en daar zul echt naar moeten zoeken.

Deze is wel leuk Creative Inspire 2.1 2400
leuk plaatje met eigenschappen
mss nie tde beste prijs maar je kunt hem hier wel goed zien.

of deze : Philips A2.310 Rythmic Wave 310 leuk plaatje met eigenschappen

hopelijk heb je iets , succes er mee.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 18:59
Bananeneter
Bananeneter is offline
maar een vriend van mij heeft ook geen geweldigde kaart maar toen hij zn pc op zijn stereo aansloot kwam er evengoed subliem geluid uit, zal het super erg uitmaken, als het goede boxen zijn?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 19:01
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Bananeneter schreef op 13-07-2003 @ 19:59:
maar een vriend van mij heeft ook geen geweldigde kaart maar toen hij zn pc op zijn stereo aansloot kwam er evengoed subliem geluid uit, zal het super erg uitmaken, als het goede boxen zijn?
nee nee ik zet het er alleen als extra bij.
Het is niet zo dat het een slechte chip is maar het kan beter (maar das met de meeste dingen bij pc's)
en als jij het geluid mooi vind is er toch verder geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 20:33
]{ing
]{ing is offline
koop een goedkope receiver of versterker en sluit die aan op je pc, klinkt stukken beter als zo'n kut (ja) creative, philips, labtec oid setje
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 22:31
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
]{ing schreef op 13-07-2003 @ 21:33:
koop een goedkope receiver of versterker en sluit die aan op je pc, klinkt stukken beter als zo'n kut (ja) creative, philips, labtec oid setje
kan idd maar hij zei dat het alleen afspelen dan muziek.

Hij is geen die hard games ofzo (als ik zijn eerste post lees)
anders kun je ook zeggen gooi er een Creative Sound Blaster Audigy II Platinum eX met een Creative Cambridge MegaWorks THX 5.1 550 dan ben je een 600euro kwijt maar ik geloof niet dat dat nu echt de bedoeling zal zijn. (maar wel een mooi geluidje geeft)
Ik vind dat er een geluidskaart in moet zitten met daar boxen aan en niet een volledige installatie anders moet je meer in je boxen investeren. Tis toch een pc geen wega home theater

En als je idd een echte receiver met buistransitore en echte houten boxen dan maakt het iets uit maar waarom een hele installatie bouwen waar je eigenlijk te weinig van merkt

ook een goedkope reciever heb je niet voor 60 euro met boxen en al , als dat wel het geval is zal de kwaliteit ook niet super zijn. Een echte versterker betaal je een 2000 euro voor of zo.

Ik geloof zelfs dat B&O ook luidsprekers heeft voor de pc maar goed wil da zeggen dat ze goed klinken? (vind ik overigens wel).

Maar zoals ik al in mijn eerste post zei geluid is een smaak en niemand dan alleen jezelf kan vertellen wat mooi is.

En een reciever is gewoon iets er tussen als je geluidskaart brak is maakt je reciever het niet veel beter.
Als je een super de luxe reciever aan je pc gooit maar er zit een oude 16-bit geluidskaart in dan zul je nooit het beste geluid uit je reciever halen. Je zult dus alles moet en afwegen. En dan is het vaak een budget probleem.

]{ing ik zeg dus niet dat je ongelijk hebt maar ik denk er op een andere manier over.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 00:50
Verwijderd
Suggestie: Labtec APX4620. Heerlijke set die -relatief gezien- heel behoorlijk klinkt. Heb 'm zelf ook aangeschaft na flink wat research.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 03:08
Blizz
Blizz is offline
het oog wil ook wat

die set is echt foei en foei lelijk
Oud 14-07-2003, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Blizz schreef op 14-07-2003 @ 04:08:
het oog wil ook wat

Kwaliteit over esthetica!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 13:13
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Het probleem van geluidskaarten in computers is bijna nooit de chipset. Het is de kwaliteit van de D/A conversie en de analoge uitgangstrap die roet in het eten gooit.
Oud 14-07-2003, 13:45
Yaris
Yaris is offline
Citaat:
Blizz schreef op 14-07-2003 @ 04:08:
het oog wil ook wat

Maar die subwoofer is echt vooral in combinatie met een Audigy I/II
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 17:10
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 14-07-2003 @ 14:13:
Het probleem van geluidskaarten in computers is bijna nooit de chipset. Het is de kwaliteit van de D/A conversie en de analoge uitgangstrap die roet in het eten gooit.
maar bij een ac97 zit de converter toch ook in de chip?

(weet ik overigens niet zeker maar volgens mij zit alles in 1 bij zo'n ac97)
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 17:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
AC'97 is een specificatie, geen merk of type. Je geluidscodec kan AC'97 compatible zijn, b.v. Maar toch kun je een Creative chip hebben.

Meestal gebruiken mobos echter Realtek chipjes, de midrange (non-budget) series zijn best goed. De budget ("value") is een stuk minder.
Oud 14-07-2003, 17:25
unpopular
unpopular is offline
maar bij alle/veel ac97 gespecificeerde chipsets bestaan toch uit 1 chip waar bij de converters er toch in zitten?
maakt ook niet zoveel uit trouwens we raken weer veel te ver offtopic, zoek het wel een keertje op als ik meer zin heb

Laatst gewijzigd op 14-07-2003 om 17:33.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 22:32
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
unpopular schreef op 14-07-2003 @ 18:10:
maar bij een ac97 zit de converter toch ook in de chip?

(weet ik overigens niet zeker maar volgens mij zit alles in 1 bij zo'n ac97)
Dus? De chip kan hardstikke goed zijn, maar je moet er ook wat instoppen.. In een computer zit een voeding die naar audio begrippen erg rot is. Voor de analoge uitgangen zijn de goedkoopste opamps gebruikt. En je hebt natuurlijk nogal last van jitter.
Oud 14-07-2003, 22:48
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 14-07-2003 @ 23:32:
Dus? De chip kan hardstikke goed zijn, maar je moet er ook wat instoppen.. In een computer zit een voeding die naar audio begrippen erg rot is. Voor de analoge uitgangen zijn de goedkoopste opamps gebruikt. En je hebt natuurlijk nogal last van jitter.
maar hoe wil je er iets instoppen als het over een onboard chip set, ook is het zo dat het geen supersound systeem is dan zul je echt naar een andere pc/stereo en alles moeten kijken. Ik weet bijv. dat in verschillende discoteken ook pc's staan met daar aan goede geluidskaarten (zelfs van 12000euro per kaart) maar das ook niet te vergelijken een andere geluidkaart voor een gewone gebruiker. en dan nog zou ik kunnen zeggen dat ik het geluid van bijv. een philips mooier vind klinken dan die pc met een kaart van 12000euro het gaat allemaal om smaak en niet om prijs.
De prijs is pas belangrijk als je niet zwemt in geld zoals 99% van nederland.

Tevens gaat het er over wat voor geluidsboxen voor muziek goed genoeg zijn. En in dat geval is de ac97 mss wel goed genoeg met een paar goedkope boxen. En een reciever en boxen zullen duidelijk te duur worden.

computer is nu eenmaal niet gelijk aan een super geluidssysteem daar zijn ze niet voor gebouwd al s het wel aangekondigd dat bijv. veel spel fabrikanten wel meer met het geluid willen doen, zodat het ook echt mooier wordt maar dan zal er ook meer geďnvesteerd worden in audioapparatuur maar tot die tijd, stel ik me de vraag is het echt allemaal nodig om 1000euro aan je geluid uittegeven?

over die ac97 zei ik al eerder dat ik dat eens zelf rustig ga uitvogelen anders vrees ik ook dat het veel te veel offtopic gaat worden.

Laatst gewijzigd op 14-07-2003 om 22:59.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 23:45
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
1000 euro maar.. oeps....

Ik wou alleen de inherente zwakheden van een computer als geluidsbron duidelijk maken. Ik heb hier een laptop die er geen zak van brouwt, zelfs niet in vergelijking met de goedkope cd speler die ik heb.

Misschien vind je op zolder nog een ouwe versterker met wat boxen. Of je zoekt iets op een rommelmarkt.

Als je daarna wat beter geluid uit een computer wilt, dan neem je een externe digitaal naar analoog converter, die de data opnieuw klokt, zodat je die jitter grotendeels kwijt bent.

Maar nu, nogmaals, een of andere ouwe roestbak van een versterker tezamen met wat gare speakers, kom je al een heel eind.
Oud 14-07-2003, 23:48
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 14-07-2003 @ 14:13:
Wat heeft de topicstarter in kwestie nou in godsnaam over semi-high-end-audiofiel geneuzel? Pf, schei nou even uit zeg.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2003, 10:14
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Heel veel geluidskaarten ruisen als een gek, als je daar enigzins vanaf zou willen moet je die kant op denken..
Oud 16-07-2003, 09:44
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Gewoon je stereo op aansluiten met een setje goeie boxen

K heb zelf een setje Wharfedale boxen staan (van dik 20 jaar oud) en daar komt perfect geluid uit
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 14:16
Tóney
Tóney is offline
Na veel research (allerlei reviews, tweakers, enz.) heb ik gekozen voor de Logitech Z540 4.1 set. Echt geweldig spul!
Voor 50 euro zou je dan Z340 2.1 kunnen halen:
http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=38588
12 watt RMS meer dan de Creative Inspire 2.1 set.
Succes ermee!
Oud 16-07-2003, 14:36
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Tóney schreef op 16-07-2003 @ 15:16:
Na veel research (allerlei reviews, tweakers, enz.) heb ik gekozen voor de Logitech Z540 4.1 set. Echt geweldig spul!
Voor 50 euro zou je dan Z340 2.1 kunnen halen:
http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=38588
12 watt RMS meer dan de Creative Inspire 2.1 set.
Succes ermee!
Logitech is idd goed merk zeker qua service daar zijn ze erg goed is. (heb er ooit gewerkt was wel de r(&d) )
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 09:30
thisisfun
thisisfun is offline
ik heb boxen van logitech en die doen het heel erg goed. alleen ik weet niet welk type enzo het is ik weet alleen dat voor op de boxen staat MT en er zitten een paar knopjes en dingetjes aan voor de bass, treble en volume natuurlijk!
Oud 18-07-2003, 13:20
]{ing
]{ing is offline
heb sinds kort een z680 setje staan en het geluid klinkt erg goed, voor dat geld krijg je geen betere 5.1 set.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 13:21
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
thisisfun schreef op 18-07-2003 @ 10:30:
ik heb boxen van logitech en die doen het heel erg goed. alleen ik weet niet welk type enzo het is ik weet alleen dat voor op de boxen staat MT en er zitten een paar knopjes en dingetjes aan voor de bass, treble en volume natuurlijk!
zal een 340 of 540 zijn waarschijnlijk, ligt eraan hoeveel speakertjes hij heeft
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2003, 13:53
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
]{ing schreef op 18-07-2003 @ 14:21:
zal een 340 of 540 zijn waarschijnlijk, ligt eraan hoeveel speakertjes hij heeft
hm, ik heb de z-340 en daar zitten geen bas knopjes op. power, headphone, volume, en een vreselijk fel blauw ledje.
op de subwoofer wel een bas knop trouwens.
klinkt heel mooi, en ik heb al een wit papiertje over het ledje heengeplakt
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 17:43
Studentje
Studentje is offline
Zelf heb ik ook de Z-340. Maar omdat de Z-340 en de Z-540 slecht zeven euro schelen, zou ik voor de 540 gaan.

Zie http://www.tweakers.net/pricewatch/27581 en http://www.tweakers.net/pricewatch/25105 .

Ik ben trouwens heel tevreden over mijn setje. De subwoofer klinkt zeer goed, en de boxjes ook wel. Ik denk dat deze setjes een behoorlijk goeie prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Reageren

Regels voor berichten