Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2003, 17:09
b-z
b-z is offline
Zittend in een stoel kijk ik uit over verre weilanden en dichtbije velen. achter mij staat een leeg blikje redbull, ik heb energie nodig, energie om te doen wat moet, om te doen wat nodig is. Maar wat er nodig is weet ik niet, ik weet niet eens of het wel energie kost, waarschijnlijk wel, maar is het dan ook meer dan de 2069 KJ die er in 100 ML redbull gaan, ik weet het niet. Aan de horizon trekt een auo voorbij. 'Is het de boodschapper'? Vraag ik me af, waarschijnlijk niet, misschien wel. Is er wel een boodschapper? Ik besloot nog een dag te wachten, net zoals gisteren, eegisteren, vorige week en vorig jaar. Dit keer besloot ik het echt, net zoals gisteren, eergisteren, vorige week en vorig jaar. Elke keer weer nadat het bestelbusje aan de horion voorbij ging. Maar morgen was het een jaar geleden dat ik hier kwam. Een jaar geleden dat ik ging wachten, ik droomde middenoverdag, ik droomde over de dingen zoals ze zijn en zoals ze lijken, ik droomde over de dingen zoals Plato ze zag. Het bestond niet. Een ding was zeker. Op een dag zal ik net zoals die auto aan de horizon voorbijgaan, de boodschap was een profetie. Ik wist het. Een klop op de deur rukte mij los uit mijn mijmeringen, 'komt u' zei een in het wit geklede vrouw. `Het is tijd' zei ze, mijn hoop rees, was dit de boodschapper, 'Angela' was te lezen op haar naamplaatje, en daar onder stond gedrukt 'Psychiatrisch centrum De wijde velden'. Ze kwam me halen voor het eten net zoals gisteren, eergisteren, vorige week en vorig jaar.
Oud 24-07-2003, 19:05
dark_poetry
dark_poetry is offline
wow,ik vind dit goed.
kort maar krachtig
Oud 24-07-2003, 21:36
mazonie
mazonie is offline
wow...kort maar zeer krachtig
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 14:24
b-z
b-z is offline
thanx voor de goede reacties, heeft iemand ook nog goede adviezen (geen verbeteringen van spelfouten dus)
Oud 25-07-2003, 17:43
oeski
oeski is offline
Misschien moet je wat alinea's aanbrengen voor de overzichtelijkheid.
Verder denk ik dat er iets niet klopt:

Ik besloot nog een dag te wachten, net zoals gisteren, eegisteren, vorige week en vorig jaar.

Gisteren en eergisteren kloppen wel, maar als je zegt dat je vorige week en een jaar geleden een dag hebt gewacht dan is er dus ook een moment gekomen dat je niet meer wachtte, namelijk die dag erna. Ik snap wat je bedoelt, je bedoelt alle dagen heb je een dag gewacht. Maar het staat er niet.

Nou ja, zie maar wat je aan mijn commentaar hebt
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 20:01
Tisch
Tisch is offline
Ik wil het feestgedruis niet verstoren, maar ik vind het niet goed.
Allereerst gaat het schrijven je (nog) niet zo goed af. Soms formuleer je lelijk, of fout. Je schrijft ook veel overbodige dingen op. Daarnaast komt de inhoud niet uit de verf. Wat wil je zeggen?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 13:09
b-z
b-z is offline
Citaat:
Tisch schreef op 25-07-2003 @ 21:01:
Ik wil het feestgedruis niet verstoren, maar ik vind het niet goed.
Allereerst gaat het schrijven je (nog) niet zo goed af. Soms formuleer je lelijk, of fout. Je schrijft ook veel overbodige dingen op. Daarnaast komt de inhoud niet uit de verf. Wat wil je zeggen?
bedankt voor het goede commentaar. Ik wil eigenlijk niet zo heel veel zeggen met het verhaal, het was gewoon een schrijfproef. Hoewel ik wel een beetje op vormen van krankzinnigheid ben ingegaan.
en de overbodige dingen zijn om de toon van het verhaal te versterken.
kan je een voorbeeld geven van iets dat fout of slecht geformuleerd is. thanks
Oud 26-07-2003, 13:23
Tisch
Tisch is offline
Hmz..

In het begin bijvoorbeeld. "Velen"? Ik denk dat je velden bedoelde? En dichtbije
ik weet niet of dat in die hoedanigheid een woord is. Raar is het alvast zeker.

Ook dit:

Aan de horizon trekt een auo voorbij.

Vind ik tamelijk lelijk. Een wolk trekt voorbij, heel misschien een vliegtuig. Maar een auto trekt niet aan een horizon voorbij. Misschien rijdt hij aan de einder, of zo.

Dat soort dingen maken je tekst niet sterk.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 20:13
b-z
b-z is offline
Citaat:
Tisch schreef op 26-07-2003 @ 14:23:
Hmz..

In het begin bijvoorbeeld. "Velen"? Ik denk dat je velden bedoelde? En dichtbije
ik weet niet of dat in die hoedanigheid een woord is. Raar is het alvast zeker.

Ook dit:

Aan de horizon trekt een auo voorbij.

Vind ik tamelijk lelijk. Een wolk trekt voorbij, heel misschien een vliegtuig. Maar een auto trekt niet aan een horizon voorbij. Misschien rijdt hij aan de einder, of zo.

Dat soort dingen maken je tekst niet sterk.
dat heten spelfouten, en ik had idd ook problemen met het voorbijtrekken van de auto maar ik vond dit het beste klinken.
Oud 26-07-2003, 21:27
Verwijderd
Citaat:
b-z schreef op 26-07-2003 @ 21:13:
dat heten spelfouten, en ik had idd ook problemen met het voorbijtrekken van de auto maar ik vond dit het beste klinken.
"Aan de horizon kon ik slechts een auto voorbij zien rijden."

Ik ben het overigens met Tisch eens. Bovendien zijn de adviezen die hij (zij?) geeft geen spelfouten maar stijlfouten en ja, daar zit verschil tussen.

Veel schrijven helpt om beter te gaan schrijven want zoals overal is het zo dat oefening kunst baart...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 23:04
Tisch
Tisch is offline
Ik schreef: er zitten fouten in.

Jij zegt: geef eens een voorbeeld.

Ik doe de moeite een voorbeeld te zoeken (vrij snel gevonden, trouwens).

Jij zegt: dat zijn spelfouten!

Ja.. dus?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 09:11
Nieni
Nieni is offline
Citaat:
b-z schreef op 25-07-2003 @ 15:24:
(...) (geen verbeteringen van spelfouten dus)
Waarom niet?
Reageren

Regels voor berichten