Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2002, 10:04
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
* Goed en slecht zijn eigenlijk zinloze woorden. Want in nazi-Duitsland was het GOED als je Joden doodde enz... Het was GOED dat wij in slaven handelden...
Tegenwoordig is dit anders, we denken allemaal aan ideaal dat GOED is (bijna allemaal, ik in ieder geval niet) en daar voldoen wij niet aan...
Verder handelt vrijwel iedereen vrijwel overal wel uit eigenbelang, zelfs vriendelijk zijn valt daar onder. Je hebt behoefte aan sociaal dus doe je sociaal om dat terug te verwachten. Maar het is niet onnadenkend egoïstisch en egocentrisch.
hmm... dit is een beetje overdreven; Op individueel niveau valt het vaak wel mee. Maar als Massa niet. Ik heb wel een mooi voorbeeld:

Ik hoor erg vaak idealisten die beweren dat als we allemaal gewoon eerlijk waren en hard werkten dat we het dan allemaal veel beter zouden hebben.
We zouden het op die manier allemaal inderdaad beter hebben. Maar als van al die mensen die zo werken/leven eentje besluit te gaan stelen, en misbruik te maken van de goedheid van de rest en meer 'oneerlijke' dingen dan zal hij het nog veel beter hebben. De rest ziet dit ook in en daardoor gaat iedereen zo doen... - en dag perfecte wereld.
Oud 14-04-2002, 16:15
L Boksha
L Boksha is offline
Eerlijk zijn en hard werken? Klinkt... Calvinistisch.

Hier blijkt weer dat als het om meningen gaat, alles relatief is. Waarvan de ene denkt dat het goed is, daarvan denkt de ander het tegengestelde. Ik ben dan dus ook van mening dat niemand ooit zal en kan weten wat objectief goed en slecht is. Daarvoor moet je namelijk eerst weten waarvóór het goed of slecht moet zijn.
Oud 14-04-2002, 16:23
ZzZzJaNtAlZzZzkiE
ZzZzJaNtAlZzZzkiE is offline
goed en slecht sijn wir meningen....en blijven meningen......dus ja jep glijk --------> bestaan geen 'Goede ' en 'slechte' dingen .. of juist alles is goed/en slecht tegelijk......want overal zitten 2 kanten aan --> dus 2 meningen enzovooort ----->
Oud 14-04-2002, 18:15
Silindistani
Silindistani is offline
Ik geef het ten minste eerlijk toe:
Ik ben egoistisch en egocentrisch (Nou en? Ik ben ten minste mezelf ). Maar dat is natuurlijk niet slecht, want slecht bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 18:16
Silindistani
Silindistani is offline
Het is trouwens wel: Dag, JOU perfecte wereld. Jij en ik hebben namelijk geen idee hoe perfectie eruit ziet; relatief
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 18:25
danieldk
danieldk is offline
Als ik een altruistische aktie verricht dan doe ik dat niet direct met eigenbelang op het oog. Veel mensen zullen dan zeggen, "maar onbewust doe je dat wel", maar voor mij is een keuze iets wat juist bewust verricht wordt.

Over relativiteit van meningen; vroeger werd een dergelijk cultureel relativisme vaak aangehangen, met name door onderzoek naar handelen eskimo's. Zo bleken zei hun kinderen te vermoorden. In eerste instantie lijkt dit een goed argument voor cultureel relativisme, maar bij nader onderzoek is gebleken dat dat gedaan werd omdat anders oudere broertjes en zusjes niet konden overleven. We hebben wel veel dezelfde waarden (zoals het bevorderen van geluk, het vermijden van lijden, enz.), maar door omstandigheden komt dit verschillend in gedrag tot uiting...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 20:36
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ja, ik kom er ook voor uit dat ik egoïstisch en egocentrisch ben. Maar ik voeg er dan wel aan toe: gecalculeerd... dus niet-egoïstisch overkomen, enz...
Ook gecalculeerd sociaal... dus erg sociaal zijn ZOLANG JE ER BETER VAN WORDT.
Oud 15-04-2002, 06:16
Not for Sale
Not for Sale is offline
Maar die ene die gaat stelen wordt er uiteindelijk mooi niet beter van. Het mag (voor hem) zo lijken, maar het is niet zo. Het lijkt alsof hij het gemakkelijk heel veel beter kan krijgen, en dat is verleidelijk. Maar iedereen, hemzelf incluis, zal er slechter van worden. Mwah ja dat noem ik slecht.
Oud 15-04-2002, 10:14
Verwijderd
Precies, dat is wat jij slecht noemt.

The thing is dat het nooit zal helpen om mensen te beletten 'slecht' te doen, het zal uit henzelf moeten komen en dan zal er nooit iemand zijn die er bijkomt om iets te stelen.
(bijvoorbeeld wanneer elk mens beseft dat wat je afneemt van een ander, je afneemt van jezelf en dat er genoeg is van alles)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 13:34
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Maar die ene die gaat stelen wordt er uiteindelijk mooi niet beter van. Het mag (voor hem) zo lijken, maar het is niet zo. Het lijkt alsof hij het gemakkelijk heel veel beter kan krijgen, en dat is verleidelijk. Maar iedereen, hemzelf incluis, zal er slechter van worden. Mwah ja dat noem ik slecht.
Onzin. Hij wordt er wel degelijk beter van (materialistisch gezien). Hij loopt echter wel de kans dat de consequenties die er aan hangen een stuk minder fijn zijn dan het spul dat hij gestolen heeft. Weet hij die consequenties echter te ontlopen dan is hij er echt niet slechter van geworden ofzo. Dat is een domme naive christelijke gedachte.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 10:33
FB
FB is offline
Goed en slecht zijn tijds- en cultuurovereenkomstig...

Voorbeeld: Asielzoekers die ergens heen gaan en ergens in een tuin een appelboom zien staan die plukken er gewoon appels uit. Voor onze maatstaven is dit stelen - de appels zijn tenslotte van degene van wie de boom is - maar in de visie van die asielzoekers is wat in de natuur groeit van iedereen, en mag je dit dus gewoon pakken...

Is dat dan goed of slecht? Dat is moeilijk te beoordelen.

Grtz,
F

PS Dit geldt natuurlijk niet voor alle asielzoekers en is ook niet stigmatiserend bedoeld, dit is gewoon een voorbeeld dat ik een keer van een vriend heb gehoord.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 15:55
Not for Sale
Not for Sale is offline
FB, mijn ervaring is andersom . Ik ken arme stakkers van wie ik het absoluut niet erg zou vinden als ze mijn appels namen, maar dat gaat tegen hun geweten in dus doen ze het niet (terwijl ze creperen in de kou )

En KontraDix, wij zijn het wel eens. Ik koos ook expres voor de woorden 'wat ik slecht noem'. Het lijkt me logisch dat als iets IEDERS situatie verslechtert, dat dan ALGEMEEN geld dat het slecht is.

Silindistani, jij leert het ook nooit( !! ) Als criminelen de consequenties kunnen ontduiken, heeft dat zeer ernstige gevolgen voor de productiviteit in het land, waardoor er weldra weinig te stelen overblijft. Dat is wat ik slecht noem.

Jeroen.

een idealist ja.
Oud 16-04-2002, 16:26
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Silindistani, jij leert het ook nooit( !! ) Als criminelen de consequenties kunnen ontduiken, heeft dat zeer ernstige gevolgen voor de productiviteit in het land, waardoor er weldra weinig te stelen overblijft. Dat is wat ik slecht noem.
Als hij de complete goudvoorraad van de Nederlandse bank jat, dan heeft dat ernstige gevolgen voor de economie van Nederland ja, maar ik zie niet in hoe het stelen van bijv. een gouden horloge de productiviteit van Nederland kan beinvloeden...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:37
Not for Sale
Not for Sale is offline
jij zegt: als ie alle consequenties kan ontwijken

Als dat echt mogelijk is zal het niet bij dat ene horloge blijven. (en die ene dief) En dan krijg je toch wat ik zei.
Oud 17-04-2002, 07:51
cassandra
cassandra is offline
Citaat:
De mens is 'slecht', egoïstisch en egocentrisch.
en het leven is nutteloos

relativeer
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 11:50
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
jij zegt: als ie alle consequenties kan ontwijken

Als dat echt mogelijk is zal het niet bij dat ene horloge blijven. (en die ene dief) En dan krijg je toch wat ik zei.
Hoe dan?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 17:14
Lindatje
Lindatje is offline
Uiteindelijk is alles wat je doet voor jezelf: de mens is egoistisch als je het zo noemen wil maar ik vind die uitdrukking zo zwart wit en ik denk er niet zo over na maar uiteindelijk is doe je alles voor jezelf: naar school gaan, een ander helpen, je oma bezoeken. Niet omdat het voor die ander zo fijn is, maar het geeft jou een fijn gevoel...denk er maar eens over na, ik ben benieuwd wie nu echt denkt: die is gek geworden!!!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 08:53
Verwijderd
Nee dat klopt. Je kunt alles zo redeneren dat het op jezelf neerkomt. Maar daar is naar mijn mening niks mis mee.
Sterker nog, ik denk dat waarderen en houden van jezelf een directe voorwaarde is voor het werkelijk waarderen en houden van anderen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 21:48
Joël
Joël is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Als ik een altruistische aktie verricht dan doe ik dat niet direct met eigenbelang op het oog. Veel mensen zullen dan zeggen, "maar onbewust doe je dat wel", maar voor mij is een keuze iets wat juist bewust verricht wordt.
Ja, ok. Maar zeg nou zelf... Een individu zal altijd neigen naar de handeling waar hij op de lange duur het beste van wordt (of het mist slecht). Denk je niet?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 22:14
spiritueelkieke
spiritueelkieke is offline
dat is gewoon zo.. we zijn allemaal egocentrisch..
tschijnt dat er uitzonderingen bestaan.. maar persoonlijk ken ik er toch gene.
Oud 20-04-2002, 22:25
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
spiritueelkieke schreef:
dat is gewoon zo.. we zijn allemaal egocentrisch..
tschijnt dat er uitzonderingen bestaan.. maar persoonlijk ken ik er toch gene.
Mongooltjes

Maar die hebben toch niets te verliezen, want beter worden ze helemaal nergens van.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 14:03
RaVenof
RaVenof is offline
Citaat:
ZzZzJaNtAlZzZzkiE schreef:
goed en slecht sijn wir meningen....en blijven meningen......dus ja jep glijk --------> bestaan geen 'Goede ' en 'slechte' dingen .. of juist alles is goed/en slecht tegelijk......want overal zitten 2 kanten aan --> dus 2 meningen enzovooort ----->
goed of slecht, ik vindt het geen meningen maar opvattingen die ons aangeleerd worden tijdens de opvoeding.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten