Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2003, 18:48
Verwijderd
Ik vraag me dit al een tijd af... Als het net uit is mis je je ex natuurlijk, daarom zou het fijn zijn iemand te hebben die hem/haar vervangt, niet waar?
Voor het gemak quote ik mijzelf maar even uit een ander topic:

Citaat:
perseus schreef op 17-07-2003 @ 18:45:
Stel dat je er weer zin in hebt (in het hebben van een relatie) en iemand wordt verliefd op je en jij maakt daar gebruik van door een relatie aan te gaan. Is dat dan niet erg oneerlijk tegenover de persoon in kwestie? Dan gebruik je hem/haar toch gewoon voor enkel je eigen genoegdoening, of zie ik dat nou verkeerd?
Ik heb hier en daar een paar kleine wijzigingen aangebracht...

Ik zou dat dus oneerlijk vinden tegenover diegene, hoe denk jij daarover?

[edit]

Oh ja, nog een kleine toevoeging. Verplaats je eens in de persoon in kwestie die naar mijn mening dus gebruikt zou worden en bedenk wat je ervan zou vinden als je (misschien toekomstige) vriend(in) jou zou zeggen dat hij/zij jou gebruikt om over zijn/haar ex heen te komen, hoe zou jij dan reageren?

Ik zou me dus zelfs misbruikt voelen in zo'n situatie.

[edit2]

Hier staat een aardig voorbeeld beschreven

Laatst gewijzigd op 17-07-2003 om 19:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2003, 18:53
Verwijderd
Ik zou dat ook oneerlijk vinden tegenover je nieuwe vriend(in), zou het zelf ook niet doen. Nadat het uitging met mijn ex-vriend heb ik mijn huidige vriend zelfs zo lang mogelijk afgehouden, mezelf tegengehouden met verliefd worden, omdat ik bang was dat ik hem zou gebruiken om over mijn ex-vriend heen te komen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 19:38
Qimm
Qimm is offline
Nee ik zou het niet doen. Je bent gewoon op zoek naar een vervanging. De kans dat jij daadwerkelijk van die ander houd is nihiel.
Ik zie het als oneerlijk Wacht maar tot je over je laatste relatie heen bent
Oud 17-07-2003, 19:43
AtHell
AtHell is offline
Ik denk dat ik mijn fictionele superheld 'Rebound-Guy' maar eens op papier ga zetten.

Onsmoppik:

Ach, zolang het een lekker ding is is gebruikt worden toch niet zo vreselijk
Oud 17-07-2003, 20:08
Verwijderd
Neuh. Ik had juist helemaal geen zin in een relatie toen het net uit was... eigenlijk minstens een jaar daarna niet. Ik heb er wel even aan gedacht omdat een jongen mij leuk vond en ik hem ook en allebei niets meer, dat het wel handig was om het dan verkering te noemen. Maar toen werd hij echt verliefd en ik niet, dus dat plan was van de baan :\
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 20:29
Verwijderd
nee als ik iets laag vind is t een ander nemen zodat ie de plaats van de ex inneemt, zoiets gaat toch niet werken en is niet eerlijk tegenover de ander.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 20:57
Verwijderd
Ik zou niet gelijk een nieuwe relatie aangaan. Dat is niet eerlijk tegenover je nieuwe 'liefde'.
Ach, ik denk dat ik wel de aandacht op zou zoeken maar een relatie zit er op dat moment absoluut niet in.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:00
ZHAzha
ZHAzha is offline
Nee, geen nieuwe relatie... maar ik zou idd zoals Jadie zegt.. flink aandacht zoeken van jongens om mezelf beter te voelen.
Oud 17-07-2003, 21:06
Anonymous John
Anonymous John is offline
Misschien niet iedere mogelijkheid aangrijpen en iemand gebruiken om over m'n ex heen te komen, maar ik zou wel op zoek gaan naar een vervanging.
Oud 17-07-2003, 22:15
Verwijderd
Dat heb ik 1x gedaan en het "vervangende vriendje" zal ik me altijd herinneren als de liefde van m'n leven. Ik was binnen een paar weken al behoorlijk verliefd op 'm en dat werd alleen maar erger.

Ik had toen 2 weken een vriendje, ik had nog niet eens met 'm gezoend. En ik wist al dat er iets niet goed zat, hij was nl nog gek op z'n ex. Maarjah ik hoopte maar dat dat niet waar was ofzo (beetje stom, want ik voelde gewoon dat het wel zo was). Dus ik steeds vragen "voel je nog wat voor je ex? echt niet?" en hij zei "nee, als ze me weer terug zou willen zou ik haar keihard in haar gezicht uitlachen".

Nou ja, ik ging toen we 2 weken wat hadden uit en toen ik net het cafe binnenliep kwam hij er al aan: hij moest ff met me praten. En ja hoor, z'n ex knipte weer ff met haar vingers en ik was gedumpt. Maar ik had een tijdje daarvoor Max ontmoet en die avond ben ik expres met Max voor de neus van m'n ex gaan zoenen enzo, vanaf dat moment had ik wat met Max.
Niet dat ik m'n ex snel vergeten was.. toen we ff naar buiten liepen zag ik m'n ex met z'n nieuwe vriendin zoenen enzo.. ouch. En op de terugweg was ik ook helemaal in tranen.
Maarjah vanaf toen heb ik 5 maanden wat met Max gehad en ik was zo verliefd op hem dat ik er gek van werd.
Ik zal 'm nooit meer vergeten.

Hmm ik ben dus eigenlijk wel een keer als "vervangende vriendin" gebruikt.
Daarna heb ik nooit meer zoiets gedaan. Dezelfde avond weer met iemand anders zoenen is ook wel erg, maar ik was net een paar weken 16 en m'n hart was gebroken enzo.
Als ik me alleen voel ofzo dan is het ook genoeg om de arm van een gewone vriend om me heen te hebben. Ik stort me pas in een relatie als ik ook echt wat voor diegene voel.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 22:44
Verwijderd
Dus eigenlijk heb je Max min of meer gebruikt en dat groeide tot een volwassen relatie? Of wist je gewoon heel goed wat je wilde, ondanks je verdriet?

Als ik het goed begrijp denkt iedereen er dus ongeveer zoals ik over? Dat is jammer, ik zou het weleens van de andere kant willen zien eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 08:32
Verwijderd
Het alom bekende rebound-effect..

Ik vind het zelf niet persé verkeerd, al zou ik me er waarschijnlijk niet lekker bij voelen. Het ligt nogal aan de situatie.. Als diegene wel echt heel erg verliefd is op jou, en jij doet alsof je dat ook bent op die persoon, dan ben je heel verkeerd bezig.

Als die persoon jou gewoon erg leuk vind en jij vindt die persoon ook gewoon erg leuk, dan is er niet zoveel aan de hand, er is immers evenwicht.

Als die persoon wel echt verliefd is op jou maar jij bent dat (nog) niet op die persoon, maar die persoon wéét dit is er weer een andere situatie. Ik zou het zelf denk ik alsnog niet kunnen, maar of het echt oneerlijk is, ik denk het niet (tenzij je merkt dat de ander er echt erg ongelukkig van wordt, maar dan nog is het de verantwoordelijkheid van diegene).

Het gebeurt verder ook vaak zat dat het rebound-vriend of -vriendinnetje toch serieus wordt. Dat was bij een ex van mij zo, vlak na ik het uit had gemaakt had hij een nieuwe vriendin, hij zei tegen mij dat hij nog verliefder was op mij dan op haar. Uiteindelijk is dat toch echt volledig omgeslagen naar haar toe..
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 19:12
lieve
lieve is offline
Ik denk er juist hetzelfde over.
Als je meteen na je breuk met je vriend al een andere relatie aangaat met iemand die verliefd op je is. Maar jij hebt geen gevoelens voor hem... dan gebruik je die persoon gewoon.
Zoiets zou ik bij voorkeur liever niet doen, want als de persoon waar je dan in de 'gauwte' die relatie mee begonnen bent.. teweten komt dat je gewoon hem 'gebruikt' hebt, kan je die persoon heeeeel hard kwetsen. Dus doe het maar liever niet!
Oud 18-07-2003, 20:17
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Mijn antwoord staat eigenlijk al in dat topic dat jij als voorbeeld geeft. Ik zou me dan ook behoorlijk gebruikt voelen. En als je het echt alleen doet om maar een ander te hebben, vind ik het een behoorlijk lompe beslissing. Zeker als je een lange relatie heb gehad moet er toch wel een tijdje overheen gaan voordat je het helemaal weggewerkt hebt.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je ook echt verliefd wordt op die persoon, maar dat lijkt me vrij lastig, wat betekende je ex dan voor je als je zo snel verliefd wordt op een ander?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 23:56
VirginVampiress
VirginVampiress is offline
Het ligt er volgens mij heel erg aan of de "vervanger"weet dat hij een vervanger is, of dat hij denkt dat het echt serieus is. Als je hem voorliegt en zegt dat het echte liefde is, en het is dat niet, dan ben je gewoon zwaar fout bezig. In mijn woordenboek wordt daarbij gerefereerd naar "vals" en "stakkerig"

Ik heb zelf ook zo'n ervaring. Ik had een vriendje, laat ik hem JC noemen, en oh dear, het ging uit. Hij werkte op mijn zenuwen en het klikte gewoon niet. Maar laat ik doorgaan.
JC is bijna 24 uur per dag vaag, Deels door nare gebeurtenissen uit zijn verleden waar ik, om zijn privacy niet te schenden, niet nader op zal ingaan. Dus een paar dagen na de breakup zei hij tegen 1 van mijn beste vriendinnen (en inmiddels ook bevriend met JC), laat ik haar SM noemen, dat hij weer "liefde nodig had"of iets in die trant. Hij was van plan om óf:
A) mij opnieuw verliefd op hem te laten worden,
óf B) SM verliefd op hem te laten worden.
SM was zo stom om inderdaad verliefd op hem te worden, Gelukkig is er toch nooit echt iets tussen hen gebeurd.
Ofschoon JC hier niet goed bezig was, Vind ik dit niet per definitie "fout". SM wist dat ze slechts zou fungeren als alternatief voor mij, hij liet het haar vantevoren weten.
Desondanks is het een vaag persoon en valt SM nu ook niet meer op hem. Hij heeft inmiddels ook zijn klopjacht opgegeven.

Ikzelf werd kort daarna ook weer verliefd, eigenlijk was ik dat al toen ik nog in een relatie met JC zat. Maar unlike JC hield (houd) ik wel echt van deze persoon en is het veel, veel meer dan slechts een alternatief voor JC.

(nootje: SM zijn echt haar initialen, ik kan er ook niets aan doen)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 02:54
Verwijderd
Citaat:
VirginVampiress schreef op 02-08-2003 @ 00:56:
Het ligt er volgens mij heel erg aan of de "vervanger"weet dat hij een vervanger is, of dat hij denkt dat het echt serieus is. Als je hem voorliegt en zegt dat het echte liefde is, en het is dat niet, dan ben je gewoon zwaar fout bezig. In mijn woordenboek wordt daarbij gerefereerd naar "vals" en "stakkerig"
Dat ben ik met je eens.

Citaat:
Dusjcrib schreef op 18-07-2003 @ 09:32:
Als die persoon jou gewoon erg leuk vind en jij vindt die persoon ook gewoon erg leuk, dan is er niet zoveel aan de hand, er is immers evenwicht.
Maar er bestaat ook nog zoiets als 'onbewust iemand 'gebruiken''; je kunt jezelf wijs maken, of gewoon geloven, dat je echt verliefd bent op die nieuwe persoon, terwijl je dat eigenlijk niet bent (ik heb de fout zelf 2 keer bijna gemaakt, dus ik spreek uit ervaring).
Ik voel me daar schuldig om, iemand die mij kan verklaren of zo'n fout makkelijk te maken is en of het dus terecht is dat ik me schuldig voel?

Laatst gewijzigd op 09-08-2003 om 02:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten