Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2003, 22:42
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
WASHINGTON - De Amerikaanse generaal Ricardo Sanchez heeft dinsdagavond bevestigd dat Qusay en Uday Hussein zijn omgekomen bij een vuurgevecht met Amerikaanse militairen. Op een persconferentie in de Iraakse hoofdstad Bagdad zei Sanchez dat meerdere bronnen zijn gebruikt voor de identificatie van de twee zonen van Saddam Hussein.

Sanchez stelde dat de Amerikanen een tip hadden gekregen dat Uday en Qusay zich in een villa in de noordelijke stad Mosul schuilhielden. Amerikaanse militairen vielen de villa dinsdagmorgen aan.

Bestorming

Ongeveer tweehonderd manschappen van de Amerikaanse 101e luchtlandingsdivisie gesteund door helikopters vielen de villa in het noorden van Mosul aan. Er volgde een schietpartij die zeker vier uren duurde. Na afloop werden zeker vier lijken gevonden onder wie van een tienerjongen.

De Amerikaanse nieuwszender CNN meldde uit bronnen binnen het Pentagon te hebben vernomen dat het Amerikaanse leger "redelijk optimistisch" is dat het ook daadwerkelijk om Uday en Qusay Hussein gaat. Eerder zei een Amerikaanse regeringsbron al dat er een "gerede kans" is dat de zoons van de verdreven dictator waren gepakt.

Grote waarde

Majoor Trey Cate van de 101e luchtlandingsdivisie verklaarde na de schietpartij dat in totaal vijf mensen zijn gedood onder wie "vier individuen van grote waarde". Vijf andere personen raakten gewond. Volgens Cate gebeurde de inval na een betrouwbare tip.

De eigenaar van de villa, Nawaf al-Zaidan, zou de Amerikanen hebben ingelicht over het verblijf in zijn huis van Uday en Qusay Hussein, Qusay's 14-jarige zoon en een bodyguard. Volgens een familielid zou Nawaf al-Zaidan de Amerikanen hebben getipt om zo van het viertal af te komen.

25 miljoen

De VS hebben vanaf het begin van de oorlog verwoede pogingen ondernomen om Saddam, Uday en Qusay Hussein te pakken. Zij hebben een beloning van 15 miljoen dollar uitgeloofd voor de tip die leidt tot de arrestatie van Uday en Qusay. Op het hoofd van Saddam staat een beloning van 25 miljoen dollar.
Oud 22-07-2003, 22:44
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Irakezen vieren feest nu
Oud 22-07-2003, 22:56
naam onbekend
naam onbekend is offline
Lijstje in The Oval Office en op het Pentagon:
  • Oorlog begonnen
  • Saddam's regime verdreven
  • Saddam Hussein gevonden en gedood
  • Zijn zonen Qusay en Uday gevonden en gedood
  • De rest van Saddam's vertrouwelingen gevonden en gedood
  • Massavernietigingswapens gevonden
  • Banden met Al-Quaida aangetoond
  • Nieuw regime met pro-Amerikaanse marionet aan het hoofd gevestigd onder het mom van 'democratie'
Zoals je ziet is er nog een hoop te doen...

Laatst gewijzigd op 22-07-2003 om 23:00.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 22:59
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Tsja, het komt natuurlijk allemaal op een buitengewoon gunstig moment voor de Amerikanen en de Engelsen. Aangezien Bush en Blair zwaar onder vuur liggen in eigen land is een succes in de oorlog wel heel erg welkom. Dan lijkt het tenminste net alsof ze het allemaal nog ergens voor doen.
Ik vraag me trouwens af waarom de zonen in Mosul zijn gaan zitten. Dat is een koerdische bolwerk en toch een behoorlijk gevaarlijke omgeving voor de bijde heren.
Oud 22-07-2003, 23:00
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 22-07-2003 @ 23:56:
Lijstje in The Oval Office en op het Pentagon:
  • Saddam Hussein gevonden en gedood
  • Zijn zonen Qusay en Uday gevonden en gedood
  • Massavernietigingswapens gevonden
  • Banden met Al-Quaida aangetoond
  • Nieuw regime met pro-Amerikaanse marionet aan het hoofd gevestigd onder het mom van 'democratie'
Zoals je ziet is er nog een hoop te doen...

Als over een maandje het Empire State in puin ligt kun je die 4e ook doorstrepen
Oud 23-07-2003, 08:21
geen punt.
geen punt. is offline
En meteen gaat het goed met de beurzen in Amerika
Oud 23-07-2003, 10:30
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef op 22-07-2003 @ 23:59:
Tsja, het komt natuurlijk allemaal op een buitengewoon gunstig moment voor de Amerikanen en de Engelsen. Aangezien Bush en Blair zwaar onder vuur liggen in eigen land is een succes in de oorlog wel heel erg welkom. Dan lijkt het tenminste net alsof ze het allemaal nog ergens voor doen.
Ik vraag me trouwens af waarom de zonen in Mosul zijn gaan zitten. Dat is een koerdische bolwerk en toch een behoorlijk gevaarlijke omgeving voor de bijde heren.
Dat vroeg ik me ook af, ik had gedacht dat ze wel ergens in een vaag staatje onder een palmboom cocktails aan het drinken zouden zijn. Anyway, ik had liever gezien dat ze levend waren opgepakt en berecht zouden worden.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 10:31
Zaina
Zaina is offline
Je kan niet alles hebben
Oud 23-07-2003, 10:52
Verwijderd
Nog stommer, waarom zouden die zonen bij elkaar blijven? Het regerende gedeelte van de familie Hoessein was zo paranoide als het maar kon. Saddam zelf en zijn zoons bleven nooit langer dan een paar uur op dezelfde plek, hadden allerlei dubbelgangers rondlopen, verkleedden zich een aantal maal per dag, etcetera.

Het lijkt me dan sterk dat Uday en Qusay allebei in hetzelfde pand zouden hebben gezeten, en ook nog op een plek waarvan het waarschijnlijk was dat de Amerikanen hem zouden doorzoeken of beschieten (Mosul stond al bekend als soennitisch, pro-Saddam bolwerk).
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 23-07-2003 @ 11:31:
Je kan niet alles hebben
Nee, maar als ze voor het ICC gebracht hadden kunnen worden
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 23-07-2003 @ 11:52:
Muhaha Leuk idee, maar je weet heel goed dat Amerikan dat nooit zouden hebben laten gebeuren Die meten Uday en Qusay geloof ik nog liever een nieuwe identiteit aan dan dat ze ze voor het ICC zullen brengen
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 11:03
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 23-07-2003 @ 11:57:
Muhaha Leuk idee, maar je weet heel goed dat Amerikan dat nooit zouden hebben laten gebeuren Die meten Uday en Qusay geloof ik nog liever een nieuwe identiteit aan dan dat ze ze voor het ICC zullen brengen
Helaas wel, maar het idee was mooi
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 11:57
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 23-07-2003 @ 11:52:
Je bent vandaag in een grappige bui geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 23-07-2003 @ 12:57:
Je bent vandaag in een grappige bui geloof ik.
Ik ben altijd grappig.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 18:39
the_conquer
the_conquer is offline
Ik zal hier met een Amerikaanse uitdrukking mijn mening weergeven.

2 down 1 to go !
Oud 23-07-2003, 19:03
Dinalfos
Dinalfos is offline
Verheugend nieuws, erg fijn om te horen.
Oud 23-07-2003, 19:27
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 23-07-2003 @ 20:03:
Verheugend nieuws, erg fijn om te horen.
Oud 23-07-2003, 19:28
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 23-07-2003 @ 17:19:
Ik ben altijd grappig.

arrogantie druipt er weer vanaf....hehehehe
Oud 23-07-2003, 20:28
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
duyvel schreef op 22-07-2003 @ 23:59:
Een Koerdisch bolwerk? Misschien. Maar er wonen ook soennieten, de groep waar Saddam bijhoort en zijn zonen dus ook. Die soennieten waren redelijk pro-Saddam, geloof ik. In elk geval ligt Mosul in één of andere driehoek waarin ze het actiefst zijn.
Oud 23-07-2003, 20:42
Joostje
Joostje is offline
Het schijnt dat ze ook de veertienjarige kleinzoon van Saddam hebben omgebracht

Mooi, dan zijn we gelijk van alle hoesseins af

Oud 23-07-2003, 20:45
Verwijderd
Geknipt en geplakt uit een artikel op www.nu.nl

(...)

Foto's

Omdat veel Irakezen zich afvragen of de twee gevreesde Hussein-trawanten werkelijk dood zijn, wil Washington foto's van de overleden Uday (39) en zijn zijn enkele jaren jongere broer Qusay vrijgeven. Qusay had zijn vader moeten opvolgen. Sceptische Iraki's die nog steeds bang zijn dat de oude heersers terugkomen, moeten op die manier worden overtuigd dat de beruchte zonen écht niet meer in leven zijn.

De commandant van de Amerikaanse grondtroepen in Irak, luitenant-generaal Sanchez, verklaarde woensdag in Bagdad dat de VS kunnen bewijzen dat Husseins zonen onder de vier doden zijn die dinsdag na een urenlang vuurgevecht uit een villa in het Noord-Iraakse Mosul waren gehaald. Sanchez noemde als bewijs de gebitgegevens, röntgenfoto's en identificatie door voormalige medewerkers van Hussein.

DNA

De staat waarin de lichamen verkeren, maakte het goed mogelijk de identiteit vast te stellen, aldus Sanchez. Een Amerikaanse functionaris zei tegen de nieuwszender CNN dat Abid Hamid Mahmud al-Tikriti, de presidentieel secretaris die vorige maand werd opgepakt, bij de identificatie hielp. Op de lichamen zullen DNA-tests worden uitgevoerd.

De twee andere lichamen uit de schuilplaats in Mosul zijn nog niet met zekerheid geďdentificeerd. De Amerikanen sluiten niet uit dat het een 14-jarige zoon van Qusay en een lijfwacht betreft. De vier lijken zijn overgebracht naar de internationale luchthaven van Bagdad.

Ze zijn dus echt dood. Ik blijf het jammer vinden dat ze niet levend gepakt zijn, nu sterven ze min of meer een ''heldendood''. Als ze gevangen zouden zijn genomen en vervolgens berecht, zou dat veel meer effect hebben gehad.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 20:50
*Burning water*
Wat denken ze met een DNA-analyse te bereiken? Daar heb je alleen wat aan als het DNA van de familie Hussein bekend is. Ik kan me dat niet voorstellen. Of zou iemand een haar van Saddam hebben gestolen?
Oud 23-07-2003, 20:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 23-07-2003 @ 21:50:
Wat denken ze met een DNA-analyse te bereiken? Daar heb je alleen wat aan als het DNA van de familie Hussein bekend is. Ik kan me dat niet voorstellen. Of zou iemand een haar van Saddam hebben gestolen?
Ze hebben na de ontmoeting van Rumsveld met Saddam wat sperma van saddam kunnen bemachtigen
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 21:00
*Burning water*
Citaat:
Chimera schreef op 23-07-2003 @ 21:53:
Ze hebben na de ontmoeting van Rumsveld met Saddam wat sperma van saddam kunnen bemachtigen
Ik wil niet weten hoe...
Oud 23-07-2003, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 23-07-2003 @ 21:53:
Stoute jongen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2003, 00:37
Suqeunse
Suqeunse is offline
Wreed voor ze.
Oud 24-07-2003, 01:36
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ik ben blij dat ze weg zijn, want een van hen (ik geloof oedaaj) was van plan de positie van zijn vader over te nemen en te regeren met nog hardere hand.

(bron: australisch tv journaal).
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 01:51
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Ongeveer tweehonderd manschappen van de Amerikaanse 101e luchtlandingsdivisie gesteund door helikopters vielen de villa in het noorden van Mosul aan. Er volgde een schietpartij die zeker vier uren duurde
jep 4uur schieten, ondersteund door heli's
5 doden... geloven jullie het?
Oud 24-07-2003, 02:00
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 24-07-2003 @ 02:36:
Ik ben blij dat ze weg zijn, want een van hen (ik geloof oedaaj) was van plan de positie van zijn vader over te nemen en te regeren met nog hardere hand.

Niet dat dat zou lukken nou dat Saddam niet meer aan de macht is
Oud 24-07-2003, 17:50
TAFKAB
TAFKAB is offline
Knabbel & Babbel have left the building!

Qusay

Uday

[Edit: Waarschuwing: Deze plaatjes zijn niet geschikt voor een zwakke maag en jonge toeschouwers

Heb ze even gemaakt als een link, want ze zijn niet zo geschikt om ze zo overduidelijk op het forum te plaatsen... Gelieve bij dergelijke plaatjes met een waarschuwing te linken en niet direct op het forum te plaatsen.]

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 22:09.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
SimShalom schreef op 24-07-2003 @ 02:36:

Volgens mij Qusay, Uday was niet meer zo populair bij z'n vader Saddam door z'n rare fratsen. Qusay was meer het intelligentere, subtielere type.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 22:12
Gatara
Gatara is offline
Heh. Vreemd. Ze hebben beiden een behoorlijk
gegroeide baard,...
Lang geen water tot beschikking gehad om zich te scheren? Of om zich te vermommen?
Of ze zijn t niet; maar laat ik daar maar niet vanuit gaan (want ze lijken me behoorlijk veel op de "levende" versies en van manipulatie van videomateriaal laat ik over aan de complot theoristen ).

Overigens wie waren die 2 anderen die om het leven zijn gekomen? Had gehoord dat het een lijfwacht zou zijn en een.......
14 jarige zoon van 1 van die twee (meen van Qusay)

En ik vraag me ook af waarom ze zo drastisch te werk zijn gegaan. Dat hele gebouw was kapot geschoten.
Waarom niet geprobeerd om ze op een andere manier uit te schakelen, maar zo zodat ze nog in leven zouden zijn? Dan hadden ze misschien kunnen vertellen waar Saddam was. Niet dat die kans groot was dat ze dat deden, maar in ieder geval wel groter dan nu ze dood zijn

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 22:18.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 22:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 24-07-2003 @ 21:01:
Volgens mij Qusay, Uday was niet meer zo populair bij z'n vader Saddam door z'n rare fratsen. Qusay was meer het intelligentere, subtielere type.
Dat was Qusay inderdaad.

En volgens de Irakese journalist Mariwan Kanie hadden Qusay en Uday voornamelijk de touwtjes in handen en Saddam niet zo zeer meer.
Oud 24-07-2003, 22:19
Suqeunse
Suqeunse is offline
Citaat:
TAFKAB schreef op 24-07-2003 @ 18:50:
Knabbel & Babbel have left the building!

Qusay

Uday

[Edit: Waarschuwing: Deze plaatjes zijn niet geschikt voor een zwakke maag en jonge toeschouwers

Heb ze even gemaakt als een link, want ze zijn niet zo geschikt om ze zo overduidelijk op het forum te plaatsen... Gelieve bij dergelijke plaatjes met een waarschuwing te linken en niet direct op het forum te plaatsen.]
Coole plaatjes .. jij kent dus ook www.ogrish.com
Oud 25-07-2003, 10:33
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 22-07-2003 @ 23:42:
WASHINGTON - De Amerikaanse generaal Ricardo Sanchez heeft dinsdagavond bevestigd dat Qusay en Uday Hussein zijn omgekomen bij een vuurgevecht met Amerikaanse militairen. Op een persconferentie in de Iraakse hoofdstad Bagdad zei Sanchez dat meerdere bronnen zijn gebruikt voor de identificatie van de twee zonen van Saddam Hussein.

Sanchez stelde dat de Amerikanen een tip hadden gekregen dat Uday en Qusay zich in een villa in de noordelijke stad Mosul schuilhielden. Amerikaanse militairen vielen de villa dinsdagmorgen aan.

Bestorming

Ongeveer tweehonderd manschappen van de Amerikaanse 101e luchtlandingsdivisie gesteund door helikopters vielen de villa in het noorden van Mosul aan. Er volgde een schietpartij die zeker vier uren duurde. Na afloop werden zeker vier lijken gevonden onder wie van een tienerjongen.

De Amerikaanse nieuwszender CNN meldde uit bronnen binnen het Pentagon te hebben vernomen dat het Amerikaanse leger "redelijk optimistisch" is dat het ook daadwerkelijk om Uday en Qusay Hussein gaat. Eerder zei een Amerikaanse regeringsbron al dat er een "gerede kans" is dat de zoons van de verdreven dictator waren gepakt.

Grote waarde

Majoor Trey Cate van de 101e luchtlandingsdivisie verklaarde na de schietpartij dat in totaal vijf mensen zijn gedood onder wie "vier individuen van grote waarde". Vijf andere personen raakten gewond. Volgens Cate gebeurde de inval na een betrouwbare tip.

De eigenaar van de villa, Nawaf al-Zaidan, zou de Amerikanen hebben ingelicht over het verblijf in zijn huis van Uday en Qusay Hussein, Qusay's 14-jarige zoon en een bodyguard. Volgens een familielid zou Nawaf al-Zaidan de Amerikanen hebben getipt om zo van het viertal af te komen.

25 miljoen

De VS hebben vanaf het begin van de oorlog verwoede pogingen ondernomen om Saddam, Uday en Qusay Hussein te pakken. Zij hebben een beloning van 15 miljoen dollar uitgeloofd voor de tip die leidt tot de arrestatie van Uday en Qusay. Op het hoofd van Saddam staat een beloning van 25 miljoen dollar.

weet je hoeveel zonen die gast heeft, dat die 2 dood zijn maakt nog niks uit voor hem
Oud 25-07-2003, 11:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Suqeunse schreef op 24-07-2003 @ 23:19:
Coole plaatjes .. jij kent dus ook www.ogrish.com
Als je dat cool vindt, ben je wat mij betreft geen haar beter dan die dooie gasten.
Reageren

Regels voor berichten