Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2003, 17:06
Verwijderd
Vraagje. Ik ben erg benieuwd of iemand dit geprobeerd heeft. Ik heb nu namelijk zelf een Athlon XP1700+ op een bord met ViA KT266a chipset (dus met PC2100 geheugen, 266 MHz). Nu wil ik m'n processortje vervangen, maar de enige 'echte' opties die ik heb zijn een XP2400+ (niet zo heel veel winst) en een XP2600+ met 266FSB (die niet veel gemaakt zijn, en ook behoorlijk duur zijn).

Het liefste heb ik natuurlijk een Barton-core XP 2500+ erop, omdat die snel en goedkoop is. AMD heeft echter weer besloten om de gebruikers van oudere borden maar weer even af te kappen dus mijn vraag is eigenlijk tweeledig.

1. Zijn die dingen tegenwoordig nog steeds gelocked? Anders zou ik 'm gewoon op 266MHz FSB kunnen draaien...weliswaar komt-ie dan uit op 1.866 MHz in plaats van 1.833 MHz, maar dat is een minimaal verschil.

2. Als ze nog gelocked zijn, zou ik dan een FSB van 166 kunnen draaien met een KT266a? Ik heb kwaliteitsgeheugen (Dane-Elec en Apacer), puur CAS2 certified en draai ze daar nu ook op, dus in principe zou het mogelijk moeten zijn ze met CAS3 op 166Mhz te laten draaien. Maar zou de chipset dat aankunnen? Iemand ervaring?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2003, 21:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Jouw mobo kan tot 133/266MHz FSB aan. Je kunt wel hoger, maar dat staat gelijk aan overclocken. Of je de 166MHz haalt durf ik echt niet te zeggen, mijn MSI 6330 (K7T Turbo) deed dat niet, maar dat is dan ook KT133A (SDR ipv DDR) en een stuk ouder.

Maar ik zou gewoon 2400+ kopen. 2600+ heb je gewoon nieuwer mobo voor nodig, en 2400+ is lekker betaalbaar, bodemprijs was €75, nu is het wel iets duurder: €83.

De 2400+ en 2600+ modellen die ik nu regelmatig binnenkrijg zijn allemaal unlocked, de 1700+ TB-A modellen hebben nog wel de L1 bruggen uitgelaserd.

Maar niet alle borden kunnen multiplier instellen, let daar op.
Oud 26-07-2003, 21:51
Verwijderd
Shite. Gelukkig kan ik met mijn bord wel de multiplier instellen. Mijn eigen 1700+ Tbred-A is overigens ook niet gelockt. Ik heb de boel een tijdje op 1800+ (1550 MHz) gehad met een FSB van 155 MHz, maar dat heb ik weer teruggezet omdat het problemen opleverde met een nogal bus-gevoelige SCSI-kaart.

Waar het mij om gaat is of een 2500+ Barton eventueel zou werken met een FSB van 133 of 150 op een lagere multiplier met een coreclock van 1800 MHz (normaal is 1833, 11.0x166). Ik weet dat er geen nieuwere BIOS'en meer voor dit bord verschijnen, maar heeft de Barton een andere namestring in het BIOS? Het is officiëel nog steeds gewoon een Athlon XP toch? En hoe zit het met het voltage?

Ik wil het op zich best proberen maar dan moet ik even een winkel vinden waar ze me de kans willen geven een 2500+ te proberen zonder dat ik verplicht ben 'm te kopen als het niet wil. Maar dat ga ik dan wel even doen
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 03:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Kzou zeggen kijk eens naar de CPU support table van je moederbord.

Die CPU name string boeit geen f*ck. Dan zie je Athlon XP 1833MHz ipv 2500+, zoveel boeit dat niet.

Ben verder niet zo weg van de Barton, vind 2400+ @ 2.0GHz stuk beter dan 2500+ @ 1.83GHz. Oh well.
Oud 27-07-2003, 20:27
Verwijderd
Blegh. Ja, die namestring boeit inderdaad niet.

Ik zal eens kijken of een 2500+ 512Kb op 266MHz FSB wil lopen...het lijkt me wel dat dan een groot gedeelte van de performancewinst die de dubbele L2-cache oplevert, weer teniet gaat...tenzij mijn bordje hem stabiel op 166MHz kan draaien, maar dat ga ik eerst even uitproberen met m'n eigen CPU.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten